PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#76 Bericht door PD2WR Danny »

Ook 500kHz en 160M is niet prettig om naar te luisteren als de PLC actief gebruikt wordt. Dan is daar veel gebrom te horen. Ook op 80M, 40M en een klein beetje op 20M. Was ook niets aan te doen volgens de meneer van AT. Ook niet het rateltje dat ik dan hoor tot zo'n 180MHz.

@PA3JMS, dat PLC niet tegen RF kan is mij bekent. Uit ervaring weet ik dan ook dat ze goed van slag te helpen zijn. M'n Kenwood stuurde ik, via de seriële poort, aan met een simpel bash script waar ik met 2 parameters de zend- en ontvangsttijd kon instellen. Met dit project ben ik overigens vorige week gestopt nadat de eindtrap van m'n transceiver de geest gaf.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Paul PD0PSB

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#77 Bericht door Paul PD0PSB »

Interessant artikel!

"The field trial was witnessed by high ranking personnel of Nato and the Belgian Air Force. The observers were no less than flabbergasted when confronted, in a real life situation, with an in house PLC system rendering the HF bands as good as useless."

Met dat CE keurmerk is het helemaal goedgekomen, want dat mag de fabrikant tegenwoordig zelf aanbrengen.
Niemand die dat meer toetst.

73
Paul
PD0PSB

Theo

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#78 Bericht door Theo »

PD2WR schreef:Ook 500kHz en 160M is niet prettig om naar te luisteren als de PLC actief gebruikt wordt. Dan is daar veel gebrom te horen.
Dat verbaast me dan wel weer, plc zou beneden de 2 MHz niet werken.
Maar jij constateert gewoon brom.
Niets kun je dus vertrouwen van wat plc aangaat :(

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#79 Bericht door PD2WR Danny »

Het zou ook een samenhang van apparatuur (PLC & TV/PC) kunnen zijn.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#80 Bericht door PA3JMS »

Met dat CE keurmerk is het helemaal goedgekomen, want dat mag de fabrikant tegenwoordig zelf aanbrengen.
Hangt van het product af. Voor sommige producten is het nodig om een notified body in te schakelen. Daar waar je het zelf mag. Moet je een product dossier aanleggen. Met daar in ook testen die je hebt gedaan om aan te kunnen tonen dat je aan de voor jou product geldende (EMC)-normen voldoet. Dit dossier is door een bevoegde instantie (bijvoorbeeld het AT) op te vragen.
Niemand die dat meer toetst
Dus als wij klagen en dit is terug te voeren tot een bepaald product dan zal het AT onder andere dit product dossier opvragen en zelf testen uitvoeren of laten voeren. Als dan blijkt dat er niet getest is tegen de norm of er is niets getest heeft de producent een probleem em is strafbaar. Men zal dat niet doet voor een enkele klacht over een product maar om een groot aantal klachten gaat. Tevens zal ook mee wegen het risico wat de storing met zich mee brengt. Klachten van luchtvaart en hulpdiensten zullen waarschijnlijk zwaarder wegen.
73 Jan

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#81 Bericht door pc1mb »

Wijs ook op het storen van kortegolf omroep en zo meer van die HF-toepassingen.

Kortegolf omroepen zijn misschien niet meer Nederlands, maar wel een commercieel/maatschappelijk belang, waar het AT ook gevoelig voor is.

Het storen van omroepen op de kortegolf zodat we ze niet meer kunnen ontvangen is ook gewoon strafbaar. Wij zijn niet de enigen!

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#82 Bericht door pe1pal »

Ook ik heb de laatste paar weken een s9 aan ratelende brom, uit peiling kom ik een 4 huizen verderop uit. De storing is op bijna alle banden te horen maar op 80 en 40 het ergst. Deze banden zijn praktisch onbruikbaar :shock: Ik zal eens contact opnemen om te kijken of het hier om die homeplugbagger gaat. Als dit niet aan de emc voldoet is het dus gelijk als een piraat, die krijgen tegenwoordig toch een bekeuring van 40k euro? Ongeacht of men stoort?
73'
Paul -PE1PAL

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#83 Bericht door pe1pal »

Mijn verbazing schetst dat BOL.com en bijv. Conrad een uitgebreid aanbod van deze homeplugs heeft :shock: en dus een voorname verspreider van deze ellende in nederland...
Als dit zonder EMC keuring is toegestaan wat heeft deze keurmerk eigenlijk dan nog voor waarde?
Hobby maar beëindigen en een lobby tegen aanbieders beginnen?
73'
Paul -PE1PAL

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#84 Bericht door PA0HOP »

Gekke vraag misschien?

"Hoe klinkt PLC" ?????? .......

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#85 Bericht door PA2OLD »

Info (verzamelt) en video's zie: Publications about the PLC
en ook: PLC interference on HF Radio en een eigen video: The Homeplug Story
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#86 Bericht door PA0HOP »

PA2OLD:
Bedankt Ben!
Gelukkig heb ik er (nog) geen last van, hi. ........

73
Hans, pa0hop
Leuth in de Ooijpolder

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#87 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo medestrijders,

Hoort dit onderwerp eigenlijk niet onder "EMC" ?,ik zit al een tijdje op het forum en ik heb ook veel last van plc, maar ik heb altijd onder "EMC" gezocht, en ook zelf geschreven, dus ik heb deze pagina's gemist... :oops:

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#88 Bericht door ad pa3fbi »

PD4M schreef:Op het internet worden demonstraties gegeven hoe het zenden op HF de verbinding via Powerline verstoort. Het zou me niets verbazen dat we een omgekeerde reactie gaan krijgen. Namelijk dat verontruste Powerline gebruikers en masse gaan klagen dat hun verbindingen verstoort worden door een obscuur clubje techneuten die vooroorlogse verbindingstechnieken gebruiken waardoor hun voorziening om vrijelijke informatie te ontvangen via Internet ontnomen wordt. En dat is volgens de rechten van de mens hun goed recht :D

Er zullen immers meer Powerline gebruikers zijn dan zendamateurs.

Maarten
PD4M
Hallo Maarten, wat is het adres van die filmpjes ?
Ad pa3fbi

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#89 Bericht door ad pa3fbi »

15.000 amateurs in nl, en dan de rest van de aarbol nog, van al die amateur-apparatuur, soldeerbouten, loep lampen (voor de oudere om), verlengsnoeren, meet apparaten enz. is een leuk bedrag aan belasting betaald.
Tevens hebben fabrieken en handel daar ook werk aan, is dat misschien ook geen economisch belang?

Ad pa3fbi

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#90 Bericht door PA5COR »

Vergeleken bij de 16.7 millioen potentieele klanten voor de PLC zijn wij maar een randgroep verschijnsel.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie