porto's zonder CE onderschept!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: porto's zonder CE onderschept!

#16 Bericht door coolepascal »

Loyd, ik had vroeger nooit de beschikking over de meetapparatuur die jij bedoelde.
Mijn ontwerpjes kwamen altijd van eigen hand en bepaald niet erg spectaculair van opzet.
Desondanks voldeed ik ondanks mijn gepruts altijd aan de -60dB eis, die toendertijd toch wel als de belangrijkste gezien werd.

Volgens jouw stelling is zelfbouw niet eens rieel mogelijk, nou dat is zeer zeker niet waar.

Aan die Bamie porto's valt overigens weinig te solderen, alles zit onder een klodder pek :oops: daar heb je idd een punt.
Ik zie daarintegen niet in hoe die dingen onze banden kunnen bedreigen. met een rubber antenne erop is het effectieve vermogen klein en de kans op relevante storingen ook.
Ik wil niet voor die dingen pleiten want ik geef er niets om maar ik stoor mij er wel aan dat het als normaal gezien wordt dat amateurs niet ter zake deskundig zijn... het is wellicht de realiteit maar niet de bedoeling.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: porto's zonder CE onderschept!

#17 Bericht door lloyd »

met de originele rubber antenne misschien wel

btw ik heb het nergens over ondeskundigheid, en pe1hzg waar ik me bij aansloot ook niet

verder voeg ik er niets meer aan toe, behalve dan dat ik zelf liever even zou doorsparen voor een echte portofoon

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: porto's zonder CE onderschept!

#18 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een klein beetje research gedaan op dit gebied. Ik heb enige aanwijzingen dat het verhaal over de verscherpte controles op een canard zou kunnen berusten.

Wat ik verder weet:

- Wij mogen als amateur knutselen met alle apparatuur die niet aan de regels voldoet, als het doel is om zo'n apparaat volgens de regels te gebruiken. Daar zijn wel grenzen aan. Bij gebruik van een 5 kW-zender die je helemaal in klasse A wilt gebruiken om 400 W op te wekken zul je misschien nog wel weg kunnen komen, met een 50 kW-eindtrap wordt dat toch wel een beetje onwaarschijnlijk :-)

- Ik denk echter ook dat het op basis van Europese regels niet is toegestaan om de betreffende apparaten in de Europese handelszone binnen te brengen. Althans niet zonder aparte vergunning voor zo'n bijzondere import. Ik denk dat je er vermoedelijk als particulier niet zoveel risico mee loopt. Zelfs als er controles zijn. Als het bij incidentele inbeslagnames blijft, kun je in zo'n geval (ook gezien de prijs) zonder veel risico een ander apparaat bestellen. Tenzij je natuurlijk ook een waarschuwing krijgt dat je het niet nog een keer moet proberen. Als handelaar zou ik er zeker niet aan beginnen.


Ik heb de indruk dat de apparaatjes vooral gekocht worden als tweede (of derde of vierde) apparaat. Veel mensen kopen er ook twee. Mensen die ik ken met een oprechte interesse in portofoons hebben daarnaast gewoonlijk ook een of meerdere portofoons van een solide merk. Ondanks mijn enthousiasme over bijvoorbeeld de Baofeng, zijn er namelijk ook daar grenzen. Ik heb die van mij niet gemodificeerd, en ik gebruik hem dus ook eigenlijk niet op 2m (ik neem het 2m-antennetje onderweg ook mee). Ik heb hem ook voor 70 cm gekocht (speciaal voor de micro-repeater-experimenten). Ondanks alle jubelverhalen zit er wel een bijzonder slechte ontvanger in. Dat is mooi want dat zal de meeste mensen ook ontmoedigen om hem op een serieuze antenne te gebruiken :-) Een voorbeeld van die matige ontvangst: ik heb diverse afstandsbedieninkjes, ik dacht rond 438 MHz, bereik 8 meter of zo, waarmee ik bijvoorbeeld het stopcontact van mijn internetrouter in de meterkast op afstand kan aan en uitzetten. Op welke frequentie in het UHF-bereik de Baofeng ook staat, de squelch gaat zowat altijd open van zo'n afstandsbediening tot aan een meter of 10 verderop.


Ik maak er zelf overigens een punt van dat ik niet alleen ook een paar merk-apparaten heb, maar dat ik die voor een redelijk deel ook bij de reguliere handel koop. Zelfs als het apparaat daar een paar tientjes duurder is. Dat is omdat ik niet graag wil dat alle 'gewone' winkels verdwijnen. Het is wel goed om dit bij de aankoop van zo'n donkergrijs product ook in je achterhoofd te houden!

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: porto's zonder CE onderschept!

#19 Bericht door PD0AC »

On topic: ik heb verwoede pogingen gedaan om het PI4RAZ-verhaal te verifiëren, tot op heden zonder resultaat. De tekst deed dit overigens al vermoeden: "Er duiken recentelijk verhalen op" (bronvermelding?), "om een of andere reden lijken" (lijken is iets anders dan blijken). Verder heeft het 'handelscircuit' belang bij dit soort verhalen, wat de geloofwaardigheid verder aantast.

Voorlopig ga ik uit van slechte journalistiek, niet gebaseerd op feiten noch praktijkvoorbeelden. Als ik een dergelijk stukje zou inleveren, dan verdween het ongeredigeerd in de prullenbak en kreeg ik niet betaald. Aan 'van horen zeggen' heeft niemand iets, behalve het roddelcircuit.

Hans

P.S. Dol op feiten? Alle recente bestellingen van ondergetekende en medeamateurs zijn ongeopend en binnen recordtijd gearriveerd. Hieronder viel ook elektronica waarop het aanbeden CE stempeltje ontbrak.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: porto's zonder CE onderschept!

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik vond het ook vrij suggestief, vandaar dat ik een gecheckt heb of iemand iets weet van beleid op dit gebied. Dat is ook niet waterdicht, maar daar kwam in elk geval niets uit.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: porto's zonder CE onderschept!

#21 Bericht door pa5cal »

Het zal mij benieuwen of er ook daadwerkelijk zaken worden onderschept in de komende tijd.

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: porto's zonder CE onderschept!

#22 Bericht door coolepascal »

Wel, zolang die dingen niet vol zitten met hash of hoe dat spul ook mag heten lijkt me daar weinig reden toe.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: porto's zonder CE onderschept!

#23 Bericht door pa5cal »

CP: ja, breder gezegd zolang er niks op of aan zit wat ome staat geld op kan leveren laten ze het maar aansukkelen. Zou dit ook marktwerking zijn? ;) (zie ander topic)

@John, experimenteren niks mis mee heb ik al vaker aangehaald. De vraag is hoe gaan we dit meer gecontroleerd doen? Want iedereen kan het ding importeren zelfs piet op de hoek die er op lpd mee gaat liggen toeteren. We willen het voor onszelf niet moeilijk maken maar ook weer niet dat dit soort apparaten ons tegen zouden kunnen werken.

-P

Plaats reactie