nieuwe cept sinds 1-3-2011

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#31 Bericht door PA3DAT »

Voor F bedoel je?
Volgens mij was het zó dat je zonder cw-included met je F-licentie geen
cw mocht bedrijven in Frankrijk, wel ssb. Of zit ik er nu helemaal naast?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#32 Bericht door PA2LO »

Voor Frankrijk geldt dat je met je Nederlandse full-machtiging in Frankrijk mag uitkomen. Zoals Aloys terecht opmerkt geldt in Frankrijk wel de regel "Morse code proficiency is required for use of Morse code in HF bands" of te wel: je moet aantoonbaar bekwaam zijn in CW om in morse uit te mogen komen op HF.

Is dat nog steeds zo op dit moment? Ja, volgens het meest recente overzicht van de regeling (van 18 mei 2011) geldt dit nog steeds. Zie: http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6101.PDF

(we zouden dan nog wel discussie kunnen voeren over wat de Fransen accepteren als 'bewijs van bekwaamheid' en wanneer je bekwaam bent: ben je dat al met 8wmp of moet je misschien 20wpm beheersen? Ook zouden we aan de Fransen nog eens de vraag kunnen stellen of dit moet blijken uit een officeel document van de overheid of dat een verklaring van bijvoorbeeld de VERON of VRZA ook volstaat.)

update:
Ik heb maar even de moeite genomen om de Franse toezichthouder aan het werk te zetten. Zodra ik antwoord heb, zal ik het laten weten.
Bonjour,

I have a Dutch amateur radio license accoring Recommendation T/R 61-01. In the Netherlands it is not posible to do the morse-test anymore and so the government doesn't provide any prove of morse code proficiency.

During my upcoming vacation in France I would like to bring my radio and operate on HF. I am an avid morse-operator, so I would like to operate in CW during my stay.

How can I fulfil the demand to prove my morse-skills? The Dutch government doesn't provide certificats anymore. Is it enought to bring a kind of morse code proficiency from the Dutch Amateur Radio organisations VERON or VRZA? What CW speed is nessecary to prove morse code proficiency?

Merci for answering my questions!

dc2dc

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#33 Bericht door dc2dc »

PA1BVM schreef o.a.:

ik neem aan dat lieden die op een tripje naar het buitenland gaan en hun zendspullen willen meenemem zich echt wel op de hoogte stellen van de actuele regelgeving ...

groet Rick

Voorwaar een waar woord Rick, immers alle lijstjes zijn van horen zeggen...en meestal niet up2date.
De enige juiste weg is door Rick al aangegeven; informeer bij de betreffende landelijke vereniging van zendamateurs aldaar, en je krijgt (zelfs via internet) meestal een link naar de betreffende "AT".
Zij kunnen je precies vertellen wat je ter plaatse wel en niet mag , en met welke vergunning/licentie.
Er zijn zoveel verschillen in uitvoering van plaatselijk-landelijk beleid, dat het ook te ver zou voeren dat hier even neer te pennen.

Even een voorbeeld: ik ben verhuisd van NL naar DL, en heb nu naast m'n F-vergunning (PH4U)ook een Duitse A-licentie (DC2DC).
En zelfs hier zie je al diverse verschillen, in DL mag je met een A-licentie op de HF-banden met 750W PEP uitkomen, maar op 160 meter gelden restricties vwb vermogen en mag geen contest verkeer plaats vinden.
Op 6 meter was het eigenlijk verboden te zenden, het BNA (Duitse AT) heeft schoorvoetend een klein stukje van de 6 mtr vrijgegeven, maar alleen bij aanmelding bij het BNA en dan nog met een zeer beperkt vermogen.(BNA staat voor Bundesnetzagentur)
Kom je nu als Nederlandse machtiginghouder op vakantie naar DL en wil je even lekker met 400W op 6 uitkomen, kan ik dit ten sterkste afraden,hi !
Evenzo zijn er verschillen tussen de machtigingen onderling, en wat je er wel of niet mee mag.

just my 2 cents
Laatst gewijzigd door dc2dc op 14 jun 2011, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#34 Bericht door PD0MV »

DC2DC schreef:PA1BVM schreef o.a.:

ik neem aan dat lieden die op een tripje naar het buitenland gaan en hun zendspullen willen meenemem zich echt wel op de hoogte stellen van de actuele regelgeving ...

groet Rick

Voorwaar een waar woord Rick, immers alle lijstjes zijn van horen zeggen...en meestal niet up2date.
De enige juiste weg is door Rick al aangegeven; informeer bij de betreffende landelijke vereniging van zendamateurs aldaar, en je krijgt (zelfs via internet) meestal een link naar de betreffende "AT".
Zij kunnen je precies vertellen wat je ter plaatse wel en niet mag , en met welke vergunning/licentie.
Er zijn zoveel verschillen in uitvoering van plaatselijk-landelijk beleid, dat het ook te ver zou voeren dat hier even neer te pennen.

Even een voorbeeld: ik ben verhuisd van NL naar DL, en heb nu naast m'n F-vergunning (PH4U)ook een Duitse A-licentie (DC2DC).
En zelfs hier zie je al diverse verschillen, in DL mag je met een A-licentie op de HF-banden met 750W PEP uitkomen, maar op 160 meter gelden restricties vwb vermogen en mag geen contest verkeer plaats vinden.
Op 6 meter is het eigenlijk verboden te zenden, het BNA (Duitse AT) heeft nu schoorvoetend een klein stukje van de 6 mtr vrijgegeven, maar alleen bij aanmelding bij het BNA en dan nog met een zeer beperkt vermogen.(BNA staat voor Bundesnetzagentur)
Kom je nu als Nederlandse machtiginghouder op vakantie naar DL en wil je even lekker met 400W op 6 uitkomen, kan ik dit ten sterkste afraden,hi !
Evenzo zijn er verschillen tussen de machtigingen onderling, en wat je er wel of niet mee mag.

just my 2 cents


ik heb dit topic aangeslingerd, maar ik heb het wel van iemand die bij AT-EZ werkt
PA0??? en is ook van de club en verzorgt ook het RTTY BUlletin
dus ik heb het niet uit me duim gezogen :wink:

maar DC2DC, wat jij neerzet is het slimste gewoon bij AT vragen hoe het een en ander zit, dan heb je alles wat je nodig hebt, tevens kun je als F nederlandse amateur wel een HAREC aanvraag doen.
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#35 Bericht door PA2LO »

maar DC2DC, wat jij neerzet is het slimste gewoon bij AT vragen hoe het een en ander zit,
Nee Mark, dat is niet het slimste: het Agentschap Telecom houdt niet bij welke regels er precies gelden in andere landen. Je zult het dus bij de vergunninguitgevende instantie in het land van bestemming moeten vragen.

73, Gert PA2LO

dc2dc

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#36 Bericht door dc2dc »

@PA2LO, Gert

Als je mijn posting goed had gelezen, had je gezien dat ik het had over de "betreffende AT's".
Voorwaar een waar woord Rick, immers alle lijstjes zijn van horen zeggen...en meestal niet up2date.
De enige juiste weg is door Rick al aangegeven; informeer bij de betreffende landelijke vereniging van zendamateurs aldaar, en je krijgt (zelfs via internet) meestal een link naar de betreffende "AT".
Zij kunnen je precies vertellen wat je ter plaatse wel en niet mag , en met welke vergunning/licentie.
Er zijn zoveel verschillen in uitvoering van plaatselijk-landelijk beleid, dat het ook te ver zou voeren dat hier even neer te pennen.
Wat KZK daar verder over loopt te koekelen, vind ik eigenlijk niet zo interessant !

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#37 Bericht door PA2LO »

@DC2DC, Daniel. Ik heb je posting keurig gelezen. Ik quote in het bovenstaande bericht een stelling van PD0MV die aanbeveelt het AT (zonder daarbij aan te geven dat daarbij wordt verwezen naar de toezichthouders in het betreffende land) maar lastig te vallen met vragen over hoe het in andere landen geregeld is.

Ik reageerde dus niet op jouw bericht. Dat jij dat bedoelde door het gebruik van de aanhalingstekens was mij meer dan duidelijk...

73, Gert PA2LO

dc2dc

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#38 Bericht door dc2dc »

@PA2LO, Gert,

O.K. Gert, dat vermoeden had ik al, maar ik dacht :toch maar even reageren, hi !
NHF

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#39 Bericht door PA2LO »

Een paar postings terug heb ik aangegeven een aantal vragen aan de Franse regelgever te stellen over hoe het nu zit met mogen uitkomen in CW tijdens je vakantie in Frankrijk. Met name over de manier waarop een Nederlandse amateur zijn morse bekwaamheid dient aan te tonen nu de Nederlandse overheid geen examens meer afneemt.
Bonjour,

I have a Dutch amateur radio license accoring Recommendation T/R 61-01. In the Netherlands it is not posible to do the morse-test anymore and so the government doesn't provide any prove of morse code proficiency.

During my upcoming vacation in France I would like to bring my radio and operate on HF. I am an avid morse-operator, so I would like to operate in CW during my stay.

How can I fulfil the demand to prove my morse-skills? The Dutch government doesn't provide certificats anymore. Is it enought to bring a kind of morse code proficiency from the Dutch Amateur Radio organisations VERON or VRZA? What CW speed is nessecary to prove morse code proficiency?

Merci for answering my questions!
Vanuit de Franse toezichthouder ANFR (Agence National des Fréquences) ontving ik het onderstaande antwoord:
ANFR - Question n°2605 envoyée le 14/06/2011

Bonjour,

Pour votre venue en France 2 cas se présentent à vous:
- soit vous séjournez moins de 3 mois et il n'y a pas de demande d'indicatif à effectuer
- soit vous séjournez plus de 3 mois et une demande d'indicatif français est à effectuer.
Dans les 2 cas, le document mis enligne dans la rubrique "radioamateurs"/"obtenir un indicatif"/"demande d'indicatif pour un étranger résident en France", vous permet de voir comment opérer selon l'un des deux cas présenté: http://www.anfr.fr/fileadmin/mediathequ ... 0Nov10.pdf .

En France la vitesse de transmission en morse est de 12 mots/minutes pour obtenir la qualification.
Il est bien évident que pour transmettre en morse lors de vos vacances, il convient de détenir la qualification en morse dans votre pays d'origine.

Cordialement
Men maakt dus onderscheid in twee situaties: een verblijf korter dan 3 maanden en een verblijf langer dan 3 maanden.
- Blijf je korter dan 3 maanden in Frankrijk, dan is het om uit te mogen komen op HF in CW niet nodig om op de eigen vergunning de CW aantekening te hebben;
- Duurt je verblijf langer dan 3 maanden en wil je op HF uitkomen in CW zonder dat je 'CW-bewaamheid' op je Nederlandse vergunning staat, dan kan je een aanvraag in dienen (zie link in het bericht voor het formulier).

Frankrijk acht iemand morsebekwaam als hij/zij een snelheid van 12wpm beheerst. De afsluitende opmerking dat ik me uiteraard dien te houden aan eventuele regels t.a.v. het morsegebruik in mijn Nederlandse vergunning, lijkt me een overbodige opmerking: in Nederland mag iedereen met een gebruiksvergunning uitkomen in de mode morse.

Op basis van dit antwoord van de Franse toezichthouder zal ik tijdens mijn vakantie in Frankrijk gewoon in morse op HF uitkomen.

Hoop dat er hiermee wat meer duidelijkheid is over de al lang lopende discussie over wat er nu wel en niet mag in Frankrijk.

73 Gert, PA2LO

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#40 Bericht door pa5cal »

even off-topic, maar hoe lekker frans ook weer om maar gewoon aan te nemen dat je dat wel even gaat kunnen lezen (google translate of babelfish daar gelaten). Zulks een arogantie houd mij nog altijd weg uit die achterhoek.

-P

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#41 Bericht door PA2LO »

...foei Pascal, met zo'n Franse naam behoor je dat toch niet te zeggen? :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#42 Bericht door PA3DAT »

PA2LO schreef:Il est bien évident que pour transmettre en morse lors de vos vacances, il convient de détenir la qualification en morse dans votre pays d'origine.
Volgens mij staat hier: het is duidelijk dat je voor het uitzenden van morse tijdens je vakantie, moet beschikken over een morse-diploma verkregen in het land van herkomst (Nederland dus).

Dus je moet wél over de aantekening "cw-included" beschikken, wil je telegrafie bedrijven in Frankrijk!
Tenminste, dat is wat ik er uit lees...

En als je korter dan 3 maanden blijft hoef je geen machtiging aan te vragen, blijf je langer dan 3 maanden dan moet je een Franse roepnaam aanvragen. Maar bij korter/langer dan 3 maanden lees ik niets over morse.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#43 Bericht door PA2LO »

"soit vous séjournez moins de 3 mois et il n'y a pas de demande d'indicatif à effectuer"
Korter dan 3 maanden verblijf: geen aantekening nodig.

De opmerking: "Il est bien évident que pour transmettre en morse lors de vos vacances, il convient de détenir la qualification en morse dans votre pays d'origine" lees ik als waarschuwing dat het niet zo mag zijn dat je door de voorgaande toestemming je de regels van de eigen (Nederlandse) machtiging overtreedt. Zoals aangegeven: in NL mag ik ook zonder morse-included aantekening deze mooie mode beoefenen, dus is het geen belemmering om het ook in Frankrijk te doen (mits ik korter dan 3 maanden in Frankrijk verblijf).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#44 Bericht door PA3DAT »

Ik vertaal "d'indicatif" als roepnaam, niet als aantekening.
Aldus: voor een verblijf korter dan 3 maanden hoef je geen roepnaam
(gastlicentie) aan te vragen. Voor een verblijf langer dan 3 maanden wél.

Deze uitleg lijkt me ook logischer.
Korter dan 3 maanden mag je wel cw doen, maar als je langer blijft niet?
Dat lijkt me raar...

En volgens de Google vertaalmachine: il convient de détenir = moet in het bezit
zijn van. Dus ik blijf toch bij mijn eigen vertaling van die laatste zin! :wink:

Wat jouw vakantie betreft: het siert je dat je dit goed uit wilt zoeken. Maar ik
zou gewoon cw doen in Frankrijk, als je dat leuk vindt. Dat heeft toch écht
niemand in de gaten, dat je geen aantekening hebt?

Ik hoor ook heel veel N-amateurs werken vanuit Frankrijk. Dat is verboden en valt
goed te monitoren. Maar ook dat vindt de overheid schijnbaar niet belangrijk...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: nieuwe cept sinds 1-3-2011

#45 Bericht door PA2LO »

Tres bon!

Dacht ik toch dat ik een hele simpele en duidelijk vraag heb gesteld, lijkt het antwoord weer op meerdere manieren uit te leggen. Misschien naar wat ik zou willen horen, misschien naar wat een ander wenst te horen. :?

Ik heb mijn poging gedaan, een antwoord gekregen waarmee ik uit de voeten kan...áls de Franse toezichthouder verhaal bij me komt halen, zal ik ze mijn vraag en het ontvangen antwoord en mijn interpretatie daarvan keurig toelichten.
En anders....ach...ik kan toch altijd nog stellen dat cw een digitale mode (aan-uit) is en dat daarover geen enkele restrictie staat opgenomen :wink: . En mochten we het zelf dan nog oneens zijn en ik 'mijn verdiende loon' moet krijgen: ach, enige tijd op 'du pain' en 'vin' is zo gek nog niet....

Plaats reactie