Internet over lichtnet PLC power line communication

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Internet over lichtnet PLC power line communication

#1 Bericht door EA5JEX »

Ik hoorde gisteren tijdens afdelingsbijeenkomst, dat er een oproep is om bij AT melding te maken van storing bij Internet over het lichtnet PLC=Power line communication).

Het schijnt dat deze apparaten aardig in opkomst zijn en gigantische storing teweeg brengen op alle banden.
Omdat het commercieel zo interessant is, is het bijna niet tegen te houden.

Als je buurman zo'n ding heeft, kun je je hobby wel vaarwel zeggen.

Kees PA5CW (gelukkig heb ik geen buren).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#2 Bericht door coolepascal »

Tja Kees,

Hoe moet ik als radioamateur in de kakafonie van digitale elende nog onderscheid kunnen maken tussen (daar gaan we)
PlasmaTelevisies, Chinese dimmers, PLC devices, de PC van de buren, schakelende voedingen en nog meer van die troep ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#3 Bericht door PE5PVB »

Ben wat dat betreft blij dat mijn hobby UHF+ is. Heb er gelukkig geen last van. Wel van windmolens :(

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#4 Bericht door PA2OLD »

PE5PVB schreef:Ben wat dat betreft blij dat mijn hobby UHF+ is. Heb er gelukkig geen last van. Wel van windmolens :(
Je hebt er nog geen last van maar dat kan wel komen, zie maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=kyYeTWHU ... r_embedded zelfs tot 400 MHz...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#5 Bericht door coolepascal »

PE5PVB schreef:Ben wat dat betreft blij dat mijn hobby UHF+ is. Heb er gelukkig geen last van. Wel van windmolens :(
Ohw ???? heb jij dan nooit vreemde reflecties veroorzaakt door vliegtuigen ?
Vliegtuigen, het zou verboden moeten worden !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#6 Bericht door PD0RTT »

Niet alleen PLC stoort, bij mij is het kakofonie van allemaal brommende en zoemende draagolven op de AM (middengolf) en lagere kortegolf banden. Mij lijkt een oplossing de antenne zo hoog en zover mogelijk van de huizen af te houden, desnoods een aktieve of raam antenne te gebruiken, gezien de ontvangst hier letterlijk 'ondergsneeuwd' word in digitale rijstebrei van rommel uit televisisies en computers en andere hedendaagse digitale meuk.

Paul PD0PSB

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

Klagen kan nog precies anderhalve maand.

Op 2 november worden de stemmen geteld binnen Cenelec of Homeplug vanaf dan toegestaan wordt om het grootste deel van de HF te mogen "jammen".

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#8 Bericht door PA3FS »

En is er ook een link naar die "klaag" website?

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#9 Bericht door PE5PVB »

Tip:

Gooi met een groepje amateurs een duit in een zakje. Ga ermee naar een welwillende boer die in the middle of nowhere woont en vraag of je wat mag afspannen in zijn weiland of stukje bos. Koop van de duit een goede SDR ontvanger met webinterface.

Onderhoud het systeem, stroomkosten, netwerkkosten en betaal de boer verder elke maand d.m.v. contributie.

En dan maar hopen dat een van de grote merken eens met een SDR client in een HF set komt.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#10 Bericht door PA2OLD »

Dat is natuurlijk 1 oplossing voor sommige onder ons maar niet DE oplossing.
Je kan niet verwachten dat 8000 aktive amateurs de boer op gaan ;)
Wij mogen niet storen dus lijkt het me logisch dat andere ons niet mogen storen.
Die PLC's of BPL apparaten moet gewoon uit de handel en verboden worden, of in een geheel andere band werken, in ieder geval buiten de amateurbanden!

Maar ik vrees dat het een gelopen zaak is...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#11 Bericht door PE5PVB »

Dat buiten die amateurbanden lost het probleem niet op, zie het rapport van de RSGB. Het probleem is dat PLC gewoon de enige oplossing is voor de consument om high-speed data over te brengen zonder extra kabels te trekken. Er is een enorme behoefte aan dat soort applicaties.

In een woonwijk zul je daar gewoon last van hebben. Het is heel erg, maar je kunt je beter richten op alternatieven dan op een probleem wat er hoe dan ook gaat komen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#12 Bericht door coolepascal »

Paul PD0PSB schreef: Op 2 november worden de stemmen geteld binnen Cenelec of Homeplug vanaf dan toegestaan wordt om het grootste deel van de HF te mogen "jammen".
Dat lijkt me een vreemde gang van zaken.
Radioamateurs die allemaal last hebben van storingen en geen flauw idee hebben waar het vandaan komt
worden geacht te weten dat hun medewerking gevraagd wordt zonder dat ze daarvan in kennis gesteld worden.

Het plan is al lang bekokstooft, dit soort zaken valt immers onder EZ.
Volgende stap is dat de amateur beperkingen krijgt opgelegd omdat moeders anders niet meer op facebook kan komen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Paul PD0PSB

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#13 Bericht door Paul PD0PSB »

coolepascal schreef: Dat lijkt me een vreemde gang van zaken.
Radioamateurs die allemaal last hebben van storingen en geen flauw idee hebben waar het vandaan komt
worden geacht te weten dat hun medewerking gevraagd wordt zonder dat ze daarvan in kennis gesteld worden.
Het plan is al lang bekokstooft, dit soort zaken valt immers onder EZ.
Oh maar we zijn keurig in kennis gesteld met de "notch enquete".
AT heeft haar beste beentje voorgezet door ons amateurs te laten meesbeslissen aan iets dat al grotendeels op tafel lag.

Er werd toen,als ik me goed herinner,alleen niet bij vermeld dat de notches 40dB diep zijn (is dat wel genoeg in een dichtbevolkt land als Nederland?) en dat de rest van HF het voortaan met 45dB méér storing dan voorheen onder EN55022 mag stellen.Ook werd in de enquete verteld dat gebruikers op de hoogte zouden worden gehouden van ontwikkelingen. Ik heb nooit een informatie-update voor ons "gebruikers" van AT gezien. Blijkbaar was dat niet in haar belang na onze input.

Zie:http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... r-PLC-norm

Bovengenoemde emissies worden de nieuwe norm -speciaal voor PLC!- als de Cenelec draft pr-EN50561 erdoor is. Samen met nog wat vage beloftes van de industrie over "dynamic notching" en "dynamic power reduction" die sinds jaren aangekondigd maar nooit uitgevoerd zijn. (ik denk trouwens niet dat deze smart functies ooit je DX veilig kunnen stellen, maar dit terzijde)

2 november weten we het, of het nou wisten of niet ;-)
"Bekokstoofd", lijkt hier inderdaad een mooi woord.

Ik heb geruchten gehoord dat de solar industrie nu ook een voorstel heeft liggen voor een eigen norm met een hogere emissie voor inverters, wie volgt?

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#14 Bericht door PA3FS »

PA3FS schreef:En is er ook een link naar die "klaag" website?

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Internet over lichtnet PLC power line communication

#15 Bericht door Dopp »

73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Plaats reactie