AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#76 Bericht door radioshack »

PE0AGO schreef:Je was "UNCAL" ! ............ LF-30 met een ander instrument >
Leuk om zo te kunnen vergelijken. Klopt, bij 10Hz RBW schakelde de calibratie uit. Ik zal m bij 300Hz RBW meten om een goed vergelijk te maken. Voor zover de filters identiek zijn natuurlijjk. ;-)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#77 Bericht door PE0AGO »

PA3X schreef:Dit is een echte.......dan ben je de tracking generator functie snel vergeten zoals ik in mijn advertentie vermelde toen ik een HP8561E SA tot 6 GHz aanbood zonder tracking generator (waarop uiteraard commentaar kwam waarom er geen tracking generator inzat voor dat geld).

Nu nog de reflectie demping erbij in dezelfde screenshot (en cal met een OLS en geen cal ready)
Er zitten PL connectors (afgeschermde banaanstekkers) op het filter Marcel. :( :lol:

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#78 Bericht door PA3X »

oja die beruchte afgeschermde banaanstekkers die leuk zijn om je buizen RF versterker te voorzien van HV.

Moet je voor de grap eens gaan meten aan die stekkers.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#79 Bericht door pe5t »

De SWR van een combinatie PL259/SO239 gemeten op 30 MHz is 1.02. Oftewel een return loss van 40 dB. De doorgangsdemping van zo'n combinatie valt in het niet bij die van het filter.
Het Filter zelf (gelet op de vorm van de doorlaat schat ik een 7 elements Chebychev) heeft, gelet op de rimpel in de doorlaat en de demping een veel slechtere SWR dan de connectoren.
Er is hier dus niets mis met het gebruik van deze afgeschermde bananenstekers.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#80 Bericht door PE0AGO »


fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#81 Bericht door fred101 »

Er stond ooit op ebay een joker die zelfgebouwde dummyloads verkocht. Dat was een SO239 met draadgewonden weerstand waarbij hij 4 draden gebruikte om vanaf de weerstand weer naar massa te gaan. Die had het niet helemaal begrepen. Voor de grap heb ik toen zelf een paar, in ieder geval theoretisch, slechte dummys gemaakt.
Zie http://www.pa4tim.nl/?p=4052 voor de meet resultaten.

Even om te miere#$%@, Radioshack schreef dit:
Deze is "doorgefloten" als S12 meting
Ik denk dat je s21 bedoeld. Dit is een van de zogenaamde scattering parameters. Ze zijn in dB en gebaseerd op de waveparameters. s11 is de return loss in dB (niet in negatieve dB's zoals je veel ziet, maak ik me trouwens ook vaak schuldig aan), Dit is het verlies wat je meet, namelijk hoeveel dB van je originele signaal je kwijt bent. Als je dummy ideaal is dan wordt alles opgestookt in de dummy. Er komt dus helemaal niets van het uitgaande signaal als reflectie terug. Dat is dus een oneindig groot verlies van je uitgaande signaal. In de praktijk is dat hooguit 50 a 60 dB want de gebruikte brug/koppelaar is niet perfect en de dummyload ook niet. In de praktijk is meer dan 25 dB return loss een goede waarde.

s21 is de meting op de uitgang (poort 2) als gevolg van een signaal (incident genoemd) op de ingang (poort 1) Dus het verlies in je filter. Een mooie waarde voor s21 wil nog niet zeggen dat het filter goed is. s11 en s22 moeten ook goed zijn. Bij een moderne SNA (scalar network analyser, waar een SA+TG een wat beperkte, variant van is) en VNA gebruik je dan die twee sweeps tegelijk bij afregelen. Maar oudere network analysers kunnen dat ook niet tegelijk dus daar maak je steeds een s21 sweep, verstelt je filter, koppelt een brug/koppelaar ertussen en controleert de return loss. Dat wat onhandig maar bij niet te complexe filters valt dat wel mee. Maar bv een cavaty filter op deze manier afregelen kun je meestal vergeten. Met een VNA is dat al een #$% klusje. Het beste gebruik je daar een combinatie van s21 en TDR voor. De meeste moderne VNA's kunnen dat. Ik weet niet of er ook SNA's zijn die dat kunnen. Binnen de network analyse wereld wordt een SNA als nogal minderwaardig gezien.
Deze tekst komt van de begrippen lijst op een van de beste sites over network analyse:
Scalar network analyzers

Scalar network analyzers are so lowly that they don't have an acronym. So you have to say at least "scalar analyzer" or no one will know what you are talking about.

The obvious difference between a vector network analyzer and a scalar analyzer is that the scalar analyzer doesn't give you any phase information. It only detects power
Bron:
http://www.microwaves101.com/index.cfm
Dit is overigens de site voor de netwerk analyse junkie.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#82 Bericht door PA3X »

Persoonlijk vind ik een Vector Network Analyzer het beste RF meettoestel en erg leerzaam omdat je veel meer inzicht krijgt in het werkelijke kunnen van je DUT en op de tweede plaats staat een spectrum analyzer.

Als ik mag kiezen tussen een SA met TG of een VNA zou ik voor een (echte) VNA gaan als je daar eenmaal mee hebt gewerkt dan ben je de beperkte SA met TG functie snel vergeten.

Jammer dat de bekende merken nu ook niet met een beter betaalbaarder alternatief komen waarschijnlijk hebben ze geen last van b.v. Rigol omdat die zich op een heel ander segment in de markt richten.

Ik heb nog een Agilent E4402B SA te koop vol met opties maar dat is meer iets voor een bedrijf en niet voor de amateur omdat je voor mijn prijs meerdere Rigols kan kopen (en daarmee vrolijk wordt vergeleken om de prijs te drukken).

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#83 Bericht door PE0AGO »

fred101 schreef: Met een VNA is dat al een #$% klusje. Het beste gebruik je daar een combinatie van s21 en TDR voor. De meeste moderne VNA's kunnen dat.
TDR .................. http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#84 Bericht door PA0FRI »

PA3X schreef:Persoonlijk vind ik een Vector Network Analyzer het beste RF meettoestel en als ik mag kiezen tussen een SA met TG of een VNA zou ik voor een (echte) VNA gaan.
Van een vriend gehoord: een importeur vertelde hem dat er van Rigol een VNA aankomt. Benieuwd hoeveel dat gaat kosten.
Overigens bij mijn DSA815-TG blijft de ventilator draaien ook als het apparaat uitgeschakeld is. De fan gaat pas uit als de stekker uit de wandcontactdoos gehaald wordt. Heeft iemand dezelfde ervaring?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#85 Bericht door radioshack »

PA0FRI schreef:
PA3X schreef:Persoonlijk vind ik een Vector Network Analyzer het beste RF meettoestel en als ik mag kiezen tussen een SA met TG of een VNA zou ik voor een (echte) VNA gaan.
Van een vriend gehoord: een importeur vertelde hem dat er van Rigol een VNA aankomt. Benieuwd hoeveel dat gaat kosten.
Overigens bij mijn DSA815-TG blijft de ventilator draaien ook als het apparaat uitgeschakeld is. De fan gaat pas uit als de stekker uit de wandcontactdoos gehaald wordt. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Nope. Fan gaat bij mij braaf uit als de uitknop ingedrukt wordt. De fan is ook vrij stil. Op YouTube videos lijkt de fan luider dan deze werkelijk is...

@All; Ps, Alan W2AEW heeft zeer intetessante en goede videos op YouTube.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#86 Bericht door PE0AGO »

NL ontwikkeling .............. http://www.megiq.com/index.html

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#87 Bericht door Randy »

Ook geen problemen met de fan op de SA hier. Gata netjes uit bij power uit en is niet hoorbaar.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#88 Bericht door PA3DJS »

@radioshack:
Je sprak over overspraak van TG naar SA. Hoeveel is het ongeveer? Ik heb namelijk ook belangstelling voor een 3 GHz Rigol.


@PA3X
Ik ben het met je eens dat een 2-port VNA een bijzonder handig instrument is, maar dan moet je wel goed thuis zijn in tranmissielijntheorie, en er regelmatig werk voor hebben. Je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Voor zendamateurs/professionals die zelf veel met antennes doen, is een één port VNA wellicht een leuke aanschaf. Ik heb sinds een jaar een RigExpert AA-1000 (met Smith Chart display en SOL calibratie zonder PC). Is erg handig in het veld en doet een hoop rekenwerk voor mij. Mocht hij landen met te hoge verticale snelheid, dan is de pijn in de knip een stuk minder (t.o.v. bijv Anritsu).

Ik mis wel het na SOL calibratie kunnen veranderen van de gain, phase en electrical length, maar dan kan met een Anritsu portable 1-port VNA/SA combi ook niet.

Als Rigol met een VNA komt, wil ik er toch wel even mee spelen (vooral de nauwkeurigheid als je richting de rand van de Smith Chart gaat).

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#89 Bericht door PE0AGO »

AEA heeft ook leuke instrumenten ......... http://www.aeatechnology.com/products/via/echo

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#90 Bericht door PA3X »

@PA3X
Ik ben het met je eens dat een 2-port VNA een bijzonder handig instrument is, maar dan moet je wel goed thuis zijn in tranmissielijntheorie, en er regelmatig werk voor hebben. Je kunt je geld maar één keer uitgeven.

In amateurland ga je dit NEVER meer terug verdienen maar je moet je zelf ook eens wat gunnen voordat je hemelen gaat.
Een keer met een VNA aan filters/antennes meten en je bent om(mij ook gebeurd).

Een Rigol voor 4000 euro ex zou ik persoonlijk niet aan beginnen leg er een paar duizend bij en koop iets wat echt helemaal naar je zin is ipv truken uit te moeten halen om ''normaal" te kunnen meten (zie je eerdere posting van je).

PE0AGO: meen je die (Bart Smit) link nu of is dit een grapje? :wink: Je snapt het wel.

M.v.g.
PA3X

Plaats reactie