quikchip desolderen SMD

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jensvanhoof
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2014, 09:04

quikchip desolderen SMD

#1 Bericht door jensvanhoof »

Dag iedereen,

Ik heb bij farnell dit spul gekocht en getest:

http://www.youtube.com/watch?v=7kyaz4Zrd78

Gaat érg goed voor het desolderen van SMD chips met veel pootjes. Aanrader!

gr,
Jens

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: quikchip desolderen SMD

#2 Bericht door coolepascal »

Ziet er idd goed uit !
Ik heb met mijn hete lucht station ook prima resultaten behaald. maar zulke grote lappen doe ik niet graag.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1MIU
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2012, 18:54
Roepletters: PE1MIU
Locatie: Oss

Re: quikchip desolderen SMD

#3 Bericht door PE1MIU »

Bedankt voor de super info.
Dit is de link bij Farnell: http://nl.farnell.com/chip-quik/smd1/re ... dp/1850214
73's Frank

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: quikchip desolderen SMD

#4 Bericht door PH2LB »

Bedankt, top tip.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: quikchip desolderen SMD

#5 Bericht door PD4NX »

Super handige tip. Voordeel is dat de temperatuur niet al te hoog wordt, waardoor je voorkomt dat de print gaat lamineren.

Nu nog een methode voor ball grid arrays. :mrgreen:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: quikchip desolderen SMD

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Met een scherp mesje even rondom de pootjes doorsnijden ( niet te diep uiteraard ), chip eraf, pootjes met bout eraf en met desoldeerlitze schoonmaken.
Is sneller en goedkoper en geen vreemde troep op de print die goed weggehaald moet worden.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: quikchip desolderen SMD

#7 Bericht door PA1PDB »

Hans PE1KWH schreef:Met een scherp mesje even rondom de pootjes doorsnijden ( niet te diep uiteraard ), chip eraf, pootjes met bout eraf en met desoldeerlitze schoonmaken.
Is sneller en goedkoper en geen vreemde troep op de print die goed weggehaald moet worden.
Om de print en mijn vingers niet te beschadigen ga ik voor de oplossing van Jens :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: quikchip desolderen SMD

#8 Bericht door fred101 »

IC's zoals op het you tube filmpje verwijder ik met een speld , naald of stukje gitaarsnaar. Met bout het eerste pootje aantippen en de naald er van opzij in de "knie" schuiven. Daardoor komt het pootje een heel klein beetje omhoog. En zo doe je alle pootjes. Laatste keer dat ik dat gedaan heb was het 5 minuten werk. Daarna IC op een vlak oppervlak en met de achterkant van bv een afbreekmes de pootjes weer even netjes omlaag zetten en het ding kan er weer op. (in dit geval moest hij heel blijven). Het stomme is dat ik hem de eerste keer moest verwijderen omdat er een draadje litse achter de pootjes zat (toen dacht ik nog dat je gewoon moest solderen en daarna met litse het te veel weg halen) De tweede keer keek ik naar de verkeerde stip en soldeerde ik hem er 90 graden verkeerd op. De derde keer zat hij goed.

Laatst bij een SA reparatie moesten wat defecte smd IC's worden vervangen maar dat heb ik met mijn Oki hete lucht station gedaan. De vervanger soldeer ik met een gulwing weer vast, maar soms ook met een heel dun spits puntje onder de microscoop pootje voor pootje. Daar ben ik ondertussen redelijk handig in geworden.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: quikchip desolderen SMD

#9 Bericht door PA3HMP »

De laatste keer dat ik het moest doen heb ik gebruik gemaakt van een rvs tandarts haakje, even de soldering aantippen en het rvs haakje eronder schuiven, de soldeer heeft geen effect op het rvs haakje, maar als ik het filmpje zo zie is dat ook een mogelijkheid die netjes werkt

Plaats reactie