C2000 staat niet ter discussie

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

C2000 staat niet ter discussie

#1 Bericht door pd1rh »

Bron: NU.NL

Het communicatiesysteem C2000 staat niet ter discussie. Dat meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdagavond in een reactie op een bericht van RTL Nieuws. RTL Nieuws beweerde vrijdag dat er wordt gezocht naar een vervanger voor het systeem. Veel brandweerlieden zouden erover klagen, omdat de verbinding weg kan vallen.
In de eisen die Binnenlandse Zaken heeft gesteld aan het nieuwe systeem zou onder meer staan dat het niet mag voortborduren op C2000. Volgens het ministerie is echter alleen een aanbestedingsprocedure gestart om te kijken of er al andere technieken zijn voor portofooncommunicatie binnen gebouwen. "De techniek staat immers nooit stil."

In de aanbestedingsprocedure vraagt het ministerie om een werkend demonstratiemodel te leveren van een nieuw systeem voor communicatie in grote kantoorpanden, scheepsruimten, fabriekshallen, tunnels en parkeergarages.
"Dit onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuw systeem voor communicatie in gebouwen in de toekomst, wil niet zeggen dat het ministerie geen vertrouwen meer zou hebben in C2000", aldus Binnenlandse Zaken.

Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan verbetering van apparatuur. Al langer is bekend dat soms technische problemen kunnen optreden als brandweerlieden in gebouwen proberen te communiceren met hun digitale portofoons, meldt het ministerie. "Deze portofoons staan dan in de zogenoemde Direct Mode of Operation-stand. Dat wil zeggen dat de brandweerlieden niet via de zendmasten van het C2000-netwerk communiceren, maar rechtstreeks met elkaar van portofoon naar portofoon."

Onderzoek van Binnenlandse Zaken heeft uitgewezen waar de problemen zitten en welke oplossingen mogelijk zijn. Momenteel wordt dan ook gewerkt aan verbetering van de werking van de apparatuur, aldus het ministerie.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: C2000 staat niet ter discussie

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

In feite is het oud nieuws. Vorig jaar klaagden de hulpverleners ook al. Er zou destijds ook "gekeken" worden naar een oplossing. Maar ja, weinig zendamateurs bij Binnenlandse zaken denk ik. Wel amateurs dus maar geen zendamateurs. Wij weten wel beter. Want bij digitaal is het "ja of nee".
Zal wel weer een ambtelijke werkgroep opgericht worden....................


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: C2000 staat niet ter discussie

#3 Bericht door pd1rh »

Juul schreef:...Wel amateurs dus maar geen zendamateurs...
Juul - PE0GJG
Terzijde: 'amateurs' komt uit het Frans en betekent toch 'liefhebbers' ? Dan zijn het geen 'amateurs' maar 'klunsen' :lol:
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: C2000 staat niet ter discussie

#4 Bericht door coolepascal »

Brandweermensen zijn brandweermensen, die zijn goed in brandpreventie, politiemensen zijn politiemensen die zijn goed in politiewerk, die lui moet je niet lastig vallen met technisch geneuzel,
je moet ze gereedschappen geven waar ze mee kunnen werken, en niet iets waar politiek gewin uit valt te halen.
Echter, alles is ondergeschikt aan de politiek, dus ongeacht de kosten en slachtoffers, C2000 staat niet ter discussie.
Overigens allemaal geen probleem, de verkeersdienst is al bezig de volgende investeringen bijeen te verdienen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: C2000 staat niet ter discussie

#5 Bericht door PA2LAD »

Het is al bijzonder dat er een klacht naar buiten kon komen. Er zijn altijd hulpverleners geweest die het via de chef kenbaar hebben willen maken, dat er een roulette gespeeld werd. Fijntjes werd er aan herinnerd dat men geheimhoudingsplicht had en trouw was aan Koningin, vaderland en C2000. De vakbonden hebben die zwijgplicht niet en zouden zich daardoor ook niet tegen laten houden. Een aantal veiligheidsregio's (waaronder Utrecht) hebben zelf hun verantwoordelijkheid genomen en zijn teruggekeerd naar de analoge portofoons voor onderlinge communicatie.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: C2000 staat niet ter discussie

#6 Bericht door PE7EB »

Was het niet bij die tragisch verlopen brand in Drenthe dat er heel duidelijk werd verteld dat de dood van de brandweermensen daar minimaal mede veroorzaakt was door falende DMO communicatie?
Daarvoor waren er al meer geluiden dat het op diverse plaatsen nauwelijks of niet werkte.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: C2000 staat niet ter discussie

#7 Bericht door coolepascal »

Een paar zendamateurs en politiemensen hadden de minister waarschijnlijk beter kunnen informeren dan Motorola had kunnen doen.
Mooi systeem dat C2000, maar niet wat de gebruiker nodig heeft.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: C2000 staat niet ter discussie

#8 Bericht door PD0MV »

ow politie stapt terug naar analoog portofoon, he kunnen we eindelijk weer afluisteren : moetje wel een beam hebben en goed richten :mrgreen:



naja we zien wel hoe het afloopt, dat catastrofe 2000 niet werkt dat was oud nieuws

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pd3jme

Re: C2000 staat niet ter discussie

#9 Bericht door pd3jme »

nee hoe zou het ook anders,staat niet ter discussie.....
want hoe kan je de burger uitleggen dat er al miljarden zijn uitgegeven aan iets wat nog nooit 100% heeft gewerkt.(en dat wisten ze ook wel,maar toe maar)
daar gaan ze niet aan beginnen,wel aan wat nieuws voor,,erbij,,....

maar afwachten wat ze nou uit de hoed gaan toveren,gaat weer centen kosten,maar dat mag als het dan ook echt gaat werken want het gaat om mensenlevens die er van afhangen.

want laten we eerlijk wezen,als een of ander walkie talkie bij de speelgoedwinkel beter werkt,zou je je toch doodschamen als bedenker van dit technologisch maar waardeloos systeem.

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: C2000 staat niet ter discussie

#10 Bericht door pe1hzg »

Een kennis van me is betrokken bij de techniek van C2000. Hij is zendamateur, en iemand die ik heel hoog heb met technische kennis, iets wat gedeeld wordt door mede-amateurs wereldwijd die bekend zijn met zijn amateur-activiteiten.

Het zal duidelijk zijn dat hij zich hier persoonlijk niet kan verdedigen als hij dit al zal willen vanwege geheimhouding. Zo werkt dat.
Ook k maak dit in mijn baan (geen C2000, wel geheimhouding), dagelijks mee: mooie verhalen bij een verjaardagsfeestje, maar dan kun je voor jaren de bak in.

Wel weet ik dat het C2000 traject een politiek traject geweest is, waarbij techniek en de wetten van de fysica ondergeschikt zijn gemaakt aan een prestige-project wat er hoe dan ook moest komen. Opmerkingen over de technische realiteit zijn domweg opzij geschoven, bezwaren zoals die nu naar boven zijn gekomen waren door de techneuten voorspeld voordat de eerste zender in het rek geschoefd was. Iedereen weet dat 1 + 1 geen 3 kan worden, ook niet als je er een wet van maakt.

De problemen liggen niet aan de techneuten, maar aan de politici die, zonder kennis van zaken, dit soort domme dingen blijven doen. Zolang Den Haag vol blijft met alpha-mensen (betas vind je er gewoon niet), zullen deze problemen blijven.

Maar het gaat me te ver om de betrokken techneuten zwart af te tekenen. Voor zover dat ze meelezen hoop ik dat ik een beetje recht doe aan ze.

Laten we een beetje rekening houden met mensen die op de zaak te maken hebben met lijken-in-de-kast. Ik weet dat bijna iedereen hier wel mee te maken heeft. Ik weet ook dat niemand hiervoor kiest.

Geert Jan PE1HZG

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: C2000 staat niet ter discussie

#11 Bericht door PD0MV »

ik neem het ze niet kwalijk de zendamateurs die betrokken zijn bij het C2000, maar laat 1 ding zeker zijn, wij zendamateurs weten wel beter dat analoog verreweg het meest betrouwbaarste is. maarjah politici hebben het voor het zeggen, dus ja . maar goed als er wat bij mocht komen om c2000 beter te maken, gaat het weer geld kosten, en zullen er de zelfde dingen gebeuren als wat nu gebeurt, een systeem wat zonder technische kennis naar buiten gebracht wordt als mede systeem voor c2000 om het zogenaamd beter te maken, het 1ste wat gemaakt is zonder dat er naar gekeken is of het daadwerkelijk functioneert als het echt van belang is in nood, zullen er toch weer problemen naar boven komen, want juist dat het Protocol erop zit, betekent het dat al die computers en servers die er mogelijk aangekoppeld zijn om het te kunnen coderen en decoderen voor het onderling kwekken tussen politie etc, ook niet altijd betrouwbaar is, want ik kan me nog herinneren dat het computer systeem vast liep bij politie, waardoor er een enorme vertraging optrad om proces voor balen te kunnen invoeren, of naja iedergeval dat de computers die ze gebruiken het soms ook laten afweten, om een lang verhaal kort te maken.

Er is volgens mij nog veel meer aan de hand, dan dat we weten, en dat zal pas later aan het licht komen, want die grote heren weten het allemaal zo goed, En denken van het is toch niet waar wat die techneuten zeggen, maar ja er zijn al zoveel dingen aan het licht gekomen, en die hadden voorkomen kunnen worden als de techneuten hadden mogen testen om te kijken of het werkt in drukke omstandig heden.

maar goed, ALS HADDEN KOMT IS HEBBEN TE LAAT , dat is wel zo. maar die grote heren, die alleen opgeleid zijn om een land te regeren, moeten niet denken dat ze beter weten als het om technische dingen gaat op gebied van Communicatie met Radio Apparatuur.

IK HEB DAN ZOIETS SCHOENMAKER BLIJF BIJ JE LEEST !!!!!!


Maar goed, ik ben nog wel jong en leer gierig, maar goed alles wat hier boven geschreven staat is naar mijn eigen mening.


niet alles wat erin staat zal waar zijn maar goed er zullen best een paar kleine dingen zijn van ja je hebt toch wel een piep klein beetje glijk.

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: C2000 staat niet ter discussie

#12 Bericht door coolepascal »

pd3jme schreef:hoe kan je de burger uitleggen dat er al miljarden zijn uitgegeven aan iets wat nog nooit 100% heeft gewerkt.
Daar zijn voorbeelden van te over wij Nederlanders zijn daar wel aan gewend.
Het probleem is dat de verantwoordelijkheid voor falen niet mag worden afgewenteld op de betreffende minister, die op zijn beurt weer zijn ambtenaren zal beschermen.

Bij de aanschaf van een dergelijk complex systeem zijn er gewoon te veel zakenlijke benangen die meespelen.
Het voor de hand liggende idee om een aan de gebruikers wensenlijstje te vragen en daar vervolgens mee aan de slag te gaan (een of meerdere proefprojecten zullen dan beslist noodzakelijk zijn) is gewoon onuitvoerbaar als er belangen van leveranciers meegenomen worden.
Daar komt bij dat C2000 natuurlijk een hoop features heeft waar de man met de pet helemaal nooit aan gedacht heeft (en welicht ook geen behoefte aan heeft).
Feit is dat de huidige apparatuur (C2000) te vaak onbetrouwbaar blijkt.
Zoals PD3JME al aangeeft, kun je met een bamiporto en een repeater (Cor Moerman heeft ze vast nog staan) het probleem goedkoop en snel oplossen.
Uiteraard een gechargeerd idee, maar het hoeft iig geen kapitalen te kosten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pd3jme

Re: C2000 staat niet ter discussie

#13 Bericht door pd3jme »

ik schreef,als bedenker,dat had moeten wezen,die het er door heeft gedouwd.

dit systeem zal wel werken,maar is mijns inziens niet geschikt voor communicatie in stress situaties waar elke seconde telt.
het is jammer dat ze het oude analoge systeem zo snel hebben afgebroken,was nu van pas gekomen nu er van alles mis gaat.
daar hadden de heren dus wel goed over nagedacht,de weg terug moest onklaar worden gemaakt,want hadden ze dat niet gedaan was het oude allang weer opgepakt en dit systeem aan de kant gelegd.

nu maar hopen dat de hoge heren wel doordacht te werk zullen gaan nu er iets bij moet,want een tweede flater zitten de hulpdiensten niet op te wachten.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: C2000 staat niet ter discussie

#14 Bericht door PA2LAD »

pd3jme schreef:nu maar hopen dat de hoge heren wel doordacht te werk zullen gaan nu er iets bij moet,want een tweede flater zitten de hulpdiensten niet op te wachten.
Kuch, kuch. Er zijn er al meer geweest. Wat dacht je van de Infostreampager?

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

Re: C2000 staat niet ter discussie

#15 Bericht door PE1RYY »

PA2LAD schreef:Kuch, kuch. Er zijn er al meer geweest. Wat dacht je van de Infostreampager?
De technische oorzaak van de problemen is in dit geval ontdekt door zendamateurs. En de oplossing gerealiseerd in samenwerking met zendamateurs. En dezelfde zendamateurs hebben regels opgesteld waaraan de nieuwere apparatuur moet voldoen om niet weer dezelfde problemen te krijgen.

Ben persoonlijk best tevreden met mijn Infostream X3. Voldoet net zo goed als een willekeurig andere pager.
PE1RYY, Milan.

Plaats reactie