Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#76 Bericht door PE7EB »

Hoe noem je zoiets ook al weer, inconsequentie of meten met twee maten?
DGPS in de 70cm rammen ze er zonder enige vorm van overleg gewoon doorheen, en over iets waar zelfs al een bandplan voor is gaan ze moeilijk doen.
Maar goed, we wachten weer verder, moe wordt je echter wel van dit soort extreem traag malende molens.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#77 Bericht door Theo »

PA0AM schreef:Hier even een rectificatie over het gebruik van 70 en 500Khz.
Dit is de brief van Telecom die ik heb ontvangen.
73 Cor PA0AM
Waarom heb ik deze brief niet gekregen?
Of was het geen openbare brief?
Ik vind, dat mensen moeten oppassen met wat men citeert.
Voor je het weet, publiceer je privé verkeer.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#78 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Misschien is het handig dat Cor aangeeft of dit een citaat uit een brief is die alleen aan zijn adres is gestuurd. Ik heb al tijden geen post meer van AT gehad.

Maar ja, als er iets op de weg veranderd krijg je daar als rijbewijshouder ook geen bericht over.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#79 Bericht door PA0AM »

Ja, een brief die ik ontving naar aanleiding van mijn vraag aan Telecom over de voortgang.
Toevallig net voor de publicatie in de staatskrant.
Dus de conclusie is nog zeker 3 maanden wachten, voor 500KHz niet zo erg met de (mindere) zomer condities, maar voor 70MHz jammer.
73 Cor.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#80 Bericht door PC8M »

Toevallig kwam ik dit tegen op http://www.iaru-r1.org/index.php?option ... 3:spectrum :

A recent change of the National Allocation Table in the Netherlands shows that Dutch amateurs will get a secondary allocation from 501-505 kHz until 1 January 2014 and a secondary allocation from 70.0-70.5 MHz. There is one more burocratic hurdle to overcome: The start date is not until an update of the so called "Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008".

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#81 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hier is inderdaad het wachten op.

Begin van de avond heb ik de eerste signalen op 4M gehoord. Als ontvanger heb ik een FunCube dongle.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#82 Bericht door PA3FS »

Dr. O.M. / (X)YL, In het banddeel van 501 kHz tot 505 kHz wordt een nieuwe bestemming toegevoegd, namelijk amateurdienst met secundaire status. De 500 kHz band is lange tijd toegewezen geweest aan de maritieme mobiele nooddiensten. Echter zijn er hiervoor tegenwoordig modernere oplossingen in andere banden zoals het Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS). Om deze reden kan in deze band zonder bezwaren de bestemming van amateurdienst worden toegevoegd. In de volgende Wereld RadioConferentie (WRC12), welke zal worden gehouden van 23 januari tot 17 februari 2012, zal deze band worden besproken. Radiozendamateurs mogen daarom voorlopig in deze band experimenteren bijvoorbeeld om propagatieonderzoek te doen en om het ethergebruik te monitoren. In onze buurlanden hebben radioamateurs deze bestemmingsaanwijzing ook al gekregen. De radioamateurs kunnen hun ervaringen als bevindingen aanleveren die helpen om tijdens de WRC12 een nieuwe geschikte bestemming voor deze band te bepalen. De toewijzing is in tijd beperkt tot het afgesproken implementatiemoment van de resultaten van de WRC12. De datum hiervan wordt tijdens de WRC12 bepaald. Doorgaans is dit circa 14 maanden na afloop van de WRC. De voorwaarden voor dergelijk gebruik staan vermeld in de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008. Deze toewijzing is voorlopig en geldt tot 1 januari 2014. In het banddeel van 70.0 MHz tot 70.5 MHz wordt een nieuwe bestemming toegevoegd, namelijk amateurdienst met secundaire status. De Nederlandse verenigingen van radiozendamateurs hebben dit aldus aangevraagd. De 70 MHz-band heeft interessante en nog niet geheel bekende troposferische propagatieeigenschappen en -verschijnselen. In veel andere landen kunnen de radioamateurs al in deze band experimenteren. Door ook de Nederlandse radioamateurs deze mogelijkheid te geven zal het inzicht in dergelijke verschijnselen kunnen toenemen, wat bijdraagt aan algemene kennis van (gebruik van) het radiospectrum. Op dit moment is dit banddeel exclusief toegewezen aan het ministerie van Defensie. Defensie heeft aangegeven in dit gedeelte van de band amateurdienst op secundaire basis te kunnen toestaan. Tegelijk met deze wijziging wordt de verbijzondering ‘radioalarmering’ hier geschrapt. Dit was een onbedoelde inperking. De voorwaarden voor dergelijk gebruik staan vermeld in de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008. Deze toewijzing is voor onbepaalde tijd. Kunnen we nu al los? Nee, nog niet helemaal. Er moet nog aan twee voorwaarden voldaan worden: Ten eerste kan tegen dit besluit nog gedurende 6 weken bezwaar aangetekend worden. Dan gaat het een en ander wat langer duren. Een tweede hindernis: "Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, met uitzondering van de onderdelen A, C, D, E en F, die in werking treden op het tijdstip dat de regeling houdende wijziging van de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008, waarin zij zijn opgenomen, in werking treedt." De besluiten ten aanzien van 500kHz en 70MHz vallen onder de onderdelen A en C en zijn dus afhankelijk van de aanpassing van de Regeling gebruik van Frequentieruimte wat door de staatssecretaris van Economische Zaken nog geregeld moet worden. Maar het besluit dat het mag, is er. Nog wat officieel papierwerk en dan kunnen we aan de slag op 70MHz! Tijd om die transverter af te maken... De volledige tekst van de publicatie in de Staatscourant is hier te lezen: http://tinyurl.com/3ccytrt Informatie verkregen via de website van de Radio Amateurs Zoetermeer, pi4raz.nl -- VERON afd. A63 "De Friese Wouden" Website: http://www.a63.org

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#83 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#84 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het ging even heel snel en kon mijn sdr niet snel genoeg afstemmen, daarna was het ook verdwenen. Het was engels en echt qso stijl.

Waar kan ik OIRT stations vinden?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#85 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#86 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik ben via Google aan het zoeken geweest en had o.a. deze site ook gevonden.
Deze frequenties ga ik in de gaten houden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#87 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#88 Bericht door Thijzer »

Op de site van de VRZA staat een vervolgstukje op de publicatie in de Staatscourant enige tijd geleden. In het stukje wordt nogmaals uitgelegd dat eind oktober de "stilteperiode" van 3 maanden afloopt, daarna kan de nieuwe publicatie pas worden voorbereid. Verwachting is dat zoiets voor eind van het jaar wel niet zal lukken, dus geduld hebben.

Exacte tekst op de site van de VRZA natuurlijk te lezen.

Dusseh... nog efkes wachten. Ik heb mijn 4m porto maar weer eens in de lader gestoken, een maandelijks ritueel...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#89 Bericht door PE7EB »

Niet persoonlijk op jou gericht natuurlijk Thijzer, maar dat is natuurlijk gelul van een dronken aardbei.
Gedurende die drie maanden kan alles worden voorbereid en dan kan de "Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008" dus op de dag na het aflopen van die periode aangepast worden.
Helaas zal het zo wel weer niet werken in de geldverslindende structuur die we bureaucratie noemen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zet je 4 meter antenne maar vast standby.

#90 Bericht door Thijzer »

LOL, jij kent persoonlijk geen ambtenaren merk ik. Ambtenaar en multitasken... in 1 zin moet daar een ontkenning tussen.

Alle vergunningen en besluiten kunnen binnen no-time rond gemaakt worden maar om de een of andere reden houden de overheidsinstanties hun werk op die manier. We gaan er kapot aan want het vertraagt de economie in ons land behoorlijk.

Dus don't shoot the messenger, ik herhaal ook maar wat ik lees. Nee-schuddend lees wel te verstaan...

Plaats reactie