Ja ik had het inderdaad over de KNS660 met Omega voor long range navigatie. Ze klaagden ook vaak over problemen.coolepascal schreef:Ik meende eigenlijk ook dat Loran nog steeds werkte.
Op de KNS660 van de Fokker-50 zat ook een Omega ontvanger.
Ik geloof niet dat ooit iemand daar gebruik van maakte (trouwens van de KNS660 ook niet)
NAV-bakens zijn er in Europa immers zat. en als AereaNav is een KNS660 nou ook niet je dat.
Neem aan dat die dingen inmiddels allang vervangen zijn, ben er een beetje uit.
We hadden wel een Citation (PH-CTG) en dat was de laatste van de seven Cessna Citiations in gebruik bij de RLS, die een INS aan boord had maar dat was voor flight inspection en die kist werd gebruikt door RLD-LVB. Het had natuurlijk veel meer apparatuur voor flight inspection dat niet in de overige zes Citations was ingebouwd.
Ik wil niet te ver gaan omdat je al zei dat je er al een tijdje uit was, maar als dit jouw iets zegt, ik heb zelfs meegemaakt dat men een dure Universal FMS in het pedestal wilde vervangen door een goedkope panel mounted KLN90B GPS. Het is vooral voor een single pilot aircraft (King Air bijvoorbeeld) niet gewoonlijk om steeds naar de CDU van het FMS in het pedestal te kijken en knoppen in te drukken inplaats van "heads up" er zijn toch ook andere vliegtuigen om je heen. Ik zeg dus niet dat je dit niet weet, maar ik wilde niet een lang verhaal gaan schrijven over "de luchtvaart". Ik zit namelijk al meer dan 33 jaar in avionics en als ik dan even niet oppas........
Het is een kleine wereld. Ik heb de Queen Air van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium zien binnenkomen bij het bedrijf waar ik werkte in Californie (ik heb namelijk een tijdje bij een bedrijf in Hangaar 7 op Schiohol gewerkt waar het NLR ook zijn vliegtuigen onderhield. Het zag er nog steeds lelijk uit met het groen en oranje schema. Tenminste 1 Beech F33C Bonanza (ook ex RLS) en ook de Cessa Citation S/N 500-0234 Nadat alle flight inspection apparatuur was verwijderd natuurlijk.