waar loopt die kabel ??

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: waar loopt die kabel ??

#16 Bericht door PA2OLD »

Ik weet dat het off-topic is maar hoe zit dat nu als de heren 'varkens' (om maar even bij die uitdrukking te blijven) iets kapot trekken, moet er dan een schade vergoeding worden betaald en hoe wordt die bepaald?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: waar loopt die kabel ??

#17 Bericht door Math PD0MAT »

PA2OLD schreef:Ik weet dat het off-topic is maar hoe zit dat nu als de heren 'varkens' (om maar even bij die uitdrukking te blijven) iets kapot trekken, moet er dan een schade vergoeding worden betaald en hoe wordt die bepaald?
Ze zijn aansprakelijk voor de schade en hebben in theorie alle schade te herstellen. Kosten zijn dan voor de sloper of voor diens verzekering.
Zal alleen werken wanneer je zoals bij PE7EB duidelijk aangegeven hebt waar de kabels liggen, anders zullen ze doodleuk stellen dat ze niet wisten dat die kabel er lag en dus niet aansprakelijk zijn.

Ontopic:
Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Er ligt hier nog een buis in de grond waarvan ik tot op heden aangenomen heb dat ik er niet achter ga komen waar hij precies ligt. Aan het begin van de buis ligt er al een meter grond op, ben benieuwd of daar nog voldoende RF doorheen komt zonder er zoveel vermogen op te moeten zetten dat ik ineens vloerverwarming heb :lol:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: waar loopt die kabel ??

#18 Bericht door pa1bvm »

ben vandaag aan het rommelen geweest met een verlengsnoer en een oude kortegolfradio
klein beetje HF op een verlengsnoer van een meter of 25 over het gras en dan kijken of ik dat kon horen met mijn transistor korte golf radio..

nou ..ik hoor dat de hele tuin door ... set is een IC-746 alles op de stand QQRP
zit geen metertje op mijn korte golf radio maar op de 40 meter band ging het het beste in AM

en toen begon het hier te regenen en had ik geen zin meer ..

later meer ..

ON2TD
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jan 2007, 01:29
Roepletters: ON2TD
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: waar loopt die kabel ??

#19 Bericht door ON2TD »

Ik heb een kennis die met een graver werkt.
Als ze op kabels stuiten waardoor het werk zou kunnen stilvallen krijgen ze soms de opdracht van de voorman om gewoon de boel los te trekken.
De schadeclaim kost meestal minder dan de werken stil te leggen....

Bij het horen hiervan werd ik een klein beetje ziek :-)

In mijn straat werd ook voor de 2e keer de boel opengebroken om leidingen te vernieuwen. Een sleuf van 40 cm door de hele straat.
Toen ze de boel dicht gooiden vond ik op mijn oprit een stukje RG59 van ongeveer een 40 cm lang....
Ben vooral benieuw hoe ze het terug aan elkaar gezet hebben aangezien de ploeg die de kabels graaft en legt hun fijnste werktuig een schop is :shock:
J-UBA - Manager UBA Jongerenwerking
QTH: FT2000 - Tower 18m - 6m 4 element - Logperiodic 30m <-> 10m - Vertical 40 meter - double G5RV 160m - 80m
MOBILE: TS480sat + mobile whips per band

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: waar loopt die kabel ??

#20 Bericht door PE2AAB »

Hoe ze dat aan elkaar zetten?

Dat kan ik je wel vertellen ;-)

kroonsteen en een rolletje plakband. Geloof me; dat doen ze. Meerdere malen storingen gehad en dit bleek de oorzaak. Na twee scheppen in de grond door het graafbedrijf wat we hadden ingezet kwam de gele tape al tevoorschijn. Bingo.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: waar loopt die kabel ??

#21 Bericht door coolepascal »

Gewoon HF erop en dan met een dipmeter of een draagbare kortegolf radio zoeken ? lijkt me best te doen.
Welicht eerst met een TDR de lengte bepalen.. weet je iig zeker dat de kabel niet naar 3 meter ophoudt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: waar loopt die kabel ??

#22 Bericht door PE7EB »

@PE2AAB: Absoluut waar Rick, je komt bij tijd en wijle de gekste "reparaties" tegen :cry:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD1RJV
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011, 16:24
Locatie: Einhoven

Re: waar loopt die kabel ??

#23 Bericht door PD1RJV »

Misschien een idee om die kabelaars een keer in de tuin los te laten, het lijkt mij dat zij het vak dusdanig goed verstaan, dat ze kabels blindelings en zonder aanwijzingen kunnen vinden :lol:

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: waar loopt die kabel ??

#24 Bericht door Math PD0MAT »

PD1RJV schreef:Misschien een idee om die kabelaars een keer in de tuin los te laten, het lijkt mij dat zij het vak dusdanig goed verstaan, dat ze kabels blindelings en zonder aanwijzingen kunnen vinden :lol:
Aan het eind van de dag ziet je tuin er wel uit als een aardappelenveld, mocht je ooit nog een carrière switch willen maken richting agrarische sector dan is dit je kans :wink:

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: waar loopt die kabel ??

#25 Bericht door PE1DTQ »

ON2TD schreef:Ik heb een kennis die met een graver werkt.
Als ze op kabels stuiten waardoor het werk zou kunnen stilvallen krijgen ze soms de opdracht van de voorman om gewoon de boel los te trekken.
De schadeclaim kost meestal minder dan de werken stil te leggen....

Bij het horen hiervan werd ik een klein beetje ziek :-)

In mijn straat werd ook voor de 2e keer de boel opengebroken om leidingen te vernieuwen. Een sleuf van 40 cm door de hele straat.
Toen ze de boel dicht gooiden vond ik op mijn oprit een stukje RG59 van ongeveer een 40 cm lang....
Ben vooral benieuw hoe ze het terug aan elkaar gezet hebben aangezien de ploeg die de kabels graaft en legt hun fijnste werktuig een schop is :shock:
Hangt allemaal ook van het wel of niet van tevoren melden van de werkzaamheden d.m.v. de bekende KLIC-melding.
Zonder KLIC-melding bij het kadaster/aansluitingen.nl mag je namelijk officieel niet graven, met als gevolg, dat wanneer het fout gaat de kosten ook voor de rekening van de uitvoerder zijn.

Dit geldt ook voor particulieren. Zelf wel eens mee te maken namelijk.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: waar loopt die kabel ??

#26 Bericht door PE1KEL »

Gewoon spanning erop zetten, waar de pieren omhoog komen zal wel het eind van de kabel liggen :)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: waar loopt die kabel ??

#27 Bericht door pa1bvm »

nog even ter afsluiting ...

ik heb de kabel gevonden

ik heb gebruik gemaakt ( via Boels) van een kabelzoeker type digicat 500 ..

dat werkt als een speer ..33 Khz op de kabel via bijgeleverder generator en dan met de handheld unit in de tuin zoeken ..
binnen 15 minuten had ik de kabel gevonden ..

dus binnenkort 3 fase in het schuurtje .. kan ik ook eens lassen met 380 ..

Groet Rick ..

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: waar loopt die kabel ??

#28 Bericht door PA0HJA »

ik heb de kabel gevonden 
Maar waar lag de kabel nu uiteindelijk?
Daar waar je hem vermoedde of totaal ergens anders?

PA0HJA
....The Singularity is near!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: waar loopt die kabel ??

#29 Bericht door pa1bvm »

qua ligging van de kabel

op 4 meter van mijn schuur .. op zo ongeveer de beste plek
moet stukje door de tuin heen .. maar alle bestrating kan blijven liggen ..echt mazzel dus

moet nog wel even testen of er geen onderbrekingen zijn ..
12 volt power supply en een auto kop lamp kan ik iets van 4 a 5 ampere per ader laten lopen .( naar buiten mantel ) en ook controleren op sluitingen ....
maar hopen dat ik nog een beetje extra " mazzel " heb

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: waar loopt die kabel ??

#30 Bericht door Ton_O_E »

Als de kabel dik genoeg is, heb je zelfs 400V :D
Als je zeker wilt weten, of de kabel goed is, moet je hem "meggeren"
Dan meet je ook de isolatie-weerstand van de aders onderling
(een megger is een apparaat, dat bijvoorbeeld 1000V op de kabel zet en dan de weerstand meet tussen de aders)
Als er een onderbreking in zit, meet je deze natuurlijk niet, dat kan met de koplamp idd
Voorheen PA3TON

Plaats reactie