Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#1 Bericht door PD0MV »

145.612.50MHz Repeater Rotterdam

Tijdelijk Bezet Door DARES

NU vandaag in verband met Moerdijk 5 jan 2010


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#2 Bericht door coolepascal »

Ik ben aangemeld als vrijwilliger bij DARES en vind (in mijn naiviteit) dat ook een goed initiatief
maar ondanks de ramp die er momenteel plaatsvind is er geen werkelijk communicatie probleem en valt dat ook niet te verwachten.
Als DARES op dit moment een goede dienst kan bewijzen is dat goed voor dit initiatief maar maak ik mij werkelijk zeer grote zorgen over de kwaliteit van de hulpverlening binnen Nederland. zo erg zal het hopenlijk nog niet zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#3 Bericht door PE1LGW »

PD0MV schreef:145.612.50MHz Repeater Rotterdam

Tijdelijk Bezet Door DARES

NU vandaag in verband met Moerdijk 5 jan 2010


73 PD0MV
Wordt de repeater dan alleen nog maar door Dares gebruikt, en kunnen de andere gebruikers hierdoor geen gebruik maken van deze repeater.
Of maakt Dares ook gebruik van de repeaters, naast de andere gebruikers.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#4 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#5 Bericht door PA2LAD »

PB1SAM schreef:
PE1LGW schreef: Wordt de repeater dan alleen nog maar door Dares gebruikt, en kunnen de andere gebruikers hierdoor geen gebruik maken van deze repeater.
Of maakt Dares ook gebruik van de repeaters, naast de andere gebruikers.
Ik denk het laatste, want DARES heeft geen recht op exclusief gebruik van frequenties of repeaters.
Dat niet, maar als je ook maar een beetje fatsoen in je lijf hebt, ga je niet proberen een QSO te voeren als er noodradioverkeer plaats moet vinden.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#6 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#7 Bericht door PA2RU »

PB1SAM schreef:Ik ben overigens van mening dat repeaters sws niet gebruikt mogen worden voor noodverkeer.
Mee eens..
Mocht je echte calamiteiten hebben en wel zodanig dat het electriciteitsnet landelijk plat ligt , dan heb je ook niks aan een repeater.
Daarnaast zie ik in het geval van de grote brand in Moerdijk het nut er niet van in dat Dares daar een repeater voor 'reserveert' .
De reguliere hulpdiensten kunnen gewoon hun werk doen omdat hun eigen communicatienetwerk normaal functioneert.
73 René PA2RU

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#8 Bericht door PE1JBG »

Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES
"Tijdelijk GEBRUIK 145.6125 MHz repeater Rotterdam door DARES" is wellicht beter op zijn plaats als onderwerp kop.

Betekent dus niet "geclaimd" of "bezet" door DARES.
Het vraagt -gezien een mogelijke escalatie van de Moerdijk ramp- wel om enig begrip van andere repeatergebruikers om de repeater (en 145,500) vrij te houden voor DARES (nood)verkeer.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#9 Bericht door coolepascal »

Ik ben het helemaal met Pascal-SAM eens.

- Fatsoenshalve laat je de repeater op verzoek vrij, dt geld voor iedere noodsituatie
- DARES zou als organisatie er verstandig aan doen er van uit te gaan dat bij het uitvallen van de telecomstructuur ook repeaters zullen uitvallen.
- Ik vind DARES nog steeds een zeer goed initiatief maar ik heb al lang gezien dat er nog en heel lange weg te gaan is voordat DARES in een onvoorbereide situatie van enig belang kan zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#10 Bericht door PA2LAD »

PA2RU schreef:Mocht je echte calamiteiten hebben en wel zodanig dat het electriciteitsnet landelijk plat ligt , dan heb je ook niks aan een repeater.
Waarom niet? Hij kan wel op een noodstroomaccu of een andere noodenergiebron zijn aangesloten. Die setjes op 12 Volt in een voertuig blijven ook normaal werken toch? Dat je een portofoonaccu niet meer kan opladen via 230 V is vervelender, maar ook daar bestaan voertuigladers voor. Als je alle C2000, GSM, UMTS en RAMdata masten van een agregaatje moet voorzien, heb je nog een hele klus en is na een paar uur het "vuur" daarin wel gedoofd.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#11 Bericht door PE1LGW »

Ik had de vraag al voorzichtig gesteld maar dit valt bij enkele misschien niet helemaal goed, was geen opzet.
Ik snap de reactie van PA2LAD ook wel, we moeten wel rekening houden met de nood situatie.
Ik zal ook niet gaan inbreken, op de repeater om een verbinding te maken, lijkt mij duidelijk.

