Nieuwe CEPT regeling?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#76 Bericht door PD7P »

ik moet je dan toch enigzins teleurstellen Pascal,bij mij ging het net zo.was anders zonde van die ts 930 die hier staat.(en de rest van de lijn)
ook zomaar ff de licentie gehaald.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#77 Bericht door PA3DAT »

Oh... ik heb al dat moois helemaal niet gehad vóór mijn machtiging. Ok, ik heb
ergens in '74 een bakkie gehad, AM met 23 kanalen (geloof ik). Twee dagen,
en toen werd ik "gepakt".
Kostte me een hele zondagmiddag in een cel op het politiebureau in Zwolle, ik
ben er gelijk weer mee opgehouden. :(
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#78 Bericht door PE7EB »

Maar ... het "kwaad" was al geschiet Aloys, je was "besmet" :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#79 Bericht door johnvdpas »

Ben benieuwd of het geinterpeteerd word vanaf 1 oktober door AT. Volgens mij is het namelijk niet het geval. Zou zeggen bel ze eens op, en vraag het eens! (1 keer raden wie dat al gedaan heeft) Overigens is de cept norm wel in Nederland geacepteerd op dit moment dus van de nieuwste gaan ze dan afstappen als dat zo is....

Op termijn zal hij echter wel geacepteerd worden, daar ben ik van overtuigd. Ik zag bij JBE een leuke beam voor 11 meter, goede gain ook. Niet te duur. Nee, verkeerd is het niet. Als de spullen goed zijn stoor je niet met 12 watt PEP.

Op de 11 meter band zit hier amper iets op, die is zo goed als leeg. Ik zou het juist toe juigen als heel veel jongens van een jaar of 12 13 bedenken om in de hobby te stappen en op 11 meter te beginnen. Heb ik op die leeftijd ook gedaan. En, ik niet alleen. We zaten met een heel groepje wat allemaal op 12 jarige leeftijd is begonnen en rond de 18 eens na begon te denken over het papiertje! Is dat een verkeerde zaak, lijkt me niet. Op de 11 meter met verschillende soorten modulaties werken, met verschillende antennes. Je kunt er veel van leren, op die leeftijd dan.

Ik wil niet bot zijn, maar kijk naar die zendamateur die zijn stinkende best deed om vwo,ers te laten slagen en hoeveel dat er haalde.... Ja dat is ook door ons "goede" onderwijssysteem. Maar je moet dus ook reeël zijn om op die leefijd een n vergunning te halen is voor de meeste niet reeël... Ik zeg soms zelf ook begin op de 27 mc maar dan wel met z,n tweeën (dus niet iemand in de buurt die je niet kent) en ik ken er 2 die dat hebben gedaan en die zijn er helemaal gek van, van heel het zend gebeuren. Heb ik dat dus verkeerd gedaan? Heb ik ze iets aangedaan om ze op 11 meter te laten beginnen... Haha lijkt me niet toch?

Daarbij gebruiken de meeste cb,ers op dit moment veel meer vermogen door een linear. Ik heb het liefst dat dit door gaat, en mensen daardoor niet in de verleiding komen op die rotzooi (op de 27 mc zijn versterkers echt rotzooi) te gebruiken.

Ik zou zelfs cw toejuigen. Ik ken 2 mensen die dat op 11 meter na elkaar deden, met 1 watt. Dat mag dus niet voor de duidelijkheid. Maar 1 watt morse op 11 meter ook al zal dat amper gebruikt worden, is niet verkeerd. Wellicht ook voor zendamateur die nog niet kunnen morse, en niet op de 10 meter durven omdat ze er geen bal van kunnen. Maar ja zendamateurs op 11 meter........ Daar voelen zich over het algemeen te groot voor...

Nu moet ik zeggen dat ik er ook maar 1 keer in de 2 jaar op zit, als mensen het aan mij vragen om een qsootje er op te maken. Met een 4 watt cept die ik ooit eens op de radiomarkt heb gekocht.

Overigens nog iets waar at het niet makkelijk zal aanpassen... Antennes boven de 10 watt moeten in het register wat ik begrepen had. Extra administratief werk... De cb hobbyisten moeten er dan ook in....

Maar dat is alleen maar goed. Dat houd in dat praktisch elke antenne er in moet. Wat weer in houd dat de cb,er met 1kw zal denken nau, laat ik dat nu maar eens niet doen ik sta bekend bij AT...

Das dus een goede zaak dan die 12 watt.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#80 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#81 Bericht door pa3agz »

Wat fijn, dat die ALERT sticker, het gebruik van groter vermogen tegenhoudt. (hihihihi )
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe CEPT regeling?

#82 Bericht door johnvdpas »

Flauwekul natuurlijk van at om zoiets te zeggen. Als een 27mc,er schaart binnen loopt en zegt doe mijn die kenwood en ik betaal 50 euro extra en knip er wat diodes uit zodat ik ook op de 27mc kan zenden is dat volstrekt legaal. Ja, om hem te verkopen dan. Niet om hem te gebruiken!

Dus het is allang mogelijk om 27,mc apperatuur met meer vermogen legaal te kopen. (niet te gebruiken). Dit is overigens de eerste keer dat Nederland van een cept norm afstapt. En ik vind dat die winkels hun huiswerk wel beter mogen doen. Medio 2011 vrij voor gebruik en dat soort kreten. Niet dus! Er zullen dus veel mensen zijn die de overtuiging hebben met een legale radio te werken, en wat dus niet zo is. Dat kan eigenlijk niet. At zou daar ook tegen moeten optreden vind ik.

En ik vind het jammer, want boven de 10 watt moet het in het register. Dat is de reden dat AT het tegenhoud, dat kost een vermogen om mensen die je niet eens weet te vinden (staan niet geregisteerd) in het register te krijgen. Maar het zo juist goed zijn omdat de meeste fanatieke lingen op 27mc met veel meer vermogen zitten dan 4 watt. Dat weten we allemaal! Voor ons amateurs zou dat ook goed zijn, die mensen die in het register kijken zien alleen maar ons. Als meneer 19fu876 daar met 100 watt zit te storen kunnen ze dat in het register niet zien.

Cw staat niet in de modulatie bepalingen die toegepast mogen worden als je op de website van AT kijkt. Daar staat dan f3e a3e ect... Maar dus geen cw erbij.

Zit net te kijken, maar 25% levert deze sets al, met 12 watt pep als de legale versie, en 400 kanalen als export versie... Ik ga hier geen websites plaatsen maar het zijn de bekende leveranciers onder ons. Ik vind toch dat AT hier steken laat vallen. Je kunt wel zeggen dat je als Nederlander de wet moet kennen, maar stel iemand koopt zo,n ding omdat de winkel zei dat het een legale versie is, kun je die man dan nog wel de schuld geven als die het gebruikt? We moeten niet vergeten dat AT hier 15 jaar geleden veel strenger mee omging. Ik ken nog wel een geval van een president jackson met cept 4 watt uitvoering met 40 kanalen. Goed zou je zeggen? Niet voor AT toenertijd. De rit werkte namelijk nog steeds, waardoor men een paar kc van de ferquentie kon... Dat was gelijk een hoop trammelant voor de winkelier...

En dit kan dan wel zo, ik snap het niet meer...

Plaats reactie