Overleg Belgische amateurs met BIPT

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pd7mer
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mei 2005, 17:18
Roepletters: pd7mer
Locatie: geleen

Overleg Belgische amateurs met BIPT

#1 Bericht door pd7mer »

heeft een overleg plaatsgevonden tussen enkele Belgische radio-amateurs en het BIPT (de Belgische versie van het AT). Daarbij zijn een aantal zaken besproken die wel interessant zijn. Let op: dit is nog niet geëffectueerd, maar besproken!




Het voorstel om het type vergunning aan te passen wordt positief onthaald en zal zeer waarschijnlijk ook ingevoerd worden. Dat zal verwarring moeten vermijden. Het betreft:
HAREC-vergunning: A-vergunning A-Examen (ON1, 4, 5, 6, 7, 8)
NOVICE-vergunning: B-vergunning (ON2)
BASIS-vegunning: C-vergunning C-Examen (ON3)
ZEER BELANGRIJK, voor ON2 en ON3!!!
Omwille van het niet verkrijgbaar zijn op de markt van toestellen die qua vermogen overeenstemmen met de bepalingen van de NOVICE- en BASISVERGUNNNG, zal het toegelaten vermogen voor ON2 en ON3 van 10W opgetrokken worden naar 50W.
Als gevolg van de regel van 3dB zullen de ON3- en ON2-gelicentieerden bijgevolg toestellen met een vermogen van 100W mogen kopen en gebruiken. Echter zal voor ON3 een paar kleine segmentjes in de toegelaten frequentiebanden worden afgenomen. Het BIPT heeft beloofd dat enkel te doen in die segmenten van modes die een ON3 niet mag gebruiken (ATV, CW, …). Hierdoor wil het BIPT Basisvergunning houders motiveren om hogere examens af te leggen. N.B.: dit betekent dat Nederlandse N-gelicenseerden in België dan dus met 100W uit mogen komen.

De houders van een ON2- of ON3-vergunning zullen nu ook aan een beperkte vorm van zelfbouw mogen doen. In die zin dat zij de toelating hebben om een BOUWPAKKET aan te kopen (Heathkit, Conrad, …) en het toestel zelf op te bouwen. Echter ZONDER dat modificaties aan het pakket mogen aangebracht worden.

Eindelijk is de /AM mogelijk. Dat wil zeggen dat piloten zulle mogen uitzenden op de amateurbanden vanuit hun vliegtuig als lid van de bemanning (dus: GEEN passagiers!) Het BIPT zal daarvoor de nodige beschikkingen opnemen in het nieuwe KB, maar voor de uiteindelijke toepassing ervan zal een toestemming nodig zijn van de FOD vervoer en Verkeer, Dienst Luchtvaart. De voorwaarden zouden zijn, voor zover wij kunnen nagaan:
a. enkel als lid van de bemanning (de Crew),
b. mits toestemming van de betrokken luchtvaartmaatschappij,
c. met het akkoord van de boordcommandant en
d. enkel in de VRIJE TIJD van de betrokkene.

De uitbreiding van de aan radioamateurs toegestane frequenties zal ook worden uitgebreid met een segment van de 70MHz-band. Voor het juiste segment (de grootte ervan) is het nog wachten op een antwoord van de militaire overheid die de vorige gebruiker was. Het BIPT heeft echter gesteld dat de militaire overheid vóór eind januari een antwoord moeten geven, zoniet zal het uitblijven ervan als een bevestiging van de plannen van het BIPT aanzien worden.

En tenslotte, maar niet het minste: het toegelaten vermogen voor de houders van een HAREC-vergunning zal worden opgewaardeerd van 100Wnaar 200W. Mits aanvraag aan BIPT kan dat onder bepaalde

zal mooi zijn dat ze ook wat deden voor de novice in nederland

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#2 Bericht door PA3DAT »

pd7mer schreef:zal mooi zijn dat ze ook wat deden voor de novice in nederland
Wie "ze", die Belgen? Een F-cursus organiseren bijvoorbeeld? :wink:

't Is een heel verhaal, maar wat gaan de Belgische novices er nu op vooruit?
Dat ze 50 Watt mogen gebruiken i.p.v. 10 Watt? Hebben ze eindelijk de keus uit het
complete assortiment HF-apparatuur en zijn ze niet meer aangewezen op een enkel
qrp-setje. Dat was natuurlijk ook een belachelijke regel. Dus dat is heel mooi voor de
Belgische collega's!

En wat willen de novices in Nederland? Ook 50 watt in plaats van 25 Watt? Maar ik ken
er nogal wat, die gebruiken nu al gewoon 100 Watt (+/- 13dB), dus zitten ze daar nou
écht op te wachten? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#3 Bericht door PE2AAB »

Eindelijk is de /AM mogelijk. Dat wil zeggen dat piloten zulle mogen uitzenden op de amateurbanden vanuit hun vliegtuig als lid van de bemanning (dus: GEEN passagiers!) Het BIPT zal daarvoor de nodige beschikkingen opnemen in het nieuwe KB, maar voor de uiteindelijke toepassing ervan zal een toestemming nodig zijn van de FOD vervoer en Verkeer, Dienst Luchtvaart. De voorwaarden zouden zijn, voor zover wij kunnen nagaan:
a. enkel als lid van de bemanning (de Crew),
b. mits toestemming van de betrokken luchtvaartmaatschappij,
c. met het akkoord van de boordcommandant en
d. enkel in de VRIJE TIJD van de betrokkene.
Yes! Eindelijk ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#4 Bericht door PA9X »

pd7mer schreef:d. enkel in de VRIJE TIJD van de betrokkene.
Niet tijdens landen en opstijgen dus! :lol:

PD5RHV
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2005, 17:57
Locatie: Valkenswaard

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#5 Bericht door PD5RHV »

Goed nieuws inderdaad. Maar dat betekent voor Rick dat ie zn brevet moet gaan halen om zn zender te mogen gebruiken in een vliegtuig !

Weer een goede reden erbij ;)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#6 Bericht door pe5jw »

Hoezo hij hoort bij de crew.
Doet de catering. :lol:

Idd goed nieuws.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#7 Bericht door pa1bvm »

tja ...


zouden we in Nederland nog gebaat zijn bij een " echte" beginners machtiging
1) weinig techniek
2) standaard machtigings voorwaarden
3) praktijk gedeelte
4) alleen 6 kanalen op 145 in FM met 10 watt



ik ken uit mijn omgeving wel een paar mensen die dat heel erg graag zouden willen ..

groet Rick

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#8 Bericht door PA5COR »

Die machtiging is er al Rick en heet N licentie.
Alleen is er in de tijd nogal wat extra mogelijkheden bijgekomen ;)

Of moeten we het instap niveau verlagen tot het plakken van wat AH zegeltjes?

In die tijd deden we met 1400 man examen voor een tijdelijke D machtiging met 6 kanaaltjes op 2 met 10 watt en voor max 2 jaar.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#9 Bericht door pa1bvm »

nee hoor het lijkt me niet handig om een "machtiging" ( was het geen registratie ??) te koppelen aan de activiteiten van een willekeurige grootgrutter .

maar er zijn toch best wel een aantal mensen die gruwelijk veel moeite hebben met de " drempel " van de N machtiging

wat voor de een gesneden koek is ... is voor de ander een dik probleem
en welke nederlandse machtiginmg / licentie dan ook ...het is een theorie examen !!!

moet er niet aan denken dat er rijbewijzen zouden worden afgegeven alleen op een theorie examen ..

waarom geen focus op " praktijk " .. in ons geval dan het maken van een QSO ..voor veel mensen is dat het doel ..het maken van verbindingen met gelijk gestemden .... en die convolutie integraal voor de maximale flux in een kwartgolf antenne op 3.41443 lambda boven een niet perfecte aarde onder invloed van de zonne activiteit zal ze helemaal worst zijn ... willen gewoon dat station uit eindhoven werken ... vinden ze leuk ...

weg jonge aanwas .. weg interesse ...
nog meer grijze mannen blijven over ( ja ik ben ook old man , brilletje , haar wordt minder en plasen duurt langer .. hahahahaha )


oei ik wilde geen beerput opentrekken hoor ...
gewoon een overpeinsing

greeeetz .. Rick

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#10 Bericht door PA2LAD »

Ik snap dat er mensen zijn die alleen verbindingen met andere amateurs willen maken.
Een kant en klaar station koop je niet in de winkel of je moet spullen kopen en je antenne door iemand anders aan laten aanleggen. (of je dat geld gaat kosten, laat ik in het midden). Je hebt dus minimale kennis nodig wat je mag, niet mag (onze spelregels) en wat je nodig hebt om te bereiken wat je voor ogen hebt. Om dat te mogen doen, moet je slagen voor een test. Overal in het leven is dat zo geregeld en waarom zou deze hobby daarop een uitzondering moeten zijn?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#11 Bericht door pa1bvm »

is vast een off-topic reactie aan het worden maar toch nog even dit



ik begrijp de " eis " voor de voorwaarden ( wat mag en wat mag niet )
ik begrijp alleen minder de huidige "eis" op de techniek

stel nu dat je als voorwaarde zou hebben dat je inderdaad een " goedkeurde " zend/ontvanger
MOET aanschaffen ( grenzen aan vermogen en frequentie en modulatiesoort)

( ja ja ik doel op de "oude" d-machtiging )

Dan heeft het toch geen zin om zeer uitvoerig de werking van de zendontvanger met al zijn modulatie soorten
verplicht in de theorie te stoppen ...

Dan zou een basis theorie op antenne en coax volstaan ( voor die banden waarop gezonden mag worden )
misschien nog wat nuttigs a la wet van Ohm of propagatie
maar wel tot relatie met de vergunning
dat dan nog aanvullen met een praktijk test ( hoe maak ik een QSO ... kan ik "nato" spellen .. en wat is een ON3aaa of een
DL4BB.. )

als ik mijn rijbewijs wil halen hoef ik toch ook niet in detail de verbrandingsmotor te kunnen beschrijven
( een band verwisselen zou handiger zijn !!! )

maar ik moet WEL inparkeren ...

zit meer te denken aan een examen/test in drie stukken

a) techniek ( aangepast nivo) +/- 20% van de te behalen punten
b) voorwaarden ( aangepast aan de machtiging ) +/- 40 % van de te behalen punten
c) praktijk +/- 40 % van de te behalen punten


sorry voor off-topic .. ik hou erover op ..

greetz Rick

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#12 Bericht door maarten_c »

Het is toch wel fijn als je wat meer van zenders afweet.
Wat als ik storing veroorzaak in de buurt. Dan is het toch wel heel fijn als je daar ook een oplossing voor kan vinden. Dan wordt het toch wel interresant dat je weet hoe dat moet.

Een beetje kennis van radio is IMO toch wel noodzakelijk. Je moet toch wel wat weten over middenfrequent, spiegels en harmonischen e.d.
Ik ben dan ook geen voorstanden van versoepeling van de eisen.

Gebruikersavatar
PD5B
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 okt 2009, 16:43

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#13 Bericht door PD5B »

@ PD7MER Je schrijft het volgend:
al het toegelaten vermogen voor ON2 en ON3 van 10W opgetrokken worden naar 50W.
dit betekent dat Nederlandse N-gelicenseerden in België dan dus met 100W uit mogen komen.
Ik denk dat je niet met 100 watt mag uitkomen als novice, wel mag je een zender in bezit hebben die 100 watt kan maken.

Gr. Jan
Laatst gewijzigd door PD5B op 28 jan 2012, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#14 Bericht door PA5COR »

Foei, rode tekst :mrgreen:

Je moet je als N/F in Belgie houden aan de daar geldende voorschriften die voor je N/F gelden.

Laten we maar afwachten hoe uiteindelijk de regeling gaat gelden.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Overleg Belgische amateurs met BIPT

#15 Bericht door PD7P »

maarten_c schreef:Het is toch wel fijn als je wat meer van zenders afweet.
Wat als ik storing veroorzaak in de buurt. Dan is het toch wel heel fijn als je daar ook een oplossing voor kan vinden. Dan wordt het toch wel interresant dat je weet hoe dat moet.

Een beetje kennis van radio is IMO toch wel noodzakelijk. Je moet toch wel wat weten over middenfrequent, spiegels en harmonischen e.d.
Ik ben dan ook geen voorstanden van versoepeling van de eisen.
ben ik het ook wel mee eens maar ook Rick heeft wel een punt.
het feit van de examens iets meer operating pratice gericht maken zou ook niet verkeerd zijn.

maar laten we die discussie maar niet weer oprakelen...........

Plaats reactie