AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#46 Bericht door PA3HMP »

Men moet er wel rekening mee houden dat wat 2e hands aangeboden is vrijwel altijd niet gecalibreerd is, en wat blijft er dan over van de nauwkeurigheid tov van een nieuwe rigol....

Wat ik ook vaak gezien heb is dat afgekeurd spul van defensie wat zo ver buiten de specs viel dat het economisch niet meer rendabel was te repareren met pallets tegelijk via domeinen aan handelaren verkocht werd, dat spul komt dan op de radio amateur beurzen en 2e hands markt terecht waarbij het aangeprezen wordt als geweldige kwaliteits spul terwijl het dus niet eens meer in de buurt komt van de specs die het hoort te hebben.....

dat is even iets om in het achterhoofd te houden als je iets wil aanschaffen.

Mark

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#47 Bericht door Bert_1 »

Waar het bij mij voornamelijk om gaat, kun je met het apparaat de klus klaren? Als dit met een voordeliger apparaat net zo goed lukt als met een duurder dan is de keuze niet zo moeilijk. Het geld wat je uitspaart kun je weer voor andere dingen gebruiken :)
Ik heb deze discussie wel eens vaker gevoerd met iemand die ook voor een 'echt' merk zou gaan en echt geen (relatief) goedkoop apparaat. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag waarom hij dan in een berlingo rijdt en geen vette BMW of Mercedes :lol:

Bert
Bert

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#48 Bericht door fred101 »

Zo'n Rigol is ook niet gecalibreerd :wink:
Dat auto voorbeeld is een verkeerd vergelijk. Beter is een Mercedes tov een trabant vermomd als mercedes

Voor de gemiddelde amateur is het een bruikbaar apparaat. Het is goedkoop en makkelijk in gebruik, de prestaties zijn niet geweldig maar dat is altijd beter dan niks. (voor dat geld koop je overigens ook een gebruikte HP die ondanks zijn hoog bejaarde leeftijd meestal een stuk beter presteert) En dan is er nog de verwachte levensduur, oa door low budget elco's en ander minimalistisch ontwerp) Vergeet niet dat een SA met TG voor deze prijs het equivalent is van een multimeter van twee tientjes. Dit is de absolute onderkant van de markt. Bruikbaar, geen echt meetapparaat maar wel een handige en vaak toch nog bruikbare indicator. (overigens is 1 dB ernaast zitten mogelijk wat te optimistisch)

De TG is een leuk extra en best handig. Dat de output niet vlak is, is geen ramp, je normaliseert hem toch voor de meting. Maar als dat echt zoveel varieert wordt het toch twijfelachtig. Dat normaliseren verandert de output niet, het corrigeert alleen het resultaat. Er moet wel genoeg magnitude ruimte blijven om zinvol te kunnen meten.
zelfs tot 100/120MHz te gebruiken als spectrum analyser.
Een scoop met FFT is geen spectrum analyser, zelfs niet een beetje. Maar het is een handige functie om een grove indruk te krijgen.
De scoop meet met maar 8 bit. Dan haalt hij uit de gemeten (gesampelde) amplitude de frequentie componenten en geeft die op een SA achtige manier weer.
Door de geringe resolutie van 8 bits, geen filters, het in een keer verwerken van het spectrum, is dat niet echt geweldig. (eerder echt niet geweldig) Maar altijd beter dan niks.

Het nadeel van het meeste goedkope modern meetspul is dat het de indruk geeft heel precies te zijn. Maar dat niet is. Net als een 1% 5,5 digit multimeter compleet zinloos is, of bij bv de 10 bit ADC een waarde als floating point verwerken en met 10 digits achter de komma op de display zetten. 10 bit zijn 1024 stapjes. Bij 5V dus 5 mV per stap. Van die 10 digits zijn er dus maar 2 achter de komma bruikbaar. Maar met 10 lijkt het wel heel wat.

Allemaal geen ramp als je maar van bewust bent van die beperkingen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#49 Bericht door Bert_1 »

fred101 schreef:
Dat auto voorbeeld is een verkeerd vergelijk.
Dat geloof ik direct, het was meer om aan te geven dat de argumenten 'alle waar is naar zijn geld', 'niemand die ik ken wil een rigol' etc. geen goede argumenten zijn (niet hier geuit trouwens), net zomin als dat een Berlingo een slechte auto is. Ik denk dat velen geen ervaring met SA's hebben en dus ook niet goed kunnen beoordelen wat voor hen de beste keuze is. Ik heb net even met google gezocht naar 'rigol vs hp spectrum analyzer' maar er zijn helaas geen filmpjes op youtube te vinden met leuke praktijkvoorbeelden. Dat zou denk ik goed kunnen helpen om een keuze te maken. Volgens mij heb jij er wel aardig kijk op, misschien een idee? :wink:

Groeten,

Bert

ps Nog bedankt voor je info over de Hameg LC meter, inmiddels eentje aangeschaft via ebay (al weer enige maanden geleden!).
Bert

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#50 Bericht door radioshack »

Zending ontvangen! Met alle bijzaken zoals pakbon, cd met software, calibratie certificaat en dergelijke. In de koffiepauze even snel getest en het ziet er goed uit! CSV bestand exporteren naar USB stick gaat prima. Print screen naar stick gaat ook goed. Verdere testen volgen.

Het is zelfs mogelijk om er mee door de tijd te reizen. (Voor de oplettende kijker...)
scratchsnif.png
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#51 Bericht door radioshack »

*Oeps, "citeer'" in plaats van "wijzig", dus dubbelpost...

Om meteen de initiële vraag te beantwoorden aan Frits:
PA0FRI schreef:Heeft iemand ervaring met het bedrijf AR Benelux BV voor de levering van een Rigol DSA815-TG spectrum analyzer? Zij adverteren in Elektron.
Op 15 november had ik per email contact opgenomen en kreeg als antwoord dat zij binnenkort zouden reageren. Toen er op 20 november nog geen reactie was, vroeg ik om opheldering en men zei dat er de volgende dag post voor mij zou komen.
Is deze slakkengang normaal en gaat het dan ook zo met hun service?
Mijn ervaring is erg positief. De reactie per e-mail is snel ervaren. (Sommige binnen één minuut het antwoord ontvangen.) Misschien heb je pech gehad of een slechte dag van hun kant...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#52 Bericht door PA3X »

Gelijk even de proef op de som genomen met dezelfde instellingen met een handheld basic R&S spectrum analyzer.

Zie hier de resultaten van de test (en deze reist nog niet door de tijd):

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#53 Bericht door Bert_1 »

PA3X schreef:Gelijk even de proef op de som genomen met dezelfde instellingen met een handheld basic R&S spectrum analyzer.

Zie hier de resultaten van de test (en deze reist nog niet door de tijd):
Wat is low cost, € 3000,- of iets dergelijks?

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#54 Bericht door PE0AGO »

HMS3010
Bijlagen
-100 dBm.BMP
-100 dBm.BMP (55.16 KiB) 6564 keer bekeken

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#55 Bericht door PA3X »

Ho ho niet vals spelen met je 0 dB attenuation en je ref level op -40 dB.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#56 Bericht door PE0AGO »

Dag Marcel :wink: :oops: :lol:

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#57 Bericht door PA3X »

Dag motormuis,

Deze is nog een fractie beter maar echt spannend is het niet meer of je moet de preamp aanzetten.

M.v.g.
PA3X

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#58 Bericht door PE0AGO »

Die van mij is met pre-amp.
Bijlagen
HO3011.JPG

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#59 Bericht door PE0AGO »

En met de SH-USB-SA124A:
Bijlagen
SH-USB-SA124A sized1.jpg

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#60 Bericht door PE1JXI »

Ik heb de Rigol nu een half jaar en ben er nog steeds blij mee
van te voren heb ik nooit een echte SA gehad dus wist er niets vanaf
tot nu toe heb ik de gebruikers handleiding niet nodig gehad
dat zegt wat over de bediening
Inmiddels heb ik een vswr brug gebouwd welke perfect werkt op de Rigol
vorige week heb ik een gebruikte HP signaal generator gekocht
10db op de HP is 10db op de rigol
heb een band filter getest met de HP en dit komt over een met de Rigol enz
Ik zie SA aan geboden op internet voor bedragen waar van ik denk van hummm
nee laat maar ik ben blij met mijn Rigol die is niet zo groot en is geijkt
en met Tg
Ik heb hem bij AR Benelux gekocht ook al is hij ergens anders goedkoper
als er wat is weet ik zeker dat ik bij AR Benelux terecht kan om een oplossing


Groetjes PE1JXI

Plaats reactie