Weller soldeerpunten

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Weller soldeerpunten

#1 Bericht door PA3HMP »

Wat mij opvalt is dat mijn weller soldeerpunten niet echt lekker solderen, daarmee bedoel ik dat de tin niet overal op de punt blijft zitten maar meer op bepaalde plekken bolletjes gaat vormen en op de andere plekken echt niet wil blijven zitten, dat terwijl de temperatuur toch ingesteld is op 330 Graden.

Is er iemand anders die hier ook al eens last van heeft gehad en daar wellicht een oplossing voor weet ? de punten zijn nog niet zo oud en originele weller (ETH).

Mark

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Weller soldeerpunten

#2 Bericht door PA4JAN »

Ik heb dat ook zou het niet aan de tin liggen ????
Het solderen word hier door gewoon verpest
Ik ben blij dat jij dit hier hebt neer gezet :D

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#3 Bericht door PA3HMP »

ik gebruik al jaaaren dezelfde tin op een rol van 2,5 KG(ersin multicore), dus daar zou het niet aan mogen liggen denk ik.
misschien dat de punten zijn veranderd ivm loodvrij solderen ofzo ?

Mark

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Weller soldeerpunten

#4 Bericht door PE1LGW »

Nu is de temperatuur ook van belang nu is 330 niet echt een hoogte temperateur.
Nu is juiste tin ook van belang, de nieuwe tin, ben ik zelf niet kapot van.
Gelukkig heb ik nog genoeg oude ( foute ) tin, maar deze soldeerd wel beter.
Mogelijk wordt ik een of twee jaar minder oud van, maar zal niet sterven aan schagarijnigheid , om dat de andere niet soldeerd.
Wel van belang dat de punt schoon is, schoon maken met een niet te hard materiaal.
Geen koper borseltje heb zelf een stukje dik leer.
Maar de natte spons werkt ook goed.

PS heeft het station een aan uit knop, nutteloos staat bij mij altijd aan, al 30 jaar :roll:

Pe1lgw
Laatst gewijzigd door PE1LGW op 22 dec 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Weller soldeerpunten

#5 Bericht door PA4JAN »

:lol:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#6 Bericht door PA3HMP »

voor het schoonmaken gebruikte ik tot voorkort de originele spons, sinds de problemen met de soldeerpunt heb ik er een potje met krullen bij gekocht, maar ook dat loste het probleem niet op.

Ik zal eens proberen na te meten of de ingestelde temperatuur wel gehaald wordt, maar dat zou dan weer niet verklaren waarom de punt op sommigge plekken wel goed soldeert en andere weer niet, ik ga zometeen eens een hele oude soldeerpunt erin zetten en kijken of het aan de nieuwe punten ligt.

Mark

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Weller soldeerpunten

#7 Bericht door PE1LGW »

PA3HMP schreef:voor het schoonmaken gebruikte ik tot voorkort de originele spons, sinds de problemen met de soldeerpunt heb ik er een potje met krullen bij gekocht, maar ook dat loste het probleem niet op.

Ik zal eens proberen na te meten of de ingestelde temperatuur wel gehaald wordt, maar dat zou dan weer niet verklaren waarom de punt op sommigge plekken wel goed soldeert en andere weer niet, ik ga zometeen eens een hele oude soldeerpunt erin zetten en kijken of het aan de nieuwe punten ligt.

Mark
Mogelijke reden kan zijn dat de coating van de stift af is mogelijk is die daar ook donkerder van kleur ( beschadigd )
Dan is het vaak net een rotte kies, er vallen de gaten er snel is.
Een remedie schoon houden dus.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#8 Bericht door PA3HMP »

Ik ben net wat bezig geweest, maar ik ben maar zo ver gegaan door met een mesje te gaan krabben op de (vrijwel nieuwe)punt, en dan weer te vertinnen en weer schoonmaken en dat een paar keer herhalen, bij de ene punt werkt het, maar bij de andere niet, raadselachtig, ik heb er nu maar een punt in gedaan van het merk plato en die werkt prima, ik begin steeds meer de coating van de nieuwe weller punten te verdenken.

Mark

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#9 Bericht door EMCees »

Voor loodhoudend soldeer is 330 te laag moet ca 360 graden of iets hoger zijn.

Het nieuwe TIn aka loodvrij soldeer moet op ca 420 graden en hoger worden gesoldeerd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#10 Bericht door PA3HMP »

het solderen gaat wel dat is het probleem niet echt, maar ik zal hem eens iets hoger zetten, het gekke is dat de punt op sommige stukken wel werkt en op andere niet, daar heb ik nog niet last van gehad met oude type punten, maar voor hetzelfde geld is het een slechte serie geweest, vooral bij smd merk je het omdat je dan vaak dunnere puntjes gebruikt en enkel met de punt soldeert.

mark

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#11 Bericht door coolepascal »

Ik gebruik al heel veel jaren weller. eigenlijk nooit problemen mee gehad.
maar als de punt beschadigd is tja dan houdt het wel op, 't is niet zoals vroeger gewoon een koperen stift.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#12 Bericht door PA3HMP »

Beschadigd is de punt niet, als je hem langs een natte spons haalt dan is hij helemaal glimmend enkel op sommige plekken wilt de tin gewoon niet blijven zitten, vooral op de punt, en dat is nou net de plek die je gebuikt met smd.

ik heb in het verleden wel eens soldeerpunten gehad op het werk die helemaal ingevreten waren en bij de punt de helft van de oorspronkeleijke diameter waren en nog gewoon goed soldeerde vandaar dat ik dit zo raadselachtig vind.

Mark

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#13 Bericht door PA2REH »

Hi Mark e.a.
Dat is meteen ook het probleem, het natte sponsje. Er blijft een vuilfilmpje achter, wat je ook doet.
Even bij de Action langsgaan en zo'n setje pannensponsjes (zilverkleurige metaalkrullen) halen. Wel de sponsjes zonder zeep nemen!!
Ik dacht dat de 4 stuks 0,89ct zijn. Ideaal, en je zult zien dat de stift weer als nieuw werkt.
Ieder keer met solderen even het puntje in de krullen en voila. Ik en velen met mij gebruiken dit al jaren met veel succes.
Succes ermee
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#14 Bericht door PA3HMP »

Ik heb sinds kort zo'n bakje met van die koperkrullen erin, ik had ook zoiets van dat schraapt een klein beetje en koelt de punt niet af, ik kan nog niet zeggen dat ik enige verbetering heb ondervonden ervan, en ik lees dan weer ergens anders dat je beter niet iets kan hebben wat er langs schraapt, het blijft zoeken naar de oorzaak want jarenlang is het probleemloos gegaan met sponsje.

Vandaar dat ik voor een raadsel sta waarom ik het probleem heb met twee nieuwe punten, ik heb inmiddels opzoek naar wat ander merk punten (plato) die ook in de weller passen, helaas nog niks voordeligs kunnen vinden.

mark

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Weller soldeerpunten

#15 Bericht door PA2REH »

Dat schrapen valt wel mee. De temperatuurwisselingen veroorzaken meer metaalslijtage dan het licht schrapen in de krullenbol. Een keer in-uit is voldoende per soldering. Overigens is mijn ervaring dat de Action krullen het beter doen dan dat koperkleurige spul. Weet niet waarom. Bij ons op de club gebruiken velen het.
Beter na 10 jaar een versleten punt die het goed heeft gedaan, dan een punt waar je niets aan hebt.
suc6
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie