Soldeerbout vervangen

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Soldeerbout vervangen

#1 Bericht door Math PD0MAT »

Gisteravond was het zover, de soldeerbout werd niet meer warm.
Nou heb ik hem wel uit elkaar gehaald, maar volgens mij is hij niet te repareren.
Afijn, beide stiften waren toch al aan vervanging toe.

Nou is die TopCraft voor wat ik er voor betaald heb op zich lang genoeg mee gegaan, maar nou ben ik op zoek naar iets beters:
- Regelbaar tot minstens 370 C
- Stift geschikt voor PCB (dus niet zo een met een vlak van 8mm breed die je alleen voor 3,5mm2 verbindingen kan gebruiken)
- 't Hoeft geen Weller te zijn, maar ook geen goedkope rommel (goedkoop met kwaliteit mag uiteraard wel)

Nou heeft de lokale elektroboer onder andere deze staan voor 70 euro. Maar dat betekend niet dat het automatisch betere kwaliteit is dan een station van een kwart zoveel. Iemand suggesties? Budget is zo'n 100 euro, tenzij er een verbazingwekkend goede reden is om er overheen te gaan (blijft er wel minder over voor andere apparatuur).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Soldeerbout vervangen

#2 Bericht door Bert_1 »

Math PD0MAT schreef:Gisteravond was het zover, de soldeerbout werd niet meer warm.
Nou heb ik hem wel uit elkaar gehaald, maar volgens mij is hij niet te repareren.
Afijn, beide stiften waren toch al aan vervanging toe.

Nou is die TopCraft voor wat ik er voor betaald heb op zich lang genoeg mee gegaan, maar nou ben ik op zoek naar iets beters:
- Regelbaar tot minstens 370 C
- Stift geschikt voor PCB (dus niet zo een met een vlak van 8mm breed die je alleen voor 3,5mm2 verbindingen kan gebruiken)
- 't Hoeft geen Weller te zijn, maar ook geen goedkope rommel (goedkoop met kwaliteit mag uiteraard wel)

Nou heeft de lokale elektroboer onder andere deze staan voor 70 euro. Maar dat betekend niet dat het automatisch betere kwaliteit is dan een station van een kwart zoveel. Iemand suggesties? Budget is zo'n 100 euro, tenzij er een verbazingwekkend goede reden is om er overheen te gaan (blijft er wel minder over voor andere apparatuur).
Dag Math, als je ooit naar loodvrij solderen wilt of wilt repareren, grotere vlakken solderen of zelfs een PL plug aan een dikkere kabel dan is 50W te weinig. Ik zou voor een 80W gaan waar je ook dikke punten voor kunt krijgen. Ik had een oude Ersa en die was prima maar de nieuwe hebben een goedkope stugge pvc kabel ipv siliconen dus let daar even op. Erg irritant als je een te stugge kabel hebt en ze hebben ook veel klachten gehad. Volgens mij had harry veenstra redelijk geprijsde stations maar er zijn er vast wel meer die ze hebben.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Soldeerbout vervangen

#3 Bericht door Randy »

Kijk eens naar Atten. Leuke stations, veel punten leverbaar en goed betaalbaar.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Soldeerbout vervangen

#4 Bericht door pe1rea »

Math PD0MAT schreef:Gisteravond was het zover, de soldeerbout werd niet meer warm.
Nou heb ik hem wel uit elkaar gehaald, maar volgens mij is hij niet te repareren.
Afijn, beide stiften waren toch al aan vervanging toe.

Nou is die TopCraft voor wat ik er voor betaald heb op zich lang genoeg mee gegaan, maar nou ben ik op zoek naar iets beters:
- Regelbaar tot minstens 370 C
- Stift geschikt voor PCB (dus niet zo een met een vlak van 8mm breed die je alleen voor 3,5mm2 verbindingen kan gebruiken)
- 't Hoeft geen Weller te zijn, maar ook geen goedkope rommel (goedkoop met kwaliteit mag uiteraard wel)

Nou heeft de lokale elektroboer onder andere deze staan voor 70 euro. Maar dat betekend niet dat het automatisch betere kwaliteit is dan een station van een kwart zoveel. Iemand suggesties? Budget is zo'n 100 euro, tenzij er een verbazingwekkend goede reden is om er overheen te gaan (blijft er wel minder over voor andere apparatuur).
Dezelfde bij Frans Bakelaar op ongeveer 2/3 van de pagina voor 64.50
En die zijn goed genoeg, met enkele losse stiften in diverse maten erbij kan je bijna dakgoten solderen.
Een dergelijk apparaat heb ik hier al jaren in gebruik...
En een nieuwe bout kost ook maar een tientje....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3X

Re: Soldeerbout vervangen

#5 Bericht door PA3X »

Geef wat meer uit koop meteen een Weller.

B.v. Weller WS-81 voor ongeveer 230 euro ben je de man, staat hele dagen aan op de zaak en heeft voldoende vermogen reserve.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Soldeerbout vervangen

#6 Bericht door PA2REH »

Na vele jaren min of meer geprutst te hebben, nu al een paar jaar Weller. Ik wil nooit meer iets anders.
Ze zijn hun geld meer dan waard. Je ziet ze ook regelmatig (op) 2dehands.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Soldeerbout vervangen

#7 Bericht door andre »

Tja, zoveel soldeerstations, zoveel meningen. Ik gebruik al iets van 20/25 jaar een en dezelfde van Velleman, VT-SS30.
Staat tegenwoordig niet meer zo heel veel aan, maar in betere tijden hele avonden achtereen...
Ding is nog steeds te koop maar ik kon zo snel geen prijs vinden op internet. Ik heb wel in de tussentijd een andere stift erin moeten zetten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Soldeerbout vervangen

#8 Bericht door PE1PQX »

Ik ben ook zeer tevreden met een Weller. Top spul, kost wel een duit maar dan heb je ook wat. Heb een keer de pech gehad dat een thermo-switch kapot gegaan was (bout werd niet warm meer) maar dat is opgelost met een oudere Weller donor boutje.

Investeer in gereedschap, is n.l. wel het halve werk!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Soldeerbout vervangen

#9 Bericht door PA3HMP »

Je ziet wellers vaak 2e hands op amateurmarkten e.d. staan, die zijn vaak nog prima in orde, en losse onderdelen zijn gewoon te bestellen.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Soldeerbout vervangen

#10 Bericht door PH2LB »

Ik ben al sinds dat mijn vader zijn eerste Weller soldeerstation had gekocht Weller fan. Toen ik het huis uit ging (ook al weer bijna 20 jaar geleden) heb ik eerst een soldeerstation van Weller had gekocht voordat ik met mijn toenmalige XYL een servies uit had gezocht (duidelijk geval van prioriteiten) ;-)

Mijn Weller soldeerstation heb ik nog steeds en die werkt nog tot zeer grote tevredenheid.

Op marktplaats kom je soms wel eens leuke aanbiedingen tegen en hoe wel helaas niet echt in de buurt, wel een leuk setje http://link.marktplaats.nl/761252122 (ondanks de tyrap verpakking).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Soldeerbout vervangen

#11 Bericht door Math PD0MAT »

De gemiddelde mening is dus dat Weller duidelijk superieur is aan de rest.
Betekend dat dat de rest waardeloos is? Wat maakt Weller superieur?
Als het alleen de levensduur is, ik vind het niet erg om over 10 jaar een nieuwe bout te moeten halen. Er zijn toch geen bouten die de rest van mijn leven nog mee gaan :)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Soldeerbout vervangen

#12 Bericht door pe1rea »

Nee, Weller heeft de naam.
Doet me denken aan vroeger, we hadden een klant die een Volvo reed.
10 jaar in gereden en wat onderhoud en soms wat stuk.
Kocht hij een Renault, en direct zeuren.
Onderhoud te duur, geregeld stuk en dergelijke.
Op de onderhoudshistorie konden we aantonen dat de R domweg goedkoper onderhouden werd dan de V.
Toch was de man niet eerder tevreden voordat hij zijn laatste spaarcenten weer in een V had gestoken....

Ik wil maar zeggen.
Het boutje bij Bakelaar, (PA3AYJ) wat ik je liet zien werkt net zo prima.
En net zo lang.
En is een stuk goedkoper.
Een nadeel, er staat geen Weller op, maar misschien kan je dat zelf met een sticker veranderen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3X

Soldeerbout vervangen

#13 Bericht door PA3X »

Bedrijven maken op grote schaal gebruik van Weller waarom?

Bewezen betrouwbaarheid
Temp. van de punt is constant ook bij grotere soldeervlakken (voldoende vermogen reserve)
Lange levensduur van de punt
Spanningsvrij solderen van gevoelige componenten(ESD)

Veel succes met je keuze, uiteindelijk na een aantal missers eindig je toch wel bij een A merk (in mijn optiek Weller)

M.v.g.
PA3X

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Soldeerbout vervangen

#14 Bericht door Bert_1 »

Math PD0MAT schreef:De gemiddelde mening is dus dat Weller duidelijk superieur is aan de rest.
Betekend dat dat de rest waardeloos is? Wat maakt Weller superieur?
Als het alleen de levensduur is, ik vind het niet erg om over 10 jaar een nieuwe bout te moeten halen. Er zijn toch geen bouten die de rest van mijn leven nog mee gaan :)
Als je de kans hebt zou ik eerst even zo'n ding in handen willen hebben, dat geeft veel meer info. Kopen vanaf internet voor dit soort dingen houdt ik niet meer zo van, tenzij je het zonder problemen en hoge kosten terug kunt sturen. Met weller zit je wel goed maar er zijn meer goede merken (gelukkig).
Bert

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Soldeerbout vervangen

#15 Bericht door fred101 »

Na diverse goedkope bouten een jaar of 5 terug een Weller gekocht. En daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad. Naast een WS81 heb ik hier ook een Pace MBT250 station met 50W bout, 80W desoldeerbout en een tweezer. Dat is ook een vreselijk fijn station. Ik heb een jaar of 3 een rood weller station gehad. Werkt ook redelijk. At punten , het schroefje zat binnen een half jaar zo strak dat ik het moest uitboren, bout de houder was ook brak. Tenminste dat vond ik achteraf toen ik het verschil ervaarde.

Het is net als met antennes, als je nooit met een 2x 50 meter dipool hebt gewerkt vind je zelfs een EH antenne grandioos. En als je daarna over gaat naar een mag loop denk je dat wonderen echt wel bestaan. Maar als je van die dipool afkomt en een magloop in handen krijgt geloof je in Murphy en vraag je je af wat je hebt fout gedaan dat je dit overkomt , waarom hij nu net jou set heeft uitgekozen voor die EH of loop :twisted:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie