LORAN C GERED?
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
LORAN C GERED?
Radiovrienden,
Zie wat ik tegenkwam.
http://thek3ngreport.blogspot.com/2010/ ... loran.html
Hieruit "zou kunnen voortvloeien" dat LORAN C in de V.S. niet uit de lucht gaat en zendamateurs een belangrijke rol gaan spelen.
73
Rob
PE9PE
Zie wat ik tegenkwam.
http://thek3ngreport.blogspot.com/2010/ ... loran.html
Hieruit "zou kunnen voortvloeien" dat LORAN C in de V.S. niet uit de lucht gaat en zendamateurs een belangrijke rol gaan spelen.
73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.
Re: LORAN C GERED?
Zo ver mijn kennis strekt hebben in Nederland nooit zendmasten voor LORAN gestaan. Wel voor de Decca chains in Finsterwolde, Heiloo, Dongen en in Zeeuws-Vlaanderen.Theo schreef:Das jammer, in Nederland zijn net de loran zendmasten gesloopt.
Re: LORAN C GERED?
En die in Heiloo staan er nog
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
Re: LORAN C GERED?
oeps ben ik te snel geweest?
Decca is was toch ook voor positie?
Finsterwolde masten zijn er niet meer, ook die bij Delfzijl niet meer.
Decca is was toch ook voor positie?
Finsterwolde masten zijn er niet meer, ook die bij Delfzijl niet meer.
Re: LORAN C GERED?
Ongeveer 30 jaar geleden ging rond de Kersttijd de telefoon en een collega werd snel wit:PE7EB schreef:En die in Heiloo staan er nog
door de heftige storm was een tuidraad geknapt en 1 van die 2 masten was na een buikdans plat gegaan...
Re: LORAN C GERED?
Hebben zie die toch blijkbaar weer opgebouwd Leen, er staan er keurig 2, in oost-/ west richting achter elkaar
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
Re: LORAN C GERED?
Klopt. Met een goede week stond er een andere. De toenmalige PTT had nog een reservemast liggen op het terrein bij Radio Kootwijk. Achteraf is vastgesteld dat de tuidraad een zwakke plek had door onderhuidse oxydevorming. Regelmatige visuele inspectie bracht dat niet in beeld. PTT was verantwoordelijk voor de mast en het bedrijf waar ik toen werkte moest de zenders in de lucht houden.PE7EB schreef:Hebben zie die toch blijkbaar weer opgebouwd Leen, er staan er keurig 2 in oost - west achterelkaar
Re: LORAN C GERED?
Hoe dan ook, ik vind het echt een prima idee/oplossing. Hadden we dat hier in .nl ook maar ;(
Re: LORAN C GERED?
Hier wat plaatjes van de zendmast zo als deze in Finsterwolde heeft gestaan.
De laatste foto is de mast zoals deze bij Delfzijl heeft gestaan.Re: LORAN C GERED?
Wanneer we het hebben over een back-up systeem voor positiebepaling, dan wordt er ook verschil gemaakt tussen alhankelijke navigatie en onanhankelijke navigatie.
Alle systemen waarbij we gebruik maken van "bakens" of dat nu ontvangst en zendstations op de grond zijn of in de ruimte, zijn afhankelijke navigatie systemen.
De onafhankelijke systemen zijn bijvoorbeeld: Sextant, Inertial Navigation System (INS) en Doppler. INS heeft wel de mogelijkheid voor updates van bakens (DME) maar zonder die updates is er de drift van ongeveer 700 meter per uur voor dit systeem van toepassing. Dat lijkt behoorlijk veel wanneer we gewend zijn aan GPS (WAAS) met een naukeurigheid van beter dan 3 meter.
Bij de Rijksluchtvaart School hadden we nog Omega als een long range navigation system in de Cessna Citations. Dat was in de 80er jaren en het Omega systeem is al 10 jaar definitief uit de lucht.
Jan
Alle systemen waarbij we gebruik maken van "bakens" of dat nu ontvangst en zendstations op de grond zijn of in de ruimte, zijn afhankelijke navigatie systemen.
De onafhankelijke systemen zijn bijvoorbeeld: Sextant, Inertial Navigation System (INS) en Doppler. INS heeft wel de mogelijkheid voor updates van bakens (DME) maar zonder die updates is er de drift van ongeveer 700 meter per uur voor dit systeem van toepassing. Dat lijkt behoorlijk veel wanneer we gewend zijn aan GPS (WAAS) met een naukeurigheid van beter dan 3 meter.
Bij de Rijksluchtvaart School hadden we nog Omega als een long range navigation system in de Cessna Citations. Dat was in de 80er jaren en het Omega systeem is al 10 jaar definitief uit de lucht.
Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR
Re: LORAN C GERED?
Dat bericht schijnt niet te kloppen, het wordt voor een deel wel gestopt.
Alleen de US/Canada en US/Rus chains blijven nog open, dit volgens afspraak.
Ik gebruik de Loran-C hier in NL nog steeds op mijn boot en dat werkt uitstekend.
De boot ligt in de winterberging en zodra hij te water is kijk ik of de chain nog in de lucht is.
Ieder voorjaar weer een verrassing.
Jammer als er mee gestopt wordt, want het is een uitstekende backup, want GPS heeft ook zijn nadelen.
Cu Jaap
Alleen de US/Canada en US/Rus chains blijven nog open, dit volgens afspraak.
Ik gebruik de Loran-C hier in NL nog steeds op mijn boot en dat werkt uitstekend.
De boot ligt in de winterberging en zodra hij te water is kijk ik of de chain nog in de lucht is.
Ieder voorjaar weer een verrassing.
Jammer als er mee gestopt wordt, want het is een uitstekende backup, want GPS heeft ook zijn nadelen.
Cu Jaap
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: LORAN C GERED?
Ik meende eigenlijk ook dat Loran nog steeds werkte.
De reden was dat men niet van eenenkel systeem afhankelijk wilde zijn.
Ook meen ik (maar weet niet zeker) dat studenten van de TU-Delft een modificatie hadden bedacht waardoor het Loran systeem een veel hogere nauwkeurigheid zou krijgen.
Ik wilde erg graag eens proberen er een SDR implementatie van te maken.,is weer eens wat heel anders.
Op de KNS660 van de Fokker-50 zat ook een Omega ontvanger.
Ik geloof niet dat ooit iemand daar gebruik van maakte (trouwens van de KNS660 ook niet)
NAV-bakens zijn er in Europa immers zat. en als AereaNav is een KNS660 nou ook niet je dat.
Neem aan dat die dingen inmiddels allang vervangen zijn, ben er een beetje uit.
De reden was dat men niet van eenenkel systeem afhankelijk wilde zijn.
Ook meen ik (maar weet niet zeker) dat studenten van de TU-Delft een modificatie hadden bedacht waardoor het Loran systeem een veel hogere nauwkeurigheid zou krijgen.
Ik wilde erg graag eens proberen er een SDR implementatie van te maken.,is weer eens wat heel anders.
Op de KNS660 van de Fokker-50 zat ook een Omega ontvanger.
Ik geloof niet dat ooit iemand daar gebruik van maakte (trouwens van de KNS660 ook niet)
NAV-bakens zijn er in Europa immers zat. en als AereaNav is een KNS660 nou ook niet je dat.
Neem aan dat die dingen inmiddels allang vervangen zijn, ben er een beetje uit.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: LORAN C GERED?
De TU Delft heeft jarenlang het project Eurofix gehad, dat samen met een Russisch instituut een uitstekend systeem had ontwikkeld, welke gebaseerd was op zowel GPS als Loran-C.coolepascal schreef:Ik meende eigenlijk ook dat Loran nog steeds werkte.
De reden was dat men niet van eenenkel systeem afhankelijk wilde zijn.
Ook meen ik (maar weet niet zeker) dat studenten van de TU-Delft een modificatie hadden bedacht waardoor het Loran systeem een veel hogere nauwkeurigheid zou krijgen.
De Russen hebben de Tsjaika chain nog werkende, maar Eurofix is mijns inziens ter ziele.
Hun website is off-line en dat zegt mij genoeg.
Er was denk ik geen interesse voor in Europa en wel in Rusland. Men vertrouwd op de Yanks en binnenkort op Gallileo.
Loran-C werkt op 100 kc/s, dus kun je even luisteren of er nog wat is?
Jaap
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: LORAN C GERED?
Tja die bekende ratels op 100kHz hoor ik al jaren niet meer,
maar op lange afstand zouden de bakens nog aktief kunnen zijn.
erg jammer.
Ik zal het straks nog eens even controleren,
nu bezig met vervelende dingen (het W woord)
maar op lange afstand zouden de bakens nog aktief kunnen zijn.
erg jammer.
Ik zal het straks nog eens even controleren,
nu bezig met vervelende dingen (het W woord)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.