Onbekende meetkop

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Onbekende meetkop

#1 Bericht door pa0sjm »

Deze , voor mij vreemde meetkop roept vragen op .
Wat is dit voor iets ? De behuizing is metaal , er komt een afgeschermde kabel uit ( afschroefbaar ) met aan het eind een soort banaansteker .
Er is een gedeelte uitschuifbaar met daarop spanningswaarden , gaande van 3 mV tot en met 1 kV . Ik zie nergens een merk of type aanduiding maar deze probe hoort , lijkt me , bij een meetinstrument . Graag zou ik willen weten wat voor een mooi ding dit is .
met dank .. 73 , Stef .
Bijlagen
meetkop 2.JPG
meetkop 1.JPG
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Onbekende meetkop

#2 Bericht door Math PD0MAT »

Het lijkt een meetprobe voor een groot bereik (ik heb persoonlijk nog nooit probes gezien die vanaf de mV tot kV lopen), maar ik vraag mij af waarom de buitenmantel van metaal is. Misschien hetzelfde idee als een spanningszoeker, waar je ook je vinger op moet zetten om te laten werken.

Er zijn nergens afbeeldingen van logo's oid te zien? Een nummer?

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Onbekende meetkop

#3 Bericht door pa0sjm »

Math PD0MAT schreef:Het lijkt een meetprobe voor een groot bereik (ik heb persoonlijk nog nooit probes gezien die vanaf de mV tot kV lopen), maar ik vraag mij af waarom de buitenmantel van metaal is. Misschien hetzelfde idee als een spanningszoeker, waar je ook je vinger op moet zetten om te laten werken.

Er zijn nergens afbeeldingen van logo's oid te zien? Een nummer?
met dank voor je reactie ... maar ik kan nergens iets vinden . Dat omdat er geen typering bekend is van de meetkop .
De uitgang is 2polig , oftewel kern en buitenmantel .
Eerst dacht ik dat de kop bij een Philips GM6001 hoort , want daar wordt ook een gelijkspannings meet-kop bij geleverd als extra accessoire , maar die ziet er heel anders uit .
Dus beste Math , blijf ik hopen op meer reacties ... ik zal toch niet deze meetkop als enige in NL hebben ? hi !
73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Onbekende meetkop

#4 Bericht door EMCees »

Is het geen capacitieve spanningsdeler?

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Onbekende meetkop

#5 Bericht door pa0sjm »

EMCees schreef:Is het geen capacitieve spanningsdeler?
Jij vraagt wat ik ook niet weet ! En als dat zo zou zijn ... hoe kan ik deze probe dan gebruiken . Het lijkt me niet een " eigenbouw " te zijn , daar is ie te mooi voor gemaakt . Ik kan er ook niet inkijken omdat ik niet kan zien hoe de kop kan worden geopend .
Ben ik dan echt de enige bezitter van zo'n ding ?
Waar blijven de kenners ?
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pd0kym

Re: Onbekende meetkop

#6 Bericht door pd0kym »

sluit dat ding eens aan op en meter en doe eens wat laagspannings testjes , kijken of je wat kunt meten en hoe .
ik ben zelf ook nieuwsgiering waarvoor hij gebruikt word .
is het geen medisch apparaat ?? b.v. een instelbare accu punctuur , met het bereik van een paar kv voor de lastige klanten ?? :lol:

ff serieus , ik denk dat het een instelbare probe is voor een oscilloscoop aan het schroefje bij de punt van de probe hoort nog een massa draad te zitten welke je verbind met het te meten object .
intern zal dat ding wel een grote potmeter hebben / zijn waarvan de beweegbare gedeelte de loper is . om zo de diverse spanningen te meten
maar ik kan het mis hebben .

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Onbekende meetkop

#7 Bericht door pa0sjm »

Helemaal mee eens OM ( naam ? ) . Het is inderdaad een soort instelbare deler , potmeter als je wilt . Maar dan nog ... waarom zou ik dit ding op een scope aansluiten om spanningen te meten ? Dat kan immers direct met de scope , nietwaar ?
Ik zie ook geen enkele mogelijkheid om iets van de binnenkant te kunnen bekijken ... ik zie nergens een mogelijkheid om wat los te draaien .En , tuurlijk , aan die schroef aan de buitenkant hoort een aarddraadje . Gek toch dat er zo weinig over te vinden is . Ik weet wel dat deze kop indertijd aan iemand is gegeven die een BVM Philips GM6001 kreeg . Maar daar kon een gelijkspanningsprobe bij worden om ... zoals de doc. zegt ... oscila-toren te meten en ... daar zit alleen een vaste weerstand in .
Nee ... het blijft nog een raadsel .
Zou een leuke prijsvraag kunnen zijn ... wie weet wat dit is .. hi .
73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Onbekende meetkop

