SWR meter doet heel raar

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Frank_
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2013, 21:33

SWR meter doet heel raar

#1 Bericht door Frank_ »

Ongeveer 2 maanden geleden werd mijn 'station' opgebouwd en in werking gesteld.
De SWR op mijn antennes werd op de diverse banden uitgemeten door een bevriende amateur die een betrouwbare meter heeft.
SWR op de dipolen allemaal netjes onder de 1:1,5 ; op de verticale antenne werd op sommige banden een hogere (te hoge) SWR gemeten, maar dit zijn de banden die ik ook op de dipolen heb, en buiten de 12m wordt die niet gebruikt. Waarden werden wel allemaal genoteerd, om later eventueel te vergelijken. En dat is ondertussen al handig gebleken.

Een maand geleden koop ik mij zelf een swr meter. Toegegeven, voor 50 euro mag ik niet veel verwachten, maar een station in opbouw kost geld en ik heb dus ook de beginnersfout gemaakt om een low budget meter te kopen. Ik verwachtte al dat die meter niet al te nauwkeurig zou zijn, maar de afwijking was echt niet aanvaardbaar.

vb SWR (met goede meter) 1:1,3. Ik meet met de mijne op dezelfde frequentie 1:1,8.
Op andere banden doet zich dan net het omgekeerde voor; toont de goedkope meter veel lagere waarden.

Ondertussen heb ik zoal enkele bladzijden vol met metingen op verschillende tijdstippen,
Waar ik totaal geen verklaring voor heb is het volgende : op de Rotary dipool 10/15/20m meet ik (rechtstreeks antenne):
1:1,5 op 28.500 Mhz
1:1 op 14.250 Mhz
Plaats ik de coax switch tussen tussen SWR meter en TRX, dan geeft de meter net het omgekeerde aan. swr plat op 10 m en hogere swr op 20m. Ook op mijn andere draadantenne krijg ik heel andere waarden met de switch ertussen.

Deze week ermee terug naar de winkel en kreeg een nieuwe in de plaats (zelfde type). Bij thuiskomst hoopte ik nu eigenlijk min of meer correcte waarden te meten, maar tevergeefs, praktisch dezelfde waarden en toestanden met de switch.

Dit weekend is alles nog eens nagemeten met een andere SWR meter, alsook heeft iemand met een analyzer alles gemeten. Ik begon stilaan toch te twijfelen dat er hier iets niet pluis was dat niet enkel met een swr meter te zien was.
Conclusie : swr goed op de te werken banden. Zowel goede meter als analyzer geven gelijkaardige waarden, geen rare toestanden met de switch ertussen.

Morgen dus terug naar de winkel met die meter :evil: Maar om daar niet overdonder te worden door allerlei technische uitleg (al dan niet waar) had ik graag geweten of iemand dergelijke situatie herkent aangaande die totaal verschillende metingen door de switch ertussen te plaatsen. Is die meter gewoon een prul (vermoedelijk wel) of zit daar eventueel een technische uitleg achter, al dan niet door een goedkopere/andere techniek binnenin de meter ? Of kan dit eventueel wijzen op één of ander probleem in mijn antennesysteem?

Betreft een kruisnaald meter voor HF +VHF. Identiek type ben ik ondertussen al tegengekomen onder meerdere merknamen...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SWR meter doet heel raar

#2 Bericht door PE1PQX »

De goedkopere meters worden vaak ook goedkoop uitgevoerd. D.w.z. dat de metingen ook niet echt betrouwbaar zijn.

Wat je ook kunt doen is de dioden in de meetbrug vervangen voor goed shottky exemplaren (weet zo geen typen voor je).
Daarnaast is wat meetapparatuur betreft (uitzonderingen daargelaten): goedkoop = duurkoop.
Ik zou zelf liever ongeveer €100,- uitgeven voor een kwaliteits SWR meter (Diamond CN-801-HP voor HF en VHF bijvoorbeeld) om zekerder te zijn als het gaat om SWR meten.

Link: http://www.hamshop.nl/product_info.php/ ... cts_id/156
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Theo

Re: SWR meter doet heel raar

#3 Bericht door Theo »

Zeg maar dat je geen 27 MHz meter nodig bent maar eentje die meer kan.
Leg er 50 euro bij en ga naar huis met een Echte Diamand of een Echte Daiwa.
De namaak ziet er net zo uit, maar is het net allemaal niet.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: SWR meter doet heel raar

#4 Bericht door EA5JEX »

Als de swr niet 1 op 1 is, heeft het de coax lengte invloed op de SWR.

Het tussenschakelen van een switch met coax laat een andere swr zien.

Als je wilt vergelijken dan moet je dus dezelfde lengte coax gebruiken.

Bij Foxdelta hebben ze leuke goedkope maar goede SWR/power meters voor hf en vhf.

http://www.foxdelta.com/products/swr.htm#swm4


Kees

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: SWR meter doet heel raar

#5 Bericht door pa3kc »

Frank_ schreef: Plaats ik de coax switch tussen tussen SWR meter en TRX, dan geeft de meter net het omgekeerde aan. swr plat op 10 m en hogere swr op 20m. Ook op mijn andere draadantenne krijg ik heel andere waarden met de switch ertussen.
Hallo Frank, welkom nog op het forum :wink:

Had je alles gemeten met een andere swr meter terwijl die switch er tussen zat?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: SWR meter doet heel raar

#6 Bericht door PA2EFR »

Ik zie ook verschillen in meting van mijn Drake tuner en een piratenmetertje, een meter en een coaxswitch verderop.
Op elke plek in de kabel zal de meting anders zijn. Die goedkope dingen moet je meer als een relatieve meting zien, hoe lager hoe beter denk ik dan maar. Ik ga er vanuit dat de Drake wel klopt.

Frank_
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2013, 21:33

Re: SWR meter doet heel raar

#7 Bericht door Frank_ »

Aan allen dank voor de antwoorden.
Ik probeer even samenvattend te antwoorden op jullie reacties.

Die Daiwa CN-801 staat bovenaan het lijstje, is hier trouwens ook gebruikt als referentie, maar in deze winkel verkopen ze dit merk jammergenoeg niet. Voor zover ik gezien heb trouwens geen enkel merk qua swr meters dat min of meer een goede reputatie heeft.

Theo zijn reactie is wel toepasselijk :D Heb hier nog een oud CB-master swr metertje liggen. Daarnet toch maar even aangesloten om te zien wat dit gaf op 10-11m, ter vergelijking. Ik ging ervan uit dat op de lagere banden deze meter al even onbetrouwbaar zou zijn.
Blijkt dat op 1 band op mijn verticale na, er nauwelijks verschil is in vergelijking met de analyzer en Daiwa metingen !! Ook met de switch ertussen gelijkaardige waarden, dus oud metertje van enkele euro's doet het veel beter dan mijn nieuwe 'HF SWR meter'....

Alle metingen die ik ondertussen heb gedaan zijn met dezelfde kabel(lengte) gedaan. Ook met de switch ertussen zelfde verbindingskabel gebruikt bij de verschillende meters. Met de switch ertussen is er inderdaad miniem verschil te noteren, maar dat is verwaarloosbaar in vergelijking met rechtstreekse meting. Zelfs het cb-metertje had geen last om een gelijkaardige meting te tonen met de switch ertussen. De nieuwgekochte meter gaat van een 1,5 rechtstreeks naar een 1:1 met switch ertussen. Zelfs bij rechtstreekse metingen is er op sommige freq's een afwijking van ver over de 20%.

Alles is inderdaad nagemeten met verschillende meters, telkens met en zonder switch. Analyzer en de 'goede' meters geven allen gelijkwaardige cijfers. Zelfs het cb metertje moet nauwelijks onderdoen.

Inderdaad, voor die prijs zou ik al tevreden zijn met een relatieve meting ter indicatie, maar de verschillen zijn te extreem. Naargelang frequentie te hoog, dan weer te laag.
De winkel is al gecontacteerd, maar aangezien dit mijn 2de nieuwe meter is die defect is, moest ik morgen maar eens terugbellen als de big boss er was :evil:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SWR meter doet heel raar

#8 Bericht door PA0RAB »

Goedenavond een ieder,
Wat er aan de hand is weet ik niet. Maar compie heeft hier kuren.2x m'n bijdrage aan de discussie foetsie.
Vat daarom maar wat items samen.
Zendelingen lijden aan het SWR syndroom.
Er bestaan tabellen die aangeven hoeveel verlies bij welke SWR.
Moderne sets regelen doorgaand terug bij 1 : 2 of zelden 1 :3
Je moet weten wat een SWR meter meet Wat SWR inhoudt en hoe het meetsysteem werkt.
Verwissel eens de aansluiting dwz knoop antenne aan zenderingang en de zender aan antenne uit..De gemeten waarden moeten gelijk zijn. Meetlussen identiek ? Een BIRD met scheve meetkop meet slechter dan een CB swr meter van 2 euro rommelmarkt. zelf geef ik de voorkeur aan m'n ruim 40 jaar oude zelfbouw
Het is van belang waar je meet Bovenin bij de antenne juiste aanpassing? of vlak achter de set Set wil 50 ohm zien.
Niet goed afgesloten kabellengten transformeren de misaanpassing naar andere waarden afhankelijk van de kabellengte tov golflengte .daarom vaak veelvouden 1/2 golf kabellengten aanbevolen

Er wordt geschreven dat de antennes zijn nagemeten met een analyser. Dwz het impedantie verloop van een antenne over een bepaald frequentiegebied is bekend en zo ook de swrcurve. Met welke goede of slechte swrmeter dan ook moet die zelfde curve te meten zijn Het is normaal dat een SWR meter een zekere frequentie gevoeligheid/afwijking heeft.. Afwijkingen kunnen ontstaan door een niet symetrische bouw van het meetsysteem en/of tolerantie van de onderdelen. Daarom linksom en rechtsom meten evt op dummyload.

bij swr waarden slechter dan 1 : 2 denken aan (zelfbouw) antennetuner

Weer wat stof om over van gedachten te wisselen
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SWR meter doet heel raar

#9 Bericht door PA0RAB »

Vergat nog een item .Je SWR meter schijnt frequentieafhankelijk afwijking te hebben. Dit wordt vaak veroorzaakt door een soort capacitaire koppeling tussen hoofdgeleider en meetlussen doorgaans wat slorige bouw tenminste bij coaxsystemen..Bij ringkernsystemen vaak wat slordig gewikkeld dioden of c's die een extra capaciteit geven De duurdere systemen hebben dan vaak iets ter compensatie. dus visueel onderzoek van het inwendige. Laat dat bigboss maar doen.
Ruud

starpoint
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 feb 2013, 00:01

Re: SWR meter doet heel raar

#10 Bericht door starpoint »

Ik denk dat de Big Boss voor 50 euro geen moeite gaat doen en gewoon zijn geld terug geeft(probleem opgelost).

Als je een of ander Daiwa speelgoedmeter een referentie noemt dan zit je zowiezo op het verkeerde spoor.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SWR meter doet heel raar

#11 Bericht door PE1PQX »

starpoint schreef:Ik denk dat de Big Boss voor 50 euro geen moeite gaat doen en gewoon zijn geld terug geeft(probleem opgelost).

Als je een of ander Daiwa speelgoedmeter een referentie noemt dan zit je zowiezo op het verkeerde spoor.
Begin nu niet gelijk te neuzelen dat heel erg duur meetspul (wat voor 99,99% van 'ons amateurs' buiten ons financieel bereik ligt) wel als referentie dient...

Leer jij eens met goedkoper materiaal te werken, en kom dan eens met met een zinnig antwoord.

Diawa en Diamond is voor amateurgebruik goed genoeg, en zeker beter dan het stuivertjes-meuk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: SWR meter doet heel raar

#12 Bericht door pa3kc »

starpoint schreef:Ik denk dat de Big Boss voor 50 euro geen moeite gaat doen en gewoon zijn geld terug geeft(probleem opgelost).

Als je een of ander Daiwa speelgoedmeter een referentie noemt dan zit je zowiezo op het verkeerde spoor.
Telkens als jij wat zegt dan komt er elitair geneuzel uit:
http://www.zendamateur.com/search.php?k ... mit=Zoeken

Ja je hebt gelijk in al jouw posts. Maar dit is een zendamateur forum. Het is een hobby. +-5% afwijking is best mee te leven als zendamateur zijnde, en dan werkt het nog steeds prima!

Die Daiwa/Diamond meters zijn goed zat. Wil je iets meer, dan laat je ze toch ijken.

Theo

Re: SWR meter doet heel raar

#13 Bericht door Theo »

mmm er zijn natuurlijk amateurs die ook achter de komma DB meten, en dan kun je er wat van hoor.
Maar als je een Daiwa of Diamant gaat vergelijken met gekalibreerd meet toestellen, dan blijkt dat deze meter prima voldoen.
Lees dat met een amateurmeter je 50 Watt meet en met een gekalibreerd toestel, zie je dan 48.7 Watt.
Tjonge wat ben je dan verkeerd bezig zeg, dat je zo een mis meting hebt.
Ga spelen Sterpunt, en laat ons mee genieten van je eigen metingen, goed?
Dan leren wij allemaal er wat van, en blijven deze stekelige dingen achterwege :wink:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: SWR meter doet heel raar

#14 Bericht door PA0FRI »

Een goede SWR meter is eigenlijk alleen mogelijk als de diodes identiek zijn en er door beide een ruststroom loopt. Bij "goedkope" meters is dat niet het geval. Een "rare meter" kan ontstaan als de afscherming van de behuizing onvolledig is (door b.v. aangebrachte lak) waardoor het HF een tweede andere weg volgt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: SWR meter doet heel raar

#15 Bericht door fred101 »

Je kan een swr meter testen.

Meestal is zo'n meter een directional coupler en die zijn symmetrisch. Dus als je hem omgekeerd aansluit werkt hij ook. Heb je twee meters (of een kruismeter) dan wordt de powermeter de swr meter en omgekeerd. Als je een meter hebt met een forward/reverse schakelaar Dan doe je omgekeerd aangesloten het zelfde alleen is de werking van de schakelaar nu omgekeerd. De naald van de meter moet de zelfde stand hebben. Maar mogelijk zijn er ook meters die niet symmetrisch zijn (die bv meer verzwakking in de forward gebruiken als in reverse) Ik heb ooit een paar swr meters getest en vergeleken met apparatuur die hier blijkbaar verboden is, of wij niet geacht worden te gebruiken >:-)

Directional couplers zijn echter smalbandig en vooral geschikt voor hoge frequenties (grofweg vanaf 2 GHz, vaak gemaakt als microstrip of stripline, nog hoger worden het golfpijpen, voor meer info over dit zeer interessante onderwerp hfst 2 van microwave componernt measurements van Dunsmore, de man die al 30 jaar de HP/Agilent VNAs ontwerpt). Eigenlijk niet geschikt voor HF maar meestal wel zo gemaakt (een pcb met parallel sporen of een vrijhangende draad met twee draden parallel).

Dus zelfs hele dure SWR meters zullen nooit absoluut kloppen maar dat wil niet zeggen dat ze ongeschikt zijn. Een verschil van 1.8 en 1.5 is niet echt vreselijk. 75 Ohm is een swr van 1.5, 90 Ohm is 1.8. (uitgaande van 50 Ohm coax) Bij resonantie is dat puur ohms en bestaat uit draadweerstand, skineffect, grondweerstand, stralingsweerstand en frequentie afhankelijk. Maar buiten resonantie zit daar ook een imaginair deel bij (inductief of capacitief) en dat kan weer voor vreemde effecten in je meter zorgen bij frequentie verandering.

Als de afsluiting van je 50 Ohm coax geen 50 Ohm is en niet resonant , gaat de coax de complexe impedantie transformeren, er ontstaat een constant VSWR circel in de smithchard. Overal op die circel is de VSWR gelijk maar de impedantie samenstelling (dus (R+jx) transformeert http://www.antenna-theory.com/tutorial/ ... chart4.php kijk daar maar eens bij het stuk constant swr circle)

Nauwkeuriger als test van je antenne is een bridge met bv een meetzendertje eraan, want een bridge kan meestal geen groot vermogen aan. Eenvoudig te bouwen voor HF. Veel antenne analysers zijn feitelijk niet meer dan dat. Ze kijken hoe dicht ze bij ohmse balans komen en het verschil wat overblijft is het complexe deel. In het ARRL handboek staat zelfs hoe je een simpele brug met een gemoduleerde ruisbron kan maken die R+jX maar ook R-jX kan onderscheiden. Ik heb dat eens gebouwd, heel weinig en goedkope onderdelen en iedereen die een soldeerbout kan vasthouden kan dat maken. Niet eens een meter nodig. Je ontvanger is de indicator, en dat werkt goed. Vreend dat niemand dat eens als kitje heeft uitgebracht. Daarom geven sommige analysers het complexe deel alleen positief aan. Dit omdat het een (grove) "schatting" is. Maar bruikbaar voor het doel, antennes meten, het gaat "fout" als je zo'n ding als netwerk analyser probeert in te zetten om bv aan baluns te meten. Kan wel als indicatie en beter dan niks.

Een tweede en belangrijkere test is simpel. Sluit een 50 Ohm dummyload direct op de SWR meter aan en controleer de SWR, die dan 1 moet zijn op alle frequenties

Daarnaast kun je nog een test doen met open en short. Maar meestal niet zo zinvol bij een swr meter omdat ze vrij beperkt in swr range zijn. Bij directional couplers voor netwerk analyse gebruik is dit wel een belangrijke test. Dat moet je met weinig vermogen doen mocht je een set hebben die niet terug regelt. De swr meter moet bij open en short precies de zelfde uitslag geven, een swr van oneindig, dus helemaal het eind van de schaal.

Ook kan je om af en toe te testen een directional bridge maken. Dit is gewoon een brug van weathstone bestaande uit 3 weerstanden en een commonmode choke. Als detector kan je een schottkey en meterje gebruiken, een spectrum analyser, een opampo gelijkrichter, een scoop, een geschikte RF-TRMS meter of een meter met RF meetkop. Het gaat niet om absolute waarden maar op het verschil tussen open/short en 50 Ohm. Dat moet groot genoeg zijn ivm resolutie (dat kan je testen met een potmeter of beter maak bv ook een simpele 75, 150 , 300 Ohm dummyload. Of net wat je voor handen hebt. Je kan de swr uitrekenen die bij de diverse waarden hoort en zo je meter calibreren.
http://www.pa4tim.nl/?p=653 hier wat uitleg over die dingen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gesloten