Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#1 Bericht door Thuur »

Wie kan me helpen aan het liefst een schema van bovengenoemde meter?
Bij dit apparaat is de weerstand die recht achter de rode toets gemonteerd zit defect (verbrand).
Vanaf het ingangscircuit is het na de HF inkoppeling van de print de eerste weerstand (naar GND) die het signaal tegenkomt.
zetagi mod500.jpg
Op de foto is de betreffende weerstand manco.

Bij voorbaat dank.

73... Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#2 Bericht door PA3HMP »

Helaas jij hebt een oud model 500, die is anders als de print van de nieuwere model 500 die ik heb staan.

Ik zal straks eens kijken of ik het schema van de nieuwe 500 kan vinden, volgens mij heb ik die ergens, misschien dat het hetzelfde is enkel de print anders

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#3 Bericht door PA3HMP »

ik scan hem wel even voor je in

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#4 Bericht door PA3HMP »

Afbeelding

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#5 Bericht door Thuur »

PA3HMP schreef:ik scan hem wel even voor je in
Hallo Mark,

Heel erg bedankt voor je genomen moeite. Het betrof dus weerstand R8 van 18 Ohm.
Kennelijk gebeurt het vaker, want de foto heb ik overgenomen van iemand met dezelfde vraag waar overigens nooit een antwoord op is gekomen.
Nogmaals dank.
73... Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#6 Bericht door PA3HMP »

Graag gedaan, ik heb die van mij jarenlang gebruikt (nieuwe type 500) maar nog geen weerstand uitgefikt, de precisie van de swr meting laat ook wel wat te wensen over, maar het was een leuke meter voor een redelijke prijs toen in de tijd.

Mark

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#7 Bericht door Thuur »

Hoe die weerstand er bij mij uit gegaan is weet ik niet.
Het betreft een krijgertje van een bevriend amateur die kleiner is gaan wonen.
Niet dat ie geen ruimte meer heeft voor de meter, maar hij ziet wel definitief af van HF gebruik.
Voordat ik zelf zoiets in gebruik neem slacht ik dergelijk materiaal eerst voor de wetenschap en kwam dit tegen.
Waarom die weestand om zeep is gegaan kan ik niet goed verklaren, hij zit immers aan het ingangscircuit van een apparaat dat pretendeert 1 KW aan te kunnen geven.
Eindtrappen gebruiken we niet en een TS870 levert hooguit 100 W PEP.
Voor mij komt ie nu goed van pas omdat ik wat zit te knoeien met symmetrische antennes achter een externe tuner.
Het leest net even gemakkelijker af dan het LCD schermpje op de transceiver zelf.

73... Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#8 Bericht door PA3HMP »

ik denk dat bij 1KW de printsporen snel zullen gaan krullen, het is allemaal niet zo heel erg goed gemaakt (maar daar was de prijs ook naar), maar als indicatie is het een aardige meter, ook de 50/75 Ohm schakelaar moet je je niks van voorstellen, immers alles is gemaakt op 50 Ohm.

Ik heb in het verleden bij die van mak de potmeters vervangen door meerslagen trimmers en wat weerstanden vervangen voor betere exemplaren om de metingen wat nauwkeuriger te maken.

Mark

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#9 Bericht door PE1DTQ »

Ik gebruik deze meter voor de metertjes als uitlezing van SWR-meetbruggen.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#10 Bericht door Thuur »

PA3HMP schreef:ik denk dat bij 1KW de printsporen snel zullen gaan krullen, het is allemaal niet zo heel erg goed gemaakt (maar daar was de prijs ook naar), maar als indicatie is het een aardige meter, ook de 50/75 Ohm schakelaar moet je je niks van voorstellen, immers alles is gemaakt op 50 Ohm.

Ik heb in het verleden bij die van mak de potmeters vervangen door meerslagen trimmers en wat weerstanden vervangen voor betere exemplaren om de metingen wat nauwkeuriger te maken.

Mark
Het leek me dat vooral seriecondensator C5 (druppel-C'tje van 22 pF) nogal wat voor z'n kiezen krijgt voordat die 18 Ohm weerstand verbrandt zoals bij mij het geval was.
Print is weliswaar gemaakt van geperste oude kranten (pertinax) maar ziet er nog prima uit.
Nauwkeurigheid is voor mij niet zo van belang, ik gebruik 'm vooral omdat ik 'm in één ookopslag kan uitlezen. Zodra ik helemaal aan die TR870 gewend ben kan ie er weer tussenuit.
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gezocht: schema SWR meter Zetagi MOD500

#11 Bericht door PA3HMP »

Ik heb hem jarenlang gebruikt op de 27MHz, daar voldeed hij maar kwa SWR klopte het niet helemaal, makkelijk te zien door in en uitgang om te wisselen, ik ben toen wel eens bezig geweest met weerstanden aanpassen, maar beschikte toen niet echt over de ijkspullen waardoor het nog steeds niet zo nauwkeurig was als ik wilde.

tegenwoordig staat hij als sier, net als een aantal andere meters uit die tijd.

Mark

Plaats reactie