AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#91 Bericht door radioshack »

Voor de geïnteresseerden is er een mooie video te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=lu2Uaj3ZcoA

Weliswaar niet van de DSA815-TG maar van het luxere model. Afgezien van de specs is deze goed met de DSA815(-TG) te vergelijken. Anderhalf uur "kijkvoer". (Ideaal als je ondertussen een andere pc aan het installeren bent, zoals nu in mijn geval...)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#92 Bericht door PE0AGO »

PA3X schreef: PE0AGO: meen je die (Bart Smit) link nu of is dit een grapje? :wink: Je snapt het wel.
Echt goedkoop is dat "speelgoed" niet ................ http://www.cnrood.com/PHP/webshop/Price ... ology.html

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 409
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#93 Bericht door pa3a »

Hallo manne,

Ben nog niet zo lang op dit forum en lees deze thread met veel plezier!

Ik zag de discussie over VNA en de rigol spectrum analyzer met tracking generator. Heb dus ook die lange video gezien over de dure Rigol. Wat me erg opviel was de slechte TG in de zin van het niveau van de harmonischen.

Nu zit ik zelf helemaal niet in het vak (ben al vroeg een andere kant opgegaan) en heb dus geen toegang tot de professionele spullen. Waar ik veel dingen mee doe is de al weer bijna antieke blauwe MiniVNA. Heel fijn om zicht te krijgen op antennes, maar vooral (in mijn geval) om HF filters af te regelen.
Wat mij opviel was het harmonischen niveau van dat ding. Fluit je een bandfilter door voor 28MHz en je zet de span wat breed dan zie je keurig je harmonischen van 7MHz en 14MHz op je scherm (2e harm van 14MHz ca 25dB down bijvoorbeeld, schrijft een prachtige doorlaat op het scherm op de plaats van 14MHz, je begrijpt het wel). Een hoogdoorlaatfilter meten gaat dus ook niet echt goed :-( Afijn, met een wat kleinere span werkt het prima en goed genoeg.
Kan iemand mij zeggen wat normaal is voor dit ding? Of moet ik de oscillator chip vervangen?

Alvast bedankt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#94 Bericht door pe5t »

Helaas, Arie, dit is een zwak punt van veel van die dingen: hoge harmonischen. Je denkt te meten op de frequentie die op het display staat, maar je meet ook nog met de harmonischen die soms maar 20-30 dB onderdrukt zijn.
De meetresultaten zijn navenant anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 409
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#95 Bericht door pa3a »

@pe5t
Bedankt, dan laat ik het ding maar zo.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#96 Bericht door pa0ejh »

@PA3A

De miniVNA produceert amper harmonische, heb zojuist de mijne nog aan de Spec. gehad, en ik zie alleen de 2e Harmonische en die is 70dB down, de miniVNA kan maar 40dB diep kijken, duszz..

De output is bij mij -2dBm, freq. was 10 , 20 en 30Mhz, en alleen 2e Harm. zichtbaar....

Wat je ziet is vermoedelijk toch afkomstig van je gemeten filter.

Kijk de BNC conn. eens na, die van mij waren 'vuil' geworden omdat ik er wel eens draden in steek als ik snel ergens aan wil meten, het was geen zilveroxyde, heb ze dus al een keer vervangen, door betere type's .

De miniVNA heeft een DDS en geen 'oscillator' voor de Freq opwekking, daardoor erg schoon...

Als je transmissie metingen doet moet je eigenlijk altijd je meetkabels 'mee calibreren' en die kabels dan ook nergens anders voor gebruiken, dat doe ik althans...

Heb de miniVNA destijds direct bij Davide gekocht, zal zo'n 10 jaar geleden zijn, en gebruik hem regelmatig en ben er zeer blij mee, HI , heb ook nog een FA-VA3 die kan standalone werken, en nog een eigenbouw VNA tot 70Mhz, werkt met de zelfde Software als de miniVNA.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 409
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#97 Bericht door pa3a »

@pa0ejh, Thanks!

ik ga de DDS chip vervangen. De miniVNA heeft wel eens een opdonder gehad (valse spanning) waardoor de RF switch die erin zat kapot ging. Die heb ik al een paar jaar geleden vervangen. Bleven de harmonsichen over, maar ik wist niet meer of dat daarvoor ook al was. Ik heb toen wel een DDS chip besteld maar nog laten liggen.

Werk aan de winkel dus binnenkort, want ik heb nog de juiste DDS liggen.

Inderdaad is het dynamisch bereik van de miniVNA niet zo groot, maar ik er wel eens een 20dB tussen om de diepte wel te halen. (voorbeeld: een 30dB directional coupler voor een swr meter waarvan ik de 'lek' wilde meten. De miniVNA ging niet verder dan 50dB down en zo kreeg ik een 70db down niveau. Tja roeien met de riemen die je hebt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#98 Bericht door PA3X »

Wanneer worden nu eens de resultaten gepubliceerd met een Rigol DSA815-TG?

Wie weet heeft iemand een Rigol DSA815-TG omgeving Den Haag te leen voor een vergelijking met andere SA met TG, leuk al die plaatjes hier maar het zegt me weinig?

Waar blijven de sceenshots over het daadwerkelijke kunnen van het toestel?

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#99 Bericht door PA3X »

Volgens de importeur(AR)heeft hij er meer dan 300 verkocht heeft nu niemand dit apparaat aan de tand gevoeld of zitten we met zijn alle gezellig op de camping (met een camping smoking aan) voor de tent naar het slap ge*** te luisteren wat de buren allemaal hebben meegemaakt?

Er is vast wel iemand die dit toestel uitgebreid heeft getest.
Laatst gewijzigd door PA3X op 02 jun 2014, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#100 Bericht door fred101 »

Die iemand zit nu in een hoekje uit te huilen :lol: :twisted:
Dat is maar flauwekul natuurlijk. Op Circuits Online heeft Blackdog er pas een gekocht en daar redelijk wat resultaten van geplaatst.
Als je even op zijn naam zoekt vind je een paar topics
http://www.circuitsonline.net/forum/view/119653 dit is er een van.
Eigenlijk moet je iemand hebben die bv op zijn werk wat als referentie heeft staan. Ik denk niet dat iemand met prive een dikke R&S of Agilent er een Rigol bij koopt.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#101 Bericht door Bert_1 »

PA3X schreef:Volgens de importeur(AR)heeft hij er meer dan 300 verkocht heeft nu niemand dit apparaat aan de tand gevoeld of zitten we met zijn alle gezellig op de camping (met een camping smoking aan) voor de tent naar het slap ge*** te luisteren wat de buren allemaal hebben meegemaakt?

Er is vast wel iemand die dit toestel uitgebreid heeft getest.
Wat voor tests heb je op het oog, praktijkvoorbeelden voor de amateur waar dit apparaat voor bedoeld is, of tests die zo veeleisend zijn dat een rigol het aflegt maar welke in de praktijk niet voor gaan komen bij de gemiddelde amateur?

Bert
Bert

pe1mix
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: FT2000 of FT1000 ?

#102 Bericht door pe1mix »

PE1KVL schreef: Wat voor tests heb je op het oog, praktijkvoorbeelden voor de amateur waar dit apparaat voor bedoeld is, of tests die zo veeleisend zijn dat een rigol het aflegt maar welke in de praktijk niet voor gaan komen bij de gemiddelde amateur?

Bert
Ik neem aan amateurgebruik, op specs weten we allemaal wel wat beter scoort en wat de prijsconsequentie daarvan dan is.
Waar ik benieuwd naar ben, maar waar nog steeds geen antwoord op is gegeven, is de genoemde overspraak van TG naar SA.
Grote overspraak kan voor een amateur zeker de reden zijn het toestel niet aan te schaffen hoe interessant de prijs ook is.

Groeten Eric PE1MIX.

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#103 Bericht door PA3X »

Waar ik benieuwd naar ben, maar waar nog steeds geen antwoord op is gegeven, is de genoemde overspraak van TG naar SA

Goed idee laten we hier mee eens beginnen.

Radioshack begon zo enthousiast maar die is ook opvallend stil geworden (valt het toch een beetje tegen of zit je ook op de camping?)

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#104 Bericht door radioshack »

Ik ben inderdaad op vakantie, vandaar. Ik heb eerst wat metingen gedaan om alles onder de knie ye krijgen, nu kan ik er pas iets zinnigs over zeggen. Nog even geduld, resultayen komen er aan.

Trouwens, ik heb ook een DS1102E scoop mee laten komen. Leuk ding, binnen een uur onder de knie. Met een druk op de knop alle relevante meetgegevens in beeld. Maar, het is geen vervanger voor mijn oude vertrouwde Tektronix. 90% van de metingen kan met de kleine digi scoop. Scheelt veel rute op de werkbank.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA3X

Re: AR Benelux BV & Rigol DSA815-TG

#105 Bericht door PA3X »

Geachte,

De rest laat niets van zich horen dus we zijn op jou aangewezen, je site ziet er in ieder geval prima uit, als je dit net zo serieus oppakt met het te meten toestel ben ik erg benieuwd naar de resultaten en de andere waarschijnlijk ook.

M.v.g.
Marcel

Plaats reactie