#8 Bericht door PA0LMD »

pa0sjm schreef:Helemaal mee eens OM ( naam ? ) . Het is inderdaad een soort instelbare deler , potmeter als je wilt . Maar dan nog ... waarom zou ik dit ding op een scope aansluiten om spanningen te meten ? Dat kan immers direct met de scope , nietwaar ?
Ik zie ook geen enkele mogelijkheid om iets van de binnenkant te kunnen bekijken ... ik zie nergens een mogelijkheid om wat los te draaien .En , tuurlijk , aan die schroef aan de buitenkant hoort een aarddraadje . Gek toch dat er zo weinig over te vinden is . Ik weet wel dat deze kop indertijd aan iemand is gegeven die een BVM Philips GM6001 kreeg . Maar daar kon een gelijkspanningsprobe bij worden om ... zoals de doc. zegt ... oscila-toren te meten en ... daar zit alleen een vaste weerstand in .
Nee ... het blijft nog een raadsel .
Zou een leuke prijsvraag kunnen zijn ... wie weet wat dit is .. hi .
73 , Stef

kan toch niet zo moeilijk zijn : meten is weten !
Zet er DC op en meet met een scope wat er uit komt, hetzelfde met AC .
Een potmeter lijkt me onwaarschijnlijk, een capacitieve deler lijkt het me eerder.
Meten is (z)weten

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Onbekende meetkop

#9 Bericht door Math PD0MAT »

pa0sjm schreef:Maar dan nog ... waarom zou ik dit ding op een scope aansluiten om spanningen te meten ? Dat kan immers direct met de scope , nietwaar ?
In één woord? Impedantie.

pd0kym

Re: Onbekende meetkop

#10 Bericht door pd0kym »

pa0sjm schreef:Helemaal mee eens OM ( naam ? ) . Het is inderdaad een soort instelbare deler , potmeter als je wilt . Maar dan nog ... waarom zou ik dit ding op een scope aansluiten om spanningen te meten ? Dat kan immers direct met de scope , nietwaar ?
dat geeft jou geen enkele waarde bij het meten , het heeft een instel mogelijkheid waarschijnlijk om het meet bereik van het meet instrument te vergroten die op de meet pen word aangesloten .
dit kan een scoop zijn maar bv ook een analoge volt meter
gr. klaas

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Onbekende meetkop

#11 Bericht door pa0sjm »

EMCees schreef:Is het geen capacitieve spanningsdeler?
beste Cees , je hebt helemaal gelijk .
Ik kreeg alle informatie van iemand die dit ding kent . Het is dus een capacitieve deler en werd gebruikt bij de GM6006 BVM .
Dus ... het is opgelost en allen dank voor de reacties !
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Onbekende meetkop

#12 Bericht door pa0sjm »

PA0LMD schreef:
pa0sjm schreef:Helemaal mee eens OM ( naam ? ) . Het is inderdaad een soort instelbare deler , potmeter als je wilt . Maar dan nog ... waarom zou ik dit ding op een scope aansluiten om spanningen te meten ? Dat kan immers direct met de scope , nietwaar ?
Ik zie ook geen enkele mogelijkheid om iets van de binnenkant te kunnen bekijken ... ik zie nergens een mogelijkheid om wat los te draaien .En , tuurlijk , aan die schroef aan de buitenkant hoort een aarddraadje . Gek toch dat er zo weinig over te vinden is . Ik weet wel dat deze kop indertijd aan iemand is gegeven die een BVM Philips GM6001 kreeg . Maar daar kon een gelijkspanningsprobe bij worden om ... zoals de doc. zegt ... oscila-toren te meten en ... daar zit alleen een vaste weerstand in .
Nee ... het blijft nog een raadsel .
Zou een leuke prijsvraag kunnen zijn ... wie weet wat dit is .. hi .
73 , Stef
Ook pa0lmd heeft het goed ! Capacitieve deler ... gebruikt bij een GM6006 buisvoltmeter .
bedankt ook jij voor je reactie .


kan toch niet zo moeilijk zijn : meten is weten !
Zet er DC op en meet met een scope wat er uit komt, hetzelfde met AC .
Een potmeter lijkt me onwaarschijnlijk, een capacitieve deler lijkt het me eerder.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie