VK5JST AERIAL ANALYSER

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#121 Bericht door PE1NBD »

@ Michael en Egbert:

Heb vanmiddag een display bij Kent Electronics besteld. Hoop dat met deze nieuwe mijn probleem is opgelost. Laat het hier in ieder geval even weten.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#122 Bericht door PE1NBD »

Eergisteren het display binnen gekregen en gisteren het oude voor de nieuwe vervangen. Vanmorgen de voedingskabel aangesloten en zie daar, de blokjes op mijn display zijn verandert in leesbaar schrift. Kortom, heb probleem waar ik al zo'n dik jaar mee rond heb gezeuld is opgelost. De analyzer werkt. Moet nu alleen de uitsparing in het kastje iets aanpassen omdat dit display ietsje groter is dan de originele. Iedereen bedankt voor de verwijzingen naar handelaren, alle input en reacties op mijn vragen. Jullie hebben van mij weer een tevreden iemand gemaakt :D
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#123 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Oene,

Is je display vanaf het begin stuk geweest, of een keer verkeerd aangesloten?

Suc6 met dit handige apparaat.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#124 Bericht door PE1NBD »

Tjeerd,

Dit is later gebeurt. In het begin deed de analyzer het. Na een modificatie heb ik één IC verkeerd terug geplaatst met een soort kettingreactie in de schakeling tot gevolg. Het display heeft het na deze reactie nog wel een tijdje gedaan. Had alleen moeite bepaalde spanningen op de afregelpunten goed te krijgen. Diverse andere software in de Picaxe geprobeerd en toen ik na vele pogingen de spanningen goed had begaf het display het ineens en zag ik alleen nog vierkante blokjes. Dacht in eerste instantie aan de aansturing en heb de Picaxe vervangen. Toen ook dit geen resultaat opleverde heeft de analyzer een hele tijd in een hoekje gelegen. Tot ik vorige week op het idee kwam om het display te gaan vervangen als laatste poging de analyzer nog iets leven in te blazen. En ziedaar. Gelukt. Indien ik in het bezit van een scoop e.d. was geweest was ik misschien eerder op deze stap gekomen, maar moet me hier zien te redden met alleen een multimeter.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#125 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Oene,

Bedankt voor je toelichting. Veel plezier er mee.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#126 Bericht door PE1NBD »

Bedankt Tjeerd, gaat lukken. Had de moed al bijna opgegeven met mijn analyzer. Intussen alles af- en ingebouwd. Binnenkort maar eens aan de antenne(s) koppelen en optimaal afregelen.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#127 Bericht door PA7RG »

Gebouwd, maar gaf geen sjoege. Weggelegd en voorlopig laten liggen. Nu eindelijk weer verder gegaan met mijn analyser. Inmiddels 3 fouten opgelost: geen goede verbindingen en bijna niet waarneembaar draadje dat kortsluiting veroorzaakte.
Nu ben ik zover dat ik blokjes op het display heb. IC's zitten er nog niet in. Maar ik heb slechts 1 rijtje met blokjes. Ik denk dat ik twee rijen moet zien. Klopt dat?
Ik denk dat ik dan nog eens moet kijken naar de verbindingen tussen hoofdprint en display.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#128 Bericht door PE1NBD »

Hi Robert.

Bij mij zag je ook slechts 1 rij blokjes dus dat is normaal. Straks de ic's er maar in en kijken wat ie doet. Heeft hier ook een hele tijd in een stoffig hoekje gelegen. Na ca. 1 jaar weer begonnen en doet het nu naar volle tevredenheid.
Succes en veel plezier met dit leuke meetapparaat.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#129 Bericht door PA9RD »

Helaas is het laatste artikel over dit onderwerp al weer een tijdje geleden, maar ik zat dit pas te lezen en heb zitten Google'n en zoeken, maar kan niks meer vinden over deze antenne analyzer. Ja, besprekingen en reviews zat......maar omdat het wel een leuk bouwprojectje is/was, zat ik eigenlijk te zoeken of dit ding nog überhaupt ergens te koop is?

Misschien kan jij als je dit leest, Henk VK2GWK, mij vertellen of hij nog leverbaar is ergens dan wel in ur home country Aussieland??

Groeten,

Ruud PA9RD
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#130 Bericht door PA7RG »

PA9RD schreef:Helaas is het laatste artikel over dit onderwerp al weer een tijdje geleden, maar ik zat dit pas te lezen en heb zitten Google'n en zoeken, maar kan niks meer vinden over deze antenne analyzer. Ja, besprekingen en reviews zat......maar omdat het wel een leuk bouwprojectje is/was, zat ik eigenlijk te zoeken of dit ding nog überhaupt ergens te koop is?

Misschien kan jij als je dit leest, Henk VK2GWK, mij vertellen of hij nog leverbaar is ergens dan wel in ur home country Aussieland??

Groeten,

Ruud PA9RD
Nou toch even goed zoeken op vk5jst en op deze website zie je een verwijzing naar: http://www.ahars.com.au/htm/jst_aerial_ ... TOTmaVw1So

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#131 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#132 Bericht door PA9RD »

Hallo,

Robert en Tjeerd, bedankt voor de tips en links. Ik had hem inmiddels al gevonden. Ik had ergens iets gezien en daar gekeken, maar dat was de verkeerde Australische vereniging HI. Ik heb later de goeie gevonden en er gelijk maar een besteld, dan kan ik hier ook weer verder met de antenneperikelen. Kreeg even later al een mailtje (ja, daar was het inmiddels al weer dag) dat mijn bestelling binnen was en betaling via PP was ook geen probleem.
Nu maar afwachten hoelang het duurt voor die hier is.....maar eerst het pakketje voor de nieuwe L/C meter binnen krijgen en bouwen. Die oude gaf zulke rare waardes aan en display deed raar gaf meetfouten etc, dus in de kliko. Hap, slik, weg ermee!! De nieuwe L/C meter komt waarschijnlijk woensdag deze week en dan wachten op de Analyzer.
Volgens het mailtje zou die volgende week hier kunnen zijn, dus ik ga het wel zien.

Bedankt voor jullie aanbreng,

73 de Ruud PA9RD
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#133 Bericht door PA9RD »

Hallo,
De VK5JST analyser bouwkit is inmiddels binnen en zit al in elkaar. Display doet het, maar nu nog afregelen.

Iemand ervaring hiermee ;) (zo te lezen genoeg denk ik :) ) Maar ik bedoel dus of er iemand is geweest die het zonder scoop voor elkaar gekregen heeft. Of kan ik mijn ouwe scoopje gebruiken, maar die loopt maar tot 15 MHz :( (ik zeg toch, een oudje). Geadviseerd wordt om het afregelen te doen met een van minimaal 50 MHz, liefst meer. Heb al zitten zoeken, maar daar hangt een zwaar prijskaartje aan. Ik heb de tijd dus ik hoor of zie wel een keer graag een antwoord verschijnen.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#134 Bericht door PA9RD »

Update:

Analyser zit in elkaar, leeft en werkt. Afgeregeld gewoon op de "ouderwetse" manier! Hij doet het dus.

Nu de antennes testen met de nieuwe analyser. Alleen misschien toch aanpassen... :) andere display MET backlight en heel misschien dan ook maar een ander kastje :D

Volgende bouwproject!!.......effe denken... ;)
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PE7GL
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2013, 17:58
Roepletters: PE7GL

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#135 Bericht door PE7GL »

Hallo iedereen.
Ik heb de analyseer bouwpakket besteld en gebouwd
Echter ik zag evenals PA0FRI dat de RF output van de niet erg constant was.
Op 2Mhz was output 3vp/p
Bij 30mhz was output 500mV p/p
Ik heb de gehele schakeling door gemeten en zag dat bij Q10 het probleem ontstond.
Na doorrekenen van de schakeling kom ik tot conclusie dat de Q10 geen prettige instelling heeft voor 3V p/p spanning bij hoge frequenties
Ik heb Q10 uit de schakeling verwijderd en een doorverbinding gemaakt van emittor naar collector (waar Q10 zat)
Hierna metingen herhaald en zag de RF output stijgen naar 2,4 Vp/p bij 30MHz i.p.v. 500mV
Verder blijkt nu dat de voeding geen 12Volt meer hoeft te zijn en werkt de schakeling al goed bij 8V.

De software is inmiddels aangepast naar nieuwste versie.
Ik kan er nu spoelen , condensatoren en antennes mee doormeten tot 30MHz

Plaats reactie