Wijziging beleid meegeven examenopgaven

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#1 Bericht door PE2AAB »

Actueel: 6 augustus 2020

Wijziging in beleid rond meegeven van examenopgaven
Agentschap Telecom staat al enige jaren voor grote uitdagingen als het gaat om het borgen en verbeteren van de kwaliteit van haar werkzaamheden rondom examens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het up-to-date houden van de examenvragenbank, het leveren van examens met voldoende kwaliteit en de snelheid van verwerking van de examenresultaten.
In het kader van de kwaliteitsborging heeft het Agentschap Telecom examinerende instellingen voor de examens voor maritieme radiocommunicatie (Basiscertificaat Marifonie, Marcom B, Marcom A) en de examens voor radiozendamateurs (Novice en Full) geïnformeerd dat het meegeven van examenopgaven niet langer is toegestaan.

De toezichthouder geeft een toelichting op het genomen besluit: “De vragen voor de examens zijn bedoeld voor herhaald gebruik ten behoeve van af te leggen examens, waarmee een vergelijkbaar en representatief beeld wordt verkregen van de kennis van de kandidaten. Het meegeven van de examenvragen maakt de vragen minder geschikt voor herhaald gebruik, en vergt dat voor elk examen idealiter nieuwe vragen zouden moeten worden ontwikkeld, of in elk geval veel vaker dan nu het geval is en dan realistisch gezien haalbaar is. Dat is niet alleen bewerkelijk, tijdrovend en kostbaar, maar doet ook afbreuk aan de vergelijkbaarheid van de afgelegde examens.”
De Stichting Radio Examens (SRE) past naar aanleiding van het besluit haar werkwijze aan: kandidaten wordt aan het eind van een examen gevraagd om het formulier met antwoorden én de uitgereikte examenbundel in te leveren.

Bron: https://www.radio-examen.nl/examenuitsl ... informatie
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#2 Bericht door PH7R »

Dat snap ik wel. Maar waarom niet gewoon het US model invoeren met vragen databank? Als je een paar honderd vragen hebt met 3 of 4 antwoorden heb je voldoende variatie.
Ook daar en in UK is men niet nu bezig om online ervaringen op te doen om examens te doen. Wat doet NL op dit gebied?
Maar er staat "gevraagd" dus vrijwillig?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

-Verwijderd account

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Et discite schreef:Maar er staat "gevraagd" dus vrijwillig?
Nee, in het bericht staat: niet langer is toegestaan. Lézen is moeilijk hè?

Het was wel de manier waarop ik geslaagd ben voor rzam. Inderdaad, door examenvragen herhaaldelijk te bespreken tijdens de cursus.
Trouwens, het examen is niet eens moeilijk, de antwoorden staan erbij. Je hoeft slechts een kruisje te zetten, da's alles :)
Daarom mag je mij gerust een stekkeramateur noemen, want dat klopt wel ongeveer :oops:

Voor een totaal andere activiteit waarvoor ook een exameneis gold, werd het examen mondeling afgenomen. Kijk, dan pas weet je of de kandidaat inderdaad over de vereiste kennis beschikt. Kandidaat moet namelijk zelf het antwoord bedenken en geven, waarna meteen een beoordeling gegeven werd, per vraag dus.
Oh ja, er was ook nog een praktijkgedeelte voor dat examen. In mijn geval was het oordeel daarover: kon beter, maar je bent geslaagd :D

Waarom zou deze opzet niet mogelijk zijn voor de zendexamens? Te lastig om te examineren en beoordelen? Beter dan een reeks vragen op papier waar de antwoorden al bij staan... :idea:

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#4 Bericht door andre »

Komen ze daar nu ineens achter??? Na 40 jaar of langer?

Het is toch al heeeeeel lang voor veel amateurs een uitkomst geweest. Je leert 300 recente vragen uit je hooft en de kans van slagen is ruim boven de 50 procent.
Raar dat ze hier nu ineens mee komen, of is er iemand wakker geschrokken.. :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#5 Bericht door PA3DJS »

@PE2CH:
Wat heeft dat examen in die tijd gekost? Wat zou het nu kosten na correctie voor inflatie?

Een mondeling examen kan natuurlijk best, maar ik vermoed dat de prijs dan flink omhoog gaat. Men zal dan toch meer mensen aan dienen te nemen om dezelfde productie te behouden.

-Verwijderd account

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:@PE2CH:
Wat heeft dat examen in die tijd gekost? Wat zou het nu kosten na correctie voor inflatie?
Geen idee, mijn examen vond plaats in de tijd dat we met guldens betaalden :)
Ben drie keer geweest, dat wel.
1x voor D
2x voor C
Omdat ik bij mijn eerste examen voor C slechts 1 vraag teveel foutief had beantwoord :oops:

C en D hebben we allang niet meer, en guldens ook niet :cry:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#7 Bericht door PA3DJS »

@PE2CH:
Het ging mij om het mondeling examen voor die totaal andere activiteit (ik neem aan een verkeersexamen).

-Verwijderd account

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Zal ongetwijfeld duurder en bewerkelijker zijn, en misschien ook discutabel te noemen...
In mijn geval had het juist voordelen, destijds. Ik gaf andere antwoorden dan verwacht en met doorvragen bleek dat ik het wel begrepen had en dus werd het gegeven antwoord goed bevonden.

Voor de goede orde, dit is wel erg lang geleden waarover ik het heb. Toen stond De Muur er nog en was Duitsland verdeeld in twee landen. Geen idee of examens nu nog steeds zo zijn, of mogelijk is.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1216
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#9 Bericht door PA4WK »

Ik zou ook een voorstander van e-learning zijn, heb je geen examen ruimte en examinatoren meer nodig, dat kun je helemaal automatiseren.
Mondeling examen is niet meer van deze tijd, vreselijk duur en erg gevoelig voor vriendjes politiek of juist zo van Oh jij bent die piraat dan zullen we het jou wel even flink moeilijk maken.
Nee hoor automatiseren die hap, en eventueel kun je het dan ook verdelen in modules.
Eigenlijk heb je dan maar 1 examen nodig want het behaalde aantal punten geeft aan of je voor N of F geslaagd bent.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#10 Bericht door PH7R »

PA4WK schreef:Ik zou ook een voorstander van e-learning zijn, heb je geen examen ruimte en examinatoren meer nodig, dat kun je helemaal automatiseren.
Mondeling examen is niet meer van deze tijd, vreselijk duur en erg gevoelig voor vriendjes politiek of juist zo van Oh jij bent die piraat dan zullen we het jou wel even flink moeilijk maken.
Nee hoor automatiseren die hap, en eventueel kun je het dan ook verdelen in modules.
Eigenlijk heb je dan maar 1 examen nodig want het behaalde aantal punten geeft aan of je voor N of F geslaagd bent.
73 Wim
Afbeelding
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#11 Bericht door pa1bjs »

PA4WK schreef:Ik zou ook een voorstander van e-learning zijn, heb je geen examen ruimte en examinatoren meer nodig, dat kun je helemaal automatiseren.
Mondeling examen is niet meer van deze tijd, vreselijk duur en erg gevoelig voor vriendjes politiek of juist zo van Oh jij bent die piraat dan zullen we het jou wel even flink moeilijk maken.
Nee hoor automatiseren die hap, en eventueel kun je het dan ook verdelen in modules.
Eigenlijk heb je dan maar 1 examen nodig want het behaalde aantal punten geeft aan of je voor N of F geslaagd bent.
73 Wim
Fijne opmerking voor iedereen die moeite hebben met lezen, bijvoorbeeld mensen die dyslectisch zijn...
Deze mensen kunnen prima techneuten zijn, maar die ontneem je gemakshalve even de mogelijkheid om examen te doen...
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1216
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#12 Bericht door PA4WK »

Hoe bedoel je dat?
Er moet natuurlijk altijd een mogelijkheid blijven voor mensen die om een goede reden niet aan een regulier examen kunnen deelnemen, net zoals dat nu ook kan.
En ga nou geen dingen suggereren die ik niet gezegd heb. Het is mij ook niet aan komen waaien, ik heb zelf ook lang en hard moeten werken voor de roepletters die hier onder staan.
Met dank aan Johan PA3GER voor zijn uitleg en geduld toen ik in Utrecht de cursus volgde
Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#13 Bericht door pa1bjs »

Vooral dit stuk:

Mondeling examen is niet meer van deze tijd
Nee hoor automatiseren die hap, enz

Hier hebben gewoon een hoop mensen moeite mee.
Vanwege mijn werk (ik werk veel met Hoogspanning) moet ik elke 3 jaar een examen doen om hier voor gecertificeerd te blijven, en het verbaast me elke keer hoeveel mensen er moeite hebben met de theorie examens van deze cursus (stipel), terwijl ze er elke dag mee werken.
Om maar gewoon de keuze van mondeling overboord te zetten omdat dit "ouderwetsch" is, stoot me een beetje tegen het zere been.
Ps ik heb op eigen kracht het examen gehaald, wel 1x gezakt maar dat was vooral omdat ik het onderschat had.
Groet
Sebas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1216
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#14 Bericht door PA4WK »

Ook nu kun je alleen een aangepast examen doen als je daar grondige (medische) redenen voor hebt en volgens mij moet je zelfs een verklaring van een arts overleggen, dus voor die mensen die dat betreft zou er niets veranderen.
Het probleem is dat veel mensen niet goed lezen maar dat wel kunnen.
Ik heb zelf gezien op de cursus dat je dat door veel oefen examens te maken kunt trainen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#15 Bericht door PE1PQX »

Digitaliseren van een examen.. Waarom niet? Uiteraard voor de mensen die via deze digitale weg geen examen kunnen doen een alternatief maken.

Iedereen op zijn eigen PC examen doen?? NEE!!! Wel centraal/klassikaal zodat er een controle is. Hiervoor heb je wel examinatoren nodig om onder andere te controleren of een kandidaat zich aan de examenregels gehouden heeft, dus geen spiekbriefjes, geen internep om te kunnen raadplegen, geen smartfoons etc. Alleen pen/potlood en een simpele rekenmachine. Kladpapier krijg je aangereikt.
Waarom wel een examinator.. Er zijn altijd wel gevallen waarbij er problemen (foutief gestelde vragen bijvoorbeeld) komen en die na eerlijke en onpartijdige beoordeling van een examinator opgelost worden moet zodat iedere kandidaat een gelijkwaardige en eerlijke kans krijgt.

Verder zie ik wel eens gevallen waar er alleen maar examens getampt worden om zo het examen in te gaan. Mijns inziens een foute manier om een bevoegdheid te halen, je beheerst de stof niet want iedere situatie is weer anders.
De juist antwoord geven op een vraag kan iedereen leren, maar waarom en hoe je tot die antwoord komt is een heel ander hoofdstuk.

(Weet ieder chauffeur wel waarom verkeersborden verschillende vormen hebben??? Om een idee te geven)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie