Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#1 Bericht door Steef »

Wie praat luistert niet

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#2 Bericht door PD0MVL »

Dat is goed nieuws voor DARES.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#3 Bericht door PE1LGW »

Een overeenkomst is mooi.
Indien er een geval van nood is springen we toch wel bij, daar is geen overeenkomst voor nodig.
vele amateurs hebben wel een of meerdere portos liggen. of een een set voor in de auto.
Dat kan in geval van nood erg doeltreffend werken.

we worden betreft kennis en spullen vaak onderschat door de overheid en hulpdiensten.
Kijk maar eens wat een demo dag DARIS opleverd

heb zelf een redelijk aantal proto,s liggen (werkend )

4 teleport 9 ( blauwe baksteen ) incl ctcss tonen , als de repeaters nog wel werken toch handig. In gebuik tijdens Jota's
tr 2400 kenwoord
icom ic2 e incl ctcss
aantal pmr sets motorola
en een verbouwde tm g 707 die de pmr kanalen aan kant.
PMR set zijn bijna voor nope te koop en werken vaak redelijk goed.

mooi dankbaar misbruik maken van de amateurs, lintjes komen na het puin ruimen wel :wink:

Misschien wel handig om bij Daris te informeren, betreft protocollen en frequenties in geval van nood.
kan een ieder zijn steentje bijdragen als er een probleem daar is.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#4 Bericht door vk2gwk »

PE1LGW schreef: .............
Misschien wel handig om bij Daris te informeren, betreft protocollen en frequenties in geval van nood.
kan een ieder zijn steentje bijdragen als er een probleem daar is.
PE1LGW
Dat lijkt me inderdaad verstandig. De amateur nood diensten in andere landen (zoals bijv. hier in Australie) zijn goed georganiseerd en trainen hun mensen zeer uitgebreid. Noodverkeer eist discipline. En als ik zo op de diverse banden naar het ongedisciplineerde gekrakeel luister heb ik weinig vertrouwen in een ongetrainde amateur die met een paar portootjes binnen komt wandelen.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#5 Bericht door PA2EFR »

Het lijkt mij dat je het uitgebreide CB-netwerk niet kunt negeren. Ook omdat dat veel in het vrachtvervoer wordt gebruikt, ;)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#6 Bericht door PA2LAD »

vk2gwk schreef: De amateur nood diensten in andere landen (zoals bijv. hier in Australie) zijn goed georganiseerd en trainen hun mensen zeer uitgebreid. Noodverkeer eist discipline. En als ik zo op de diverse banden naar het ongedisciplineerde gekrakeel luister heb ik weinig vertrouwen in een ongetrainde amateur die met een paar portootjes binnen komt wandelen.....
Dat zijn hele wijze woorden. Het berichtenverkeer in tijd van nood is geheel anders van opzet dan de babbeltjes op onze amateurbanden. Zonder grondige kennis van de procedures van de hulpdiensten ga je het niet redden en ook niet met radiomateriaal wat eigenlijk in de fijnvermaler had moeten komen. Vergis je er ook niet in dat deelnemen aan een hulporganisatie betekent dat je 365 dagen per jaar oproepbaar bent en niet kan zeggen dat je niet kan komen omdat je tante jarig is. Het stempeltje van DarEs is dan mischien wel leuk op je QSLkaart, maar daar moet je toch wel het een en ander tegenoverstellen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#7 Bericht door PA2LAD »

PE1LGW schreef:mooi dankbaar misbruik maken van de amateurs, lintjes komen na het puin ruimen wel :wink: PE1LGW
Lid worden van DARES is geheel vrijwillig, maar betekent wel dat je er 100% voor moet gaan. Als de doelstelling een lintje is, dan zitten ze daar niet op je te wachten.

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#8 Bericht door PD0MVL »

PA2LAD schreef:
PE1LGW schreef:mooi dankbaar misbruik maken van de amateurs, lintjes komen na het puin ruimen wel :wink: PE1LGW
Lid worden van DARES is geheel vrijwillig, maar betekent wel dat je er 100% voor moet gaan. Als de doelstelling een lintje is, dan zitten ze daar niet op je te wachten.

Een lintje is inderdaad niet de doelstelling van hulpverleners/hulpdiensten. Wanneer er lintjes uitgedeeld gaan worden, dan is de rij wel erg lang, aangezien Nederland alleen al ongeveer 22.000 vrijwillige bandweerlieden kent bijvoorbeeld. Hier worden slechts sporadisch lintjes uitgedeeld. Maar daar is het de lieden ook niet om te doen uiteraard.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#9 Bericht door PE1LGW »

PA2LAD schreef:
PE1LGW schreef:mooi dankbaar misbruik maken van de amateurs, lintjes komen na het puin ruimen wel :wink: PE1LGW
Lid worden van DARES is geheel vrijwillig, maar betekent wel dat je er 100% voor moet gaan. Als de doelstelling een lintje is, dan zitten ze daar niet op je te wachten.

Ik had er ook een :wink: achter gezet. knip er zelf wel een paar, 300 ohm lint kabel genoeg
En ook een juiste opmerking betreft de CB band van PA2EFR deze club kan ook zeer van nut zijn.

Kijk maar eens wat de zend amateurs in 1953 gedaan hebben tijdens de waternood ramp in zeeland, was het eerste contact naar de buiten wereld.
oa PAoGVB en PAoPN/A hebben een grote rol gehad in de comunicatie met de buiten wereld.
Dus misschien geen toeval dat er daar nu een overeenkomst is getekend.

complete verhaal
http://hamradio.nikhef.nl/amrad/kanaal3700.pdf

Is mogelijk ook de reden dat in usa veel meer aanvragen binnen komen voor een radio licentie dan afgelopen jaren.
Als iets gebeurd hebben wel toch nog comunicatie.

Stof to na denken

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#10 Bericht door PA2LAD »

PE1LGW schreef: Kijk maar eens wat de zend amateurs in 1953 gedaan hebben, was het eerste contact naar de buiten wereld. oa PAoGVB en PAoPN/A hebben een grote rol gehad in de comunicatie met de buiten wereld. PE1LGW
Het is waanzinnig mooi wat die mannen (en vrouwen) toen gedaan hebben, maar je kan dat niet meer vergelijken met de huidige tijd. Toen hadden de hulpdiensten voor spoedberichten nog maar postduiven, de mogelijk voor het verzenden van een telegram op een postkantoor en sporadisch waren er telefoons. Nu klinkt het woord postduif nogal sarcastisch, maar het was gewoon de realiteit. Semafoons, portofoons, mobilofoons en draagbare telefoons zijn later pas gekomen. Of DARES in het echt ingezet gaat worden kan niemand voorspellen. Er wordt wel teveel vanuit gegaan dat C2000 blijft werken, want er gaat toch niks fout in dit land? :evil: Paar jaar geleden: Bommelerwaard zonder energie. 2 weken terug: 2 maal uitval energie op Goeree-Overflakkee. De eerste keer omdat er een voertuig tegen een hoogspanningsmast reed en de 2de keer omdat een kabel het daarna begaf. De afgelopen winter hebben ze bij Tennet ook geluk gehad dat de hoogspanningsdraden nog heel zijn gebleven, anders had dat ook grote gevolgen kunnen hebben. Als dat had gebeurd hadden ze in Driebergen gewoon tig agregaten tekort gekomen om de C2000 masten in de lucht te kunnen houden. Vorige week heeft een graafmachine in Capelle a/d IJssel een kabeltje gegrepen en kapot getrokken. Het GSM verkeer van KPN ging bijna plat. Nu gaat het C2000 verkeer over militaire lijnen, maar dat zou ook niet kunnen gebeuren?

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#11 Bericht door PD0MVL »

Om even in te haken op de stroomuitvallen, voor een aantal weken geleden verliep het hier ook erg soepel; 1 keer stroomuitval door brand in een transformator huis, 1 keer stroomuitval door een kapot gegraven hoofdstroomkabel; 1 keer stroomuitval door blikseminslag en omgewaaide hoogspanningsmasten. Dit in een periode van ongeveer 2 weken, waarbij bij de laatste keer alle communicatie ook plat ging. En maar blijven volhouden dat alles zo goed geregeld is. Achja, hoogmoed komt voor de val.

@PE1LGW
Ik heb trouwens met veel belangstelling het verhaal over 1953 gelezen, had er al eens een boek over gelezen, maar dit belicht een hele andere kant van de waternoodsramp. Erg interessant.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#12 Bericht door PE1LGW »

Er wordt wel teveel vanuit gegaan dat C2000 blijft werken
Een eendudig antwoord is neen. het c2000 gaat te veel plat.

Dit is trouwens een technisch probleem en best op te lossen, maar mischien hier over later meer.

Of DARES in het echt ingezet gaat worden kan niemand voorspellen.
Een eendudig antwoord is Ja . aan gebrek aan beter. ( positief bedoeld aan het Daris team )
Of het nu Daris wordt of niet, het wordt zonder al te veel poes pas gewoon opgezet door een aantal amateurs die in een ramp gebied aanwezig zijn.
En als er een opzet is gemaakt, wordt het wel over genomen door een andere club die daar voor aangenomen is.
Dit is een nederlandse mentalitiet als er niets gebeurd dan doen we het wel zelf.

Niet lullen maar gas er op ( sorry voor de uitdrukking )

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#13 Bericht door PD0MV »

vk2gwk schreef:
PE1LGW schreef: .............
Misschien wel handig om bij Daris te informeren, betreft protocollen en frequenties in geval van nood.
kan een ieder zijn steentje bijdragen als er een probleem daar is.
PE1LGW
Dat lijkt me inderdaad verstandig. De amateur nood diensten in andere landen (zoals bijv. hier in Australie) zijn goed georganiseerd en trainen hun mensen zeer uitgebreid. Noodverkeer eist discipline. En als ik zo op de diverse banden naar het ongedisciplineerde gekrakeel luister heb ik weinig vertrouwen in een ongetrainde amateur die met een paar portootjes binnen komt wandelen.....

Nou er mag dan wel is waar ongedisciplineerd HF gebruik zijn, maar dan hoef je niet glijk alle amateur over 1 kant te scheren !!!!

WAT DE 1 DOET WIL NOG NIET ZEGGEN DAT ALLE ZENDAMATEUR ZO ZIJN !!!

Ik bedoel dit niet, als kwetsend. maar ik wil laten zien dat er genoeg amateur zijn die hun machtiging voorwaarden en geexamineerde theorie ook in praktijk brengt.

en practic operating, krijg je doormiddel van het naleven van de regeltjes , want als je de basis niet hebt, dan kun je het gevorderde ook niet bereiken: lijkt mij P.s. dit is mijn MENING

AL DOENDE LEERT MEN !!!

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#14 Bericht door PE1LGW »

PD0MV schreef:
vk2gwk schreef:
PE1LGW schreef: .............
Misschien wel handig om bij Daris te informeren, betreft protocollen en frequenties in geval van nood.
kan een ieder zijn steentje bijdragen als er een probleem daar is.
PE1LGW
Dat lijkt me inderdaad verstandig. De amateur nood diensten in andere landen (zoals bijv. hier in Australie) zijn goed georganiseerd en trainen hun mensen zeer uitgebreid. Noodverkeer eist discipline. En als ik zo op de diverse banden naar het ongedisciplineerde gekrakeel luister heb ik weinig vertrouwen in een ongetrainde amateur die met een paar portootjes binnen komt wandelen.....

Nou er mag dan wel is waar ongedisciplineerd HF gebruik zijn, maar dan hoef je niet glijk alle amateur over 1 kant te scheren !!!!

WAT DE 1 DOET WIL NOG NIET ZEGGEN DAT ALLE ZENDAMATEUR ZO ZIJN !!!

Ik bedoel dit niet, als kwetsend. maar ik wil laten zien dat er genoeg amateur zijn die hun machtiging voorwaarden en geexamineerde theorie ook in praktijk brengt.

en practic operating, krijg je doormiddel van het naleven van de regeltjes , want als je de basis niet hebt, dan kun je het gevorderde ook niet bereiken: lijkt mij P.s. dit is mijn MENING

AL DOENDE LEERT MEN !!!

73 PD0MV
Je heb gelijk, maar ik ken amateurs die al heel wat jaren een licentie hebben en nog veel moeten leren, hoe het moet.
Daar tegen over staan een aantal nieuwe amateurs die wel weten hoe het moet.
Loop zelf al vanaf 1980 rond in de amateur wereld en ben veel voorbeelden tegen gekomen hoe het niet moet.
Volgens mij komt vk2gwk niet uit de regio, weet niet hoe het daar aan toe gaat, daar down under.
Als er een beetje repect is, en hebt voor elkaar komt het wel goed.
En dat is een klein aantal soms ver te zoeken. (gelukkig niet veel )
Het grootste gros weet wel hoe het moet.

Even een aardig verhaal: De amateur die tijdens de watersood ramp de eerste contacten hadden gelegd, waren een beetje bang dat ze de licentie kwijt raakte, Omdat ze zich niet aan de regels gehouden hadden. Er mocht immers alleen over inhoudelijke zaken gesproken worden, wat voor zender antenne etc, en niet over andere zaken. Is door de vingers gezien, dus soms moet je de grens een beetje verleggen.

Haar hulde aan de Amateurs ( met een hoofd leter A ) die hulp boden in 1953.
Vind het woord amateur ook niet altijd op zijn plaats.

Pro's die een mooie hobby hebben.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#15 Bericht door vk2gwk »

PE1LGW schreef:
Volgens mij komt vk2gwk niet uit de regio, weet niet hoe het daar aan toe gaat, daar down under.

PE1LGW
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik niet weet hoe het in Zeeland toegaat. Inderdaad, geen idee - maar daar had ik ook geen mening over. Ik gaf alleen mijn twijfels aan over het nut van ongetrainde mensen die met een portootje binnen komen wandelen.

Ik weet wel hoe hier "down under" er aan toe gaat:
De nood organisaties hier in Australie zijn zeer goed getraind - ook in het onderling samenwerken. In geval van natuur rampen hebben we drie belangrijke hulp organisaties;
De State Emergency Service - een organisatie van uitlsuitend vrijwilligers die wegen vrij maken van omgevallen bomen, daken afdekken, kelders uitpompen, mensen uit ravijnen redden enz. enz.
Rural Fire Service - brandweer in regionale gebieden - ook allemaal vrijwilligers die zich hoofdzakelijk bezig houden met het bestrijden van bosbranden - en dat is hier een jaarlijks terugkerend wezenlijk probleem.
In echte nood situaties werken die goed samen met de WICEN (Wireless Institute Civil Emergency Network. Kijk maar eens op hun web pages over wat die allemaal doen. De bijdrage van WICEN hier in NSW is ook volledig geintegreerd in het State Disaster Plan.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie