70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#31 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef:Liever geen N/F-discussie meer hoor.
Sorry, had je eerdere reaktie hierboven even gemist.

koopdozen zijn er, koopantennes niet (op de standaard aan de bami porto's na wellicht), maar daar staan genoeg recepten voor online die zonder kennis van zaken in elkaar te solderen zijn.

Ben ik nu zelf trouwens aan het doen met een bazooka. Geen flauw idee wat ik aan het doen ben, ik kan geen logica ontdekken in de lengtes, maar het zit in elkaar.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#32 Bericht door PA2LAD »

Koopantenne's niet? Procom heeft ze en ik heb er zelfs in het magazijn van Kathrein staan voor mobiel gebruik. Besef wel dat hij wat langer is, dan een 1/4 golf voor 2 meter. (parkeergarage en zo). Denk eens aan een oude TV antenne van kan 4 voor horizontaal gebruik. Met een beetje wijzigen moet je daarmee toch wel op 70 MHz kunnen werken. Kan 4 was 62/67 MHz als ik me goed herinner.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#33 Bericht door pc1mb »

Wat Procom 4 meter noemt, is 80MHz. Op hun website kan ik voor 70 alleen een 40MHz GPA vinden die te snoeien valt tot 70 MHz, dus ze hebben inderdaad iets in het assortiment.
Bij Kathrein zie ik ze idd wel... breedbandige antennes zonder modificatie inzetbaar op 70.

Ok, zo zou je dus idd een koopset kunnen samenstellen :oops:

Gebruikersavatar
Nakita
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 nov 2009, 16:36
Locatie: ON Canada

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#34 Bericht door Nakita »

Ton schreef:
PD5EE schreef:
PA3DAT schreef:Ik wil hier geen N/F discussie uitlokken, maar probeer een zinnig antwoord te geven. N staat voor Novice, wat volgens het woordenboek "nieuweling" betekent. Het werd ook wel een beginnersmachtiging genoemd. Over deze machtiging is door de overheid, in overleg met de amateurverenigingen, goed nagedacht.

Ik neem aan dat daarbij bewust keuzes en afwegingen zijn gemaakt. De hele 2 meter en 70cm.
De 10 meterband. Een stukje 20m, een stukje 40m. Met een aantal ingrediënten hebben ze
geprobeerd een aantrekkelijk gerecht samen te stellen. Dát is N.

Waarom krijgt N er niets bij? Omdat N een weloverwogen speciaal samengesteld pakketje is.
Bedoeld om mee te beginnen, en om door te stromen naar F. Je moet je afvragen: is het
vrijkomen van de 4 meterband een aanleiding om de hele filosofie achter de N-machtiging
opnieuw te bespreken? Moeten de heren weer om tafel, om te gaan kijken waarom N zou
moeten worden uitgebreid? En waarom zou N moeten worden uitgebreid? Daar zouden dan
eerst nieuwe argumenten voor moeten komen.
(
We gaan niet weer de dicussie opstarten, hoop ik :lol: maar ik wil er toch wel iets op zeggen.

Allereerst over die amateurverenigingen. Ik heb ze er de afgelopen jaren niet op kunnen betrappen dat ze ook maar iets voor Novice-amateurs gedaan hebben. Sterker nog, bewijzen kan ik het niet al is het wel "aan te voelen", maar ik krijg de indruk dat men Novice-amateurs slechts gedoogt omdat ze er nou eenmaal zijn vanwege gewijzigde regelgeving en omdat ze geld in de clubkas brengen als men lid wordt, maar verder ligt het accent vooral op de "echte" zendamateurs. Terwijl de Novice-machtiging een enorme impuls voor deze hobby geweest is.

Hoe gek het ook zal klinken: de uitbreiding van 70 Mhz. is voor mij de directe aanleiding mijn lidmaatschap van de vereniging waar ik lid van ben op te zeggen. Want ik heb helemaal niets aan die vereniging.

En dan over dat nadenken over de machtiging. Ook daar kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er vooral nagedacht is door mensen die lang geleden zijn blijven steken in de tijd van toen. Waar zelfbouw heilig was, experimenteren het toverwoord was en de zogenaamde "stekkerdoosamateurs" verketterd werden. Mijn indruk is dat vooral andere belangen prevaleerden.

De definitie van het radiozendamateurisme is al een tijd geleden veranderd. Het gaat niet alleen meer om experimenteel radio-onderzoek, maar ook om communiceren. Anno 2012 lijkt het mij meer voor de hand liggen dat er een heel ander licentiestelsel komt. Bijvoorbeeld een basisnivo met als beperking uitsluitend het gebruik van fabrieksspul, een beperking qua vermogen en wellicht alleen op VHF/UHF. Dan een "normaal" nivo waarin je met fabrieksspul op een groot aantal banden mag behalve op de banden waarvoor zelfbouw nog noodzakelijk is, een beperking qua vermogen tot 100 watt of zo en dan houden we de top-level amateurs over, die zelf mogen bouwen, ook op banden mogen uitkomen waar specifieke technische kennis en kunde voor nodig is enz. Uiteraard wordt het opleidingenstelsel aangepast aan deze nivo's . Wat je nu ziet is dat de F-opleiding/cursus of hoe je het ook wil noemen veel te technisch van aard is. De drempel om van N naar F te gaan is voor velen te hoog. Er zou een tussennivo moeten komen.

Waar ik nog steeds niet met mijn pet bij kan is dat een N-amateur bijvoorbeeld wel PSK31 mag bedrijven op 20 meter, maar niet op 40 meter omdat de regels op dit punt nogal star zijn. En dat een N-amateur wel een Condor voor 2 of 70 mag gebruiken in FM met 10 watt, maar dat hij een Condor voor 4 meter FM 10 watt nu niet mag gebruiken. En dat een N-amateur wel op 20 en 40 mag, maar niet met dezelfde apparatuur en vermogen op bijvoorbeeld 12 of 80 meter. En dat er een enorme wildgroei is aan regels in het buitenland. Daarentegen vind ik het niet meer dan logisch dat een N-amateur niet op 500 Khz. mag of op banden waar geen fabrieksapparatuur voor is en zelfbouw noodzakelijk is. Zet je als N-amateur je antenne aan de ene kant van de grens dan mag je niet zoveel, zet je 'm net aan de andere kant dan ben je ineens wel bekwaam en bevoegd om op banden te werken waar je in je eigen land niet mag komen.

Zou Nederland het enige land zijn met een Novice-licentie dan zou ik het accepteren, maar nuchter beschouwd is het een idiote regeling geworden waarbij veel beperkingen nergens op slaan (en dat zeg ik niet om te chargeren, maar is gewoon een nuchtere constatering). Een harmonisatie en aanpassing van regels zou mijner inziens op zijn plaats zijn.

(en voor de mensen die op de boodschapper willen schieten :lol: Het gaat niet om mij hoor, ik ga straks effe mijn F-halen want dat kan ik wel, al ben ik aardslui).
Dankzij de door jou verfoeide verenigingen mogen N licentiehouders op HF uitkomen, anders hadden ze nu nog steeds hun 6 D kanalen in de twee meter band gehad.

Maar het is inderdaad een andere discussie! Zet je tanden erin en ga voor F. Dat hebben we allemaal moeten doen. Als je iets perse wil dan gaat het lukken! En voor mij is iedere amateur gelijk, plezier in de hobby is waar het om gaat.

Een goed 2012 gewenst en wie weet heb je volgend jaar rond deze tijd wel PA als prefix.


Ik kan er helaas ook geen touw meer aanknopen. Dat de PA'rs er een groot stuk bij hebben gekregen.

Hieruit blijkt gewoon dat de Novice niet als amateur erkend wordt in het PA land door PA0,PA, cq PA-r's zonder morse included.
Novice amateurs worden gewoon gediscrimineerd in het PA land , en niet volwaardig gezien cq erkend. Dat blijkt hieruit wel.

Dat deze novice N/F discussie iederekeer naar boven komt en vaak het in de doofpot proberen te stoppen dmv een slotje op te gooien is niet de juiste manier. Deze discussie moet wel als een ernstige situatie gezien worden. Ze moeten het hele zaakje gewoon eens gelijk gaan trekken.

Dat de F studie voor veel Novice en nieuwkomers te uitgebreid en lastig haalbaar is, is al bewezen.

Dat de Novice op het HF mogen uitkomen is ook al weer beperkt zoals het psk31 verhaal op 40 mtr wat opeens verschoven is volgens het bandplan. psk31 zit allemaal tegen de 7035 , en wat mogen de novice 7050-tot 7.100MHz

Maar iig proficiat heren, veel plezier.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#35 Bericht door PA3DAT »

Klopt. Dat heb je heel goed gezien.
En dat je hier niet voor vol werd aangezien was waarschijnlijk ook de reden dat
je uiteindelijk besloten hebt te emigreren! :lol:

Dat je hier nu binnenkomt met een heel OFF-topic-verhaal is ook volgens mij
ook een zeer "ernstige situatie". Temeer omdat je er blijkbaar "geen touw meer
aan (kunt) knopen".

Dus, zó eenvoudig zijn we hier nu ook weer niet op de kast te krijgen! :wink:
En nu weer ON-topic!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#36 Bericht door coolepascal »

Weer een non discussie van lui die er weer helemaal niets van snappen.
Ontopic dan maar weer.

Wie heeft er al wat gebouwd voor 70MHz ?
Ik zit n.l. even te dubben waar ik van uit moet gaan
2M is wel erg gebruikelijk maar niet altijd even handig. bovendien mijn FT290r valt echt van ouderdom uit elkaar ('t blijft Yaesu he) ander sets zijn er niet echt handig voor.
Uitgaan van HF is wellicht een optie, moet ik eens lijken of ik aan die rare stekkers kan komen waarmee ik bij mijn HFset voor de eindtrap signaal kan aftappen.
Waar ik eigenlijk aan zit te denken is om van 70cm uit te gaan, ik gebruik mijn IC402 maar heel weinig (eigenlijk enkel voor lezingen en demo's) en dat is een prima doosje als achterzet.
SDR heb ik uiteraard ook overwogen, maar SDR freak als ik ben gebruik ik SDR eigenlijk nooit voor het maken van verbindingen (ja ga dat iemand maar eens uitleggen)
Anyhow ik moet dus nog een xtalletje voor 120MHz zien te vinden (432 -(120*3) =70)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#37 Bericht door PA1 »

Welke antenne aansluiting op de FT847 wordt gebruikt voor de 70 Mhz? De 6 meter aansluiting? In de manual staat niets over de 70 Mhz maar mijn set zend wel in die band. (hij is niet gemodificeerd tot full HF)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#38 Bericht door Ton_O_E »

Stop er eens een stukje draad in, dan zal je de ruis wel horen toenemen als je de juiste hebt.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#39 Bericht door PA1MP »

PA1 schreef:Welke antenne aansluiting op de FT847 wordt gebruikt voor de 70 Mhz? De 6 meter aansluiting? In de manual staat niets over de 70 Mhz maar mijn set zend wel in die band. (hij is niet gemodificeerd tot full HF)
Klopt, de 6 meter aansluiting is ook degene voor 4 meter (mits de 6 meter antenne-uitgang in het menu #28 op SEP staat)
73 de Marc

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#40 Bericht door PA2EFR »

Ik ben luister-QRV op 4 meter! :lol:

Kan ik gewoon inprogrammeren in een ouwe Handic 0016, op 70.450 MHz.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#41 Bericht door PA0ETE »

Nakita schreef:Ik kan er helaas ook geen touw meer aanknopen. Dat de PA'rs er een groot stuk bij hebben gekregen.

Hieruit blijkt gewoon dat de Novice niet als amateur erkend wordt in het PA land door PA0,PA, cq PA-r's zonder morse included.
Novice amateurs worden gewoon gediscrimineerd in het PA land , en niet volwaardig gezien cq erkend. Dat blijkt hieruit wel.

Dat deze novice N/F discussie iederekeer naar boven komt en vaak het in de doofpot proberen te stoppen dmv een slotje op te gooien is niet de juiste manier. Deze discussie moet wel als een ernstige situatie gezien worden. Ze moeten het hele zaakje gewoon eens gelijk gaan trekken.

Dat de F studie voor veel Novice en nieuwkomers te uitgebreid en lastig haalbaar is, is al bewezen.

Dat de Novice op het HF mogen uitkomen is ook al weer beperkt zoals het psk31 verhaal op 40 mtr wat opeens verschoven is volgens het bandplan. psk31 zit allemaal tegen de 7035 , en wat mogen de novice 7050-tot 7.100MHz

Maar iig proficiat heren, veel plezier.
Ik denk toch dat het niet zo moeilijk is. Ik heb hierboven al geschreven dat de discussie N/F hier ongewenst is. Zoals je aan de keurige reacties op je post kunt zien is deze input ongewenst. We letten momenteel extra scherp op dit soort 'verstoringen'.

Als je nogmaals op soortgelijke wijze tegen het forumbeleid ingaat levert je dat een verbanning van het forum op voor korte of voor langere tijd.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#42 Bericht door Randy »

Goed om te zien dat veel zendamateurs dit toch actief opgepakt hebben. Op het DX-cluster heb ik al mooie verbindingen voorbij zien komen!
Waar ik nog wel benieuwd naar ben: wat is de FM reikwijdte zonder condities, vergeleken met de 6- en 2-meterband. Ca. 50-60 km?
Ik hoor hier zelf incidenteel wel eens stations uit de UK op een UBC9000 scanner en een 1/4-golf antenne.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#43 Bericht door PA2LAD »

Als ik de ervaring uit het verleden met de netwerken voor de politie als leidraad mag gebruiken, kan je in principe over een groter gebied ontvangst verwachten dan met de 2 meterband. Ik ben al aan het rekenen geweest om mijn eigen mobilofoon uit die tijd om te zetten naar de 70 MHz. Demping vanwege natte bomen zoals op UHF is op de 70 MHz ook stukken minder. Ik denk dat we hier een leuke band aan hebben.

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#44 Bericht door PD5EE »

PE7EB schreef:Het is zooooooo simpel, mag ik met een B rijbewijs in een vrachtauto rijden? ... NEE, ergo?
Helemaal met je eens. Maar het zou vreemd zijn als je met je B-rijbewijs wel op de A4 en A12 mag rijden maar niet op de A44 en A13 en dat je op de A1 alleen op de linker rijbaan mag rijden. Dat is wel wat er nu mis is met de regelgeving rondom de Novice-licentie/regelgeving.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 70 MHz en 500KHz beschikbaar per 1 januari

#45 Bericht door pa1bvm »

Wat heb ik gemaakt voor 70 Mhz

Gewoon een simpele transverter van 21 <> 70
een SBL-1 , een paar MMIC's , x-tal van 49 Mhz , bandfiltertje
ingangs trapje met BF981 ..en dan ook nog een BGY module om wat output te krijgen
daarachter dan een qqe06/40 .. ( Nostalgie :lol: )

ik gebruik een K2 van elecraft om SSB/CW te maken op 21 mHz
70-21.JPG

Plaats reactie