PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#61 Bericht door PA3JMS »

Ik wil graag geloven dat PLC een probleem is of gaat worden. Maar de vraag om inzicht te hebben in het aantalk klachten vindt ik niet zo vreemd. En is denk ik niet bedoeldt om aan te tonen dat er geen probleem is. Maar meer om te laten zien hoeveel mensen er daadwerkelijk een klacht indienen bij het AT (en hem ook melden bij de EMC commissie van de VERON). Ik heb het wel eens geprobeerd en het is erg lastig om aan cijfers te komen. Veron web site een overzicht uit 2008. Het AT de stand van de ether van verschillende jaren. En het waren echt geen honderde klachten was mijn indruk.

Ik zit al op een niveau van s6 tot s7. Zit midden in een woonwijk met honderde woningen om me heen. Ga dan maar eens aanstaan om dan een klacht in te dienen. En eerlijk gezegd ik ben niet anders gewend sinds ik mijn licentie heb.
73 Jan

Paul PD0PSB

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#62 Bericht door Paul PD0PSB »

Hoi Jan,

Tja, we kunnen er op wachten dat het voor *iedereen* een probleem gaat worden.
Je kunt ook simpelweg een wereldontvanger naast een PLC Homeplug houden en kijken of je daar vrolijk van wordt ;-)

Zaak is dat wij amateurs -de enig overgebleven waakhonden van het HF spectrum- hier niet licht over denken.

Het AT weet haarfijn dat Homeplug buiten de amateurbanden emmissies heeft die de EMC directive ver overschrijden.
Het is alleen niet in het belang van Economische Zaken om hier iets tegen te doen.

Vroeger kwam dit soort apparatuur simpelweg niet de markt op.
Nu moeten wij als amateurs aantonen dat dergelijke apparatuur stoort en met statiestieken aankomen over de ernst van het probleem.

Weer een verantwoordelijkheid afgeschoven van de overheid naar de burger.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#63 Bericht door PE7EB »

Winkeldiefstal is al een serieus probleem, maar ook daar ligt het aantal aangiften ver onder het werkelijk aantal gepleegde feiten.
De reden daarvan is simpel, het heeft geen zin, er wordt toch nauwelijks wat tegen gedaan door politie en justitie.
Mogelijk is het met de storing van PLC/PLT en andere troep net zo, men berust en "denkt" dat het zo hoort
Vergeet niet dat de basis van de EMC norm is: "gij zult niet storen"
PLC/PLT troep doet dat dus wel, en door hiaten in de regelgeving ook nog eens enigszins legaal.
Tijd voor een 0dB norm voor alles wat geen radio zender,- ontvanger of zendontvanger is.

Klagen, klagen en nog eens klagen, bij AT bij de VERON bij de VRZA, tot ze er doodmoe van worden.
En niet alleen over de amateurbanden klagen, maar over het hele HF spectrum, deze rotzooi moet de wereld uit, voor netwerk en TV zijn UTP, Coax en WiFi bedoeld, niet het lichtnet!!!!!!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE2CH

#64 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#65 Bericht door PE7EB »

Het gaat er me ook niet niet om om populair te worden ...

Het gaat erom dat die clubjes eens gaan doen waar ze voor zijn:
AT opsporen en handhaven!
VERON/VRZA opkomen voor onze belangen!

Als we ze daarvoor eerst doodziek moeten maken door dagelijks bellen, mailen en schijven, dan moet dat maar.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#66 Bericht door PA3FS »

Het AT vrijdag nog aan de telefoon gehad naar aanleiding van mijn PLC storings klacht. Nou ze doen niets en het komt er op neer dat ik de bewoners móet overtuigen om wat anders te nemen dan PLC.
Klachten worden wel bewaard voor de toekomst.Dus mensen blijf klagen bij het AT de Veron (emc commissie) en de Vrza!!

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#67 Bericht door pd2ez »

Ja PLC wordt inderdaad een groot probleem en niet alleen voor ons als radioamateurs ook defensie,scheepvaart,luchtvaart en de radioastronomie hebben er last van of krijgen het nog.Commercieel erdoor gedrukt en totaal vergeten dat de hf banden door velen nog gebruikt worden.Wel zijn er bandgedeeltjes die minder gestoord mogen worden maar dat is een doekje voor het bloeden.Jammer dat AT zo reageert op pa3fs van; zoek het maar zelf uit wij(at) gaan ons daar de handjes niet aan branden.Ik heb een tijd terug ook een vragenlijst ingevult met betrekking tot PLC en aangegeven dat de gehele hf schoon moet blijven van rommel die er niet thuis hoort zoals PLC.We worden al genoeg geplaagt met signalen die onze banden vervuilen ,zie berichten van de bandwacht van de DARC oa en vandaag nog vele Russische taxi,s op 10 mtr en behoorlijk hard ook nog.Dit is dan een minder erg iets als PLC of andere rotzooi want die taxi,s zitten dan wel op 10 mtr maar je weet dan ook dat er condities die kant op zijn...... bij PLC heb je dat niet dat blijft helaas voor altijd.......
Ik hoop dat men bij het AT en de beide verenigingen de krachten gaat bundelen en, ook bij de Valliant ketels kon het, dus moet het hier ook lukken!!!
suk6 op de banden use them ore loose them
vy 73 pd2ez

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#68 Bericht door PA2OLD »

Na lang zonder storing te zijn geweest ben ik nu ook de klos.
Mijn buurman van 2 huizen verder heeft sinds enkele weken KPN breedband met TV.
De TV staat in de kamer en die gaat met een kabeltje maar in de keuken... ja je snapt het al, een PLC.
Nu heb ik nog het geluk dat het een 'nette' PLC is, ik meen een Devolo geleverd door KPN.
Ik hoor het ding op 40 meter om de 30 KHz in de vorm van een soort pulserende fluittoon (LSB) en in de 10 meter band om de 60 KHz.
Het valt dus nog mee en tussen deze storende signalen kan ik nog werken, het is niet zo dat de banden dicht zitten met ruis.

Amateurs die niet 'geloven' dat het probleem niet zo ernstig is, zouden eens aan PA3BNX moeten vragen hoe het zit.
Die kan op geen enkele HF band meer werken!
Ik denk dat deze amateurs denken, "ik heb er geen kast van dus het zal wel meevallen".
Als dan uiteindelijk de buren (als deze amateurs al buren hebben) ook PLC's gaan gebruiken, is het te laat...

Zoek anders eens op het internet naar PLC of BPL storingen / interference en je zult een hele lading video's en berichten vinden.
Op mijn website zijn ook een aantal filmpjes te vinden en ik zal die ook verder uitbreiden.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#69 Bericht door PD2WR Danny »

Ik heb net een "prettig" gesprek gehad met Agentschap Telecom i.v.m. de PLC storingen die ik hier ondervind. Dat ze er niets aan kunnen doen was me al bekend, maar ik heb het dan ook puur gedaan voor de cijfertjes. Hoe meer meldingen, hoe meer inzicht ze kunnen krijgen van de ernst van dit grote probleem. Schroom niet om een klacht in te schieten als je storing ondervindt van deze of andere apparaten!

Ik ga in ieder geval de boel inpakken, want de lol van deze hobby is bij mij ver te zoeken op dit moment. Gelukkig heb ik ook nog andere leuke hobby's, dus dat scheelt.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

PE2CH

#70 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#71 Bericht door Theo »

PD2WR schreef: Ik ga in ieder geval de boel inpakken, want de lol van deze hobby is bij mij ver te zoeken op dit moment. Gelukkig heb ik ook nog andere leuke hobby's, dus dat scheelt.
Er is meer dan alleen korte golf?
Kom niet zo snel bij de pakken neer gaan zitten :wink:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#72 Bericht door pa5cal »

Een ieder met een HF set en last van PLC storing kan zo even over 26.965-27.405 draaien en kijken wat er te horen is ;) Ik raad ook aan dat even te doen.

-P

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#73 Bericht door PD2WR Danny »

Theo schreef:Er is meer dan alleen korte golf?
Kom niet zo snel bij de pakken neer gaan zitten :wink:
Ik heb niet zoveel met VHF en hoger. HF is meer mijn ding. Ik vind het ook leuk om de kortegolf af te struinen naar numberstations, piraten e.d. Dat is nu gewoon niet meer mogelijk.
Snel? Na zo'n 2 jaar naar een dicht geslibde kortegolf te hebben geluisterd vind ik het wel prima zo.
PA4DHG schreef:Weet iemand hoeveel hinder CB-ers ondervinden van deze troep?
Lijkt me aannemelijk dat die groep ook last heeft hiervan bij rx.
27MC valt buiten de notches, dus ga er maar van uit dat die er enorm last van hebben.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Theo

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#74 Bericht door Theo »

Korte golf is ook 500 KHz en 160 meter, heb je daar dan ook last?
Ja je mag er niet zenden maar daar kun je wat aan doen :wink:

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#75 Bericht door PA3JMS »

Er is op dit forum ook al eens verwezen naar dit stukje:
http://www.uba.be/nl/dossiers/bpl/uba-t ... plc-system
Waar in te lezen valt dat de PLC techniek zelf niet goed bestand is tegen onze uitzendingen , citaat:
The PLC system tested is extremely sensitive to interference from legitimate transmitter signals inside the amateur bands. Power levels as low as 5 Watt have shown to disrupt the link. Tests were done by pinging the network and by transmitting a film over the network.
M.a.w. set niet weg doen maar gebruiken om bijvoorbeel WTSJ te gaan bedrijven in de avonduren.
73 Jan

Plaats reactie