Condor ombouwen/afstellen zonder meetzender?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Condor ombouwen/afstellen zonder meetzender?

#1 Bericht door TomNL »

Ik wil zelf eens een condor (of vergelijkbaar) ombouwen naar amateurfrequenties. Ik heb geen meetzender, en vanwege ruimtegebrek wil ik die niet kopen.

Zijn er alternatieven? Ik dacht bijvoorbeeld aan een porto op laag vermogen met een flinke verzwakker of zelfs een dummyload, en dan hopen dat dat net genoeg straalt. Kan dat werken of is er iets anders dat ik kan gebruiken?

Gebruikersavatar
PE1MIU
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2012, 18:54
Roepletters: PE1MIU
Locatie: Oss

Re: Condor ombouwen/afstellen zonder meetzender?

#2 Bericht door PE1MIU »

In de tijd dat ik nog geen meetzender had heb ik de ontvangst afgeregeld met een porto die in zijn laagste stand 10mW kon geven. Met een simple dummyload op de porto kon ik door deze verder of dichterbij te houden een condor aardig afregelen. Een andere mogelijkheid is een griddipper te gebruiken als meetzendertje, je dient dan wel met een porto te monitoren of ie nog wel op frequentie staat.
Later heb ik de afgeregelde condors nagemeten met een echte meetzender en deze bleken toch wel aardig te kloppen. Je mist de mogelijkheid om absolute metingen te doen en vervorming meten kan niet, da's een kwestie van goed luisteren.
73's Frank

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Condor ombouwen/afstellen zonder meetzender?

#3 Bericht door TomNL »

Dank voor de bevestiging en de tip van de dipmeter! :D

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Condor ombouwen/afstellen zonder meetzender?

#4 Bericht door pe1hzg »

TomNL schreef:Ik wil zelf eens een condor (of vergelijkbaar) ombouwen naar amateurfrequenties. Ik heb geen meetzender, en vanwege ruimtegebrek wil ik die niet kopen. Zijn er alternatieven? Ik dacht bijvoorbeeld aan een porto op laag vermogen met een flinke verzwakker of zelfs een dummyload, en dan hopen dat dat net genoeg straalt. Kan dat werken of is er iets anders dat ik kan gebruiken?
Een normale amateurontvanger heeft een gevoeligheid van -120dBm (voor 12 db SINAD, maar dat mag je even vergeten). Een typische portofoon doet op laag vermogen bijvoorbeeld 1W, da's +30dBm. Dan heb je dus 150dB verzwakking nodig, en da's een hele hoop, zeker met eenvoudige middelen.

Tip een is dan ook dat je niet eens na moet denken over het via een verzwakker proberen te koppelen. In het gunstigste geval kun je niks afregelen, maar gaat er niks stuk; in het ongunstige (maar zeker niet onwaarschijnlijke) geval blaas je iets op, zoals de ingangstrap of de schakeldiodes of zo iets.

Bovendien wil je dat die verzwakking constant is en niet verandert als jij je bijvoorbeeld in de kamer beweegt en dan is lekkage, wat je voorstelt, hooguit een aanzet tot een heleboel frustratie. Het resultaat ervan lezen we regelmatig bij 'te koop' op een van de tweedehands-sites, niet doen dus.

Afregelen met een (regelbare) meetzender heeft zonder meer de voorkeur, je doet in 5 minuten iets waar je anders een avond mee bezig bent en bovendien kun je 'zien' wat je doet. Mischien dat er een amateur in de buurt is die je even helpen kunt?

Als je echt met eigen spullen aan de gang wilt, dat kan, maar denk dan aan een simpele kristaloscillator met een kristal van ongeveer 12 MHz, gevolgd door een diode om harmonischen te maken (12 Mhz * 12 = 144 Mhz, vandaar). Als je de stroom door de oscillatortransistor regelbaar maakt, kun je het 'vermogen' van de oscillator regelen en daarmee signaal terugnemen als je de ontvanger beter afgeregeld krijgt. Bouw aan de uitgang van je schakeling een pi-verzwakker (6dB bijvoorbeeld) zodat de impedantie van de ontvanger en de diode-vermenigvuldiger elkaar niet teveel beinvloeden. Tip: zo'n oscillator zal niet precies op 12 MHz werken, maar een paar kHz afwijking hebben en die afwijking wordt ook met 12 vermenigvuldigd. Het is daarom handig om een andere ontvanger in de buurt te hebben zodat je de uiteindelijke frequentie kunt bepalen, anders heeft afregelen totaal geen zin want dan kun je het signaal niet vinden.

Je kunt, voor FM, een varicap in serie met het kristal opnemen en die varicap sturen met een oscillatortje van een kilohertz of zo, dan heb je een test-toon en dat is erg handig om een FM-ding af te regelen. Ik heb jaaaaren met zo'n ding gewerkt, voordat ik een eigen generator had.

Een geschikt kristal kun je bijvoorbeeld krijgen via het Jan Corver museum, Cor heeft 36.11562, 36.128125 en 36.221875 MHz en kost een euro of zo; hij staat op de meeste markten en anders is dit een mooi excuus om eens naar Budel te komen.

Een dummy-load heeft overigens zeker een functie bij het afregelen. Denk eraan, dat als je ooit een generator koopt of krijgt, je een zender ALTIJD aansluit via een dummy-load die bijvoorbeeld 30dB of 40dB verzwakt. Als je zender dan per ongeluk inschakelt, zet je geen hoog vermogen op de uitgang van je meetzender want die is dan zeker stuk. Via een 30dB verzwakker zal een Condor die gaat zenden (10W, == 40dBm), 40-30=10 dBm (= 10mW) op je meetzender zetten en daarvan gaat de meetzender niet stuk. Bij het afregelen regel je de meetzender dan terug tot -90dBm in plaats van -120dBm, via de verzwakker kom je dan op -120dBm en zolang je daar rekening mee houdt is er niks aan de hand. ALTIJD, ALTIJD, ALTIJD doen.
Bij je eigen meetzender is dit mischien minder relevant, daar zit geen dure verzwakker in en als je het opblaast zijn er wat weerstanden en mischien een diode stuk. Vervelend, maar is de wereld niet.

Hoe doe je de afregeling dan? Zet de meetzender flink hoog (-40dBm mag best), zoek het signaal op je dove ontvanger, regel het signaal terug ("tot de ruisspijkers in de ruis van het signaal zo klinkt als het spek van de uitsmijter die je bakt", vertelde degene die mij dit kunstje geleerd heeft), regel dan bij, regel dan het signaal weer terug tot het spek weer goed bakt, regel de ontvanger bij, enzovoort. De truuk is dat dit punt vrij nauwkeurig is en dat je een paar dB verbetering hier heel goed merkt. Tijdens het afregelen zul je merken dat de benodigde 80dB winst gemakkelijk te halen is.

Succes,

Geert Jan

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: Condor ombouwen/afstellen zonder meetzender?

#5 Bericht door Gert Jan »

TomNL schreef:Ik wil zelf eens een condor (of vergelijkbaar) ombouwen naar amateurfrequenties. Ik heb geen meetzender, en vanwege ruimtegebrek wil ik die niet kopen.

Zijn er alternatieven? Ik dacht bijvoorbeeld aan een porto op laag vermogen met een flinke verzwakker of zelfs een dummyload, en dan hopen dat dat net genoeg straalt. Kan dat werken of is er iets anders dat ik kan gebruiken?
Beetje een topic bump maar misschien is het nog van toepassing..
Als je eer van je werk wilt hebben na het ombouwen zou ik toch adviseren hem zo goed mogelijk af te regelen, mocht je dit niet kunnen omdat je geen meetzender hebt is hulp vragen van mensen die dat wel hebben ook goed toch?
Ik heb een paar jaar terug een stuk of vijf Condor standard's afgeregeld met echt heel leuke resultaten.
Met een goede afregeling heb je dan een leuke set met een ontvangstgevoeligheid en filtering waar menig moderne set niet aan kan tippen!

Plaats reactie