LORAN C GERED?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: LORAN C GERED?

#16 Bericht door KI6APR »

coolepascal schreef:Ik meende eigenlijk ook dat Loran nog steeds werkte.
Op de KNS660 van de Fokker-50 zat ook een Omega ontvanger.
Ik geloof niet dat ooit iemand daar gebruik van maakte (trouwens van de KNS660 ook niet)
NAV-bakens zijn er in Europa immers zat. en als AereaNav is een KNS660 nou ook niet je dat.
Neem aan dat die dingen inmiddels allang vervangen zijn, ben er een beetje uit.
Ja ik had het inderdaad over de KNS660 met Omega voor long range navigatie. Ze klaagden ook vaak over problemen.
We hadden wel een Citation (PH-CTG) en dat was de laatste van de seven Cessna Citiations in gebruik bij de RLS, die een INS aan boord had maar dat was voor flight inspection en die kist werd gebruikt door RLD-LVB. Het had natuurlijk veel meer apparatuur voor flight inspection dat niet in de overige zes Citations was ingebouwd.

Ik wil niet te ver gaan omdat je al zei dat je er al een tijdje uit was, maar als dit jouw iets zegt, ik heb zelfs meegemaakt dat men een dure Universal FMS in het pedestal wilde vervangen door een goedkope panel mounted KLN90B GPS. Het is vooral voor een single pilot aircraft (King Air bijvoorbeeld) niet gewoonlijk om steeds naar de CDU van het FMS in het pedestal te kijken en knoppen in te drukken inplaats van "heads up" er zijn toch ook andere vliegtuigen om je heen. Ik zeg dus niet dat je dit niet weet, maar ik wilde niet een lang verhaal gaan schrijven over "de luchtvaart". Ik zit namelijk al meer dan 33 jaar in avionics en als ik dan even niet oppas........

Het is een kleine wereld. Ik heb de Queen Air van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium zien binnenkomen bij het bedrijf waar ik werkte in Californie (ik heb namelijk een tijdje bij een bedrijf in Hangaar 7 op Schiohol gewerkt waar het NLR ook zijn vliegtuigen onderhield. Het zag er nog steeds lelijk uit met het groen en oranje schema. Tenminste 1 Beech F33C Bonanza (ook ex RLS) en ook de Cessa Citation S/N 500-0234 Nadat alle flight inspection apparatuur was verwijderd natuurlijk.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: LORAN C GERED?

#17 Bericht door pe1rea »

Hmmm, ook luchvaartverhalen kunnen interesant zijn hoor.
Mits de afkortingen een beetje begrijpbaar worden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: LORAN C GERED?

#18 Bericht door KI6APR »

jimrea schreef:Hmmm, ook luchvaartverhalen kunnen interesant zijn hoor.
Mits de afkortingen een beetje begrijpbaar worden.
KNS660 is een navigatie computer uit de 80er jaren (verouderd) van King Radio Corporation of tegen die tijd heette het bedrijf eigenlijk Bendix/King.
RLS staat voor Rijksluchtvaart School in Eelde. In 1991 "gekocht" door de KLM voor 1 gulden. Dus is het sinds die tijd de KLM Luchtvaartschool (KLS).
De Cessna Citation, voor de volledigheid, was model 500. Ze hadden de registraties PH-CTA t/m PH-CTG (7 stuks).
FMS staat voor Flight Management System. Naast navigatie management zijn er ook brandstof management en andere zaken die met een FMS samen kunnen werken.
Dat is niets bijzonders. Een piloot kan dat zelf ook uitrekenen. In de eerste plaats wordt een FMS gebruikt voor navigatie. In nieuwere systemen is er veel meer geintegreerd zoals Jeppesen data base (zeg maar charts, Standard Instrument Departures, Standard Arrivals, etc.), frequenties om de radios automatich te tunen, XM weather, etc.

De KLN90B is ook weer een GPS onvanger met navigatie computer (bedoeld om in het instrumenten paneel ingebouwd te worden in de "radio stack") het heeft een paar draaijknoppen en pushbuttons en een klein groen scherm waarop je kunt zien wat je programmeerd en selecteerd. Het was eenvoudiger te bedienen dan een FMS.
Dit soort apparatuur wordt dan aan de navigatie instrumenten gekoppeld. CDI (Course Deviation Indicator) of HSI (Horizontal Situation Indicator). Het kan daarom ook gkoppeld worden aan de automatische piloot. De voorloper daarvan was de KLN88 en dat was een LORAN-C navigator en ziet er bijna hetzelfde uit als de KLN90B.

RLD-LVB staat voor Rijksluchtvaartdienst-Luchtverkeers beveiliging. Flight inspection is (of was?) een afdeling van LVB, en is het periodiek en na onderhoud de bakens controleren op naukeurigheid. Bijvoorbeeld het instrument landings systeem (ILS) wordt dan een paar keer gevlogen: Centerline, offset left en offset right voor de localizer (kan ik nog wel verder uitleggen maar dan wordt ik hier misschien "weggeschopt") De extra meetapparatuur, computer en meetontvangers (navigatieontvangers die zeer naukeurig gecalibreerd zijn) is daarvoor ingebouwd. De meetresultaten werden toen nog op een tape gezet en op het flight inspection kantoor van de LVB geanalyseerd.

Areanav of RNAV werd ook nog genoemd. Wanneer we van onze huidige positie naar het eerste baken vliegen en daarna naar het volgende baken, etc. is het bij RNAV mogelijk om een waypoint te programmeren op een plaats waar helemaal geen baken is. Het systeem moet dan wel de gebruikte bakens kunnen ontvangen maar de RNAV computer kan zo geprogrammeerd worden dat het waypoint of bestemming op een bepaalde afstand en hoek (bearing) van het baken ligt. Dat is ook al een zeer verouderd systeem en het is een short range navigatie systeem. Een long range navigatie systeem zoals LORAN-C, INS, GPS, etc. betekend niet alleen dat het over grotere afstanden dan tot de radiohorizon gebruikt kan worden, de navigatie computer berekent ook de grootcirkel koersen en afstanden tussen waypoints en bestemmingen inplaats van rechte lijnen.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: LORAN C GERED?

#19 Bericht door coolepascal »

Ik zeg dus niet dat je dit niet weet, maar ik wilde niet een lang verhaal gaan schrijven over "de luchtvaart". Ik zit namelijk al meer dan 33 jaar in avionics en als ik dan even niet oppas.......
Vertel mij wat, same here, aleen niet zo lang.

@jimrea Je hebt volkomen gelijk.
Ik ben (door soortgelijke opmerkingen wijzer geworden) normaal gesproken gewoon om de vaktermen steeds toe te lichten, dat maakt het voor niet luchtvarende ook begrijpenlijk en daarmee een stuk interesanter.
Het maakt echter ook de threads meteen een stuk langer en of iedereen al dat technisch gebrabbel wil lezen weet ik echt niet.

Ik schat dat het voor mij inmiddels wel een jaar of acht geleden is.
De hele luchtvaart met al zijn aspecten was voor mij mijn lust en mijn leven.
Toen ik er door verschillende omstandigheden mee moest stoppen, was mijn enige echte teleurstelling dat dit feit me eigenlijk niet echt boeide.
Vele vliegers, colega's en andere geeintereseerden loofden mij nog omdat ik in die tijd een soort wandelende encyclopedie was (een beetje in de tijd dat je aan internet nog niet veel had)
Bij mijn weten zijn er hooguit twee artikeltjes op het internet te vinden waarin ik zelf iets over luchtvaarttechnische aangelegenheden te melden heb,

Zit nu al een paar jaar in de ICT... een hele overstap, van een vak waar toch iedereen zijn best probeert te doen naar een vak waarin niet je kwalificaties relevant zijn maar de grote van je leasebak.
Nu ja, ik klaag niet, ik heb het geluk dat ik voor een spartaans maar leuk bedrijf werk.
En voor de echt interesante dingen heb ik mijn eigen toko ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: LORAN C GERED?

#20 Bericht door KI6APR »

coolepascal schreef:@jimrea Je hebt volkomen gelijk.
Ik ben (door soortgelijke opmerkingen wijzer geworden) normaal gesproken gewoon om de vaktermen steeds toe te lichten, dat maakt het voor niet luchtvarende ook begrijpenlijk en daarmee een stuk interesanter.
Het maakt echter ook de threads meteen een stuk langer en of iedereen al dat technisch gebrabbel wil lezen weet ik echt niet.
Dat is altijd maar een gok, echter dit hele forum staat vol met technisch gebrabbel. Je kunt niet verwachten dat iedereen geinteresseerd is in alle onderwerpen. Als je dan niet uitkijkt begin je zo een boek te schrijven. De lucthvaart is toch weer iets anders dan amateur radio ook al is er radioapparatuur aan boord van vliegtuigen.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: LORAN C GERED?

#21 Bericht door pe1rea »

Heren, het is wmb me een genoegen om verhalen te lezen.
Ik heb een vrij brede belangstelling qua electronica en ben van mening dat je altijd kunt leren van anderen.
Ik ben zelf werkzaam in de electrotechniek, een kennis van me is juist gepensioneerd uit de hoogovens gekomen.
Ook uit de electrotechniek, maar dan met grotere vermogens.
Ik luister met belangstelling naar de verhalen van deze OM, net als ik luister naar verhalen van andere OM's.
Ik heb daar in mijn (warrige) loopbaan toch wel eens wat aan gehad.

Laat je dus vooral niet weerhouden om je verhalen te vertellen.
Al zou het in dit topic zijn.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: LORAN C GERED?

#22 Bericht door coolepascal »

Jim,
Volgens mij zijn er best nogal wat zendamateurs met een luchtvaart achtergrond.
Om nog maar te zwijgen van de zendamateurs die in welke vorm dan ook aktief zijn in de hobbyluchtvaart.
Waneer die mensen af en toe eens een onderwerpje oprakelen dan zullen de (sterke) verhalen vanzelf wel komen bovendrijven (en heel veel sterke verhalen berusten vaak akelig dicht op de werkelijkheid)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: LORAN C GERED?

#23 Bericht door pe1rea »

coolepascal schreef:Jim,
Volgens mij zijn er best nogal wat zendamateurs met een luchtvaart achtergrond.
Om nog maar te zwijgen van de zendamateurs die in welke vorm dan ook aktief zijn in de hobbyluchtvaart.
Waneer die mensen af en toe eens een onderwerpje oprakelen dan zullen de (sterke) verhalen vanzelf wel komen bovendrijven (en heel veel sterke verhalen berusten vaak akelig dicht op de werkelijkheid)
Mijn achtergrond ligt na mijn opleiding electra in oa de autowereld, waar ik na 20 jaar weer uit ontsnapt ben en weer in de electotechniek terecht ben gekomen.
Ik ben technisch erg breed dus.
Daarom vind ik andermans verhalen ook zo interesant. :mrgreen:
De werkelijkheid overtreft soms de sterke verhalen overigens...... :mrgreen: :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: LORAN C GERED?

#24 Bericht door coolepascal »

Haha Jim,
Ik ben oorspronkelijk electronicus, en mijn wens was altijd om in de telecommunicatie terecht te koken.
Dat is gelukig nooit gebeurd, ik kwam aldus in de luchtvaart terecht en dat beviel mij veel beter, zeker als je bedenkt hoe de telecom wereld er nu uitziet, das toch heel wat anders als ik bijna 25 jaar geleden in gedachten had.
Vanuit de luchtvaart kwam ik in de ICT terecht, ook niet echt een voor de hand liggende stap.
Tegenwoordig wordt er vaak gevraagd naar een expliciete opleiding in die richting, nou die bestond in mijn tijd niet eens.
Overigens door al mijn SDR perikelen heb ik nu toch weer een behoorlijk raakvlak met radiocommunicatie, wie weet zal mijn toekomst alsnog die richting uit gaan.
Ja ook ik ben dus breed inzetbaar, immers ik weet niets van auto's af, maar mijn ruim 50 jaar oude Jeep heb ik toch vele jaren zonder enige kennis van zaken rijdend weten te houden ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: LORAN C GERED?

#25 Bericht door pe1rea »

coolepascal schreef: Ja ook ik ben dus breed inzetbaar, immers ik weet niets van auto's af, maar mijn ruim 50 jaar oude Jeep heb ik toch vele jaren zonder enige kennis van zaken rijdend weten te houden ;)
Hamer en beitel, en een goede set engelse maten gereedschap.
Veel meer heb je niet nodig met zo een ding. :mrgreen:
Oja, en een klap vd molen, anders snap je de amerikaanse logica nooit. :mrgreen: :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: LORAN C GERED?

#26 Bericht door coolepascal »

Bedoel je dat er iets van logica in zit ? :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: LORAN C GERED?

#27 Bericht door pe1rea »

coolepascal schreef:Bedoel je dat er iets van logica in zit ? :oops:
Nee, daarom ook eerst die molen? :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
feiko73
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2010, 20:39
Locatie: Groningen

Re: LORAN C GERED?

#28 Bericht door feiko73 »

@ Theo

Staan die masten dan niet aan de N33 nabij Holwierde ?


Gr Feiko

Plaats reactie