Nieuw tijdschrift over zenden

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#76 Bericht door PA0ETE »

Interview over QRM op PI4AA op 2 juni:

http://shorties.be/podcast/110602pi4aa- ... ew-qrm.mp3

Gebruikersavatar
NL13598
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:16
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#77 Bericht door NL13598 »

Hallo allemaal,

Kijk, eindelijk iemand die er echt verstand van heeft.
Al die opgepompte onzin in de ICT (ik ben zelf ICT docent, dus ik denk het te kunnen weten) zouden weldenkende techneuten (dat zijn zendamateurs toch?) achter zich moeten laten.
Zelf werk ik nog steeds onder CP/M. Daarvoor heb ik zelfs een nieuwe Z80 computer gamaakt.
Programmeren doe ik nog steeds in BASIC-80 en FORTRAN. Hoef ik me ook niet druk te maken over al die grafische onzin op het beeldscherm.
Als de programmeurs evenveel aandacht zouden besteden aan het maken van goede programma's als aan de plaatjes en het Klikkerdeklik gedoe zouden we veel betere software hebben.
Maar ja, tegenwoordig zijn de computers meer geluids- en videodozen dan computer.

Groeten,
Henk Siewert

Real programmers don't need keyboards.
Debugging? Make a core dump.

coolepascal schreef:
PA0ETE schreef:Wat betreft het kwijtraken van de zeggenschap: binnenkort werken we allemaal (uitgezonderd een paar rare privacy-bezorgde zonderlingen) in de cloud. Dan is niet alleen de software niet meer ons eigendom, maar ook hebben we niet meer helemaal de zeggenschap over onze eigen content en onze eigen backups.
Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt.
Het concept van de cloud is al zo oud als metuzalem, ware het niet dat in het verleden de internetverbindingen niet geschikt waren voor cloud based applicaties.

De cloud is voornamelijk een nieuwe gebakken lucht hype waarvan de ICT-sector zich regelmatig moeten bedienen, de vorige was virtualisatie en die daarvoor ben ik alweer vergeten.
Uiteindelijk komt men er steeds weer achter dat mensen gewoon hun werk willen doen en totaal niet geintereseerd zijn in het hoe en waarom.
Ik schrijf mijn zooi voornamelijk met de VI-editor en documenten mbv LaTeX en heb dus al die gehypte onzin niet nodig... maar ja marketing zorgt er wel voor dat we allemaal van die wrakke rommel gebruiken, ik zit er niet mee.
http://www.swtrocketry.com
Real programmers don't need keyboards.
Debugging? Make a core dump.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#78 Bericht door PA2OLD »

Deze topic ging toch over: 'Nieuw tijdschrift over zenden' ?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#79 Bericht door pa5cal »

Klopt, maar soms zijn er mensen die eens afdwalen :) Maken we ons allemaal wel schuldig aan denk ik. Indien de laatste reacties over de "wolk" waar ik meen ik ook nog op gereageerd heb voorzetten kan ik het topic eventueel wel splitten. De opmerking van hmjswt heb ik iig wel een paar ideeen over...

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#80 Bericht door coolepascal »

Ik kan effe geen pakkende topic titel verzinnen anders was er al lang een nieuw ICT topic geopend.
Maar ja of dat zin heeft ? tuurlijk niet.
Henk Siewert (Henk++ !) maakt een kleine fout te veronderstellen dat zendamateurs wel denken techneuten zouden zijn... nu ja maybe a few of them... ik kom ze iig weinig tegen, niet erg, ik tokkel wel met die paar lui die wel in de technische aspecten van de hobbie geintereseerd zijn.
Zelfde doe ik binnen de ICT ook.
Straks schijnt de zon weer en ga ik lekker buiten het dorp wandelen. dan ben ik terstond al deze ergernissen en teleurstellingen vergeten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#81 Bericht door PA0ETE »

Ik ben deze week bezig om een (ruwe) indeling te maken van enerzijds de rubrieken in het blad, en anderzijds ook al van de artikelen die erin moeten komen.

Als er nog onderwerpen zijn of zelfs suggesties voor een rubriek, dan is het erg nuttig om daar nu iets over te zeggen. Ik kan natuurlijk niets beloven uiteraard, maar als er veel mensen voor hetzelfde zijn dan zou ik onder deze druk best eens kunnen bezwijken :-) Dat kan overigens ook bij een idee dat slechts dooréén persoon ondersteund wordt. Vooropgesteld natuurlijk dat dit het meest briljante idee is wat ik de laatste tijd gehoord heb...

Maar serieus, om te voorkomen dat ik dingen vergeet, schroom niet... :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#82 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:Ik ben deze week bezig om een (ruwe) indeling te maken van enerzijds de rubrieken in het blad, en anderzijds ook al van de artikelen die erin moeten komen.

Als er nog onderwerpen zijn of zelfs suggesties voor een rubriek, dan is het erg nuttig om daar nu iets over te zeggen. Ik kan natuurlijk niets beloven uiteraard, maar als er veel mensen voor hetzelfde zijn dan zou ik onder deze druk best eens kunnen bezwijken :-) Dat kan overigens ook bij een idee dat slechts dooréén persoon ondersteund wordt. Vooropgesteld natuurlijk dat dit het meest briljante idee is wat ik de laatste tijd gehoord heb...

Maar serieus, om te voorkomen dat ik dingen vergeet, schroom niet... :-)

Ha die John, je vraagt om suggesties, ik heb natuurlijk geen weet van wat er nu al geagendeerd is.
Maar vooruit, vanaf m'n jeugd is dit eigenlijk m'n favoriete onderwerp;"luisteren op de KG". (Ik heb nl stage gelopen bij RNW voor m'n eindexamen, dat was in 1965).
Maar ook een prachtig onderwerp, je kunt het elders op dit forum vinden, terug naar vroeger, een simpele ontvanger met buizen......

Sukses,

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#83 Bericht door PA0ETE »

Er is nog niet zo heel veel gereageerd Juul. Ik moet het allemaal zelf verzinnen denk ik :-) Niet dat ik dat vervelend vind hoor.

Uit mijn hoofd hebben we inderdaad een DX-rubriek, en verder:

Iets met zelfbouw
27 MHz/LPD/PMR (kop vergunningvrij)
Scanners/pagers
Niet-gelicentieerden
Nieuwkomers/jeugd

We hebben nog veel meer, maar het wil nu even niet komen opborrelen :-) SDR zal ook regelmatig terugkomen trouwens.

Ik denk dat we in elk geval de eerste tijd redelijk voorzichtig zullen zijn om aandacht aan buizen/oude apparatuur te geven. Enerzijds is een belangrijke doelstelling van het blad om nieuwe mensen voor onze hobby te interesseren, en dan moet je niet al te scheutig zijn met nostalgie. Verder heb ik me de afgelopen jaren regelmatig gestoord als er op de voorkant van Electron alweer een apparaat van 1950 stond, hoe leuk dat ook is. Het is niet de manier om onze hobby levend te houden. Ik ga het onderwerp aan de andere kant ook niet mijden hoor. Mijn favoriete serie artikelen aller tijden uit RAM is zonder dat ik daarover hoef na te denken de beschrijving door Bouke Zwerver PA0ZH van zijn grote buizenversterker, met van die prachtige teksten die er regelmatig in terugkwamen als "Een onderdeel als een XXXX is gewoonlijk schreeuwend duur. Zeker als je een nieuwe moet kopen, maar zelfs op de rommelmarkt betaal je je gewoonlijk nog blauw. Je kunt echter ook even naar de Praxis of de Gamma gaan, en als je dan vraagt...." Prachtig vind ik dat. Enorm :-)

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#84 Bericht door lloyd »

PA0ETE schreef:Enerzijds is een belangrijke doelstelling van het blad om nieuwe mensen voor onze hobby te interesseren, en dan moet je niet al te scheutig zijn met nostalgie.
Las net over een nieuwe film, Super 8, waarin deze moderne radio gebruikt wordt:

http://www.heathkit-museum.com/ham/hvmvhf-1.shtml

En de film doet mij denken aan De club van Draadje :-)

http://www.arrl.org/news/view/another-h ... teur-radio

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#85 Bericht door PA2LAD »

lloyd schreef:En de film doet mij denken aan De club van Draadje :-)
Mooie boeken waren dat. Ik heb er nog 2 of 3 delen van die reeks.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#86 Bericht door lloyd »

Ik denk dat je gezien de doelstelling inderdaad geen aandacht aan nostalgie onderwerpen moet besteden. Er is echter niets mis met 'oude' radiotechniek. Nuttig om de techniek van vandaag te begrijpen, en het is ook altijd maar de vraag wat verouderd is; in de een of andere vorm keert het altijd weer terug.

Wat mij betreft wordt er ruim aandacht aan zelfbouw besteed, in kleinschalige projectjes, meer bedoelt als experimentjes eigenlijk, of om zelfbouwtechnieken te demonsteren, en die in 1 weekendje af te ronden zijn. Ongeveer als http://www.arrl.org/shop/ARRL-s-Hands-O ... xperiments.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#87 Bericht door pa5cal »

Ik kan me zo voor stellen dat je wat aandacht inruimt voor het overstappen van vergunningsvrij banden naar die met vergunning. Zo kun je je oud blv135 ombouwen door xyz te doen en dan kun je hem gebruiken op 6 of 4m. Of wellicht voor HF dat soort leukigheden.

-P

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#88 Bericht door PD0AC »

PA0ETE schreef: Maar serieus, om te voorkomen dat ik dingen vergeet, schroom niet... :-)
Gezien jouw arbeidsverleden- en ervaring verwacht ik van je dat je alles de revue hebt laten passeren. Net als ik weet jij donders goed wat een blad goed maakt.

Succes gewenst van een collega en ik houd jullie vorderingen in de gaten!

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#89 Bericht door PA0ETE »

PD0AC schreef:
PA0ETE schreef: Maar serieus, om te voorkomen dat ik dingen vergeet, schroom niet... :-)
Gezien jouw arbeidsverleden- en ervaring verwacht ik van je dat je alles de revue hebt laten passeren. Net als ik weet jij donders goed wat een blad goed maakt.

Succes gewenst van een collega en ik houd jullie vorderingen in de gaten!

Hans
Als je nog een leuk onderwerp voor een artikel weet moeten we natuurlijk wel even praten. Ervaringen met ham radio via bluetooth vanaf de motorfiets? :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw tijdschrift over zenden

#90 Bericht door PA0ETE »

Ik zag laatst in dit forum ergens een shack-foto van jou, met links een metaalkleurig apparaat in een 19" uitvoering dat ik niet kende. Het off-the-record hier, maar heel kort, wat voor apparaat was dat? (Ik hoop tenminste dat ik gelijk had dat het een foto van jou was :-) )

Plaats reactie