VERPLICHT ANTENNEREGISTER

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#1 Bericht door PE9PE »

Radiovrienden,

Zie http://www.vrza.nl mededeling 22 Januari, waarin staat dat ook wij verplicht worden om in het Antenneregister opgenomen te worden.

73

Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#2 Bericht door PE7EB »

Lijkt mij dat de overheid zich beter bezig kan gaan houden met het ontkrachten van al die hoaxen en onzin over de schadelijkheid van radiostraling, dan nog weer een bron creëren waar pseudo wetenschappers informatie uit kunnen putten om hun hersenkronkels te ondersteunen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#3 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#4 Bericht door PE1RYY »

Luisteramateurs hebben ook antennes.
Een Wifi-accesspoint is ook een zender.
Een DECT toestel is ook een basisstation voor telefonie.

Laten we het allemaal registreren. Dan krijgen we in ieder geval geen scheve gezichten.

:wink:
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#5 Bericht door pa3met »

PE1RYY schreef:Luisteramateurs hebben ook antennes.
Een Wifi-accesspoint is ook een zender.
Een DECT toestel is ook een basisstation voor telefonie.

Laten we het allemaal registreren. Dan krijgen we in ieder geval geen scheve gezichten.

:wink:

hehe.... de kans bestaat natuurlijk dat ze e.e.a. naast zich neerleggen dan. Voor de rest 10 dBW is natuurlijk zo gemaakt.. dus de meesten zullen het wel moeten registreren.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#6 Bericht door pd1rh »

Het antenneregister is goed bijgewerkt ;-)
Zendmast Smilde staat nog steeds "analoge televisie".

En straks voor zendamateurs: komt er dan *per band* een beschrijving van de installatie?
Zendvermogen is bij ons variabel, dus dat worden leuke plaatjes bij de 'veiligheids-schets' op de site.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.
Bijlagen
Veiligheid
Veiligheid
ScreenShot002.gif (3.94 KiB) 10680 keer bekeken
Smilde
Smilde
ScreenShot001.gif (12.65 KiB) 10682 keer bekeken
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#7 Bericht door PA2LO »

Laten we van deze mug geen olifant maken. Als je de wettekst en de toelichting doorleest zie je dat we nauwelijks iets hoeven te doen en dat de (door PA3MET genoemde) grens van 10db Watt ERP voor ons niet van belang is. Zodra je als zendamateur een antenne op een vaste locatie gebruikt om ook daadwerkelijk te zenden zal de locatie van de antenne in het register moeten worden opgenomen.

Het voor ons zendamateurs belangrijkste artikel in de nieuwe wetgeving is artikel 20d (Telecommunicatiewet, Hoofdstuk 4a)

Artikel 20d:
1. In het antenneregister worden voor de antennes, bedoeld in artikel 20b, eerste lid, onder c (opm. in dat artikel wordt naar zendamateurs verwezen), de volgende gegevens opgenomen:
a. de locatie van de antenne-installatie, met een nauwkeurigheid van 15 meter, aangeduid met toepassing van het World Geodetic System 1984 en
b. het type registratie
2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, worden aan Onze Minister verstrekt door de radiozendamateur die zich voor het gebruik van frequentieruimte heeft geregistreerd.

Voor het bepalen van de locatie zal het Agentschap Telecom een tool op haar site beschikbaar gaan stellen. Waarschijnlijk zullen alle zendamateurs vanuit het AT hierover binnenkort communicatie ontvangen. De informatie over of je een N(ovice) of F(ull) licentie hebt, heeft het AT al in haar registers staan, en kan dus snel in het antenneregister worden opgenomen.

Wat meer achterliggende informatie uit de toelichting bij de wet lees je hieronder:

- Antennes van radiozendamateurs worden alleen opgenomen indien deze ook daadwerkelijk gebruikt worden om mee te zenden. De grens van 10 dB watt ERP geldt voor zendamateurs niet.

- Radiozendamateurs hebben geen vergunning meer nodig, maar worden wel geregistreerd. Als de radiozendamateur voornemens is te gaan uitzenden, dan hoeft hij naast de gegevens die reeds geregistreerd zijn, alleen de locatie van de antenne op te geven. Agentschap Telecom zal hiervoor een applicatie beschikbaar stellen waarmee op een kaart kan worden aangegeven waar de antenne zich bevindt. Het opzoeken van deze locatie zal naar schatting 5 minuten tijd kosten.

- Voor antennes van radiozendamateurs geldt de grens van 10 dB watt ERP niet. De reden hiervoor is dat het voor radiozendamateurs erg lastig is om het vermogen dat door de antenne wordt uitgezonden nauwkeurig vast te stellen. Dit vermogen kan ook nog eens erg fluctueren. Daarnaast wordt er niet continu uitgezonden, waardoor handhaving door de toezichthouder vrijwel onmogelijk is.

-Een antenne van een radiozendamateur hoeft alleen te worden opgenomen in het register als deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt om te zenden.

- Antennes van radiozendamateurs die enkel worden gebruikt om te ontvangen, hoeven niet in het register te worden opgenomen.

- Het gaat om op een vaste locatie geplaatste antennes. Antennes in auto’s, aan boord van schepen of anderszins voor mobiel gebruik (handhelds) kunnen naar hun aard niet met stippen op een kaart worden weergegeven in een register.

- In dit artikel 20d wordt geregeld welke gegevens van de radiozendamateurs worden opgenomen.
Voor deze categorie is een uitzondering gemaakt vanwege het experimentele karakter. Radiozendamateurs doen regelmatig aanpassingen aan hun apparatuur. Hierdoor veranderen zendvermogen, zendrichting, frequentie en het type antenne. Dit zou gevolgen hebben voor de administratieve lasten van deze groep. Om dit te beperken is er voor gekozen alleen het type registratie en de locatie van de antenne op te nemen.
Een radiozendamateur mag pas uitzenden als hij met succes een examen heeft afgelegd en zich daarna op de juiste wijze heeft geregistreerd. Momenteel kunnen er twee type examens worden afgenomen, die ieder recht geven op een bepaald gebruik van een antenne, mits de radiozendamateur zich heeft geregistreerd. Opname van het type van registratie, die overeenkomt met het type examen dat is afgelegd, geeft informatie over in welke frequentiebanden en met welk vermogen de radiozendamateur mag uitzenden. Op de website van het antenneregister is een overzicht van de verschillende type opgenomen. De locatiegegevens zijn essentieel voor het terugvinden van de antenne in het register.
Onze Minister mag de gegevens die radiozendamateurs verstrekken in het kader van de registratie gebruiken voor het antenneregister.

De volledige wettekst en toelichting vind je op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-560.html

73 de PA2LO
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#8 Bericht door PE2AAB »

PE1RYY schreef:Luisteramateurs hebben ook antennes.
Een Wifi-accesspoint is ook een zender.
Een DECT toestel is ook een basisstation voor telefonie.

Laten we het allemaal registreren. Dan krijgen we in ieder geval geen scheve gezichten.

:wink:
Even lezen alvorens te roepen
Ik heb een antenne-installatie, wanneer moet deze worden geregistreerd in het Antenneregister? Uw antenne wordt in het Antenneregister opgenomen wanneer:

hij is geplaatst op een vaste locatie en meer dan 10 dB watt ERP uitzendt, of als doel heeft met een zendvermogen van meer dan 10 dB watt ERP uit te gaan zenden;
hij is geplaatst op een vaste locatie en tot een netwerk behoort, indien meer dan de helft van het aantal antennes van het netwerk afzonderlijk een zendvermogen van meer dan 10 dB watt ERP heeft;
u als radiozendamateur bij Agentschap Telecom bent geregistreerd als gebruiker van frequentieruimte.
Wifi en DECT vervallen hiermee dus.
Ontvangstantennes worden niet opgenomen in het register evenals C2000 opstelpunten (uit veiligheidsoverweging)
Ben ik verplicht om mee te werken? Ja, als u voldoet aan de voorwaarden voor registratie in het Antenneregister bent u vanaf 1 januari 2010 verplicht om uw antennegegevens ten behoeve van het register aan te leveren.

Agentschap Telecom houdt toezicht op de registraties. Als wordt geconstateerd dat gegevens moedwillig worden achtergehouden of dat onjuiste gegevens worden verstrekt, is een sanctie mogelijk.
bron: www.agentschaptelecom.nl
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#9 Bericht door PE2AAB »

reijndert schreef:Het antenneregister is goed bijgewerkt ;-)
Zendmast Smilde staat nog steeds "analoge televisie".

En straks voor zendamateurs: komt er dan *per band* een beschrijving van de installatie?
Zendvermogen is bij ons variabel, dus dat worden leuke plaatjes bij de 'veiligheids-schets' op de site.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.
Waar kan ik het vernieuwde Antenneregister vinden Nadat de wet in werking is getreden, krijgen de betrokken partijen drie maanden de tijd om hun gegevens aan te leveren. Daarom wordt het nieuwe Antenneregister pas vanaf 1 april 2010 openbaar. Tot die tijd blijft het oude Antenneregister beschikbaar. Deze is te vinden op de website van het Antenneregister.
Je kijkt dus naar een verouderde website. Pas vanaf 1 april wordt de nieuwe site operationeel (lijkt wel een grap!)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#10 Bericht door PE7EB »

Ook die hoort bijgewerkt te worden, analoge tv is alweer een mooi tijdje uit de lucht.
Verder blijf ik bij mijn standpunt uit mijn eerdere post.
Veel verspilling van tijd, geld en mankracht die beter ingezet kan worden om die onzin van pseudo deskundigen te weerleggen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#11 Bericht door PE1RYY »

PE2AAB schreef:[
Even lezen alvorens te roepen
Had ik gedaan...

In mijn visie is het antenneregister ingericht om leken inzicht te geven waar zij zich veilig in de nabijheid van een antenne kunnen begeven. Net als dat de VROM en Verkeer en waterstaat een kliklijn hebben waar je op kan vragen waar je veilig kan graven.

Het opnemen van zendamateurs in een lijst met potentieel gevaarlijke lokaties zaait onrust bij omwonenden. Nu klagen buren omdat ze antennes niet mooi vinden, straks omdat ze potentieel gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Voor zenders die continu zenden met een antenne met een hoge versterterkingsfactor heeft snap ik de filosofie nog wel (let wel repeaterlokaties schaar ik hier ook onder). Voor de amateur, die af en toe een doorgangetje maakt als er zich condities voordoen snap ik het niet.
PE1RYY, Milan.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#12 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#13 Bericht door PE1KXY »

mmm wat ik niet lees is hoe er wordt om gegaan met mijn gegevens? Kom ik er met naam en toenaam in te staan, of blijft het bij een stip?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#14 Bericht door PE2AAB »

PE1RYY schreef:
PE2AAB schreef: Even lezen alvorens te roepen
Had ik gedaan...

In mijn visie is het antenneregister ingericht om leken inzicht te geven waar zij zich veilig in de nabijheid van een antenne kunnen begeven. Net als dat de VROM en Verkeer en waterstaat een kliklijn hebben waar je op kan vragen waar je veilig kan graven.

Het opnemen van zendamateurs in een lijst met potentieel gevaarlijke lokaties zaait onrust bij omwonenden. Nu klagen buren omdat ze antennes niet mooi vinden, straks omdat ze potentieel gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Voor zenders die continu zenden met een antenne met een hoge versterterkingsfactor heeft snap ik de filosofie nog wel (let wel repeaterlokaties schaar ik hier ook onder). Voor de amateur, die af en toe een doorgangetje maakt als er zich condities voordoen snap ik het niet.
Ow maar daar geef ik je ook absoluut gelijk in! Het is al haast een doodzonde als je een antenne plaatst (zie mijn post hierover); nu gaan ze ook nog doen alsof er schadelijke straling afkomt.

Een slechte ontwikkeling. Los van het feit dat het weer nutteloze euro's uit de zakken van de belastingbetaler zijn. (Lijkt dat eveneens zo nutteloze rekeningrijden wel!)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: VERPLICHT ANTENNEREGISTER

#15 Bericht door PD4M »

Wacht even... Dit is een verplichting die per 1 januari 2010 ingaat. Dus aan die verplichting hadden wij al moeten voldoen?

Wie heeft ons tijdig geinformeerd hierover (behalve dit forum)? VRZA, Veron, AT? Dit is voor mij nieuw en eigenlijk ook wel onwenselijk. Waren wij tijdig gekend dan hadden wij inspraak gehad als gebruikersgroep zodat we tijdig hadden kunnen interveniëren?

Wij zijn nu in overtreding!

Nog iets - actueel ook vanwege de perikelen rond het rekeningrijden en de mogelijkheid tot schending van de privacy.

Uit de toelichting op de wet:
Persoonsgegevens
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft op 21 november 2005 een advies uitgebracht over het opnemen van persoonsgegevens van radiozendamateurs. Hoewel in het register geen gegevens over naam, adres en woonplaats openbaar worden gemaakt, neemt het CBP toch aan dat er sprake is van persoonsgegevens. De reden hiervoor is dat een radiozendamateur door omwonenden eenvoudig te identificeren is door de gegevens uit het register (de locatie van een antenne-installatie) te combineren met eigen waarnemingen. Dit betekent dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) van toepassing is.
Het CBP wijst vervolgens op artikel 11 van de WBP. Het eerste lid van dit artikel stelt dat persoonsgegevens slechts verwerkt mogen worden voor zover zij, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn. Aan deze eis wordt voldaan door slechts twee gegevens op te nemen; de locatie van de antenne-installatie en het type registratie van de radiozendamateur.
De locatie is essentieel voor het hoofddoel van het register. Om burgers goed te kunnen informeren over antennes in hun omgeving, is het noodzakelijk dat zij deze terug kunnen vinden in het register. Daarom is er voor gekozen af te wijken van het voorstel van het CBP om per postcodegebied alleen het aantal radiozendamateurs dat daarin actief is weer te geven.
Het type registratie wordt opgenomen omdat dit informatie verschaft over de toepassing van de antenne. De registratie bepaalt in welke frequentiebanden er gezonden mag worden en met welk vermogen. Aangezien het toegestane vermogen per registratie sterk kan verschillen, is besloten dit gegeven op te nemen.
De leek kan niet vaststellen of 25 of 300 watt veel is. Zijn babyfoon is maar 100mW en komt toch kilometers ver. Kun je nagaan welke straling ik door mijn mik krijg van die overbuurman.

Daarnaast moet ik mijn antennepark nog bepalen. Nu hangt er een provisorisch draadje uit het zolderraam. Straks staat er weer eens wat anders op het dak enzovoorts.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Plaats reactie