Antenne register ubocht constructie

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Antenne register ubocht constructie

#1 Bericht door andreph5c »

Ik heb eens na zitten denken over de hele materie antenne register, ik ben dan wel niet juridisch geschoold , maar toch is er iets wat er in me hoofd gedachten speelt.

Stel Je staat geregstreerd in het antenne register en er komen meerdere regels waar mee de overheden jou als zend amateur lam zou kunnen leggen hier mee te denken aan veldsterkte in de buurd etc etc.

Geldt dit puur en alleen voor zend amateurs met een Nederlandse machtiging???



Zo niet dan had ik al een ubocht constructie in mijn hoofd zitten:

En ik zou het als volgt doen:

Ik zeg mijn Nederlandse cept licentie op, waar door ik niet meer in Nederland en bij het at geregistreerd sta als zend amateur.
Vervolgens ga ik in een ander cept land een examen doen en een machteging halen ( cept is in Nederland toe gestaan )
Als ik dit examen gehaald heb vraag ik een machteging van dat land aan, en laat ik mij daar ook registreren,
Vervolgens keer ik terrug naar huis in Nederland zet mijn antennes overeind en ga vrolijk zenden als pa/call land waar mijn machteging vandaan komt
Ik hou me vervolgens keurig aan de cept licentie en de eisen die die stelt, zo dat het at geen actie kan ondernemen tegen mij,

zou dit een tokomst senario zijn?en ik kan verder lekker door gaan met het beoefenen van mijn hobbie!

Zo'n soort constructie zou no eens toekomst muziek kunnen worden voor ons Nederlandse zendamateurs.

Is er misschien een juridisch geschoold iemand hier die dit eens kan toetsen???

73 Andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Antenne register ubocht constructie

#2 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Antenne register ubocht constructie

#3 Bericht door andreph5c »

de intensie is als volgt in mijn gedachte,

Het At heeft alleen zicht op amateurs met een Nederlandse Machtiging, dus niet met een buitenlandse machtiging.
En aangezien je niet in Nederland geregistreerd staat hebben ze ook geen zicht op jou.
Dus je kan een mast zetten ala 27 mc, die staan ook niet geregistreerd.
Dus als jij een mast op je dak zet een gpa voor 10-15 en 20 kunnen ze niet zien ben je gelicenseert of 27 mcer de uiterlijk van de antennes zijn het zelfde.
En mijns inziens ben je dan voor het At en antenne register met een buitenlandse call " onzichtbaar"
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antenne register ubocht constructie

#4 Bericht door Steef »

Met je eigen call mag je maximaal 3 maanden in het buiteland zenden volgens cept.
En andersom natuurlijk. Dus van als dat werk heb je dan maximaal 3 maanden plezier.
Wie praat luistert niet

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Antenne register ubocht constructie

#5 Bericht door PA-een »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag je slechts beperkte tijd "in het buitenland" werken door PA/call te gebruiken. Anders zal er wel weer een andere reden zijn, zoals inderdaad dat het gewoon gaat om de antenne-installatie in NL ofzo, of dat het gewoon niet kan.. Als persoon sta je wel gewoon als Nederlands staatsburger ingeschreven, dus ik weet niet of je zomaar 'gewist' kunt worden bij het AT, tenzij je Silent Key gaat misschien ;)

Overigens vind ik het wel erg extreem worden om afstand te doen van je (reeds behaalde) amateurmachtiging, alleen omdat je het niet eens bent met een register dat door de overheid is opgelegd...... :?
Persoonlijk zou ik me door zoiets 'kleins' als een registratieplicht mij het vele plezier van de hobby niet laten ontnemen.

En anders is er nog altijd optie B: Je antenne-registratie niet invullen.

Wordt er eigenlijk ergens genoemd wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je geen of verkeerde info opgeeft van dit register? 8)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Antenne register ubocht constructie

#6 Bericht door PE7EB »

PA1FW schreef:verkeerde info opgeeft van dit register
Hmmmmm, :idea: massaal allemaal onze antennes op het gemeente-, stad, of provinciehuis neerzetten.
Of nog beter op het hoofdkantoor van het AT of het ministerie van EZ :mrgreen: :mrgreen:
Het kantoor van één van die aluminium hoedje clubjes zou ook nog kunnen 8)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Antenne register ubocht constructie

#7 Bericht door PD7F »

Het rare is dat ze al weten waar we wonen dus waar alles nou voor nodig is? Maar deze U-bocht lijkt mij idd niet te werken om de redenen die Steef al aangaf - een hoop moeite voor 3 maanden, dan kan je beter emigreren.
En ik meen hier al eens gelezen te hebben dat (was het in Australië) je ook je veldsterkte berekeningen moet indienen en je antenne moet afschermen, misschien dat dat nog wel eens volgt.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antenne register ubocht constructie

#8 Bericht door Steef »

Het AT gaat uit van ongeveer 4000 aanmeldingen van antenne masten.
De VERON heeft al 7400 leden.. :!:

IEDEREEN moet zo VEEL mogelijk antennes opgeven!!!!!!!
Als je niks hebt, toch een antenne opgeven!! Het liefst 3 of meer stuks!!

Ook die van de camping, vereniging enzv.
Het moeten er zo veel zijn, dat ze zicht het apenzuur schrikken.

Dit dient 2 doelen;

Ten eerste;
Voorkom je dat als je later alsnog een antenne wilt plaatsen je ineens aan regeltjes moet voldoen.
Of dat je dan ineens geld ervoor moet betalen.

Ten tweede;
Je maakt het antenneregister waardeloos!
Er zullen zo veel antennes in staan van amateurs, dat deze informatie geheel onbruikbaar is geworden.

Je ontkomt er waarschijnlijk niet aan, maar op deze manier doe je er zo veel mogelijk tegen volgens mij.
Wie praat luistert niet

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Antenne register ubocht constructie

#9 Bericht door PA2LO »

André, wat omslachtig. Kan veel eenvoudiger hoor: je kan een special event call aanvragen. Dit kan je zelf via het gebruikersregister doen en kost niets. Je krijgt meteen na de aanvraag een e-mail van het agentschap met hierin de bevestiging van je gekozen roepnaam voor het evenement.

In je aanvraag voor deze speciale call moet je wel een locatie opgeven, maar voor de special event call worden geen vragen gesteld m.b.t. de locatie van de antenne. De wetgever gaat er blijkbaar van uit dat een special event tijdelijk is en dus niet de beschikking heeft over een vaste antenne-opstelling. Je kan het special event gewoon vanuit elke locatie activeren.

Zolang je dan maar niet meer uitkomt met je eigen call is er niets aan de hand: de antenne-installatie in je tuin gebruik je immers dan alleen om te luisteren en gebruik je alleen met je special even call. En daarvan kan je dus geen registratie van de Antenne-installatie kwijt in het register. :wink:

Alhoewel de website van het AT iets anders zegt stelt de wetgever (zie de toelichting) dat zendamateurs UITSLUITEND vaste antenne-instalaties hoeven te registeren die gebruikt worden om te zenden. Antennes om te luisteren hoeven NIET te worden geregistreerd.
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Antenne register ubocht constructie

#10 Bericht door pe5jw »

Dat van alleen zenden kan ik dus nergens vinden.
Er wordt gesproken over antenne installaties en een grens van 10dBw die weet niet voor ons geld.
En het uitgangspunt dat je een registratie hebt om te zenden en dus je antennes daarvoor gebruikt worden.

Ik lees alleen maar, heb je een antenne, dan moet je die registreren.

Een antenne installatie is dat een vast opstelling ?
Ik heb een draad in de tuin hangen aan het eind zit een knoopje is dat een antenne installatie ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Antenne register ubocht constructie

#11 Bericht door PA2LO »

't Is toch niet moeilijk te vinden hoor:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-560.html

Te vinden in de Nota van Toelichting bij “II Artikelen, Artikel 20b”:
“Een antenne van een radiozendamateur hoeft alleen te worden opgenomen in het register als deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt om te zenden. Antennes van radiozendamateurs die enkel worden gebruikt om te ontvangen, hoeven niet in het register te worden opgenomen. “
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Antenne register ubocht constructie

#12 Bericht door pe5jw »

Als je alleen de brief en de website bekijkt is daar dus geen sprake van.
Ok duidelijk bedankt.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie