AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#61 Bericht door PE0AGO »

Het aardige van de SH-USB-SA124 is dat het ook een AM, FM, SSB en TV ontvanger is van 100kHz tot 12,4 GHz.

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#62 Bericht door PA3X »

Beste Hajac,

Hebben wij gezegd (PE0AGO/PA3X) dat het slecht is?

Persoonlijk zou ik niet voor een Rigol kiezen omdat ik verwend/verpest ben met professionele toestellen maar dat wil niet zeggen dat deze apparaten niet goed genoeg zijn voor het betere amateur werk.
Tot een paar jaar geleden was een SA (eventueel met TG) bijna onbetaalbaar als particulier, Rigol is er handig op de onderkant van de markt ingesprongen door met een zeer goedkoop toestel te komen.

Verwacht er alleen geen prof. specificaties bij zeker niet voor dat geld.

M.v.g.
Marcel

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#63 Bericht door radioshack »

Het gebeurd niet vaak dat ik vol zit met informatie als het over techniek gaat, maar na drie uur pionieren met de SA zat ik toch echt "vol". Een hoop informatie en bevindingen in weinig tijd. Conclusie: mooi speelgoed. :D

De handleiding heb ik eigenlijk niet aangeraakt en ben meteen aan het werk gegaan. (Herkenbaar?!) Eerst gevoel krijgen bij de knoppen en de menu's en daarna pas de documentatie lezen werkt voor mij beter. Afijn, naast normaliseren, een "print screen" maken en andere basis dingen toch maar gaan meten. Eén van de objecten was een Kenwood LF30A LPF. Deze is "doorgefloten" als S12 meting. Het resultaat staat hieronder. Kleine noot: Ik heb(nog) weinig ervaring met meten met een SA en de handleiding niet gelezen, dus onvolkomenheden/fouten/blunders voorbehouden. 8)
Reiding_Kenwood_LF30A_S12_meting.png
Oh ja, dit is in Excel gemaakt op basis van een *.CSV export van de meting. Dan kunnen er meer dan vier meetpunten worden ingesteld...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#64 Bericht door PA3HMP »

Niet gecalibreerd ? volgens rigol krijg je er een calibratie certificaat bij.....
en zoals je bij radioshack kunt lezen : Zending ontvangen! Met alle bijzaken zoals pakbon, cd met software, calibratie certificaat en dergelijke.

ook ik ben door de jaren heen verwend geraakt, bij defensie stond voor kapitalen aan duur speelgoed, maar als ik voor mezelf moest kiezen tussen een 30 jaar oude ongecalibreerde HP zonder garantie of een nieuwe rigol met calibratie en garantie zou ik een rigol nemen, dat is simpel, wij als amateurs thuis hoeven geen metingen te doen waarbij zeer grote precisie vereist is, vaak zijn metingen afregelen op minimum of maximum, of dan iets -60db of -61db is maakt dan niet zo veel uit zolang je maar het maximum/minimum haalt.

Daarnaast zit je als amateur niet iedere dag achter de s.a. en is een heel duur topmerk gecalibreerd apparaat een investering die je er nooit uit haalt.
fred101 schreef:Zo'n Rigol is ook niet gecalibreerd :wink:
Dat auto voorbeeld is een verkeerd vergelijk. Beter is een Mercedes tov een trabant vermomd als mercedes

Voor de gemiddelde amateur is het een bruikbaar apparaat. Het is goedkoop en makkelijk in gebruik, de prestaties zijn niet geweldig maar dat is altijd beter dan niks. (voor dat geld koop je overigens ook een gebruikte HP die ondanks zijn hoog bejaarde leeftijd meestal een stuk beter presteert) En dan is er nog de verwachte levensduur, oa door low budget elco's en ander minimalistisch ontwerp) Vergeet niet dat een SA met TG voor deze prijs het equivalent is van een multimeter van twee tientjes. Dit is de absolute onderkant van de markt. Bruikbaar, geen echt meetapparaat maar wel een handige en vaak toch nog bruikbare indicator. (overigens is 1 dB ernaast zitten mogelijk wat te optimistisch)

De TG is een leuk extra en best handig. Dat de output niet vlak is, is geen ramp, je normaliseert hem toch voor de meting. Maar als dat echt zoveel varieert wordt het toch twijfelachtig. Dat normaliseren verandert de output niet, het corrigeert alleen het resultaat. Er moet wel genoeg magnitude ruimte blijven om zinvol te kunnen meten.
zelfs tot 100/120MHz te gebruiken als spectrum analyser.
Een scoop met FFT is geen spectrum analyser, zelfs niet een beetje. Maar het is een handige functie om een grove indruk te krijgen.
De scoop meet met maar 8 bit. Dan haalt hij uit de gemeten (gesampelde) amplitude de frequentie componenten en geeft die op een SA achtige manier weer.
Door de geringe resolutie van 8 bits, geen filters, het in een keer verwerken van het spectrum, is dat niet echt geweldig. (eerder echt niet geweldig) Maar altijd beter dan niks.

Het nadeel van het meeste goedkope modern meetspul is dat het de indruk geeft heel precies te zijn. Maar dat niet is. Net als een 1% 5,5 digit multimeter compleet zinloos is, of bij bv de 10 bit ADC een waarde als floating point verwerken en met 10 digits achter de komma op de display zetten. 10 bit zijn 1024 stapjes. Bij 5V dus 5 mV per stap. Van die 10 digits zijn er dus maar 2 achter de komma bruikbaar. Maar met 10 lijkt het wel heel wat.

Allemaal geen ramp als je maar van bewust bent van die beperkingen.

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#65 Bericht door PA3X »

Gevonden op het internet over de specificaties en de opgegeven specs:

De E4402B kost 22K dollar, de DSA1000A kost 5000 dollar. Beide zijn 3 GHz. De verschillen is specs zijn wel heel groot. Vergelijk ze maar eens.

De Agilent
0.4 dB overall amplitude accuracy
-166 dBm DANL, with internal preamp
1 Hz narrow resolution bandwidth
-101 dBm/Hz phasenoise

De Rigol :
1 dB accuracy
-148 dBm DANL with internal preamp
10 Hz narrow bandwidth
-88 dBm/Hz phasenoise

En een Agilent presteert meestal minimaal zo goed als de specs, Meestal beter. Zijn wordt case gegevens. Een Rigol presteert meestal typical volgens de specs die vaak ook niet echt duidelijk gespecificeerd zijn ( bij de 1dB staat bv met 95 % zekerheid zit hij op 1dB dat betekent dat je 5 % kans hebt dat hij het niet haalt. En dat kan veel meer zijn, het is namelijk niet te controlleren en ook niet gespecificeerd hoeveel hij dan af kan of mag wijken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#66 Bericht door PA3DJS »

PA3X schreef:Gevonden op het internet over de specificaties en de opgegeven specs:

De E4402B kost 22K dollar, de DSA1000A kost 5000 dollar. Beide zijn 3 GHz. De verschillen is specs zijn wel heel groot. Vergelijk ze maar eens.

De Agilent
0.4 dB overall amplitude accuracy
-166 dBm DANL, with internal preamp
1 Hz narrow resolution bandwidth
-101 dBm/Hz phasenoise

De Rigol :
1 dB accuracy
-148 dBm DANL with internal preamp
10 Hz narrow bandwidth
-88 dBm/Hz phasenoise


En een Agilent presteert meestal minimaal zo goed als de specs, Meestal beter. Zijn wordt case gegevens. Een Rigol presteert meestal typical volgens de specs die vaak ook niet echt duidelijk gespecificeerd zijn ( bij de 1dB staat bv met 95 % zekerheid zit hij op 1dB dat betekent dat je 5 % kans hebt dat hij het niet haalt. En dat kan veel meer zijn, het is namelijk niet te controlleren en ook niet gespecificeerd hoeveel hij dan af kan of mag wijken.
Heb je de Agilent specs echt nodig voor de meer dan gemiddelde amateurtoepassing? Als het aankomt op phase noise, kun je ook het betreffende oscillatorsignaal eerst m.b.v. een kristaloscillator + mixer naar beneden mengen waardoor verwerking al weer een stuk makkelijker wordt. Dynamisch bereik problemen kun je vaak met een banddoorlaat- of bandsperfilter het hoofd bieden. Hoe vaak heb je als amateur 1 Hz RBW nodig?

Een minder precies meetapparaat samen met een kritisch en kundig iemand, is een betere combinatie dan een Agilent, Aeroflex, R&S, etc apparaat met een knoppendrukker die onvoorwaardelijk vertrouwen heeft in zijn apparatuur. In mijn beleving worden de meeste (meet)fouten niet gemaakt door de apparatuur, maar door de bedienaar of ontwerper van de meetopstelling.

Voor een bedrijf waar bijvoorbeeld ook meetsnelheid een rol speelt (denk aan een EMC testlab), gelden wat extra randvoorwaarden.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#67 Bericht door radioshack »

PA3DJS schreef: ...
Een minder precies meetapparaat samen met een kritisch en kundig iemand, is een betere combinatie dan een Agilent, Aeroflex, R&S, etc apparaat met een knoppendrukker die onvoorwaardelijk vertrouwen heeft in zijn apparatuur. In mijn beleving worden de meeste (meet)fouten niet gemaakt door de apparatuur, maar door de bedienaar of ontwerper van de meetopstelling.
...
Amen. :wink:

Meetresultaten zijn "niets". De interpretatie ervan maakt het pas tot iets bruikbaars...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#68 Bericht door fred101 »

Bij deze Rigol is dat volgens de AR en Rigol site <1,5% met 95% zekerheid en 50x average. maar verder vond ik weinig echt gespecificeerde specs. Ben benieuwd wat zo'n calibratie dan inhoud. Normaal is dat per apparaat gemaakt en vermeld de gemeten en geteste dingen, onder welke omstandigheden en met welke apparatuur. Bij mijn Keithley 2000 zat een minimale calibratie wat alleen zei dat hij binnen de specs zat maar wel bij welke temperatuur etc en ook werden de standaards inclusief serienummer en calibratie datum vermeldt. Dat is wat men een tracable calibratie noemt. Als ik een hoger level calibratie wilde met alle test resultaten en justering kwam er een paar hondered Dollar bij en als ik het neusje van de zalm wilde kon hij NIST gecalibreerd worden. (maar dat kost serieus veel geld)

Ik heb vanmorgen even mijn Tek 2712 geprobeerd maar ik kan niet precies de zelfde settings instellen (dan gaat hij naar uncalibrated omdat de sweep/RBW/VBW dan tegenstrijdig zijn voor deze SA. De video bandwidth en RBW er boven en onder : Voor de ene kom ik tot -100dBm voor de toppen van het gras. De andere stand gaat hij richting -115 dBm. Dus ergens daar tussen in. Hij staat daarbij in de digitale mode.

Manuals voor SA's zou ik toch goed lezen. Niet alleen zijn er veel valkuilen en makkelijk te maken meetfouten (door ongelukkige combinaties van instellingen) Een SA is ook heel erg kwetsbaar en de Rigol zal waarschijnlijk veel minder protectie hebben dan een R&S of Agilent en zelfs die zijn kwetsbaar. Maar ook dingen als: zit je nu naar echte signalen te kijken of naar meng producten ontstaan door oversturing van de SA ingang. Of wat RBW nu precies is, of waarom de sweep tijd van belang is.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#69 Bericht door radioshack »

cal.png
Uit een eerste meting lijkt te komen dat de afwijking ten opzichte van de ingestelde -20dBm over het hele bereik maximaal 2,3dBm (peak-peak) afwijkt. Dit zal ik later nog verifiëren met een hogere RBW.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#70 Bericht door PE0AGO »

Prachtig oud leesvoer van HP, ze hebben nog veel meer.

http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 6251EN.pdf

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#71 Bericht door radioshack »

PA3X schreef:The Rigol is a piece of junk compared to a proper spectrum analyzer such as HP/Rhode & Schwartz/Anritsu/Advantest etc.
Do this test on a Rigol:
Enable the TG and disconnect the bridging cable between the TG and SA input. The SA should show a flat line.
The TG leakage is so bad on the Rigol that the SA trace rises to about 30dB above the noise floor.

Does the Rigol use a YIG oscillator? No, a synthersizer. Phase noise, what's that?
It's a cheap RF instrument with all the gimicks such as USB/colour screen etc added. I would much rather have a reliable HP8593 or similar, as old as they are.

Wie heeft Rigol met tracking generator en wil bovenstaande test proberen of dit werkelijk aan de hand is?
Check. Test uitgevoerd, resultaten volgen nog. Het lekken van signaal lijkt wel te kloppen. Ongeacht wat de signaalsterkte is en of de in en uitgang afgesloten zijn met een dummyload. Oftwel, het lijkt erop dat er interne overspraak is. Zoals gezegd, meer details volgen met meetresultaten...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#72 Bericht door radioshack »

radioshack schreef:...
De bijlage Reiding_Kenwood_LF30A_S12_meting.png is niet meer beschikbaar
...
Nu ik het apparaat beter door begin te krijgen gaat het steeds beter. De RBW is van 1MHz naar 10Hz gezet en dat maakt een verschil. Ook de meettijd is verhoogd naar 30 seconden. Nu is er zelfs een demping van maximaal 83,19dB bij 97,75MHz (bij een meting van 0...150MHz).
Kenwood_LPF_meting2.png
Kenwood_LPF_meting2full.png
Kenwood_LPF_meting2screen.png
Let op! Ik ben nog lerende, dus geen garanties over de kwaliteit van de meting. :roll:
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#73 Bericht door PA3X »

Check. Test uitgevoerd, resultaten volgen nog. Het lekken van signaal lijkt wel te kloppen. Ongeacht wat de signaalsterkte is en of de in en uitgang afgesloten zijn met een dummyload. Oftwel, het lijkt erop dat er interne overspraak is. Zoals gezegd, meer details volgen met meetresultaten...

Kijk daar hebben we wat aan, probeer het ook eens met andere instellingen of je het ''probleem" minder kan krijgen en een screenshot van het maximale resultaat zou helemaal mooi zijn.

Jaag het toestel met je metingen maar goed naar de maximale specificaties toe(uiteraard ver onder het maximale input level van +20 dBm) zodat je snel de voordelen en de nadelen van dit toestel kan ontdekken en dat tijdens je serieuze metingen dit kan interpreteren en toepassen.

Je bent in ieder geval lekker bezig en je bent die 1500 euro waarschijnlijk nu al vergeten vanwege het meetplezier en de gemakkelijke bediening van het toestel.

De beste leermeester is nog steeds de praktijk

Veel succes,
PA3X

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#74 Bericht door PE0AGO »

Je was "UNCAL" ! ............ LF-30 met een ander instrument >
Bijlagen
LF-30 LPF.png

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#75 Bericht door PA3X »

Dit is een echte.......dan ben je de tracking generator functie snel vergeten zoals ik in mijn advertentie vermelde toen ik een HP8561E SA tot 6 GHz aanbood zonder tracking generator (waarop uiteraard commentaar kwam waarom er geen tracking generator inzat voor dat geld).

Nu nog de reflectie demping erbij in dezelfde screenshot (en cal met een OLS en geen cal ready)

Plaats reactie