Weller soldeer bout

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Weller soldeer bout

#46 Bericht door Apae »

Hier een Ayogue station met digitale temperatuuruitlezing aangeschafd, en de eerste resultaten zijn alvast veel beter dan de hobby-boutjes ervoor. Het zal geen Weller zijn in de zin van levensduur of continue gebruik, maar daar ben ik ook niet op uit.
Wel is het een bout die snel op temperatuur komt, makkelijk hanteert, perfect regelbaar is en zijn temperatuur netjes handhaaft zonder te pendelen. En dat voor een bedrag waarvoor je een halve rode basis-Weller koopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#47 Bericht door PA3HMP »

ik heb van aoyue de desoldeerbout (474) die werkt ook nog steeds, wel gemodificeerd aanzuigsysteem dus de kwaliteot valt me niet tegen, het is geen weller maar ook niet echt prul spul.

Mark

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Weller soldeer bout

#48 Bericht door pa0sjm »

Juul .....
Deze bout heb ik ook al heel erg lang in gebruik . Maar wat jammer is , de bijbehorende trafo ( station ) heb ik niet . Dus gebruik ik maar een andere 24 Volt trafo welke onder de werkbank hangt !
Alhoewel ... misschien is er iemand die zo'n huis met of zonder trafo nog ergens over heeft ! Graag dan zou ik dat willen overnemen .
Trouwens ... dat de bout soms niet opwarmt ... dat had ik ook , maar na schoonmaken van de schakelaar contacten was dat over ... tenslotte wordt er wel een flinke stroom geschakeld , dus een vonk zal er wel optreden .
Ook heb ik nog een "soldeerpistool" van Weller al meer dan 40 jaar ! Is er iemand die nog een stift ervoor nodig heeft dan kan die er een krijgen .
73 . Stef , pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Weller soldeer bout

#49 Bericht door PA1 »

Ik heb een Aoyue 936 en die voldoet prima, er zat een reserve element bij en ik heb er 5 extra punten bij maar ik gebruik nog steeds het eerste puntje, en dat voor een niet-weller bout :mrgreen: Hij staat minimaal 5 keer per maand aan. Alleen het kussentje is versleten...

Afbeelding
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

19RF186 panda58
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
Locatie: Hardenberg

Re: Weller soldeer bout

#50 Bericht door 19RF186 panda58 »

PA1 schreef:Ik heb een Aoyue 936 en die voldoet prima, er zat een reserve element bij en ik heb er 5 extra punten bij maar ik gebruik nog steeds het eerste puntje, en dat voor een niet-weller bout :mrgreen: Hij staat minimaal 5 keer per maand aan. Alleen het kussentje is versleten...

Afbeelding

Goede bout voor een heel nette prijs.
Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#51 Bericht door PA9RD »

Tja, daar zit je dan op zondagmiddag even te lezen over soldeerbouten. Over Weller soldeerbouten!! Ja, míjn eerste soldeerbout was, toen ik een jaar of 15 oud was, ook een Weller. Een rood handmodel met losse standaard en het vermogen van een redelijke kachelpook. Deze had ik gekregen, dus ik was er blij mee, maar na een paar dingen om zeep geholpen te hebben, toch maar een lichtere gekocht. En jawel, weer een Weller!! Nu waren er ondertussen twéé merken in huis want mijn vader (PA0ALD SK) was een fervent aanhanger van dat andere Duitse merk, n.l. Ersa. Daar ben ik nu toch wel blij om want toen hij overleed eind 2005 zat die in "mijn erfenis" samen met nog een andere bout van Ersa. Deze doen het alletwee nog steeds naar volle tevredenheid. Ik heb in het verleden ook een Velleman soldeerstation met digitale uitlezing gekocht en ook deze staat klaar voor gebruik. Meestal als ik ga solderen gaat echter het kleine schakelaartje bovenop de Ersa om en gebruik ik deze regelbare bout. Hij ligt lekker in de hand en ook denk ik dan wel eens terug aan die "goeie ouwe tijd" dat ik mijn vader zag solderen met deze bout. Misschien komt de tijd wel eens dat ik echt een nieuwe nodig heb en misschien besluit ik dan wel om ook weer een Weller soldeerstation te kopen, maar voorlopig soldeert dit nog uitstekend. Bedankt Pa, dat je toen voor Ersa hebt gekozen!!

bijgevoegd een foto van mijn soldeer trio, de nu bijna dagelijks tot volle tevredenheid in gebruik zijnde Ersa van mijn vader, de nog steeds aanwezige en werkende Velleman en voor het heeeeel kleine en fijne (SMD) werk kan ik grijpen naar een klein mini-boutje van 8 Watt.

73 de Ruud PA9RD
Bijlagen
Soldeertrio.jpg
Soldeertrio.jpg (74.6 KiB) 5554 keer bekeken
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#52 Bericht door PA0FRI »

In werkplaatsen bij defensie ging de soldeerbout om 0800 uur aan en om 1700 uur uit en dat tientallen jaren lang.
Een Weller vond ik eigenlijk te duur om zelf aan te schaffen, maar mijn vechtgenote gaf mij er eens een op mijn verjaardag. Inmiddels is het ding al weer 22 jaar in gebruik met de tweede stift.
Om te zien of de bout aan of uit is, heb ik een schakeling met LED toegevoegd.
Bijlagen
wellers.gif
wellers.gif (1.24 KiB) 5542 keer bekeken
wellerf1.jpg
wellerf1.jpg (19.31 KiB) 5542 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#53 Bericht door EMCees »

In ieder geval blijft je trafo ijsvrij met die R er in. 2,1 volt over 22 ohm komt overeen met ca 2W aan gedissipeerd vermogen over 1 fase helft...

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#54 Bericht door PA0LMD »

EMCees schreef:In ieder geval blijft je trafo ijsvrij met die R er in. 2,1 volt over 22 ohm komt overeen met ca 2W aan gedissipeerd vermogen over 1 fase helft...
Eh....... ik kom niet verder dan 0,2 Watt..........( UxU/22)
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#55 Bericht door PA0FRI »

Eh....... ik kom niet verder dan 0,2 Watt..........( UxU/22)[/quote]

Inderdaad en omdat het om één fase gaat wordt het ½ × 0.2 = 0.1 W.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#56 Bericht door EMCees »

Ach ja ik maak ook wel eens reken fouten, maa dan kun je best af met een 0,5 W R ipv 5W

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#57 Bericht door PA2OLD »

Dave van EEVblog doet een JBC CD-2BB Soldering Iron Teardown, het soldeerstation waar hij haast lyrisch over is.
Zie: EEVblog #472
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Weller soldeer bout

#58 Bericht door PC1A »

Wow, Dave, it is FAN TAS TIES ! Ik Wil em ook! :lol:

Het lijkt wel een tell-sell reclame.
Nog even een nederlandse stem met zwaar engels accent erbij, en klaar is Kees :mrgreen:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#59 Bericht door PA2OLD »

Ah ja, dat is nu eenmaal Dave ;)
Dat soldeerstation is echter wel vrij prijzig.

Het leuke van Dave vind ik dat als hij iets slecht vindt hij dat ook niet onder banken of stoelen steekt.
Hij kraakt het dan flink af.
Dave is vermakelijk om naar te kijken en dat hij weet waar hij over praat, dat is wel duidelijk.

Terug naar het "onderwerp", iemand ervaring met dit station?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeer bout

#60 Bericht door PA3HMP »

niet met dit station wel met de losse bouten van jbc, voordat ik overstapte op een regelbaarsoldeerstation heb ik lang een S30 van jbc gebruikt, prima kwaliteit boutje en toen waren ze nog niet zo duur.

Mark

Plaats reactie