Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES-terug in de tijd......

#121 Bericht door Juul - PE0GJG »

Op 8 december 1972 was er weer eens ontploffing van de droogkamer van de kruitfabriek in Muiden. Er vielen 2 doden en 3 zwaargewonden. ook was er grote schade in Muiden en algemene verontwaardiging over de ramp.

Ik weet het nog goed, ik was bezig in onze electronische werkruimte in Lapershoek bezig om studio apparatuur te repareren. ik werkte namemlijk als technicus bij Radio Veronica ( de zeezender). En opeens kwam er iemand binnen die riep;" de kruitfabriek is weer ontploft!". Mensen in 't Gooi weten dan precies wat er bedoeld wordt. Behalve de politie en de brandweer werd ook de  BB ingeschakeld. Nu wist ik dat de BB ( Burger Bescherming ) z'n communicatienetwerk had "boven" in de FM band. Ergens in de buurt van 108 mHz. Dus ik gauw een FM ontvanger aangezet en wat zich toen afspeelde tart elke beschrijving. Hoe vreselijk amateuristisch dat ging. Bij een echte ramp !
Ik heb toen gauw een cassette recorder gepakt en alles opgenomen. Maar naarmate de ochtend vorderde begon ik me steeds meer te ergeren. Nu heb ik toch zowiezo iets tegen autoriteiten ( tijdens en sinds Veronica heb ik dat ontwikkeld ) en bedacht mij dat het leuk zou zijn om dit gedoe maar eens in de openbaarheid te brengen. Ik heb toen de legendarische Peter Flik producer-regisseur van de VPRO radio gebeld en hij wilde dolgraag de tape hebben. Ik dus op de fiets naar de VPRO villa op de s'Gravenlandseweg in Hilversum met de door mij opgenomen band.
Op 15 december 1972 zaten m'n opnamen in "VPRO vrijdag". En daar waar gesproken wordt over "een luisteraar", nou dat was ik.
Ik lees al een paar dagen de DARES verhalen en het commentaar hierop, toch ben ik van mening dat wij uiteindelijk als zendamateur zoiets beter kunnen als in de opname te horen is. Behalve dan de zendamateur die in de nu volgende docu een rol speelt, hij is later een bekend zendamateur geworden, maar bakte er toen ook niks van. Nee, ik zal z'n naam niet onthullen ivm de privacy.

O, ja, de BB is reeds lang geleden opgeheven, ja de mast van ze in Hilversum staat er nog aan de Diependaalse laan.

Via de volgende link is de docu te downloaden. Veel luister plezier!

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SKZUPIBSFICG.mp3


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#122 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#123 Bericht door pe1rea »

Hilarisch Juul.
Gelukkig ging het bij mij een stuk beter. :)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#124 Bericht door pe1rea »

PB1SAM schreef:
jimrea schreef: Je mag van mij bij je persoonlijke mening blijven, dat maakt mij niet uit.
Dat je mening kant nog wal raakt zien de meeste redelijke mensen wel.
'Een bord voor je kop' is hier in Nederland gelukkig niet verboden.
Als echter ondanks alle argumenten blijft roeptoeteren zal ik op gegeven moment zeggen, 'verminderde intelligentie is in Nederland ook niet strafbaar'.
Gelukkig niet.
Dat jij de toegevoegde waarde van een vrijwilligers organisatie als Dares niet ziet kan ik niets aan doen.
Ik geef mijn mening, jij beledigt mensen. Dat zegt meer over jouw intelligentie, dan die van mij. :-)
Waar beledig ik mensen?
PB1SAM schreef:
jimrea schreef: Dat jij alle vertrouwen in ons defensie apparaat steekt kan ik niets dan naief noemen.
Ik hou er ook niet van dat anderen mij woorden in de mond leggen die ik nooit gebruikt heb.
Ik vaar niet blind op hulpverleningsorganisaties, maar al helemaal niet op clubjes als DARES.
Daar ben ik (helaas) te nuchter voor.
Redde wie zich redden kan, en de rest moet maar hopen dat hij/zij goed terecht komt.
Zelfredzaamheid noemt men dat.
Jij mag jezelf redden.
Ik red ook eerst mijn gezin indien het aan de orde is.
Maar ik woon in een grote regio, indien ik zelf geen last heb, dan zal ik indien gevraagd mijn diensten ter beschikking stellen.
Dat is iets anders dan jij doet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#125 Bericht door PE5PVB »

Ach, laat iedereen in zijn waarde. Er zijn genoeg argumenten over en weer gegaan. Helaas is het ook weer eens bewezen dat mensen die niets in DARES zien uitgemaakt worden voor onwetenden, liegebeesten en weggezet worden als dom. Volgens mij heeft dat niets meer met vrijheid van meningsuiting te maken.

Nogmaals, er zijn twee dingen die mij niet bevallen aan DARES:

1. De doelstelling is in mijn ogen verkeerd. Ik vind dat dit burgerinitiatief primair gericht moet zijn ter assistentie van communicatie voor burgers op het moment dat er geen andere mogelijkheid meer is. Zie mijn eerdere voorbeelden.

2. Er blijft een mentaliteit van bobo gedrag aanwezig, en menigeen denkt toch wat meer te zijn als een ander omdat ze een DARES sticker op de bumper hebben. Ik heb een vreselijke hekel aan mensen die zich boven iedereen uit prijzen. Ik heb zelf onlangs nog een aanvaring gehad met een van de bestuursleden. Ik onderhoud een site waarop nogal eens kritisch over DARES wordt geschreven. Kreeg een formeel verzoek of ik het logo niet meer wilde gebruiken aangezien daar copyright op rust en ik geen toestemming daarvoor had. Ik neem aan dat ze ook alle honderden andere sites hebben benaderd?

Ik kan verder uit niets op maken hoe het zit met eisen zoals operating practice en technische kennis. Vooral dat laatste krijgt volgens mij totaal geen aandacht. Als je in echte barre situaties komt te zitten is het wel handig om van een stukje draad, een knikker en een luidspreker een zender te maken (bij wijze van spreken). Als ik verder kijk zie ik dat er vooral veel met oude mobilofoons ed wordt gewerkt. Sorry, maar ik wil mijn leven niet laten afhangen van een setje, welke 30 jaar geleden al is afgeschreven en bij drie harde klappen allerlei rare dingen gaat doen.

Ik wens DARES veel wijsheid toe en hoop dat ze de kritiek die op verschillende plekken wordt geuit ook eens bespreken i.p.v. mensen te veroordelen als onwetenden, maloten en leugenaars. Of moet ik mijn kritiek aan komen bieden in een boekwerk, vol juridische termen en persoonlijk in driedelig pak met een zwarte mercedes een stropdas met de juiste speld en Ing voor mijn naam??

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#126 Bericht door pe1rea »

PE5PVB schreef:Ach, laat iedereen in zijn waarde. Er zijn genoeg argumenten over en weer gegaan. Helaas is het ook weer eens bewezen dat mensen die niets in DARES zien uitgemaakt worden voor onwetenden, liegebeesten en weggezet worden als dom. Volgens mij heeft dat niets meer met vrijheid van meningsuiting te maken.
Ik heb alleen comment gelevert daar waar mensen zonder kennis van zaken zaken vertellen die of, niet waar zijn, of, verdraaid.
Nogmaals, er zijn twee dingen die mij niet bevallen aan DARES:
Dat is jouw goed recht
1. De doelstelling is in mijn ogen verkeerd. Ik vind dat dit burgerinitiatief primair gericht moet zijn ter assistentie van communicatie voor burgers op het moment dat er geen andere mogelijkheid meer is. Zie mijn eerdere voorbeelden.
Wij komen alleen in actie als het ons gevraagd wordt, is het nu eens duidelijk?
Ik ga niet op eigen houtje mezelf opdringen aan de instanties.
Ik heb wel beter te doen, voor mijn gezin zorgen bv.
2. Er blijft een mentaliteit van bobo gedrag aanwezig, en menigeen denkt toch wat meer te zijn als een ander omdat ze een DARES sticker op de bumper hebben. Ik heb een vreselijke hekel aan mensen die zich boven iedereen uit prijzen.
Ik heb geen bumpersticker, en buiten de naaste medewerkers wist tot voor kort (dit topic) zeer weinig mensen dat ik al iets van 6 jaar met Dares bezig ben, Bobo gedrag?
Ik heb zelf onlangs nog een aanvaring gehad met een van de bestuursleden. Ik onderhoud een site waarop nogal eens kritisch over DARES wordt geschreven. Kreeg een formeel verzoek of ik het logo niet meer wilde gebruiken aangezien daar copyright op rust en ik geen toestemming daarvoor had. Ik neem aan dat ze ook alle honderden andere sites hebben benaderd?
Ik ga niet over de stichting, dat moet je zelf uitvechten, we hebben hier in NHN een eigen vereniging die niets, ik herhaal, niets met de stichting uit te staan heeft.
Ik kan verder uit niets op maken hoe het zit met eisen zoals operating practice en technische kennis. Vooral dat laatste krijgt volgens mij totaal geen aandacht. Als je in echte barre situaties komt te zitten is het wel handig om van een stukje draad, een knikker en een luidspreker een zender te maken (bij wijze van spreken). Als ik verder kijk zie ik dat er vooral veel met oude mobilofoons ed wordt gewerkt. Sorry, maar ik wil mijn leven niet laten afhangen van een setje, welke 30 jaar geleden al is afgeschreven en bij drie harde klappen allerlei rare dingen gaat doen.

Ik wens DARES veel wijsheid toe en hoop dat ze de kritiek die op verschillende plekken wordt geuit ook eens bespreken i.p.v. mensen te veroordelen als onwetenden, maloten en leugenaars. Of moet ik mijn kritiek aan komen bieden in een boekwerk, vol juridische termen en persoonlijk in driedelig pak met een zwarte mercedes een stropdas met de juiste speld en Ing voor mijn naam??
Ik zeg, meld je aan hier in NHN en kijk wat we willen en kunnen.
Je wordt dan vanzelf wijzer.
Je kunt mij een mail sturen eventueel, regel ik eea wel verder voor je.
Wat betreft 30 jaar oude setjes, een beetje minder kan ook wel over mijn 910 niet?
Laatst gewijzigd door pe1rea op 08 jan 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#127 Bericht door PE7EB »

Als je ons in onze waarde laat. laten wij dat jou ook :!:
Ga je echter zonder enige kennis van zaken lopen roeptoeteren en raaskallen, loop je het risico dat iemand je daar op aanspreekt.
Als je daarna ook nog eens alle serieuze antwoorden naast je neerlegt en vrolijk doorgaat met het verkondigen van onzin, kunnen de reacties wat feller worden ja, "wie kaatst kan een bal verwachten".
Schijnbaar zijn echter de op Za.COM gehanteerde normen en waarden nog niet overschreden, anders had Steef zich wel laten horen :)

Wat oudere mobilofoons betreft, naar mijn persoonlijke mening (voordat dit weer verkeerd geïnterpreteerd, geciteerd dan wel uitgelegd wordt, zoals meerdere keren gebeurd is in dit topic) ik heb meer vertrouwen in goede analoge techniek die zich op diverse manieren bewezen heeft, dan in een digitaal netwerk wat diverse malen bewezen heeft bij grote calamiteiten de druk niet aan te kunnen.

Op de meeste van je verdere vragen en opmerkingen is eerder in het topic reeds uitgebreid antwoord gegeven dus dat ga ik niet herhalen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#128 Bericht door PE5PVB »

Wie zegt dat ik geen kennis van zaken heb? Alleen omdat ik niet geloof in de missie van DARES?

Op technisch vlak heb ik het niet over digitale verbindingen of technieken (die zitten er namelijk ook in een Condor), maar meer over de betrouwbaarheid van zo'n set. Ik heb in het verleden al voldoende afgeschreven mobilofoons gezien die door amateurs worden gebruikt. Ze zijn simpelweg onbetrouwbaar. Ik heb dit ervaren als professional, aangezien het onderdeel van mijn werk is om met LMR/PMR te werken.

- Slechte contacten door de jaren heen
- Condensatoren die verlopen zijn
- Tantaal condensatoren die plotseling ontploffen

Deze drie punten gaan zeker parten spelen op het moment dat zo'n tranceiver onder stress komt te staan bij bepaalde omstandigheden, denk aan bepaalde temperaturen en luchtvochtigheid.

Laten we het dan even maar niet hebben over het feit dat het grootste gedeelte van deze zendontvangers niet voldoen aan de onderdrukking van ongewenste signalen, afgezien ik me niet voor kan stellen dat bij een noodsituatie dát een issue zal zijn.

Dan vraag ik me af hoe ver je wilt gaan, ben je bereid om met je IC910 in een modderige tent te gaan bivakeren waarbij elk moment het water kan binnenstromen of ontruimt moet worden?

Ook ik heb DARES vanaf het begin gevolgd, vanaf de eerste inventarisatie bespreking op de DvdA jaren geleden. Op dat moment had ik er al een naar gevoel bij. Nogmaals, ik geloof er niet in dat DARES ooit effectief zal worden ingezet bij een ramp. Ik denk dat de manschappen op dat moment veel beter kunnen worden ingezet voor communicatie voor de burger.

Als er echt stront aan de knikker is en men wordt gevraagd te assisteren, dan vermoed ik dat het verzoek van de instanties zal zijn om burgercommunicatie op te zetten. Ik kan alleen nergens terugvinden in de gegevens op de DARES site tot hoever men daarop is voorbereid en of men weet hoe je moet omgaan met burgers in crisis.

Dit is mijn mening, en ik vermoed dat die redelijk reëel is. Heb geen zin meer om simpelweg steeds uitgemaakt te worden voor iemand die geen kennis van zaken heeft. Dat hebben jullie ook niet, aangezien je geen praktijkervaring hebt. Simpelweg omdat je nooit ingezet bent met DARES.

Ik vraag me af of jullie hebben gevolgd hoe de communicatie verliep tijdens de watersnood en mega ontruiming in de Bommelewaard en wat dat voor problemen heeft opgeleverd voor de burgers betreft communicatie. Dat was zelfs nog in het tijdperk zonder internet en GSM. Nu is iedereen daar erg afhankelijk van en zullen de problemen alleen maar groter zijn.

Kritiek moet je omarmen, bespreken binnen je organisatie, en niet meteen weg wuiven.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#129 Bericht door pe1rea »

Gelukkig ben ik niet afhankekijk van een modderige tent, maar indien wel, dan nog.
Ik heb inmiddels ervaring met de 'geroemde' leger spullen en organisatie.
Via Floodex.
We kunnen hier lang en breed over discuseren, maar feit blijft dat jij geen vertrouwen stelt in het improvisatietalent van je medeamateurs.
Mocht er een storno 6000 ontploffen, schuif ik binnen 10 seconden een verse in de slee, en desnoods nog 4 keer.
Gesteld dat een storno 6000 de geest geeft.
Na een dag of drie mag ik toch hopen dat de defensie eindelijk hun comunicatie op orde heeft en kan ik lekker enkele dagen uitslapen.........
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#130 Bericht door PE5PVB »

We kunnen hier lang en breed over discuseren, maar feit blijft dat jij geen vertrouwen stelt in het improvisatietalent van je medeamateurs.
Dat valt wel mee hoor, alhoewel ik bij sommigen daar inderdaad wel vraagtekens bij zet. Maar voorkomen is beter dan genezen toch?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#131 Bericht door pe1rea »

PE5PVB schreef:
We kunnen hier lang en breed over discuseren, maar feit blijft dat jij geen vertrouwen stelt in het improvisatietalent van je medeamateurs.
Dat valt wel mee hoor, alhoewel ik bij sommigen daar inderdaad wel vraagtekens bij zet. Maar voorkomen is beter dan genezen toch?
Dan nogmaals, meld je aan en kijk met eigen ogen.
Ik ben als storingsmonteur aardig overtuigd van mijn improvisatietalent en ook van de andere leden van mijn afdeling.
Ge zeit welkom.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#132 Bericht door PE5PVB »

Zodra er een organisatie wordt opgezet die zich primair als doel stelt communicatie te verzorgen voor burgers in noodsituaties (grootschalige evacuaties, langdurige blackouts etc) dan ben ik als een van de eerste bij. Indien die er niet is, en er is stront aan de knikker zal ik er ook zijn.

Aangezien ik me niet kan vinden in de doelstellingen van Stichting DARES zal ik daar geen tijd, energie en geld in steken. Op dit moment zet ik me al genoeg in voor de amateur community en heb ook een gezin met een peuter. Mijn tijd is voor mij kostbaar...

Ik wens jullie veel succes en hoop dat men zich eens wat breder gaat orienteren.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#133 Bericht door pe1rea »

PE5PVB schreef:Zodra er een organisatie wordt opgezet die zich primair als doel stelt communicatie te verzorgen voor burgers in noodsituaties (grootschalige evacuaties, langdurige blackouts etc) dan ben ik als een van de eerste bij. Indien die er niet is, en er is stront aan de knikker zal ik er ook zijn.
Juist die intentie hebben we niet.
Dat kan ook niet.
Dares is puur een backup tot het leger zijn spullen voor elkaar heeft.
De ervaring leert (Floodex) dat dat gerust enkele dagen kan duren voordat ze elke schakel een paar keer gereset hebben en de zooi werkt.
Tot die tijd nemen wij de communicatie over als C2000 uitvalt.
En dat valt tezamen met het GSM net als eerste uit.

Je moet dus denken aan grootschalige overstromingen als '53.
Aangezien ik me niet kan vinden in de doelstellingen van Stichting DARES zal ik daar geen tijd, energie en geld in steken. Op dit moment zet ik me al genoeg in voor de amateur community en heb ook een gezin met een peuter. Mijn tijd is voor mij kostbaar...
Dat is je goed recht, dat verlangt ook geen mens van je.
Ik heb ook twee kinderen van 13 en 11.
Een baan waar een hoop tijd in gaat zitten.
En ik woon onder de zeespiegel, speelt misschien ook mee.
Iedereen doet wat in zijn/haar vermogen ligt.
Ik wens jullie veel succes en hoop dat men zich eens wat breder gaat orienteren.
Dank, maar als je het speelveld overziet dan blijkt dat breder orienteren niet echt een optie wordt.
Maar dat wil ik je best eens op een eyeball qso uitleggen.
Dat gaat beter dan via een forum.

73 Jim
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#134 Bericht door PA3DAT »

PE5PVB schreef:Heb geen zin meer om simpelweg steeds uitgemaakt te worden voor iemand die geen kennis van zaken heeft. Dat hebben jullie ook niet, aangezien je geen praktijkervaring hebt. Simpelweg omdat je nooit ingezet bent met DARES.
Sjef, ik denk dat jij veel kennis van zaken hebt. Maar daardoor heb je de neiging om een groep goedwillende
hobbyisten lachend ter zijde te schuiven. Je neemt ze niet serieus. Je vraagt je zelfs af of "of men weet
hoe je moet omgaan met burgers in crisis". Bedoel je dat een vooropleiding met de nodige psychologie deel
zou moeten uitmaken van de selectieprocedure voor Dares? :roll:

Dares is volgens mij bedoeld voor noodcommunicatie, wanneer de overheid (dus ook het leger) het laat
afweten. In de praktijk, wereldwijd, zie je dat bij échte rampen de overheid een paar dagen nodig heeft om
zijn zaakjes "op de rails" te krijgen. De eerste dagen is er vrijwel niets, ook geen communicatie.

Het is dát gat wat wij kunnen opvullen, als goedbedoelende amateurs en hobbyisten. En dat doen we dan
omdat we het leuk vinden, omdat het onze hobby is. En omdat het natuurlijk prachtig is als je daar je
medemens mee van dienst kunt zijn. En voor die ene keer, die misschien nooit voorkomt tijdens ons leven,
wordt ook een beetje geoefend. En waren de velddagen, oorspronkelijk, ook niet bedoeld als oefeningen voor
rampsituaties?

Maar de betrokken amateurs hoeven toch niet te worden opgeleid tot professionele hulpverleners? Liever
niet, voor je het weet zijn ze (ook) zó gebureaucratiseerd dat ook zij bij een ramp meer dan 2 dagen nodig
hebben om die ouwe Condortjes uit de kast te trekken! :lol:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Tijdelijk bezet 145.6125 MHz repeater Rotterdam DARES

#135 Bericht door PE7EB »

Aloys, jij snapt het!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie