PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

PLC Homeplug internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

Een tijdje geleden heeft AT vele amateurs verzocht om informatie te geven m.b.t bandnotches in PLC apparatuur.
Door de vraagstelling wordt meteen duidelijk dat goedkeuring van deze appatuur al een voldongen feit is, er wordt slechts nog "ge-finetuned" waar deze apparaten meer of minder storen. De HF wordt simpelweg ingeleverd aan fabrikanten van deze apparatuur zodat zij hun commercieel belang kunnen najagen.
Nederland en het AT gaan daarin mee. Amateurverenigingen zouden volledig in paniek moeten zijn, maar zijn dat niet. De opkomst van PLC appartuur is al in volle gang.
Het aantal berichten van radioliefhebbers die geen HF meer kunnen ontvangen groeit met de dag.

Die notches zijn niet toereikend, HF over onafgeschermde 220V leidingen is in principe een volslagen idioot concept.
Het gedrag van pulserende breedband HF energie over netleidingen en aangesloten apparatuur is geheel onvoorspelbaar.
Richtlijnen of normen voor deze apparaten zijn nauwelijks van te voren in te schatten, het gedrag is afhankelijk van de plaatsing en netleidingen.
PLC is vooral makkelijk en relatief goedkoop. Ter verrijking van fabrikanten wordt er doormiddel van lobby's een norm doorgeduwd die enorme gevolgen zal hebben voor onze hobby.

Voor goedkope massaoverdracht van data -waar vele andere schone alternatieven voor zijn- wordt de korte golf simpelweg "ingeleverd".
Dit geheel ten bate van commerciele belangen.

De korte golf is een volstrekt uniek stuk spectrum. Door natuur en atmosfeer wordt ons de mogelijkheid geboden om wereldwijd te communiceren, zelfs met lage vermogens.
Er is geen vergelijkbaar of ander stuk radiospectrum met deze unieke eigenschappen. Als dit spectrum onbruikbaar wordt door PLC of andere vervuiling dan zijn we het met zijn allen DEFINITIEF kwijt. De HF is op geen enkele manier vervangbaar.

Als PLC/Homeplug door Nederlandse en internationale wetgevingen komt is dit een ONOMKEERBAAR proces.
Communicatie via de korte golf zal dan in vrijwel geen enkele woonwijk, en ver daarbuiten, nog mogelijk zijn.
Grondruis zal overal met dB's toenemen.

Zelf heb ik een aantal van deze apparaten in zicht en van 2 t/m 28 MHz heb ik 24 uur per dag 7 dagen per week 365 dagen per jaar meer dan S9 storing.
De kortegolf is hier volledig onbruikbaar geworden. PLC stoort continu, ook als er geen data overdracht is.

Ben je een liefhebber van het unieke HF spectrum: klaag!
Klaag bij het AT over iedere storing waarvan je denkt dat het PLC is.
Klaag bij omroepzenders,kustwachtstations,luchthavens dat je hun diensten niet langer kunt ontvangen.
Klaag bij de overheid dat je recht op informatie wordt aangetast.
Klaag bij je buren, als ze je begrijpen.
Klaag in de media.
Klaag overal waar je maar kunt.

Als we niet klagen, is het straks echt te laat!
Dan staat de korte golf als afgesloten hoofdstuk in de geschiedenisboeken.

73
Paul
PD0PSB
(HF luisteraar sinds 1977)

>PLC Homeplug herken je aan een ratelende tikkende storing van ongeveer 2 t/m 28 MHz.
>Rond de amateurbanden zijn meestal notches toegepast, daar zijn de signalen 30dB zwakker.
>Bij overdracht van data veranderen de pulsen in breedbandige piepende ruis van dezelfde of grotere sterkte.
>PLC Homeplug apparaten zenden volcontinu HF het stopcontact in ook als er geen data overdracht nodig is.
>Er zijn vele films van amateurs te vinden op YouTube, de meesten daarvan hebben geen HF ontvangst meer.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#2 Bericht door PD0MV »

We moeten dit ken baar maken, in de Media.

maar op welke manier, wat is de beste manier


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#3 Bericht door PA1BVH »

om iedereen blij te maken http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_04/OFF01.SHTML :twisted: :evil:

dus wil je er iets tegen doen? ga naar de lokale aldi en koop dat rek leeg.........
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#4 Bericht door Steef »

We moeten gewoon doen wat ik al eerder geopperd heb.
Wij zendamateurs moeten notch filters gaan maken die we overal op het net kunnen zetten.

Alles tussen de 50 hz en 30 Mhz wat op het net gezet wordt moet gewoon kortgesloten zijn.

Als er een paar handige amateurs op staan die een dergelijk filter kunnen ontwikkelen wat makkelijk na te bouwen is,
dan allemaal anmas die dingen bouwen en in de WCD's douwen.
Dan gaat de dag en nacht ook gelijk op tilt.

Mensen kopen dat ding, werkt dan niet goed, en brengen het terug.

Als mijn buren zo'n ding kopen, dan koop ik er 10 en zet ze allemaal aan.
Dan zal dat ding ook niet werken, en kunnen ze die dingen gelijk terug naar de aldi brengen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#5 Bericht door PE7EB »

Steef schreef:Als mijn buren zo'n ding kopen, dan koop ik er 10 en zet ze allemaal aan.
Dan zal dat ding ook niet werken, en kunnen ze die dingen gelijk terug naar de aldi brengen.
Alleen als jij op de zelfde fase zit als je buren Steef, en in een rijtje gaat dat meestal niet op (L1, L2, L3, L1, L2, L3 ... enz.)
Zit je wel op dezelfde fase kun je die aankoop besparen, gewoon een oude stofzuiger, of een andere lekker vonkende motor 24 uur per dag laten draaien :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#6 Bericht door PA7RG »

Een ingezonden bericht in de computertijdschriften van bijvoorbeeld de emc-cie van de Veron (deskundig op dit terrein) zou al helpen en de verenigingen hebben dit punt ook al op de agenda bij het amateuroverleg met AT.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#7 Bericht door Steef »

PE7EB schreef:
Steef schreef:Als mijn buren zo'n ding kopen, dan koop ik er 10 en zet ze allemaal aan.
Dan zal dat ding ook niet werken, en kunnen ze die dingen gelijk terug naar de aldi brengen.
Alleen als jij op de zelfde fase zit als je buren Steef, en in een rijtje gaat dat meestal niet op (L1, L2, L3, L1, L2, L3 ... enz.)
Zit je wel op dezelfde fase kun je die aankoop besparen, gewoon een oude stofzuiger, of een andere lekker vonkende motor 24 uur per dag laten draaien :mrgreen:
Als oud GEBer :shock: weet ik hoe het zit, maar ook heeeeeeeelllllll goed hoe ik bij die andere fasen kan komen :twisted:

En de NUL en AARDE delen ze tegenwoordig allemaal :mrgreen:
Wie praat luistert niet

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#8 Bericht door PA3LS »

Ik heb ergens gelezen dat er in de meterkast een filter zit waardoor die PLC signalen niet verder dan de meter komen. Heeft het dan wel zin om zelf HF signalen op het net te zetten? Je zou dan moeten werken met instraling.
Kan iemand 't filtergebeuren bevestigen?

Ik denk dat we beter af zijn met een heftige QRO zender met 'n iets te korte langdraad op zolder en aarde aan de PE-aarde.
Of we moeten de vonkzender opnieuw introduceren...

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#9 Bericht door pe5t »

Tubefreak,

Nee, er zit geen filter in de meterkast.
Het initiatief van Paul is lovenswaardig.
Mede gelet op de recente Aldi aanbiedingen.
De leverancier van deze PLC-modems maakt gebruik van een hiaat in de EU-regels.
Buitengewoon laakbaar, maar tja...
De EU probeert nu tot een oplossing te komen door een norm op te stellen. AT heeft een enquete gehouden onder belanghebbenden. Ik hoop dat jullie daar aan hebben meegedaan.

Kees

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#10 Bericht door PD0MV »

inderdaad, ik zelf heb ook gehoord dat het bagger is, dat mensen er ook over klagen dat het niet werkt en ook veel te traag is om werkelijk verbinding tot stand te laten komen.

die internet stopcontact dingen zijn gewoon slecht, dat is gewoon piraterij, maar dan EU goedgekeurd, door de vingers gezien :mrgreen:


maar inderdaad gewoon notch filters bouwen soort zelfde idee als band filters.

maar ik hoop dat die dingen gauw veranderd worden of pertinent uit de schappen verdwijnen.

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#11 Bericht door PA3JMS »

Ben lid van de consumenten bond. Op hun sites staan onder: http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... opcontact/ testen enz. De Consumenten Bond is nog al lovend en je zou zeggen promoot bijna deze aparaten. Als je lid bent kan je vragen stellen en dus ook opmerkingen maken. Ik heb getracht een kritische noot te plaatsen. (Wat lastig 135 kar max.) Wellicht kunnen er meer amateurs die lid zijn via deze route wat negatieve puntjes bij een ander publiek onder de aandacht te brengen.

Wie weet of er op Europees niveau door de verenigingen wordt samen gewerkt? De RSGB is behoorlijk actief. Zij hebben zelfs een fonds op gericht.

Wil best klagen bij het AT maar heb momenteel (gelukkig) geen klachten.

Wellicht is het mogelijk e-mail, handtekeningen acties via dit forum op te starten. Ik zie hier vaak goed beargumenteerde stukjes voor bijkomen. Als er mensen zijn die wat voorbeelden zouden kunnen maken van protest/aandacht vragende brieven/e-mails zou dat mooi zijn. Als er dan anderen zijn die e-mail adressen weten waar we ze naar toe kunnen sturen welicht kunnen we dan iets bereiken.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#12 Bericht door PE7EB »

pa3jms schreef:De RSGB is behoorlijk actief. Zij hebben zelfs een fonds op gericht.
Tijd dat de VERON en VRZA dat ook snel samen gaan opzetten.
Daarnaast contact maken met UBA, VRA, DARC en van mijn part alle Europese amateurverenigingen om het zelfde te doen, en dan zo snel mogelijk met z'n allen een procedure bij het Europees Hof aanspannen.
Ik ben geen jurist (helaas), maar puur afgaande op gezond verstand moet er toch een manier zijn om dit wanproduct op Europees niveau verboden te krijgen?
Laten we nu eens een keer niet rustig snoezelend blijven afwachten, maar de uitdrukking "de beste verdediging is de aanval" hanteren.

Wetende dat de voorzitter van de VERON hier in ieder geval meeleest zou ik van hem graag een reactie lezen.

15.000 amateurs * €10,00 = €150.000, daar moet toch iets mee te doen zijn ;)
Laatst gewijzigd door PE7EB op 26 jan 2011, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#13 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#14 Bericht door PA1A »

pe5t schreef:Tubefreak,

De EU probeert nu tot een oplossing te komen door een norm op te stellen. AT heeft een enquete gehouden onder belanghebbenden. Ik hoop dat jullie daar aan hebben meegedaan.

Kees
Wie heeft wel een email aan het AT gestuurd met de tekst:
Gebruikte Freq. 500KHz-50MHz (alle amateurbanden binnen dit spectrum. Ik verzoek u dat er in de norm wordt opgenomen dat er in PLC apparatuur notches worden toegepast voor alle frequentiebanden waarop het voor zendamateurs is toegestaan om te experimenteren. De voorgestelde 30dB notches geven te weinig onderdrukking voor mij als radioamateur. Het toestaan van PLC maakt het voor mij onmogelijk om naar nationale een internationale radiouitzendingen te luisteren. Ik ben bezig met experimenten waarbij zeer lage signaal/ruisverhoudingen een belangrijke rol spelen. Toename van de ruis door het toepassen van PLC zal deze experimenten onmogelijk maken. Als laatste punt: de onafgeschermde huisleidingen die bij PLC worden toegepast geven ongewenste storing bij de ontvangst van radiosignalen en vervuilen het electriciteitsnet. Tevens is de PLC technologie achterhaald, omdat er veel snellere methoden van dataoverdracht beschikbaar zijn die tevens geen storing veroorzaken bij frequentiegebruikers.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PLC internet via stopcontact > mensen klaag,klaag,klaag!

#15 Bericht door PA3JMS »

@PA1A Als je bedoelt de enquete op de web site ja dat heb ik gedaan. Niet met de fraaie tekst zoals in jou post.

Overigens lijkt de enquete nog steeds open! En is op deze link te vinden:
http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... r-PLC-norm

Ik zou zeggen doen. Baat het niet dan schaadt het niet.
73 Jan

Plaats reactie