Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#1 Bericht door PE4BAS »

Zie

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... ndamateurs

Betekend dit het einde van het CoVersity project?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#2 Bericht door PE7EB »

Wanneer gaan de verenigingen zich eens harder inzetten om deze kromme regeling, het noodzakelijk zijn van een vergunning op frequenties die vergunningsvrij zijn, uit de wereld te helpen?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#3 Bericht door Ton_O_E »

Heb zo'n bericht vorig jaar ook als eens gezien, geldt ook voor openbare echolink-repeaters en zo
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#4 Bericht door pc1mb »

Huh? Hier staat toch alleen dat een repeater een vergunning nodig heeft, en dat lijkt me niets nieuws?

Hoop idd dat het niet ten koste gaat van het Coversity project, waarbij 'iets' meer lokaties gebruikt worden dan vermoedelijk op de vergunning staat. Da's toch wel een mooie innovatie, en het zou jammer zijn als het AT dat in de weg zou gaan staan.

Aan de andere kant zijn er wel flink wat 'prive-repeatertjes' terwijl de officiele vaak ongebruikt blijven, dus of dat nou allemaal nodig is...

Echolink/teamspeak aan repeaters knopen vind ik dan wel weer iets raars eigenlijk, wat ik niet zou missen...

Theo

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#5 Bericht door Theo »

In een ander draadje noemde ik al mijn bezwaren tegen deze situatie.
(onbemand bemand gebruik)
Kreeg sterk het gevoel dat het niet serieus wordt genomen door de gebruikers hier.
Je moet je aan de afspraak houden, en al die privé dingetjes die her en der zo maar op duiken, hebben het gedoog beleid dus om zeep geholpen.
Helaas zeg ik dan.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#6 Bericht door PA-een »

PE7EB schreef:Wanneer gaan de verenigingen zich eens harder inzetten om deze kromme regeling, het noodzakelijk zijn van een vergunning op frequenties die vergunningsvrij zijn, uit de wereld te helpen?
Waarom wijs je altijd meteen naar de verenigingen? Als jij zoveel hinder van zogenaamd 'kromme regelingen' ondervindt, waarom pak jij het voortouw dan niet (eventueel met steun van een vereniging) om het aan te passen bij het AT? Of doe je al andere dingen in verenigingsverband voor de belangen van andere amateurs?

Overigens betwijfel ik dat het AT over de mankracht beschikt om intensiever te controleren, hooguit als er klachten binnenkomen over 'illegaal' repeatergebruik dat ze het ooit zullen onderzoeken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#7 Bericht door PE7EB »

Tres simple, zij zijn de behartigers van onze belangen en dat is een van de zaken waarvoor ik dus contributie betaal
Beiden hebben een jurist met kennis en kennissen in de bestuurs gelederen, dus de aangewezen organen om de "strijd" aan te gaan.
En ja, ik ben redelijk actief met dat soort zaken, verder lever ik mijn commentaar altijd open en bloot, zowel hier als op de band in plaats van anoniem!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#8 Bericht door PA-een »

Het blijven (vrijwel allemaal) vrijwilligers. Dat is niet hetzelfde als vrijblijvend, maar het is altijd makkelijker om iets of iemand af te rekenen op wat ze niet doen, dan waarderen wat ze wel doen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#9 Bericht door PE1PQX »

<off topic>
Nog even en het gezeur over wel of niet anoniem bast hier ook los..
<weer on topic>

Ik juich het coversity project toe, hierdoor krijg je meer activiteit op de 70cm band (onderin). Persoonlijk zou ik er voor pleiten om er een landelijk dekkend geheel van te maken, NAAST het bestaande repeater beleid.
Één groot nadeel: geen (breedband) internet, geen coversity....(ik weet het, officieel mag er geen koppeling zijn tussen internet en HAM-radio maar ook met echolink wordt het gedoogd)

Er wordt regelmatig gemeld dat er te weinig activiteiten zijn op VHF, UHF of zelfs SHF. Door opmerkingen als 'nutteloos' of 'papieren tijgers' (DARES) maak je het ook niet echt eenvoudiger. Maak gebruik van de banden!!!
Laat DARES ook gebruik maken van coversity en je hebt een veel groter gebied dat je in geval van nood kunt bereiken. Daar kan C2000/P2000 (of wat de nood-diensten ook gebruiken tegenwoordig) nog behoorlijk van leren.

M.a.v.: zie het nut er van in, niet het onnut!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#10 Bericht door coolepascal »

Geen idee wat het coversity project inhoud, maar ik zou (samen met een aantal medeamateurs) graag voor diverse experimentele doeleinden een onbemand station opbouwen.
Een BT is tegenwoordig echter een nogal kostbare aangelegenheid en in het verleden (welicht nog steeds) was het zo dat de verenigingen in deze om advies gevraagd werd en dat ook opgevolgd werd. op die manier zijn er nog wel eens projectjes gestrand.
Maar ja een forse premie voor een onbemand station met beperkte mogelijkheden om functionaliteit te wijzigen maakt nieuwe ontwikkelingen voor dergelijke toepassingen nogal oninteresant.
Anderzijds kan ik AT wel begrijpen, ze wil natuurlijk geen wildgroei aan ongecontroleerde stations.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#11 Bericht door PE1PQX »

@Coole: Meer over coversity: http://coversity.muntronde.nl/in.html
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#12 Bericht door Jan pa3abk »

coolepascal schreef:Een BT is tegenwoordig echter een nogal kostbare aangelegenheid.
Wellicht is dat de reden dat het AT gaat controleren, brengt het omzetten van illegaal naar legaal gebruik geld in het laatje.
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#13 Bericht door lloyd »

coolepascal schreef:Anderzijds kan ik AT wel begrijpen, ze wil natuurlijk geen wildgroei aan ongecontroleerde stations.
of wellicht is dit de reden

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#14 Bericht door PA9X »

lloyd schreef:of wellicht is dit de reden
Volgens mij is de enige reden handhaving van de wet, en dat is wat het AT toch doet? Verder is Coversity een mooi project, maar zo zie je dat je je goed moet informeren over wat wel en niet toegestaan is, voordat je aan een dergelijk project start (je kan bij AT alles vragen). Maar misschien kan iemand uit het project hier ook toelcihting over even???

Maar ja, wat in het vat zit, verzuurt niet. Lobby'en kan altijd nog!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom over onbemand repeater gebruik

#15 Bericht door coolepascal »

Ok de site even bestudeerd, het gaat dus gewoon om een aantal zenders op de zelfde frequentie en waartussen de fase van de signalen onderling constant is (niet het zelfde, dat is immers locatie afhankelijk)
Leuk project met best een paar uitdagingen.
Zie aleen niet waarom dit project gevaar zou lopen als AT haar beleid correct uitvoert.
Gewoon voor elk station een BT aanvragen en dat zou het geregeld moeten zijn.
Je kunt natuurlijk proberen te lobbien voor een collectieve BT voor al die stations maar dat is meer een politiek issue.

Iig kun je stellen dat er nog amateurs zijn die leuke nieuwe dingen verzinnen.
In dit geval zelfs zodanig dat elke andere amateur zonder aanschaf van nieuwe middelen kan meespelen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie