Internet over lichtnet PLC power line communication

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#31 Bericht door Paul PD0PSB »

JohnPL schreef:hallo iedereen,

ik heb dit gerucht ook alweer en aantal malen gehoord.
Nou heb ik zelf ook een aantal van die apparaatjes, maar ik kan geen enkele storing van die dingen ontdekken.

wellicht is hier toch iets meer aan de hand? Of toch verschil in kwaliteit
Hoi John,

PLC *werkt* met RF over je lichtnet, dat is geen gerucht hoor, dat is de basis van deze techniek ;-)

Maar misschien hebben die van jou een ander frequentiegebied (VHF?) of zijn je netleidingen geïsoleerd?
Stonden ze in Idle? Werd er data verstuurd? Heb je ook buiten de amateurbanden gechecked?

We zijn allemaal erg benieuwd naar merk & type!

73
Paul
PD0PSB
Laatst gewijzigd door Paul PD0PSB op 08 dec 2012, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul PD0PSB

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#32 Bericht door Paul PD0PSB »

Wel apart overigens.
JohnPL (John Power Line? ;-) meldt zich 5 december jl. aan om aan zendamateurs te melden dat PLC niet stoort.
Daarvoor en daarna niets meer gepost...

Blijf toch erg benieuwd naar merk en type, dan leg ik ze hier ook even op de testbank.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#33 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Tsja misschien dat ie nu pas zijn radio heeft gestart en naar de HF luistert hi...

Hij is nu zo geschrokken hi...

En ik hou me ook erg aan bevolen voor een setje niet storende PLT's hi
op de KG.


http://www.ban-plt.co.uk/
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#34 Bericht door PD2WR Danny »

Aangezien ik geregeld last heb van PLC storing (tot nu toe nog steeds niet kunnen uitpeilen waar het vandaan komt) ben ik er ook achter gekomen dat ze HF niet zo prettig vinden. Als ik m'n antenne tune met een 10W CW carrier merk ik soms dat de PLC apparaten even in idle schieten.

In hoeverre ben ik stout bezig als ik mijn antenne om de 5 minuten even ga tunen om te kijken of mijn antenne nog goed functioneert? ;)
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#35 Bericht door PE1PQX »

De antenne is een zeer belangrijke onderdeel van de keten 'telecommunicatie', goede werking is gewenst en mag wat mij betreft wel continue gecontroleerd worden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#36 Bericht door PD7P »

bij iedere wijziging van frequenties is het aan te bevelen om de antenne te testen qua afstemming :mrgreen: :mrgreen:

Paul PD0PSB

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#37 Bericht door Paul PD0PSB »

Ja, mee eens,

ZEER regelmatig SWR checken, anders zou je storing bij de buren kunnen veroorzaken!
Onder TV tijd als alle digi-boxjes aanstaan, interval verdubbelen voor de zekerheid ;-)

73
Paul
PD0PSB
Laatst gewijzigd door Paul PD0PSB op 10 dec 2012, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#38 Bericht door 19DT2120 »

Probeer dan ook zoiets van WSPR uit met een Wattje of 10 ,dan weetje zeker dat je om de paar minuten een signaal maakt :twisted:
In kader van Propagatie onderzoek natuurlijk :D
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#39 Bericht door PD7P »

in het kader van idd propagatie onderzoek zou het dan ook wenselijk zijn om deze te testen met verschillende(vanzelfsprekend :mrgreen: )
vermogens van oplopend karakter :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#40 Bericht door PD2WR Danny »

WSPR is wel een goed idee. Daar help ik dan ook nog eens mede amateurs mee. Alleen zal ik dan eerst even m'n F papiertje moeten halen, want met m'n N papiertje mag ik niet op 7.0386 uitkomen. Op 20M en op 10M gaat het desbetreffende PLC apparaat niet in idle. Tot dan zal ik dan mijn SWR-project wel even doorzetten. 8)

Zijn er trouwens mede amateurs die mijn bevindingen kunnen bevestigen?
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#41 Bericht door PE1PQX »

WSPR is niet alleen zenden, je kunt het ook op alleen RX instellen. Zo kun je anderen ook helpen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#42 Bericht door PD2WR Danny »

Ik weet wel hoe WSPR werkt hoor, maar op 40M komt er bij mij door de dagelijkse QRM geen spatje WSPR meer binnen. :|
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#43 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Vandaag was ik in Veenendaal even bij de Dixons.

Oef wat zag ik daar

Een hele vitrine kast vol met PLC PLT stekkers 100 to 500 mega Bit.

En goedkoop ook nog.

Dat belooft niet veel goeds voor de HF banden.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#44 Bericht door PE1PQX »

Met die snelheden ook niet voor de VHF en UHF banden...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#45 Bericht door PA3JMS »

@ pd2wr
Zijn er trouwens mede amateurs die mijn bevindingen kunnen bevestigen?
Niet op de manier die jij beschrijft met een zender . Maar ik weet van een kennis die met zijn kerstboom led verlichting ook zijn PLC verbindingen verstoorde. :) Jammer dat wij dan ook weer last hebben van die kerstboom verlichting. :(
73 Jan

Plaats reactie