Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 27 jun 2019, 11:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 14:48 

De meesten van ons kennen wel (verzinkt) "ijzerdraad" op rolletjes dat als binddraad wordt gebruikt.

Ik ben op zoek naar soortgelijk spul maar dan wat stugger (staaldraad, massief). Echter bijvoorkeur geen erg hard verenstaal. Er moeten nog wel lusjes van gebogen kunnen worden zonder dat de stukken in het rond vliegen.

https://www.staalkabelstunter.com/nl/st ... draad.html
heeft wat. Ik heb contact met ze gehad, maar zij sturen alleen door, dus hebben geen sample om het uit te proberen.

Wie weet een adres waar ze 1 mm (+/- een beetje) verzinkt staaldraad hebben dat nog wel te buigen is? Oh ja, ik heb geen 1000 kg nodig, gewoon een meter of 100.

De noodoplossing is wellicht MIG lasdraad op rol, maar dan moet ik flink aan het vertinnen gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 15:32 

Ik heb nog wel een rol 1mm aluminium lasdraad liggen.
Lang niet zo sterk, en solderen gaat wat moeilijker, maar als je
het kunt gebruiken stuur ik je 100 meter op.
N

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 16:40 

Ik wil er met zachtsoldeer aan solderen, en zoals jij aangeeft, gaat dat met Alu niet zo makkelijk. Ik heb wel Alu gesoldeerd, maar lekker vind ik het niet gaan. Het verschil tussen soldeertemperatuur en smelten van je werkstuk is niet zo heel groot.

Voorts is mechanisch gezien staal wat beter voor deze toepassing. Ik heb 2 mm Alu op rol en bij te veel mechanische belasting absorbeert dat minder energie dan dezelfde dikte staal. Vandaar de keuze verzinkt staal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 20:20 

Misschien hebben ze zoiets bij de Boerenbond, of een winkel met een soortgelijk assortiment?
Om afrasteringen te maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 20:32 

https://www.kuiper-afrastering.nl/gladd ... g-rol.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 20:33 

Hallo,

Misschien is dit iets https://www.kuiper-gaas.nl/binddraad-rv ... -lang.html
Niet verzinkt maar priema draad de rietdekker bind er zijn schoven mee op het dak
en ik maar er antennes van suc6

haha ook even gedubbeld
grt GJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 20:34 

PA3DJS schreef:
De meesten van ons kennen wel (verzinkt) "ijzerdraad" op rolletjes dat als binddraad wordt gebruikt.

Ik ben op zoek naar soortgelijk spul maar dan wat stugger (staaldraad, massief). Echter bijvoorkeur geen erg hard verenstaal. Er moeten nog wel lusjes van gebogen kunnen worden zonder dat de stukken in het rond vliegen.

https://www.staalkabelstunter.com/nl/st ... draad.html
heeft wat. Ik heb contact met ze gehad, maar zij sturen alleen door, dus hebben geen sample om het uit te proberen.

Wie weet een adres waar ze 1 mm (+/- een beetje) verzinkt staaldraad hebben dat nog wel te buigen is? Oh ja, ik heb geen 1000 kg nodig, gewoon een meter of 100.

De noodoplossing is wellicht MIG lasdraad op rol, maar dan moet ik flink aan het vertinnen gaan.

Als het ook 1,6 mm dik mag wezen dan zou je dit volgens mij ook bij de Welkoop kunnen kopen.

https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werk ... er_1127648

Suc6 ermee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 21:55 

@Jan58 en PA3DQD:
Bedankt voor de links. Dat is vermoed ik hetzelfde spul als van macrovet. Als ik echt niets anders kan krijgen gaat het 1.2 mm worden. Het wordt dan wel 44% zwaarder, maar dat is beter dan niets. Ik ga uitzoeken of het thermisch verzinkt is, of elektrsich. Ik hoop thermisch vanwege de grotere laagdikte en daarmij de gebruiksduur.

Ik zit er ook nog aan te denken het ontwerp aan te passen zodat ik staafjes van 1m kan gebruiken. Dan heb ik iets meer keus in 1.2 mm.

@PA3EZC:
Als je dikker gaat wordt het aanbod ineens veel groter, vanwege de toepassing als afrastering / schrikdraad. als ik naar 1.6 ga, wordt de constructie 2.5 keer zo zwaar, en daar ga ik niet blij mee zijn.

De Gamma schijnt ook wat te hebben in 0.9 mm, maar ik vermoed dat sprake is van elektrisch verzinken, en dat is buiten echt snel weg zonder verdere bescherming.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 08:01 

Ik ben nu wel nieuwsgierig wat je er mee wilt maken......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 18:37 

@Nanko:
Het draad gaat worden gebrukt in een breedbandige antenne, een soort discone, maar dan anders. Met "anders" bedoel ik dat naast de SWR ook de gain naar de horizon een beetje redelijk moet zijn over de gehele gewenste frequentieband.

Ik heb nu 0.9 mm staaldraad (Ledent) bij de Gamma gekocht om te kijken of dat bruikbaar is. Het is niet heel stug (helaas), maar stugger dan standaard binddraad wat ik heb liggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 20:39 

Voor de geinteresseerden; Het draad van Ledent (Fer Fil), 0.9 mm, 50 m op rol met spin is thermisch verzinkt (gaat buiten wat langer mee t.o.v. elektrisch verzinkt draad).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 21:00 

PA3DJS schreef:
Voor de geinteresseerden; Het draad van Ledent (Fer Fil), 0.9 mm, 50 m op rol met spin is thermisch verzinkt (gaat buiten wat langer mee t.o.v. elektrisch verzinkt draad).

Hallo,

Ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar de keuze van verzinkt draad
Wat heeft dat als voorkeur tov bv rvs ?

grt GJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 21:59 

PA3DJS schreef:
Het is niet heel stug (helaas), maar stugger dan standaard binddraad wat ik heb liggen.

Als je het koud vervormt wordt het een stuk stugger
Een eind in de bankschroef, andere eind in de boormachine en een paar slagen/m torderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 22:12 

@PA3DGD:
Verzinkt draad vind ik makkelijker om te solderen. Ik heb wel diverse diktes RVS, maar dat soldeert alleen goed als ik het eerst schuur, en als het om enkele honderden soldeerverbindingen gaat, ben ik dat snel zat. Niet al te dof verzinkt staal, soldeert prima zonder te schuren.

@Nanko:
Rekken en/of draaien werkt inderdaad, het wordt er ook een stuk rechter van. In ieder geval bedankt voor de tip, voor het zelfde geld komt het rekken/draaien niet bij mij op en zit ik tijd te verknoeien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 22:48 

PA3DJS schreef:
@PA3DGD:
Verzinkt draad vind ik makkelijker om te solderen. Ik heb wel diverse diktes RVS, maar dat soldeert alleen goed als ik het eerst schuur, en als het om enkele honderden soldeerverbindingen gaat, ben ik dat snel zat. Niet al te dof verzinkt staal, soldeert prima zonder te schuren.

@Nanko:
Rekken en/of draaien werkt inderdaad, het wordt er ook een stuk rechter van. In ieder geval bedankt voor de tip, voor het zelfde geld komt het rekken/draaien niet bij mij op en zit ik tijd te verknoeien.

Oke ja het soldeerd moeilijk
Maar met de juiste soldeer flux maakt het volgens mij niet zoveel meer uit
Ten minste hier sleep denk al 40jr een naamloos potje mee wat werkt, maar gebruik het zelden

oke van strekken, strekte koper draad id eenzijde in bankschroef en uiteinde door met een tang er een ruk aan te geven maar of dat voor staaldraad opgaat hmm

suc6 met het gebeuren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur