Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#1 Bericht door Thijzer »

Misschien is het muggenzifterij maar ik vraag me al heel lang af of het is toegestaan om tijdens een lokale ronde op de repeater inmelders via de luistertelefoon af te roepen. Het komt ook voor dat er mensen zijn die via internet en bijvoorbeeld Teamtalk naar de ronde luisteren. Deze luisteraars worden dan vaak door iemand via de repeater afgeroepen (doel hiervan ontgaat me een beetje).

In de gebruikersvoorwaarden staat dat het niet is toegestaan om berichten van derden door te geven. Maar volgens mij doe je dat dan wel.

Weet iemand of dit is toegestaan?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet heel precies wat je bedoelt. Er zou mogelijk een probleem kunnen zijn als je deze mensen aan het woord laat, maar er mag een hoop tegenwoordig. Waar op dit moment het strengst naar gekeken wordt (daar krijg je zo een boze brief of een bezoekje over) is of je je zender laat bedienen door een andere amateur. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij een bemande repeater waar de open en dicht gaande squelch al dan niet via tijdvertraging de zender van een amateur bedient. Dat mag niet. Schakel je handmatig de zender in zodra je iemand op de 'ingang' van een bemand relais hoort, dan mag het wel.

Voor de rest mag er heel veel. Om te voorkomen dat er iedere keer voor een kidsday een aparte ATOF zou moeten worden aangevraagd is er een paar jaar geleden door de verenigingen verzocht om dat permanent toe te staan. Dat is vervolgens zodanig ruim in de regelgeving terecht gekomen dat het tegenwoordig gewoon toegestaan is om een geïnteresseerde buurman (al dan niet bekend met deze hobby) de amateurmicrofoon te geven en het gehele QSO te laten voeren. Van belang daarbij is dat de eigenaar van het amateurstation daarbij aanwezig is. Dit is ongeacht de leeftijd, als het een peuter is die nauwelijks nog iets zinnigs kan zeggen is dit volgens de regels in orde.

AT is volgens mij wel enigszins overgevoelig voor Teamspeak en EchoLink. Daar zijn in de afgelopen jaren veel illegale dingen mee gebeurd door gelicentieerde amateurs. In grote lijnen denk ik dat het hoogstwaarschijnlijk OK is als je het geluid van een inmelder via Teamspeak laat horen of diens tekst voorleest, zolang je als amateur zelf maar de PTT-knop bedient. Het maakt daarbij niet uit of dit rechtstreeks is of via een repeater.

In de 'Gebruikersbepalingen' (dat is een verkorte versie van de wetstekst in de 'Regeling gebruik frequentieruimte zonder vergunning 2008' waar staat wat amateurs wel en niet mogen) staat hierover het volgende:

Artikel 1.1
Personen die een radiozendapparaat willen bedienen, moeten met goed gevolg een
examen hebben afgelegd (artikel 14, eerste lid, Examenregeling frequentiegebruik).

...

En in de tweede alinea van artikel 1.1:
Een persoon die hieraan niet voldoet mag onder voorwaarde een radiozendapparaat
bedienen indien de bediening plaatsvindt in directe aanwezigheid en onder
verantwoordelijkheid van een persoon die met goed gevolg een examen heeft
afgelegd (artikel 14, eerste lid, Examenregeling frequentiegebruik) en staat
geregistreerd in het frequentiegebruikersregister.


Artikel 1.2 zegt verder:
De radiozendamateur die het radiozendapparaat bedient, is bij het station aanwezig,
of draagt er zorg voor dat allen hij zijn station op afstand kan bedienen.

en

De houder van de registratie draagt er voor zorg dat als het geregistreerde
radiostation door een ander wordt bediend, hij/zij daar zelf fysiek aanwezig is en de
in de regeling bepaalde voorschriften worden nageleefd. Het bewijs van registratie
behoort ook bij het radiozendapparaat aanwezig te zijn.



Zie deze link (pdf)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#3 Bericht door PA0ETE »

Niet in de Gebruikersbepalingen, maar wel in de wetstekst is bij Artikel 11 lid 1a het volgende nog te vinden over bedienen op afstand:

de radiozendamateur die het radiozendapparaat bedient, is bij het station aanwezig of draagt er zorg voor dat alleen hij zijn station op afstand kan bedienen;

Deze laatste paragraaf is waardoor bijvoorbeeld het gebruik van o.a. EchoLink verboden is. Dit staat sinds 2008 in de wet, maar pas sinds 1 januari 2012 wordt hier stevig op gecontroleerd.

De volledige wetstekst is hier (html) te vinden.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#4 Bericht door coolepascal »

Thijs,

Je conclusies zijn correct.
Om die reden negeer ik het dan ook altijd.

Strikt genomen mag ik je vragen mijn groeten aan je echtgenote over te dragen (berichten aan derden worden niet genoemd).
Echter als je vervolgens haar wensen terug stuurt kom je in de gevangenis !

Ook is het zo dat er voor DARES een uitzondering wordt gemaakt op deze regels.
Echter ik ben dit nog nergens in de machtigingsvoorwaarden tegengekomen.

@ETE
Een amateur relayeert de wekenlijkse ronde via teamspeak voor de belangstellenden.
Dit is in princype eenrichting verkeer.
Betreffende amateur rapporteert wie er meeluistert (niets mis mee, is rapportage geen berichten verkeer)
En een heel enkele keer geeft hij een verzoek van een luisteraar door (dah mag bij mijn weten niet)

Ik heb wat moeite met het idee dat AT zich met dit soort onzin bezig zou houden.. mij lijkt dat de organisatie daar helemaal geen behoefte aan heeft.
Laatst gewijzigd door coolepascal op 09 jul 2012, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#5 Bericht door Aeolus »

Volgens mij slaat John de spijker op zijn kop. Ik weet van een van de rondes hier in de buurt dat er altijd een inmelder is op de LPD frequentie die altijd mee luistert... een van de (gelicenceerde) amateurs die ook in de ronde zit, heeft in de shack tevens een set staan waarmee hij op die LPD frequentie kan uitluisteren... zodra deze LPD'er de mic krijgt, is het de eerdergenoemde amateur die dan zijn mic indrukt, om zodoende de LPD'er te 'relayen' op de 2m repeater waar de ronde gaande is. Met de uitleg die John dan geeft moet dat dus zeker toegestaan zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#6 Bericht door elsinga »

Aeolus: moet die LPD'er zich dan melden onder de call van de amateur die de PTT indrukt? Want dat is bij kidsday/JOTA/whatever altijd wel zo.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Luistertelefoon tijdens ronde: mag dat wel?

#7 Bericht door Aeolus »

Ehm, nou nu je het zegt zou dat volgens de theorie van John wel moeten gebeuren inderdaad. In de praktijk gebeurt dat bij mijn specifieke voorbeeld zodanig dat het de rondeleider is die simpelweg zegt 'Dan gaan we nu even naar $naam uit $woonplaats', en wordt de microfoon overgedragen aan de amateur die de ptt indrukt, met vermelding van de call. Dus de call wordt wel genoemd.

Plaats reactie