PI4AA na 27 maart 2006 noodgedwongen op non actief

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

PI4AA wordt ingepakt.....

#16 Bericht door 2GT »

PI4AA wordt ingepakt......

Op 27 maart heeft PI4AA de laatste uitzending van Radio AA geproduceerd en uitgezonden.
Na 77 jaar is het voor de crew niet meer mogelijk verder te kunnen gaan met het verenigingsstation.
Er is in begin 2005 door onze huidige verhuurder meegedeeld dat PI4AA het pand per 1 december 2005 moet verlaten. Nadien heeft de crew enige tijd uitstel hiervan kunnen verkrijgen
Al meer dan een jaar is er intussen gezocht naar een geschikte locatie in de omgeving van Leusden. Er zijn daarbij wel een aantal geschikte locaties gevonden. Helaas bleek uiteindelijk het HB het hiervoor noodzakelijk budget niet beschikbaar te willen stellen.
Binnenkort zal de huur definitief worden opgezegd en moet de crew binnen een maand de huidige locatie verlaten. Er bestaat de kans dat dat precies in de vakantie maanden kan gaan plaatsvinden. Om het risico uit te sluiten dat er crew leden terug moeten keren van vakantie is het helaas noodzakelijk geworden nu te stoppen met de activiteiten en het station te gaan ontmantelen. Zodat alles gereed staat als het zover is.
Waar het station terecht gaat komen is (nog?) niet bekend. Misschien dat er alsnog een geschikt onderkomen wordt gevonden in de omgeving van Leusden welk binnen het beschikbaar budget valt. Dan zou AA van daar weer kunnen worden opgestart met de huidige crew.
Maar misschien is er wel een afdeling die een geschikt onderkomen voor ons verenigingsstation heeft of kan vinden. Dan kan met een nieuwe crew vandaar uit alsnog de activiteiten weer worden opgestart en het station in de lucht worden gebracht.

Het blijft overigens onverlet dat door het niet voldoende beschikbaar stellen van een budget (lees huurkosten) het uitermate spijtig is dat de crew een zo uniek verenigingsstation niet meer kan activeren.
Er wordt door het hoofdbestuur voor andere criteria gekozen voor het goed functioneren van de vereniging. Internet en Electron worden daarbij als belangrijkste informatiebron gezien en men ziet PI4AA niet (meer?) als een belangrijkste informatie en activiteiten bron en willen daardoor er niet in investeren.
Hoewel de crew hierover een duidelijk andere zienswijze heeft respecteert zij het besluit en legt zij zich er node bij neer.

Berichten over PI4AA worden verder op deze website vermeld.

De laatste uitzending staat live op de VERON site op de pagina's van PI4AA
http://www.veron.nl/cie/pi4aa/main.htm

Namens de Crew,

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#17 Bericht door pe2kp »

PA1FJ schreef:Lang leve het HB, Dat geld een breekpunt moet zijn voor het onderkomen van ons landelijke Verenigings station.
Fred PA1FJ
De verhouding in het geheel moet natuurlijk niet scheef zijn. Maar voor niets gaat de zon op. Zeker als je kijkt naar lokatie huur. Dat krijg je alleen nog goedkoop als je er wat voor terug kan doen.

Bv. Op het Looerf (voor blinden en slechtzienden) zou je wel ruimte kunnen krijgen. Maar dan moet er wel bv een opleiding komen voor de blinden en slechtzienden op die lokatie.

Alleen zoek daar dan de mensen maar eens bij die dat iedere week willen doen. De crew heeft het al druk genoeg... en hier door is die lokatie toen ook verloren gegaan...
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#18 Bericht door PE5PVB »

Wat ik eigenlijk niet geheel begrijp, en misschien zie ik het helemaal fout hoor, maar waarom hebben jullie in godsnaam een ruimte nodig?

Tegenwoordig is het prima mogelijk om dit alles vanuit huis te doen...

PA2MZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2005, 19:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#19 Bericht door PA2MZ »

Ja, 400 watt op 80, 20 en VHF/UHF uitzenden... MIDDEN in een woonwijk! Lekker is dat.. Ohwjha waar moeten we dan opnemen? In een aftandse kelder?!


Marten

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#20 Bericht door PA5COR »

?

Geen probleem hoor, ik ben regelmatig met 1KW+ bezig hier in de woonwijk, en geen centje pijn....

Dat hoeft dus geen belemmering te zijn...
Wel de kortzichtigheid van een vereniging die zichzelf monddood maakt zo.....

73

Cor

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#21 Bericht door PE5PVB »

Kom op mensen, je hebt toch geen HF nodig om dit landelijk dekkend te krijgen, ik neem aan dat de doelgroep toch niet Europa is??

Zover ik weet waren er op 2m en 70cm genoeg steunzenders en lijkt mij dat HF niet noodzakelijk voor een programma.

- 2m steunzenders
- 70cm steunzenders
- streaming audio

Er zijn genoeg manieren om door te kunnen gaan met een landelijke dekking....

En opnemen lijkt me geen probleem. Een radioamateur heeft doorgaans een shack waar toch wel een PC in staat. Een klein mengtafeltje en een microfoon lijkt me weinig extra ruimte innemen...

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

Radio AA / PI4AA

#22 Bericht door 2GT »

Hallo Allemaal,

We hebben momenteel.. althans, we zijn aan het inpakken,
Een geluidsopname studio, zie website, deze bestaat uit een geluids cel, een groot meng/regelpaneel voor diverse kanalen. 2 inkomende telefoonlijnen en diverse microfoons en pc en MD apparatuur.
Dit alles is gekoppeld aan de zenders van Radio AA / PI4AA.
Dit neemt nogal wat ruimte in. Dan worden er opnames gemaakt, interviews in de studio en via telefoon lijnen of rechstreeks via de zenders.
Dan staan de zenders in een andere ruimte opgesteld, waar krap 3 a 4 operators de inmeld rondes doen op de maandagavonden op de verschillende banden tegelijk.
Met alle redelijkheid is dit niet op een hobbiekamer bij een amateur thuis te realiseren. We hebben vaak bezoek gehad van personen voor interviews, de vaste opnames werden gemaakt en dat iedere week. Als je dit thuis wilt doen kom je dan problemen tegen. Iedere week ( op verschillende tijden/dagen een aantal mensen over de vloer, diverse zaken die door elkaar heen lopen, nieuwsvergaring, telefoongesprekken, opnames en overige zaken ) Dan met 3 zenders tegelijk in de lucht op 80m, 20m en 2m. Herhalingen op 80m en 70cm. Dit geeft wel wat storing als je dat in een woonwijk uitzendt. Als ik zelf met meerdere zenders tegelijk in de lucht gaat krijg ik al wel klachten hier ( en dan zit ik op 2m en 70cm met niet meer dan 25w, probleem mengproducten) Ik werk namelijk graag duplex als ik samen met andere amateurs test en expirimenten wil uitvoeren. Het praat gewoon een stuk makkelijker als je diverse open verbindingen hebt en zo een kring vormt.
Maar goed om even terug te komen op het verenigingsstation,
- het is een station waar uitzendingen verzorgt worden ( werden ) op vrijwillige basis.
- een station waar expirimenten worden ( werden) gedaan.
- een samenkomst van amateurs, waar veel nieuws en actualiteiten werden besproken.
- een ruimte waar vergaderd werd door oa. de PR van de VERON.
- een leerstation voor geintresseerde in de radiohobbie en amateurs die ervaringen wilde opdoen, op bv. de HF banden.
- een contest station, waar amateurs konden zenden waneer dit bv. niet thuis kon of om ervaring op te doen.
- een station waar kennis en ervaring werd uitgewisseld.
en zo nog wel meer...

Het grote probleem zit hem erin dat hier in het midden van Nederland de kosten van een ruimte mee gegaan zijn met de tijd. Dus duurder geworden zijn. Daar kunnen wij nu eenmaal niets aan doen. Het pand waar we nu in zitten wordt gelijk gemaakt met de grond. gesprekken bij de gemeente alhier liepen op niets uit en er zijn geen pandjes beschikbaar waar we direct in zouden kunnen. We zijn niet veel eisend, maar enige ruimte zou wel welkom zijn. Daarbij is de bibliotheek van de VERON ook in ons pand gehuisvest. Ook zij moeten een ruimte hebben waar alle documentatie kan worden geplaatst. Dan zou het ook een mogelijkheid zijn dat de VERON een eigen HQ zou kunnen hebben, even kijkend naar de kosten, zou dat alleen maar besparingen opleveren in plaats van iedere keer maar zalen inhuren tegen de kosten van de locaties. Dat was ook de inzet van het HB de eerste keer. Maar hier is weer vanaf gezien om een mij niet duidelijke reden. We hebben werkelijk ons uiterste best gedaan om een goede locatie tegen een goede prijs te vinden, We hebben dan ook veel ruimtes op het oog, maar de financiering komt gewoon niet rond. Wellicht dat er in andere delen van Nederland goedkopere locaties zijn, maar dat vereist dan een geheel nieuwe crew. Het is nu eenmaal niet mogelijk om dit vanuit een zolderkamer of schuurtje te regelen en uit te zenden. Wie wil er nu iedere week een crew over de vloer hebben? Ik begrijp best dat een uitzending vanuit thuis te doen is, maar de programma's moeten ook gemaakt worden. Meestal namen we op donderdag op en zonden we op maandag uit. Maar in het weekeinde ertussen werden de uitzendingen gemonteerd of werden er nog laaste nieuwtjes opgenomen. Dus op verschillende dagen waren we achter de schermen actief voor het programma van AA.
Het kost allemaal veel tijd, dat aan de uitzending zo niet te merken is, maar probeer het maar eens.

ik spreek even voor mezelf en heb het 2 1/2 jaar met veel plezier gedaan, daarbij is Radio AA een reden geweest dat ik na 25 jaar de hobbie weer heb opgepakt en weer ben begonnen en als vrijwillger bij AA de uitzending deels verzorgde en het web met de pagina's en downloads verzorg.
Zo kon ik me echt met de hobbie bezig houden en heb ik er veel geleerd.
Zo weet ik ook dat er geintresseerde personen zijn die vanwege Radio AA / PI4AA hun zendmachtiging hebben gehaald omdat ze het leuk vonden en daarom in de boeken zijn gedoken.

Ik respecteer een ieder zijn mening, maar dit is mijn mening en ervaring van het meewerken in een verenigings station.
Ik baal er in ieder geval van dat we de uitzendingen niet kunnen voortzetten!
We hebben luisteraars over heel Europa en zelfs daarbuiten. Nu komen er reacties binnen uit het buitenland, Nederlandse zendamateurs in het buitenland missen nu hun Vaderlandse uitzendingen en dat laten ze ons weten via de banden en via Email.

Als laatste, ik hoop gewoon dat we kunnen doorgaan met het station!
We zijn er voor de Radioamateurs en luisteraars!

Met vriendelijke groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#23 Bericht door PE5PVB »

Ok. ik wens je veel succes. En ik weet ook wel wat het is, wij maken ook al meer dan 4 jaar een eigen programma elke week voor de radioamateur.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#24 Bericht door wbeekman »

Sjoerd,

Ik lees net dat julllie al 4 jaar bezig zijn, en dus heel goed weten wat het aan menselijke energie kost om een programma a la PI4AA elke week weer te maken.
Kijk een webpagina maken en onderhouden hoeft niet zoveel energie te kosten. Je kunt een paar moderators aanstellen. Maar om goede interviews te maken dat is andere koek. Zoek maar eens een goede reporter met apparatuur. Dit wel natuurlijk voor een periode van pakweg 5-10 jaren.

Je kunt op de landelijke vergadering aan het HB om uitleg vragen en tevens komen met een plan van aanpak om PI4AA weer in de lucht te krijgen voor de komende 10 jaar zullen we maar zeggen.

Ik ben dan ook voorstander van het voorstel 13 -Afd Oss - A36.

Hier kan het HB laten zien wat zij voor toekomstvisie heeft met b.v. PI4AA, of de VERON bibliotheek, met haar kostbare radioboeken.
Om maar eens wat op te noemen.

Sjoerd, veel suc6 met jullie BAR-net.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#25 Bericht door 2GT »

Beste Allemaal,

Onderstaand bericht bereikte mijn via Email..


Stichting knapt oude radiotelescoop Astron op
14 april 2006, 15:57,
Dwingeloo -
Een stichting gaat de vijftig jaar oude radiotelescoop in het Dwingelderveld opknappen. De schotel bestaat tweede paasdag precies vijftig jaar. Dinsdag ondertekent sterrenkundig instituut Astron en de Vereniging van Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland (Veron) een intentieverklaring om de restauratie van de schotel mogelijk te maken. Daarvoor wordt binnenkort een stichting opgericht en is een slordige 220.000 euro nodig.

De radiotelescoop is sinds 1997 buiten gebruik. Astron vond technische vernieuwingen aan de schotel destijds te kostbaar. "We willen verhinderen dat de schotel in verval raakt", zegt voorzitter Dick Harms van de Veron.
De initiatiefnemers zien een tweede leven voor de schotel weggelegd in combinatie met een bezoekerscentrum. "Amateur onderzoekers en scholieren zijn onze voornaamste doelgroepen", licht Harms toe.
Astron is volgens hem een gesloten organisatie waar je niet zomaar binnenkomt. "In een bezoekerscentrum kun je uitleggen wat Astron doet, namelijk zoeken naar de oorsprong van het heelal."
Sterrenkundigen hebben door middel van de oude radiotelescoop in het Dwingelderveld baanbrekend onderzoek verricht. Zo werden twee nieuwe sterrenstelsels ontdekt, die nu bekendstaan als Dwingeloo 1 en Dwingeloo 2.
Ook Astron is overtuigd van een nieuwe publieke rol voor de Dwingeler telescoop, meldt woordvoerder Frederiek Westra van Holthe. De schotel is vervangen door de radiotelescoop bij Westerbork. Over ongeveer anderhalf jaar wordt Lofar in gebruik genomen, een supertelescoop bij Exloo.
© 2006 Dagblad van het Noorden

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

Nog 1 keer PI4AA in de lucht!

#26 Bericht door 2GT »

Nog 1 keer PI4AA in de lucht!
Op veler verzoek zal nog eenmaal PI4AA in de lucht komen voor het maken van de allerlaatste QSO's uit Leusden. Voor verzamelaars die nog een QSL kaart van PI4AA uit Leusden bij hun verzameling willen hebben, want elke verbinding zal bevestigd worden. A.s. donderdagavond 20 april vanaf ca. 19.30 uur l.t. kunt u de crewleden aantreffen op 2 meter en op de 80 meter en afscheid van hen nemen. Daarna zullen ook de antennes worden gedemonteerd. De crew kijkt naar u uit.

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

Kleine update rondom Radio AA / PI4AA

#27 Bericht door 2GT »

Beste Allemaal,

Ik heb nog een kleine update.

Het is namelijk zo dat het HB gestemd heeft over Radio AA.
Er waren meer stemmen tegen dan voor het voortzetten van Radio AA.
Het grote deel van het HB luisterde niet naar Radio AA.
Dit is dus de nekslag van Radio AA / PI4AA.
De belangen liggen op een ander vlak merk ik.
De verwachting dat Radio AA / PI4AA nog in de lucht komt is tot een minimum gereduceerd!
De VR maar afwachten.....

Vanavond ( 20 april 2006 ) is PI4AA nog 1 maal met de zenders in de lucht!

Op de 2m band en op 80m zijn we QRV.

Mvg en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: Kleine update rondom Radio AA / PI4AA

#28 Bericht door wbeekman »

2GT schreef: Het is namelijk zo dat het HB gestemd heeft over Radio AA.
Er waren meer stemmen tegen dan voor het voortzetten van Radio AA.
Het grote deel van het HB luisterde niet naar Radio AA.
Dit is dus de nekslag van Radio AA / PI4AA.
De belangen liggen op een ander vlak merk ik.
Tja het staat natuurlijk leuk op je CV om te zeggen dat je HB'er bent !!
P.S. Maar geeneens weet wat het inhoud om een eigen verenigingszender te runnen.

Daarom stel ik voor een paar knasse knarren uit het HB te laten bijstaan door iemand van b.v. 18 - 23 jaar.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: Kleine update rondom Radio AA / PI4AA

#29 Bericht door wbeekman »

wbeekman schreef:
2GT schreef: Het is namelijk zo dat het HB gestemd heeft over Radio AA.
Er waren meer stemmen tegen dan voor het voortzetten van Radio AA.
Het grote deel van het HB luisterde niet naar Radio AA.
Dit is dus de nekslag van Radio AA / PI4AA.
De belangen liggen op een ander vlak merk ik.
Tja het staat natuurlijk leuk op je CV om te zeggen dat je HB'er bent !!
P.S. Maar geen eens weet wat het inhoudt om een eigen verenigingszender te runnen.

Daarom stel ik voor een paar knasse knarren uit het HB te laten bijstaan door iemand van b.v. 18 - 23 jaar uit de vereniging.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Misschien een idee voor de VERON tav PI4AA

#30 Bericht door wbeekman »

Koop een grote zeecontainer en bouw daarin een vergaderruimte, studio en zendstation. (eenmalige investering en gemakkelijk te verplaatsen -Studenten wonen zelfs een een container tegewoordig )

Hoeven ze alleen nog maar een klein stukje grond te huren.
( incl stroom en water)

Zijn ze misschien heel goedkoop uit...
Zie graag reacties tegemoet.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie