VK5JST AERIAL ANALYSER

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#106 Bericht door PA0FRI »

PA3EYC schreef:Ik weet niet wat ik fout gedaan heb. Maar nogmaals de 2x 100 Ohm koolweerstand er tussen en vervolgens P1-3 weer afgeregeld en nu is alles goed. Morgen alles in de kast bouwen, dan kan ik mijn antenne eens gaan meten. Maarten
Het nadeel van het ontwerp is dat de uitkomst van een meting afhankelijk is van de voedingsspanning. Zijn P1-P3 afgregeld bij 12V dan zullen de waarden bij een hogere of lagere spanning afwijken aan de bandgrenzen van elk bereik. Gunstig is dat bij vrijwel alle 9 HF banden de getoonde waarden (in mijn instrument) constant blijft.

Ik heb het nog niet geprobeerd of getest, maar het zou kunnen dat alles nauwkeuriger wordt als de versterker na de oscillator gestabiliseerd wordt op een lagere spanning zoals 8V. Als dat tenminste nog goed werkt op die lagere spanning.

Om ook met batterijen een spanning te behouden van om en nabij de 12 V, werd een extra batterijhouder in het kastje geplaatst.
Bijlagen
batteryf.jpg
batteryf.jpg (36.16 KiB) 8038 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 19 sep 2008, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#107 Bericht door PA0FRI »

Er werd mij gevraagd wat voor spoel er gebruikt was om het bereik naar boven uit te breiden. Het is een "standaard" 0.33 µH smoorspoel en in mijn apparaat is dan de maximum frequentie ongeveer 54 MHz. Die uiterste grens is echter misleidend, want slechts tot 40 MHz is een meting nog betrouwbaar, maar als signaalgenerator voor andere toepassingen goed genoeg.
Bijlagen
rfcf.jpg
rfcf.jpg (14.99 KiB) 8039 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#108 Bericht door PA0FRI »

Mijn schema's die over dit onderwerp geplaatst werden, zijn aangepast omdat van IC1d de pinnen 2 en 3 een verkeerd teken (- of +) hadden.

Alle mods zijn inmiddels al over de grens ontdekt:

[quote]I wanted to thank you for putting the mods to the antenna Analyzer on your web site. I wish I had looked at them before I finished it with the display already soldered in place, I was limited as to what I was able to do, but I did the following mods:

Added the 47mfd cap to get rid of the wild flickering of the last numbers
Inserted a 1K resistor, and a bypass capacitor in series with D6
I used your numbers for the three trim pots

The results were more than worth the effort. One day when I feel ambitious, I will remove the display, and use a ribbon cable. That will allow me to add the trimmer to the xtal, and do some of the other mods too. But not now.[quote KE6YX]
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Probleem na foutje !!!

#109 Bericht door PE1NBD »

Hallo allemaal,
Ik heb vorige week per ongeluk een LM324 in mijn analyzer verkeerd in het IC-voetje geplaatst nadat ik Resultaat, LM kapot. Vervangen maar nu krijg ik op meetpunt TP2 de spanning niet beneden de 4.87 Volt. Heb diverse onderdelen in de buurt van de LM324 doorgemeten maar kan helaas de fout niet vinden tot nu toe. Wie o wie kan mij verder van advies dienen??
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#110 Bericht door pd1rh »

Dag allemaal.

Zijn er mensen die een nieuwe uP en software in de analyzer hebben gezet?
De nieuwe software biedt veel extra mogelijkheden.

Alleen al om van het geknipper van de LCD af te komen is de opwaardering al de moeite waard denk ik.
http://users.on.net/~endsodds/analsr.htm
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#111 Bericht door peytr »

Ik heb de kit juist gisteren besteld, dus nog niet. Maar ik vermoed dat ik direct een van de nieuwere softwareversies zal gebruiken. Kan niet wachten tot het pakje hier is, hoewel de zomer ook aanstaande is en het wel even kan gaan duren voor ik de boel aan het werken (of roken) heb.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#112 Bericht door PE1NBD »

Hi mede hobby genoten,

Wie weet waar ik hier in NL een display voor mijn VK5JST-analyzer kan vinden? Op de componentenlijst wordt de Z7000A van de firma Altronics genoemd maar dit is in VK-land. Is hier een vervanger voor eventueel met dezelfde aansluitingen?
Ik hoor graag van jullie.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#113 Bericht door Michael »

Hoi Oene,

Je zou bijvoorbeeld bij Dick Best kunnen kijken: Klik hier

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#114 Bericht door PE1NBD »

Hallo Michael,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de betreffende firma even een berichtje gestuurd. Hoop dat zij mij verder kunnen helpen. Mocht het hier in Nederland niet lukken speuren we verder over de grens en eventueel moet ik dan maar een origineel uit Aussie laten komen.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

pa1zkh
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2011, 20:20
Roepletters: PA1ZKH
Locatie: Loosduinen (JO22CB)

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#115 Bericht door pa1zkh »

Ook ik ben geslaagd met de zelfbouw :) veel reuze mee , nu had ik alleen gelezen dat de nieuwe firmware voor dit app. een verbetering is

Nu heb ik deze uiteraard geprobeerd maar nu klopt de frequentie uitlezing niet meer.
Het bereik in de weergave is veel groter(frequentie uitlezing). alleen klopt er niks meer van
de antenne is nog steeds het zelfde alleen de frequentie uitlezing klopt van kant meer.

stop ik de originele weer terug dan klopt het allemaal weer.

Ik lees hier niets over.

mijn fout dan hoor ik het graag.


o ja als ik met de seriele uitgang log dan klopt de frequentie op het display met de weergave in de log


Mvg ,

Barry
73 Barry PA1ZKH

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#116 Bericht door Michael »

pe1nbd schreef:Hallo Michael,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de betreffende firma even een berichtje gestuurd. Hoop dat zij mij verder kunnen helpen. Mocht het hier in Nederland niet lukken speuren we verder over de grens en eventueel moet ik dan maar een origineel uit Aussie laten komen.
Oene,

Rinus (Kent Electronics) heeft ze ook. Op de voorpagina van de website staat een aanbieding van 10 stuks voor 29 euro.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#117 Bericht door pa0ejh »

Hallo Oene.

Volgens de datasheet is dat display Hitachi Compatibel , en kun je bij VanDijken een soortgelijk kopen , alleen zitten de aansluitingen aan bovenkant i.p.v de onderkant.

Maar als je met aansluitdraadjes werkt is dat geen probleem , ook zijn de Afm. anders.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#118 Bericht door PE1NBD »

Hai Michael en Egbert,

Ik zal deze week even contact met één of beide leveranciers opnemen. Jullie hebben me gigantisch geholpen. TU oh so much.
Een heel fijn weekend nog verder.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#119 Bericht door PA7RG »

pa1zkh schreef:Ook ik ben geslaagd met de zelfbouw :) veel reuze mee , nu had ik alleen gelezen dat de nieuwe firmware voor dit app. een verbetering is

Nu heb ik deze uiteraard geprobeerd maar nu klopt de frequentie uitlezing niet meer.
Het bereik in de weergave is veel groter(frequentie uitlezing). alleen klopt er niks meer van
de antenne is nog steeds het zelfde alleen de frequentie uitlezing klopt van kant meer.

stop ik de originele weer terug dan klopt het allemaal weer.

Ik lees hier niets over.

mijn fout dan hoor ik het graag.


o ja als ik met de seriele uitgang log dan klopt de frequentie op het display met de weergave in de log


Mvg ,

Barry
Als je de nieuwste firmware bedoelt, dan moet je ook een ander picaxe chip kopen en eventueel een nieuw kristal:

Code has been added/modified which requires the aerial analyser to use the 28X2 processor. Some I/O pin names have been altered to conform to the 28X2 naming convention. One hardware change is necessary beyond upgrading the 28X1 with the 28X2: the 16 MHz crystal must be replaced with a 4 or 8 MHz crystal.
*** A new version of the 28X2, called the 28X2 not 28X3 for some reason, has been released by RevEd and may soon be available locally. This new version, based on the PIC18F25K22 will accept the 16 MHz crystal and operate at 64 MHz Internally,. ***


Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

pa1zkh
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2011, 20:20
Roepletters: PA1ZKH
Locatie: Loosduinen (JO22CB)

Re: VK5JST AERIAL ANALYSER

#120 Bericht door pa1zkh »

PA7RG schreef:
pa1zkh schreef:Ook ik ben geslaagd met de zelfbouw :) veel reuze mee , nu had ik alleen gelezen dat de nieuwe firmware voor dit app. een verbetering is

Nu heb ik deze uiteraard geprobeerd maar nu klopt de frequentie uitlezing niet meer.
Het bereik in de weergave is veel groter(frequentie uitlezing). alleen klopt er niks meer van
de antenne is nog steeds het zelfde alleen de frequentie uitlezing klopt van kant meer.

stop ik de originele weer terug dan klopt het allemaal weer.

Ik lees hier niets over.

mijn fout dan hoor ik het graag.


o ja als ik met de seriele uitgang log dan klopt de frequentie op het display met de weergave in de log


Mvg ,

Barry
Als je de nieuwste firmware bedoelt, dan moet je ook een ander picaxe chip kopen en eventueel een nieuw kristal:

Code has been added/modified which requires the aerial analyser to use the 28X2 processor. Some I/O pin names have been altered to conform to the 28X2 naming convention. One hardware change is necessary beyond upgrading the 28X1 with the 28X2: the 16 MHz crystal must be replaced with a 4 or 8 MHz crystal.
*** A new version of the 28X2, called the 28X2 not 28X3 for some reason, has been released by RevEd and may soon be available locally. This new version, based on the PIC18F25K22 will accept the 16 MHz crystal and operate at 64 MHz Internally,. ***


Robert
Hallo Robert bedankt voor je reaktie

ik bedoelde eigenlijk deze

http://www.users.on.net/~endsodds/newswr_1.bas

en bij de nieuwere ....dan klopt gewoon de frequentie uitlezing niet meer

het ging mij in eerste instantie om de rs232 uit en het knipperende display.

maar als ik weer terug ga naar de oude versie dan klopt de frequentie weer
73 Barry PA1ZKH

Plaats reactie