Maar waarom wordt afgeweken van de frequenties, die door Dares zelf zijn gemeld op hun site.
Zo als ze zelf schrijven op hun site.

Binnen het nationale bandplan voor Nederland, op vrijwillige basis én rekend op uw hamspirit, wil de stichting DARES de onderstaande frequenties en modes (typen uitzending), gebruiken voor nationale en internationale noodcommunicatie per amateurradio.
Nationale en regionale coordinatoren worden geacht zoveel mogelijk deze frequenties in dergelijke gevallen te bewaken/uit te luisteren.
foto 1.png

Phone Frequenties
Wit - Internationale EMComm frequentie
Geel - Landelijke frequentie
Groen - Regionale frequentie
Blauw - Lokale frequentie


Mocht ik zelf in de regio rond rijden, was mijn eerste frequentie waar ik ga luisteren is 145.500.
Procedures zijn mooi maar we moeten ons er wel aan houden.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#12 Bericht door PA2LAD »

Tja, frequenties uitkiezen op de 70cm LPD kanalen (vol met bagger) kan ik ook niet echt slim noemen. Had dan ergens wat frequenties aangewezen tussen 435 en 436 MHz. Dat zal wel niet volgens het bandplan zijn, maar al dat geprut op LPD ben je wel kwijt.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#13 Bericht door coolepascal »

PA2LAD schreef:
PA2RU schreef:Mocht je echte calamiteiten hebben en wel zodanig dat het electriciteitsnet landelijk plat ligt , dan heb je ook niks aan een repeater.
Waarom niet? Hij kan wel op een noodstroomaccu of een andere noodenergiebron zijn aangesloten. Die setjes op 12 Volt in een voertuig blijven ook normaal werken toch?
Sorry hoor, er is een calamiteit gaande, als je dan eerst nog even naar Piere Boels (verhuurt alles behalve zijn dochter) moet gaan om een aggregaatje te huren zodat je zeverpaal het doet ben je echt te laat (dit nog afgezien dat Pierre net die dag op vakantie is gegaan).
repeaters zijn als regel niet voorzien van een backup en dus niet betrouwbaar voor inzet bij calamiteiten.

Het bakkie in je auto blijft idd wel werken en als de accu leeg dreigt te raken dan kun je de motor even laten draaien om deze bij te laden (niet te lang mee wachten anders wordt het aanduwen :twisted: )

Het kiezen van LPD frequenties is wel degelijk slim, tijdens een calamiteit is alle hulp welkom, dan intereseerd het echt niemand of je wel een tokkelvergunning hebt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#14 Bericht door PE5PVB »

Dares is sowieso overbodig in Nederland. Bij welke ramp dan ook zal er een redelijk werkend communicatienetwerk opgezet worden door de hulpdiensten of eventueel defensie indien de noodtoestand wordt uitgeroepen. Zij hebben veel betere apparatuur en mogelijkheden. Dit zal naar alle waarschijnljikheid sneller zijn dan DARES. Daarnaast is het een extra stap in de communicatie, waardoor er meer fouten in de over te dragen info zal ontstaan aangezien zendamateurs niet altijd bekend zijn met de vaktermen.

Het enige wat wij als amateurs zouden kunnen doen bij een enorm grote ramp (watersnood, blackout etc) is communicatie voor de burger verzorgen en eventueel de lokale media ondersteunen. Echter dat staat nu net niet in de doelstellingen van DARES.

Het blijft een leuk hobby clubje, maar het zal nooit daadwerkelijk in aktie komen.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#15 Bericht door PD0MV »

ze zijn ingezet, met moerdijk jl
toen er een helicopter tegen hoogspannings masten aanvloog, zijn ze ingezet.

en dares is ERKEN, dus hoezo overbodig, als je erkent ben dan is het MERKWAARDIG om dan te zeggen dat ze overbodig zijn !!!!!!!!
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie