Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang.

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

Meedenkers gezocht:
Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang.

Beste hobbygenoten,

Zeer veel luister- en zendamateurs hebben last van toenemende storing in hun nabije omgeving. PLC,geschakelde voedingen,plasma TVs en vele andere apparaten veroorzaken steeds meer storing waardoor DX ontvangst op LF,MW en HF vrijwel onmogelijk wordt.

Zelf ben ik ook zo'n "QRM slachtoffer" en heb sinds enige tijd een volledig afstand bediend luisterstation. Hiervoor zijn inmiddels veel technische oplossingen in de handel zoals remote-SDR's en het Zweedse Remoterig systeem.

Ik zou het een leuke uitdaging vinden om met gelijkgestemde DX-ers een SDR luisterstation op te zetten op een locatie met een zeer laag storings- en ruis niveau. Gemeenschappelijk zouden apparatuur/locatie/middelen dan beheerd en gedeeld kunnen worden.

Benodigd:
-Een installatiekast in een zo afgelegen mogelijk pand.
-Toestemming een of meer hoge bomen in te zetten tbv (onzichtbare) draadantennes of toestemming plaatsen van bv een Wellbrook loop.
-Een internetverbinding met redelijk uploadsnelheid.
-Stroom (eventueel met aparte meter)
-Storingsvrije computers en SDR ontvangers.

In de loop der tijd heb ik vrij veel ervaring opgebouwd met SDR server computers.
Het is op dit moment vrij goedkoop en eenvoudig mogelijk om een remote SDR station te bouwen met bijvoorbeeld een Perseus of RFSpace SDR. Ook kun je dmv USB relaysboards antennes en apparatuur eenvoudig schakelen en beheren.
Met een goede selectie van computers/router/voeding is een SDR-server nagenoeg RFI vrij te houden. Zelf heb ik 2 SDR-servers en 1 Remoterig systeem op een locatie aan de rand van een dorp, maar ook daar rukt de QRM gestaag op...

Wie zou interesse hebben mee te denken over een gemeenschappelijk DX luisterpost? Bij afgelegen plaatsing kun je denken aan een recreatiewoning,een agrarisch pand,een clubgebouw,een afgelegen bedrijfs- of nuts pand.

Met minimale ruimte,een simpele afsluitbare kast,internet,stroom en een aantal draadantennes zou je op een QRM-vrije locatie een zeer goed DX luisterstation kunnen maken, met wellicht tientallen dBs minder QRM en een lage grondruis. Je zou een aantal servers parallel kunnen plaatsen of een antenne over meerdere SDRs kunnen distribueren.

Ik zoek mensen met een grote passie voor LF/MW/HF-DX die serieus willen meedenken en de uitdaging zien hier een gemeenschappelijk lange termijn project van te maken.

Best 73!
Paul
PD0PSB

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#2 Bericht door pe5jw »

Voor een luister station is een websdr achtige oplossing het best lijkt me.
Breed spectrum en multi user.

Zou eerst op zoek gaan naar een locatie en mensen met het zelfde intresse voordat je een technische oplossing gaat zoeken.
Ik kan je nu al vertellen dat deze thread alleen om de technische oplossing zal gaan met al de details die je al geeft.

Dus wie weet een mooie plek of wie heeft er geen qrm en wil internet ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#3 Bericht door PD0RTT »

zoiets als de onderstaande link?

http://www.nachtuilen.net/

een leuk idee, alleen kost het alleen geld en daarnaast leverd het niks op (behalve fun van de hobby).
ik ben wel benieuwd hoe jullie dit kostenplaatje gaan rondkrijgen..

maar het is een leuk iniatief :wink:

Paul PD0PSB

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

De IT kosten hoeven zeker niet hoog te zijn.

Ik heb diverse server computers aangeschaft waarbij ik kritisch heb gekeken naar RFI.
Kleine Atom nettops zoals de Asus B202 is een prima server en loopt bovendien direct op 12V DC.
Deze zijn rond de 100 euro te koop.

Voor mijn remote station heb ik nu een basic ADSL abonnement. Daarvanuit kan ik al 3 streams parallel laten lopen.
Een WebSDR oplossing is natuurlijk mooi maar heeft wel een erg beperkte user interface.

Ik heb meer een kast met een aantal servers voor ogen die gebruikt wordt door de collectieve eigenaren.
Door middel van login kan dan ieder bepalen of hij/zij derden wil toelaten op de server.

Een soort mini-DX clubje dus....

Het belangrijkste van het verhaal is een goede afgelegen lokatie.

73
Paul
PD0PSB

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#5 Bericht door pa5cal »

Ik denk nu juist dat de techniek het probleem niet zal zijn. De locatie(s) zullen het probleem zijn. Verafgelegen locaties met weinig qrm hebben ook weer geen telefoonlijn enz.

-P

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#6 Bericht door Aeolus »

locaties die zelfs niet de beschikking hebben over een telefoonlijn? bestaan die nog? KPN heeft toch een leverplicht?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#7 Bericht door pa5cal »

Wil niet zeggen dat ADSL er wel werkt... ;)

-P

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#8 Bericht door PD0RTT »

De kosten vallen reuze mee en de benodigde appratuur.
Ik heb zelf geen verstand van IT technologie en de benodigde netwerken, dus op dit punt ben ik snel uitgediscuseerd.
Een afgelegen internetverbinding is deze niet te maken door een schotel en een satelietverbinding?

Paul PD0PSB

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#9 Bericht door Paul PD0PSB »

Satelliet lijkt me erg prijzig ;-)
Ik verwacht wel dat 3G en varianten steeds goedkoper worden.

Over een tijd kun je een SDR ergens in een boom hangen met een zonnepaneel :D

Je zou nu kunnen denken aan een boerenschuur of een beetje afgelegen bedrijfs/nuts pand.
Dit zal al een significante winst zijn t.o.v van het gemiddelde ruis en QRM niveau in een woonwijk.

Een goed netfilter en alles galvanisch scheiden is ook redelijk goed te doen.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#10 Bericht door coolepascal »

pa5cal schreef:Ik denk nu juist dat de techniek het probleem niet zal zijn. De locatie(s) zullen het probleem zijn. Verafgelegen locaties met weinig qrm hebben ook weer geen telefoonlijn enz.

-P
Ik denk dus dat de techniek wel degeljk een probleem zal zijn.
verwacht niet dat je zon project met een adsl lijntje en een hobby routertje van 200 euro voorr elkaar krijgt.

Perseus kun je ook vergeten door de bandfilters beperk je de gebruikers.
Over de software zal ik maar even zwijgen (laat ik daar nu net wel iets van weten)

Dan is er idd nog de locatie. Nu die is nog wel te vinden.

Denk niet te licht over zon project.
het is niet zoals sdr thuis.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0PSB

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#11 Bericht door PD0PSB »

Beste pascal,

Door een hobbyrouter van €129 en een ADSL basic abonnenment, draai ik 3 streams naar 3 verschillende clients. Zowel Perseus als SDR-radio (van Simon Brown) kunnen streamen tot wel minder dan 100kbps voor zowel audio als waterfall/spectrum visuals.

Dit werkt absoluut probleemloos.

73!
Paul
PD0PSB

PA3Q
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:06
Roepletters: PA3Q
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#12 Bericht door PA3Q »

Interessant voorbeeld van een remote station http://www.radioarcala.com/nbspRemote/A ... fault.aspx.
Maar wellicht iets meer low profile? :-)

73,

Wil, PA3EG
73's
Wil, PA3Q
Haarlemmermeer

PD0PSB

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#13 Bericht door PD0PSB »

Het Arcala systeem (Remoterig) draai ik ook op mijn huidige remote QTH maar dan met een eenvoudige IC-706MKIIG.
Je hebt dan maar 1 radio nodig en de kabel van het voorfrontje is dan simpelweg "verlengd" met een WWW verbinding.

73
Paul
PD0PSB

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#14 Bericht door pa5cal »

remoterig is inderdaad een mooie oplossing. Zelf ook naar gekeken maar ook nog altijd niet goedkoop. Je kunt met een sat verbinding of 3G al een en ander bereiken natuurlijk, maar bandbreedte is bij meerdere gebruikers echt wel een probleem. je 3G abo knalt zo door zijn limiet heen en sat verbindingen zijn ook maar erg smal. Een straal verbinding naar een punt met knap internet zou ook nog kunnen maar maakt het er niet eenvoudiger op. Er was toch een websdr aan utwente? Daar kunnen wel 100man tegelijk op dus wat wij zoeken bestaat al dacht ik...

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#15 Bericht door pc1mb »

En al die mooie straalverbindingen zijn allemaal potentiele QRM waarmee je je doel straal voorbij schiet.

Plaats reactie