70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#91 Bericht door pa5cal »

mooi dingetje zeg. Handig dat ie wat -oempf- overheeft voor 6 waar we 120watt mogen maken ook nog. Zover euries heb ik er echter nog niet voor over ;) maar wel een mooie vondst.

-P

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#92 Bericht door PA2EFR »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PA2EFR schreef: Ik stuur aan met een Kenwood TS-140V qrp-setje.
Nieuwe type set of typo? Ik ben wel benieuwd :D
Ja, slordige typo want hij staat hier achter mij. :lol:

Het is een TS-130V. Ook zichtbaar op mijn site. ;)

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#93 Bericht door PC1A »

PA2OLD schreef:Zoekt iemand nog een eindtrapje voor de 4 meter band?
Kijk HIER eens.

PeaNuts!

Dit is QRO op 4m!
http://home.hccnet.nl/uffe.noucha/log/acom1000_4m.htm
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#94 Bericht door coolepascal »

Ik ben er nog steeds niet uit
Ga ik nu een transverter bouwen vanuit HF ? vanuit 2M ? vanuit 70cm ? of welicht een SDR oplossing ?
Voor alles valt wat te zeggen (nu ja ondanks dat ik een SDR freak ben, zie ik dat als de minst interesante oplossing)
Ik heb wel al jaren een soldaatjes portofoon die op die band werkt en ik heb mij grof in de schulden gestort en een nagelnieuwe bami-bak besteld
Ik ben echt erg benieuwd hoe deze band (alsie een beetje ingeburgerd is) zich blijkt te profileren ;)
Maar das dus FM, ik wil natuurlijk ook echte modes kunnen doen. toch maar SDR :?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#95 Bericht door lloyd »

coolepascal schreef:toch maar SDR :?
ja doe maar sdr

maar dan wel daadwerkelijk aan beginnen + afmaken

(heb al zoveel van dit soort aankondigingen voorbij zien komen...)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#96 Bericht door coolepascal »

Loyd, dat is voor mij niet zo moeilijk,
In essentie kan ik binnen een halfuurtje iets werkend hebben daarvoor hoef ik de soldeerbout niet eens aan te zetten.
Enkel een kwestie van wat vrij eenvoudige code kloppen en ik ben er.
Maar ik vind dat niet zo practisch en zal het dus zodra het werkt ook niet meer gebruiken.
Ik vrees het zelfde als indertijd op 6M, ik was in de regio een van de eerste die er een transverter voor had geknutseld.
Echter toen SSB werd toegelaten en de koopdoosjes de overhand kregen was de lol er voor mij af.
Vandaar dat ik me nog even wil beraden. ik kan ook een geluidskaart based SDR ding maken, maar dan moet ik weer iets met een Si570 of zo gaan knutselen. dat bestaat allemaal al.
Ik denk dat ik toch kijk of ik iets met mn HF tranceiver kan doen, gebruik ik die ook eens.

Heb je zelf trouwens plannen ?
Je opmerking snijdt overigens wel hout ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#97 Bericht door lloyd »

je had een keer een basic sdr transceiver aangekondigd, als alternatief voor gnu radio, dus ik was benieuwd

maar is alweer lang geleden

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#98 Bericht door pe5jw »

Pascal,

Een SDR trx oplossing is inderdaad wel heel leuk.
Misschien kan je het nabouwbaar maken ?
Als het simpel genoeg is is er vast intresse voor.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#99 Bericht door pc1mb »

coolepascal schreef:Echter toen SSB werd toegelaten en de koopdoosjes de overhand kregen was de lol er voor mij af.
Ik heb al eens een tijdje zitten luisteren op 6m maar volgens mij is het meer totale stilte dan koopdoosjes wat daar de overhand heeft...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#100 Bericht door PE7EB »

6m is erg "seizoens" gebonden Marcel, als straks in mei het Es (E sporadic) seizoen weer aanbreekt is het met een beetje geluk weer dagelijks een heerlijke drukte op de band, waarbij je met zeer beperkte middelen half Europa kunt werken.
Verder is er redelijk wat activiteit via MS (Meteor Scatter), met de grootste drukte natuurlijk tijdens meteorieten regens.
Dit hele verhaal geldt ook voor 4m eigenlijk, hoewel daar wat ook vaker tropo voor zal komen dan op 6m.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#101 Bericht door pc1mb »

Ok, ja met condities is elke band plotseling druk inderdaad. Is dat dan ook FM verticaal verkeer, of alleen ssb/horizontaal?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#102 Bericht door PE7EB »

Tijdens Es wordt voornamelijk CW en SSB horizontaal gebruikt, maar zo nu en dan ook FM verticaal.
Voor MS JT6M.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#103 Bericht door coolepascal »

lloyd schreef:je had een keer een basic sdr transceiver aangekondigd, als alternatief voor gnu radio, dus ik was benieuwd

maar is alweer lang geleden
Wat je zegt herinner ik mij idd.... mijn probleem is nogal simpel,
Ik kan best een schakelingetje ontwerpen, maar printjes maken zit er niet in, ben ik te stom voor en niemand wil mij in deze helpen.
Ben vandaag overigens begonnen aan een transvertertje, maar helaas veel verder dan de lo ben ik niet gekomen.
drivertorretje ging ter ziele en heb niets meer liggen, nu voor een godsvermogen een paar torretjes besteld
Kan ik deze week weer verder.
Maar ook hier geld, geen print, ik heb gewoon eilandjes gefreest met een Dremeltje niet mooi maar zeer afdoende
en zelfs nabouwbaar.
Valt overigens weinig aan te ontwerpen, ik maar gewoon het zelfde wat ik al eens ooit voor 6m heb gebouwd (en ook daar heb ik nooit wat mee gedaan)

Goed, een ding ontwerpen op basis van SDR is ook niet zo'n heksentoer, echter volgens mij bestaat dat al hoor.
Als die vraag er serieus ligt wil ik er best eens serieus naar kijken op voorwaarde dat iemand anders die misselijke printen op zich neemt.
zal er ondertussen al eens over beraden... moet toch kunnen lijkt me.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#104 Bericht door lloyd »

coolepascal schreef:echter volgens mij bestaat dat al hoor
ja dan hoeft het niet

ik dacht dat er iets vernuftigs aankwam, zowel wat betreft hardware als software

een printontwerp is niet nodig

gewoon uggly style (= cool)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#105 Bericht door coolepascal »

Wel in het kort dan.
Mijn opzet was een usb interface gebaseerd op een FX2 van Cypress (dat lijkt een heel simpel dingetje totdat je de datasheet wat diepgaander bestudeerd)
Daar wilde ik een paar redelijk snelle adc en dac aan hangen waarmee ik een samplerate van 500kHz met een enigzinds redelijke resolutie kan halen.
De rest is eigenlijk niet zo spannend, gewoon mengen met een pll of met zo'n Si570 (ik had wel wat anders in gedachte, maar dat was omdat ik HF niet zo spannend vind en liever flink omhoog kan gaan)

Punt is dat ik nu even in vier regels een rammeltje smd componenten heb opgesomt waar je toch echt een printje voor zult moeten maken.
Ik heb zo nog wel heel wat interesantere projectjes op mijn lijstje staan, en moet mijzelf ertoe dwingen wat meer met cad programma's bezig te zijn (al is het maar het o zo populaire maar niet zo geweldige Eagle)
Dan ben ik er nog lang niet want die printjes moeten ook gemaakt worden (nu wat printjes laten maken in China, ook daar ben ik te dom voor, ik heb een ventje van ons hackersclubje gevraagd dat voor me te regelen)
Er moet natuurlijk ook software voor gebakken worden (dat kan ik dan weer wel, ik heb tijdens lezingen immers vaak genoeg aangetoont dat iedereen dat kan) maar ondertussen schiet ik geen bal op.
Als je niet een paar goede lui hebt om mee samen te werken, dan kom je niet verder dan een simpel microcontrollertje en een paar torretjes.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie