Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#16 Bericht door PE1LGW »

vk2gwk schreef:
PE1LGW schreef:
Volgens mij komt vk2gwk niet uit de regio, weet niet hoe het daar aan toe gaat, daar down under.

PE1LGW
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik niet weet hoe het in Zeeland toegaat. Inderdaad, geen idee - maar daar had ik ook geen mening over. Ik gaf alleen mijn twijfels aan over het nut van ongetrainde mensen die met een portootje binnen komen wandelen.

Ik weet wel hoe hier "down under" er aan toe gaat:
De nood organisaties hier in Australie zijn zeer goed getraind - ook in het onderling samenwerken. In geval van natuur rampen hebben we drie belangrijke hulp organisaties;
De State Emergency Service - een organisatie van uitlsuitend vrijwilligers die wegen vrij maken van omgevallen bomen, daken afdekken, kelders uitpompen, mensen uit ravijnen redden enz. enz.
Rural Fire Service - brandweer in regionale gebieden - ook allemaal vrijwilligers die zich hoofdzakelijk bezig houden met het bestrijden van bosbranden - en dat is hier een jaarlijks terugkerend wezenlijk probleem.
In echte nood situaties werken die goed samen met de WICEN (Wireless Institute Civil Emergency Network. Kijk maar eens op hun web pages over wat die allemaal doen. De bijdrage van WICEN hier in NSW is ook volledig geintegreerd in het State Disaster Plan.

Was ook maar als een vraag gesteld, maar kom er wel achter dat het anders (beter) gegegeld is dan hier Gewoon een club die het gaat regelen.
Maar ook als vraag hoe het op de locale banden aan toe gaat, of daar ook amateurs zijn die het niet zo nauw menen met de regels.

Als hier iets gebeurd, wordt er eerst gevochten onder welke gemeente het thuis hoort.
En dat wordt er pas actie ondernomen.
Er zouw ook een team moeten komen die dit op zich gaat nemen.
Gewoon in actie komen, en regelen, en daar kan een club zoals Daris best een rol in kunnen hebben.
De nederlandse BB bestaat al jaren niet meer, misschien een idee.

Maar als er ietst gebeurd. en er is een amateur daar aanwezig en kan de eerste comunicatie maken met de buiten wereld.
Maar die is geen lid van Daris zal deze toch niet genegeerd worden door de rest, ga ik van uit.

In het land der binden is een oog koning.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#17 Bericht door PA2EFR »

De amateur kan wel verbindingen maken maar kan zich echt niet met de organisatie van de hulpverlening van een ramp bezighouden. Dat zullen plaatselijke bestuurders moeten doen.
De amateur hoort achter de mike (of misschien wel seinsleutel...) en dient te doen wat hem wordt opgedragen.

Op een schip is de marconist ook geen kapitein.

;)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#18 Bericht door PA2LAD »

PA2EFR schreef:De amateur kan wel verbindingen maken maar kan zich echt niet met de organisatie van de hulpverlening van een ramp bezighouden. Dat zullen plaatselijke bestuurders moeten doen. De amateur hoort achter de mike (of misschien wel seinsleutel...) en dient te doen wat hem wordt opgedragen. Op een schip is de marconist ook geen kapitein.
;)
Zo is het precies. Telkens lees ik de naam DARIS en het is toch echt DARES.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Amateurs Zeeland hebben overeenkomst met hulpdiensten!

#19 Bericht door PE1LGW »

PA2EFR schreef:De amateur kan wel verbindingen maken maar kan zich echt niet met de organisatie van de hulpverlening van een ramp bezighouden. Dat zullen plaatselijke bestuurders moeten doen.
De amateur hoort achter de mike (of misschien wel seinsleutel...) en dient te doen wat hem wordt opgedragen.

Op een schip is de marconist ook geen kapitein.

;)
Je hebt gelijk, maar als er geen kapitein is die de touwtjes in handen heeft, zal iemand anders het moeten gaan doen.
Nu is het wel zo, dat een amateur, wel verstand kan hebben hoe te handelen in een nood situatie.
We zijn wel amateurs maar, op een QRL kunnen we wel pro's zijn in een nuttig vakgebied.
De meeste hebben er een vak bij geleerd en daar kan een hoop kennis aanwezig zijn. heb je zelf ooit een amateur gevraagd wat hij of zij doet voor de kost, ik zelf nooit. Je weet nooit wat voor kennis aanwezig is bij de tegen partij.

Als ex beroeps verbindings man bij de KL ben ik vaak situaties tegen gekomen, niet kletsen, maar gas er op en gewoon iets ondernemen, in plaats een beetje om je heen kijken of er iest gebeurd.
Kan je voorbeelden genoeg geven, waar mensen dagen zitten te wachten op hulp, wat ze zelf met gemak zelf kunnnen op lossen, maar dan gaan ze over een lijntje en dat mag niet, dus doen we maar niets.
Veel mensen raken in de stres als ze iets tegen komen wat niet in hun straatje ligt.
Rustig blijven, plan maken en goed overdenken wat te gaan doen, en laat mensen in de omgeving meedenken.
En natuurlijk, indien nodig bereid zijn om het stokje over te geven aan iemand die wel verstand van zaken heeft, of die er een betere kijk op heeft, dan wel de omgeving beter kent. samen werken dus.
kijk naar de nationale reserve die worden lokaal ingezet als er iets gebeurd, simpel weg omdat ze de omgeving kenen.
Is over nagedacht.

PE1LGW

De amateur hoort achter de mike (of misschien wel seinsleutel...) en dient te doen wat hem wordt opgedragen.

Ik deel deze niet helemaal. maar begrijp de strekking.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie