Neuwirth FUP1DZS documentatie gezocht

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Neuwirth FUP1DZS documentatie gezocht

#1 Bericht door radioshack »

Radiovrienden,

Wie-o-wie kan mij verder helpen. Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste stuk échte meetapparatuur olé olé. Ik droom al een lange tijd over een meetzender om nog meer uit de hobby te halen. Een Marconi 2955 bijvoorbeeld, maar het budget is kleinder dan min wensen. ;-) En toevallig ben ik tegenaan een meetzender gelopen, nou ja, figuurlijk dan...

Het gaat om een Rohde & Zchwarz FMP 520. Helaas is er geen documentatie bij. Vandaar de vraag, wie kan mij aan gegevens, handleidingen, schema's, advies of andere documenten helpen?

Er zit (nog) een manco in die ik er uit hoop te halen. Aan de symptomen te horen zit het in de voeding, dus ik heb goede hoop dit apparaat weer aan de gang te krijgen!
29bg08p.jpg
(Het is een geleende foto, maar het gaat om het idee.)

Edit: Het is geen Rohde & Schwartz maar een H.G.Neuwirth en het model is een FUP1DZS in plaats van de FMP520...
Laatst gewijzigd door radioshack op 23 sep 2013, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Rohde & Zchwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#2 Bericht door PA3HMP »

Er is hier en daar nog wel wat info over te vinden, het is de opvolger van de fup1zd, wat is er defect dan ?
Het zou al wat oudere beestjes, o.a. de elco's kunnen problemen geven

mark

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Rohde & Zchwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#3 Bericht door pa0ejh »

Lijkt mij ook de laatste productie van Dipl. Ing. Neuwrith , zelf heb ik er 2 van , de Fup 1D en de DSZ.

Is allemaal oudere techniek met losse printen , alleen de Meetzender-Oscillator zit in een stevige gietijzeren doos . Is een Meetzender , Zwaaimeter , SWR meter , LF voltmeter enzv.

Zeg maar een Universeelmeter voor de HF-VHFen UHF werkplaats.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Rohde & Zchwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#4 Bericht door PE2AAB »

Deze beste man heeft ze liggen:


FMP 520 Sprechfunkmessplatz Bedienungsanleitung (kopie) Euro 7,95
http://home.kpn.nl/perto014/index.html

Je kunt er eens een mailtje aan wagen.

Trouwens gebruik bij zoeken: Schwarz i.p.v. Zchwarz ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Rohde & Schwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#5 Bericht door radioshack »

Hmm, ís het eigenlijk wel een Neuwrith of een Rohde & Schwartz?
PA3HMP schreef:Er is hier en daar nog wel wat info over te vinden, het is de opvolger van de fup1zd, wat is er defect dan ?
Het zou al wat oudere beestjes, o.a. de elco's kunnen problemen geven

mark
Hey Mark, bedankt voor de tip. Ik "hoop" ook op de elco's. Het apparaat staat nog bij een maat van mij, dus ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om er in te kijken. Hij vermoed ook dat het in de voeding zit, maar gezien zijn andere interesses (vandaar dat hij het apparaat van de hand doet) is hij er niet verder in gedoken. Ik hoop dat het iets eenvoudigs is als een rotte elco en dat de rest van het apparaat niet beschadigd is, maar dat zal blijken...
pa0ejh schreef:Lijkt mij ook de laatste productie van Dipl. Ing. Neuwrith , zelf heb ik er 2 van , de Fup 1D en de DSZ.

Is allemaal oudere techniek met losse printen , alleen de Meetzender-Oscillator zit in een stevige gietijzeren doos . Is een Meetzender , Zwaaimeter , SWR meter , LF voltmeter enzv.

Zeg maar een Universeelmeter voor de HF-VHFen UHF werkplaats.
Als ik de plaatjes op Google zie, lijkt het er inderdaad op dat het van deze bouwer is. Gelukkig is het oudere techniek, dan is de kans op reparatie waarschijnlijk groter. Dus ik heb goede hoop! En ik denk dat deze "universeelmeter" goed van pas komt. Goed om te weten wat dit apparaat allemaal kan!
PE2AAB schreef:Deze beste man heeft ze liggen:

FMP 520 Sprechfunkmessplatz Bedienungsanleitung (kopie) Euro 7,95
http://home.kpn.nl/perto014/index.html

Je kunt er eens een mailtje aan wagen.

Trouwens gebruik bij zoeken: Schwarz i.p.v. Zchwarz ;-)
Ah kijk aan, ik had hem al gevonden via 2ehands.nl, maar het is handig om deze website erbij te hebben. Dank voor de link! Hehe, ja, een typo is snel gemaakt en een correctie is bijna net zo snel gemaakt. ;-)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: Rohde & Schwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#6 Bericht door Gert Jan »

Kleine topicbump :wink:
Ik ben de eigenaar van de meetzender op de foto in de bovenste post.
Sinds enige tijd wil de meetzender niet meer locken, maw, hij blijft niet meer exact op de frequentie staan maar verloopt steeds iets, fijnafstemming werkt dan ook niet helaas.
Pas na uren aangestaan te hebben wil hij locken, de werking is verder perfect alleen stoort het me dat het niet direct bij inschakelen werkt.
Iemand een idee?
Voor de duidelijkheid, met locken bedoel ik het knopje "Synchronisation".

Gr,
GJ.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Rohde & Schwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#7 Bericht door radioshack »

Heyhey, ik denk dat ik een oplossing heb voor je sync probleem. Dit is alleen een bericht vanaf mijn telefoon, dus ik lom er later op terug. Wordt vervolgd...

Trouwens, ondertussen heb ik een handleiding in elkaar geflanst voor de FUP1DZ, maar werkt met een beetje fantasie ook voor de DZS versie: http://techniek.reiding.com/index.php?nav=1&artikel=98

Trouwens, hier staat mijn reparatie verslag: http://techniek.reiding.com/index.php?nav=1&artikel=94

Tada, sync probleem en oplossing: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=7892

Het lijkt erop dat ik ook het sync probleem heb. Daarbij laat de frequentiemeter het ook afweten. Kortom, nog meer te doen...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Neuwirth FUP1DZS documentatie gezocht

#8 Bericht door PA2LAD »

Een beetje verwarring rond de fabriek toegelicht: Neuwirth heeft als gediplomeerd ingenieur meetinstrumenten ontworpen en een fabriek opgericht. Zo`n 25 jaar geleden is de fabriek gekocht door de bekende R&S uit Munchen. Ze bestaan nog steeds binnen het grote concern en hebben de laatste jaren voornamelijk basisposten voor trunkingsystemen gebouwd. Ook Hameg is van R&S.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Rohde & Schwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#9 Bericht door PA3HMP »

Gert Jan schreef:Kleine topicbump :wink:
Ik ben de eigenaar van de meetzender op de foto in de bovenste post.
Sinds enige tijd wil de meetzender niet meer locken, maw, hij blijft niet meer exact op de frequentie staan maar verloopt steeds iets, fijnafstemming werkt dan ook niet helaas.
Pas na uren aangestaan te hebben wil hij locken, de werking is verder perfect alleen stoort het me dat het niet direct bij inschakelen werkt.
Iemand een idee?
Voor de duidelijkheid, met locken bedoel ik het knopje "Synchronisation".

Gr,
GJ.
een voorkomend probleem is dat als je de knop aanraakt de meetzender niet locked, dat is een condensator probleem.

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: Rohde & Schwarz - FMP 520 - documentatie gezocht

#10 Bericht door Gert Jan »

PA3HMP schreef:een voorkomend probleem is dat als je de knop aanraakt de meetzender niet locked, dat is een condensator probleem.
Heb dat ook even geprobeerd net en inderdaad doet dat fenomeen zich ook voor bij mijn meetzender (FMP 520).
Het apparaat werkt verder perfect en heb er veel zendamateurs en professionals mee geholpen, hij is ook simpel te bedienen.
Nu even denken wat te doen, repareren of toch voor wat nieuwers gaan.
In ieder geval bedankt voor de reacties!

Henk4free
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2017, 12:40
Roepletters: 13695

Re: Neuwirth FUP1DZS documentatie gezocht

#11 Bericht door Henk4free »

ik weet dat het al een tijdje geleden is, maar ik ben nu in het bezit van de FMP-520 die op de foto staat.
Ik zoek ook documentatie, vooral schema's.
Ik doe een gok en zet hier de vraag maar neer.

heeft iemand deze ergens liggen? de handleiding is niet zo van belang, schema's wel, aangezien er een condensator kapot is. en niet te lezen welke waarde ik moet hebben.

m vr gr, Henk

Plaats reactie