Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#16 Bericht door Thijzer »

Ik heb een digi, die draait ook als ik niet thuis ben moet ik eerlijk toegeven. Beetje lastig ook om dat anders te doen. Valt niet 100% in het onderwerp omdat er niet met mijn zender door iemand anders wordt uitgezonden, ik herhaal alleen informatie die door anderen is uitgezonden, altijd met mijn call erin verwerkt. Toch mag het niet.

Een BT is me de moeite niet waard, ik wacht rustig af. Kan me niet voorstellen dat het AT gaat handhaven waar geen klachten zijn van vergunninghouders die fors betalen voor hun stukje ether. Maar in NL weet je het nooit he...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#17 Bericht door coolepascal »

Foei Thijs ! in de gevangenis met jou !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#18 Bericht door pa5cal »

Ik ben bang dat er te veel gezeur is met bepaalde units. Daar zal het probleem in zitten. Ik vermoed dat het met name ook gaat om de vele d-star hotspots die overal te kust en te keur staan te toeteren zonder dat er iemand bij is ;)

Eender hoe, we zullen het meemaken.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#19 Bericht door pc1mb »

PE1PQX schreef:Laat DARES ook gebruik maken van coversity
Is het idee van DARES niet juist om communicatiediensten te leveren als de normale netwerken NIET werken? Door grootschalige stroomuitval of andere ellende.

Een afhankelijkheid van internet lijkt mij dus niet de juiste weg, voor DARES.

Het lijkt me trouwens ook wel denkbaar om de stations via straalverbindingen aan elkaar te knopen, dus los van het internet.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#20 Bericht door PA2OLD »

Is er al wat meer bekend over deze kwestie, vooral als je een APRS digi hebt draaien, is dat nu ook fout en gaan ze daar tegen optreden?
Op de repeater Nijmegen hadden we het net daarover en hoe onduidelijk de regeling is voor die gene die zo'n digi hebben draaien zonder BT.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#21 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef:
PE1PQX schreef:Laat DARES ook gebruik maken van coversity
Is het idee van DARES niet juist om communicatiediensten te leveren als de normale netwerken NIET werken? Door grootschalige stroomuitval of andere ellende.

Een afhankelijkheid van internet lijkt mij dus niet de juiste weg, voor DARES.

Het lijkt me trouwens ook wel denkbaar om de stations via straalverbindingen aan elkaar te knopen, dus los van het internet.
DARES zou op de rand van het coversity gebied kunnen zitten... dan is coversity een zeer bruikbaar medium.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#22 Bericht door PA0MJM »

PE7EB
Wanneer gaan de verenigingen zich eens harder inzetten om deze kromme regeling, het noodzakelijk zijn van een vergunning op frequenties die vergunningsvrij zijn, uit de wereld te helpen?
Al aan de verenigingen gevraagd wat ze doen, Eric? Voor je contributie beantwoorden ze ook je vragen, hoor.. :wink:

Andere benadering van dit onderwerp:
Er wordt door ons altijd wel ergens met nieuwe technieken geëxperimenteerd. Dat is absoluut een deel van onze hobby. De nieuwste experimenten zullen lang niet altijd in de wet vastliggen. AT bepaalt de wet niet, maar handhaaft en dus zal haar reactie soms zijn: eeeuh, dàt kan niet!!
Volkomen voorspelbaar allemaal. Zeker bij de casus van de Coversity. Dat is in een jaar enorm gegroeid. DSTAR en echolink zijn in zekere zin vergelijkbaar (HAM-radio en internet) De wetgever kan nooit zo snel op over elkaar heen rollende experimenten inspelen. Het roepen van AT, samen met onze reactie (via verenigingen en misschien ook hier) is dus ook een signaal naar de wetgever.

Alleen dat werkt allemaal niet zo snel en discussies met AT zullen zeker niet allemaal de openbaarheid plaatsvinden. Ik heb een gerucht gehoord dat er al gesproken wordt. En nogmaals, misschien kan een mailtje naar een vereniging helderheid verschaffen. Maar het kan ook zijn dat de partijen elkaar nog af tasten en hun speelruimte zoeken en dan zegt niemand iets.

Kortom: we zoeken per definitie de grenzen op en daar horen reacties van AT bij. Het is het Spel.

Experimenteer ze!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Antenne2m
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2009, 12:16

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#23 Bericht door Antenne2m »

Ik merk het volgende met AT op. Ik ben samen met een collega naar amersfoort geweest op gesprek met toezicht en freq. toewijzing. Het volgende kwam over tafel:
AT zegt te handhaven maar daar geen tijd voor te hebben om al die 438MHz repeaters uit de lucht te halen. De handhavers kijken graag naar websites om de illegale bemande repeaters uit de lucht te kunnen halen (ergens waar wat vermeld staat over die ene repeater) en zendamateurs die elkaar verlinken dmv een klacht. Dit laatste is ook een sport tussen jaloerse zendamateurs. Ik kan er zelf over mee praten hoe andere die hobby voor mij kunnen verpesten, boete, locatie kwijt en de zender ligt weer bij mij in de kleder. Er was helemaal geen storing en hij werd amper tot niet gebruikt. Een jaloerse zendamateur die zich aangetrokken voelt om als een soort van politie agent te gaan spelen voor AT, heeft roet in het eten gegooid. Zeer laag allemaal.

Lekker door gaan met die bemande repeaters, we hebben niets voor niets dat papiertje, waarom al die onnozele regeltjes. Verenigingen veron en vrza komen helemaal niet voor ons op. Heb de veron eens gebeld en gevraagd wat het bestuurslid eigenlijk nog doet bij de veron als men nergens op in wilt gaan en niet eens een beetje interesse toont.

ook zo iets, als er een dstar repeater in je woonplaats staat, mag er geen tetra repeater geplaats worden, want er staat al iets op digitaal gebied. wat is dat voor bullshit, we moeten wel met de technieken mee gaan lijkt mij. plaatsen die handel. Raar want 2 analoge repeaters vhf uhf zijn wel toegestaan in 1 woonplaats. dat is haar fijn door AT uitgelegd.

Lang leven de klote hobby. walg er steeds meer van. alleen de hoge kosten al als je moet verhuizen met je 3 repeaters, even 3x 153 euro. Kan ik er wat aan doen als je opeens niet meer op een gebouw kan staan omdat het verkocht gaat worden. Terwijl je al 3x 153 hebt betaald voor de komende 3 jaar. iets klopt er niet.

Door de ruzie die ik heb met AT hebben ze begin 2012 regelgeving rond bemande repeater aangescherpt.. sorry. Heb gesprek met AT in amersfoort gehad, dat mag niemand weten van AT want dan komen er nog meer mensen aankloppen prive met klachten, maar daar is AT toch voor lijkt mij?

eind maart gesprek met directeur generaal in groningen (althans als ik dat nog door laat gaan, want ook hij speelt spelletjes, gare zooi) wanneer mensen klachte hebben, bel met econmische zaken in denhaag en vraag naar de man die over at gaat in groningen. of stuur mij een mailtje met je klachten, wellicht kunnen we samen verder?


waarom mag men in onze buurlanden ook meer vermogen gebruiken dan in nederland, ook weer zop iets vaags.
word tijd dat die oude knarren bij AT op gaan knarren.
laat ik maar ophouden.

Theo

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#24 Bericht door Theo »

Ik heb bij PI3ZOD 400 watt gehad, omdat ik vond dat je ook iets in de praktijk moet brengen :mrgreen:
De filters, gingen we toch op nat.
De onderdrukking was er wel, maar nooit geen rekenschap gehouden met de omgeving factoren.
Alles gewoon goed gekregen, na twee uur.
Maanden later kwam er een opmerking, niet uit het doelgebied, helaas.
Maar 100 km verder op kwam de opmerking, dat we wel erg goed op de porto doorkwamen.
En dat de ingang de porto ook hoorde :wink:
Toen heb ik het zaakje weer uit gezet, en ben terug gegaan naar de 40 watt.
Want zo veel verlies heb je wel op 2 meter om een half watt ERP te maken :mrgreen:
(Nu werkt het weer met 5 watt.)

Ik durf wel wat te doen, en ook te beargumenteren waarom ik het doe.
Helaas willen wel veel mensen wat, maar hebben geen idee waar ze mee bezig zijn?
Pedro, niet dat ik fan van hem ben, noemde ook al zo iets.
Power maken en gevoeligheid, gaan meestal niet samen in Nederland.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#25 Bericht door PE7EB »

Daar heb je zeker een punt Theo, Pedro brengt het vaak nog wat botter dan ik, ja dat kan dus :lol:
Naar mijn mening wordt het hoog tijd dat de volkomen achterhaalde en bizarre regelgeving met betrekking tot onbemande stations door de plee gaat.
Het geheel is overduidelijk achter een bureau bedacht, door iemand die er totaal niets van begrijpt.
Versnipperen, verbranden en dan door het WC er mee :mrgreen:

436 - 438 MHz weer primaire amateurband.
DGPS z.s.m. boven de 440 MHz, daar waar het thuishoort.
Coördinatie van bakens en repeaters conform het IARU bandplan en kanalen laten uitvoeren door een commissie bestaande uit VERON en VRZA leden. Wat voor de examens kan moet hier ook voor kunnen.

Een "zware" regionale 2m en 70 cm repeater per regio/provincie.
Op de overige frequenties kan naar hartenlust lokaal geëxperimenteerd worden.

Het conversity project op 70 cm uitbouwen tot landelijk dekkend.

E.e.a natuurlijk in goed overleg met België, Duitsland.

Denken in oplossingen in plaats van in problemen en zaken vooral niet moeilijker maken dan dat ze zijn.
Bureaucratie en radioamateurs zouden niet samen door één deur moeten kunnen! :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#26 Bericht door pa5cal »

ik weet van alles waar ik weer te weinig van mag zeggen, maar laten we wel zijn, het is niet primair het AT wat ons probleem is, het zijn de mede amateurs die het AT verplichten tot actie. Daarbij is het AT een UITVOEREND orgaan, dus je moet wel degelijk bij het ministerie van economische zaken zijn want die maken het BELEID.

Kortom, ik ben het helemaal eens dat de regels nergens over gaan op sommige gebieden, maar dit is allemaal gekomen NA gezeik en haantjes gedrag door amateurs onderling die het bij het AT even wilden gaan uitvechten. Dat kost geld wat men niet heeft (voor over heeft) dus dan timmeren we de regels nog maar verder dicht. Je moet de amateurs die hiervoor verantwoordelijk zijn tegen de schandpaal timmeren, niet niet het uitvoerend orgaan tegen de schenen trappen.

-P

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#27 Bericht door Randy »

AT is natuurlijk niet alleen maar uitvoerend, maar ook een adviserende partner. Lag er niet een nieuw VHF bandplan dat wat extra repeaterkanalen geeft (vanaf 145.550 Mhz) of wordt er nu toch overgestapt op een 6,25Kc kanaalraster? Het zou mij niet eens zo'n slecht idee zijn om landelijk opnieuw te coördineren. En meteen CTCSS verplichten. Dat houdt wel in dat er frequentiewissels zijn, maar het resultaat is dat er meer ruimte is binnen het geldende spectrum en wellicht enkele stadsrepeaters omgebouwd kunnen worden naar een regionale repeater.

Als ik alleen al kijk wat ik hier in de omtrek aan repeaters heb op VHF, vaak amper op 10 kilometer afstand van elkaar. Dat zou m.i. best geconsolideerd kunnen worden. Zo is er ook meer budget, kennis, netwerk en apparatuur beschikbaar voor wellicht een betere site. Frequenties die vrijkomen kunnen wellicht elders ingezet worden.

Ik geloof niet dat meer repeaters altijd de beste optie is. Liever zie ik betere repeaters. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de regio Achterhoek waar enkele jaren een gemeentelijke herindeling geweest is maar AT dit nooit heeft aangepast. Daar zie je lokale omroepen met 3 tot 5 zenders binnen een gemeente. Maar je ziet ook opstelpunten die neergezet zijn - dipolen amper een meter boven het dak - zodat frequenties maar in gebruik zijn zodat ze niet ingeleverd hoeven te worden. Dat heeft m.i. niets met 'gapfilling' te maken.

Wellicht allemaal eens over de eigen schaduw heenstappen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#28 Bericht door PE1PQX »

Op 2m zie ik die 6,25kHz raster en het verplicht tellen van CTCSS niet helemaal zitten. Er zijn oudere tranceivers die dit beiden niet kunnen, geen 6,25kHz raster maar 25kHz en geen CTCSS.

Ik verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#29 Bericht door PA2OLD »

PE1PQX schreef:Op 2m zie ik die 6,25kHz raster en het verplicht tellen van CTCSS niet helemaal zitten. Er zijn oudere tranceivers die dit beiden niet kunnen, geen 6,25kHz raster maar 25kHz en geen CTCSS.
Ik verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren...
Ik zie het 6,25 KHz raster ook niet zitten, wat moeten we met al die ruimte en repeaters, de meeste worden toch al nauwelijks gebruikt (op een enkele na misschien) CTCSS zie ik echter wel zitten, zeker als er condities zijn. Jammer voor die 'oude' radio's, maar een CTCSS printje is dan een prima oplossing. Die zullen er vast wel komen als CTCSS verplicht zou worden.
In Duitsland is zoiets nu gaande...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#30 Bericht door PE1PQX »

PA2OLD schreef:
PE1PQX schreef:Op 2m zie ik die 6,25kHz raster en het verplicht tellen van CTCSS niet helemaal zitten. Er zijn oudere tranceivers die dit beiden niet kunnen, geen 6,25kHz raster maar 25kHz en geen CTCSS.
Ik verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren...
Ik zie het 6,25 KHz raster ook niet zitten, wat moeten we met al die ruimte en repeaters, de meeste worden toch al nauwelijks gebruikt (op een enkele na misschien) CTCSS zie ik echter wel zitten, zeker als er condities zijn. Jammer voor die 'oude' radio's, maar een CTCSS printje is dan een prima oplossing. Die zullen er vast wel komen als CTCSS verplicht zou worden.
In Duitsland is zoiets nu gaande...
Ik denk dat CTCSS eigenlijk een soort van versleuteling is dat volgens onze voorwaarden niet is toegestaan.
Als dit ingevoerd gaat worden kan ik mijn oude Yaesu CPU-2500r in de kliko gooien... voor lokaal (repeater) verkeer dan onbruikbaar.

Daarnaast zijn de repeaters volgens mij ook per gebied ingedeeld, reorganiseer dit en je komt naar mijn idee veel verder.
Alternatief is het toestaan van een coversity-achtige netwerk op 2m ook mogelijk (eventueel 3 of 2 netwerken op 2 of 3 verschillende frequenties). Kun je zo een landelijk dekkend netwerk opbouwen. Alle overige repeaters exit, krijg je ook meer ruimte op 2 voor andere experimenten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie