Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#1 Bericht door Laurens PD9X »


Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#2 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Nooit geweten dat je een vergunning moest hebben voor het luisteren van een bepaalde frequentie...
Klinkt als totale onzin!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#3 Bericht door PE9ZZ »

Hoezo, "mag niet zonder vergunning"?!? Die Marweiklojo's hebben zeker nog nooit gehoord van C2k! Prutsers. Of die man moet een decrypter hebben gehad. Dat is een grijs gebied. Maar dat lijkt me sterk.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#4 Bericht door PA0ETE »

Dat is wel een heel merkwaardig bericht.

Het enige waar je bij zoiets in Nederland voor de cel in gaat, is als hij bijv. een gestolen portofoon van de Marwei in handen had gekregen. Ik ken daarvan enkele voorbeelden. Bezit van apparatuur die geschikt is voor C2000 is toegestaan, maar als er het TEA2-algoritme in het apparaat zit dan krijg je er gevangenisstraf voor. Het bezit van het algoritme is dan wat er verboden is. Als ze die man voor het bezit van een scanner twee weken hebben opgesloten dan zou ik als ik hem was zeker schadevergoeding aanvragen.

IK heb ook nog even snel gezocht bij C2000 of cipiers gebruik van dat netwerk maken, maar dat lijkt met wat ik kon vinden niet het geval te zijn. Het verhaal is dus wel heel curieus.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#5 Bericht door pe5t »

ART. 139b Wetboek van Strafrecht.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#6 Bericht door Louwrens PD3LPA »

pe5t schreef:ART. 139b Wetboek van Strafrecht.
Ik heb zo even de wetboek niet bij de hand.. Ik moet ze nog steeds aanschaffen :D
Maar kan je daar een stukje van citeren?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#7 Bericht door PE2AAB »

ART. 139b Wetboek van Strafrecht.

O.a Misdrijven tegen de veiligheid van de staat. Het lijkt me stug dat het kan voor alleen ‘luisteren’. Er is vast meer gebeurd. Heruitzenden, mensen ‘getipt’ a.d.h.v. gehoorde berichtgeving of iets in dien aard. Wie weet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik heb bij één van de bladen waar ik wel eens wat voor doe een voorstel gedaan om er een artikel aan te wijden. Eens even kijken of ze belangstelling hebben. En anders ga ik er misschien ook wel achteraan om er even wat over te maken. Ik wil hier graag het naadje van de kous weten.

Eerst zien of het artikel wel klopt. Ik heb ook nog even de Friese versie gelezen (rechts bovenaan kun je de taal selecteren), maar dat levert ook geen belangrijke verschillen op.

Ik dacht trouwens in eerste instantie dat hij moest brommen, maar hij heeft twee weken voorwaardelijk gekregen. Misschien maar beter ook, je moet de kat nooit op het spek binden. Wie weet hoeveel berichten van cipiers hij had kunnen afluisteren als hij twee weken in die gevangenis had moeten verblijven... :lol:

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#9 Bericht door PA0BAK »

Mijn vermoeden is, dat het gaat om een zend-klare portofoon en een domme journalist............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het is zomer! Komkommertijd...... :lol:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#11 Bericht door PA0ETE »

pa0bak schreef:Mijn vermoeden is, dat het gaat om een zend-klare portofoon en een domme journalist............
Het artikel spreekt toch echt van 'scannerapparatuur' die niet op de betreffende frequentie afgestemd mocht staan.

(En sorry hoor, domme journalisten, die bestaan echt niet. Ik zou er als eindredacteur nooit zo eentje aannemen tenminste... :wink: )

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#12 Bericht door PA1AIS »

Journalisten zijn per definitie nukubu's, tot het tegendeel bewezen is.

Met name als het gaat om accurate berichtgeving, vrij van persoonlijk interpretatie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#13 Bericht door pa1bvm »

en als deze man nu een straf uitzit in dat complex.??. en tijdens die straf een portofoon heeft ....
er zijn vast wel regels in zo een instelling over gebruik van communicatie apparatuur met de buitenwereld ..

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#14 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef:En sorry hoor, domme journalisten, die bestaan echt niet.
Een journalist hoort te weten waar hij over schrijft en dient het gegeven ook op juistheid te controleren.
Met alle plezier wil ik je een aantal voorbeelden geven, maar daar is dit forum niet voor geschikt en/of bedoeld, wil je het per email?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorwaardelijke cel voor luisteramateur

#15 Bericht door PA0ETE »

pa0bak schreef:
PA0ETE schreef:En sorry hoor, domme journalisten, die bestaan echt niet.
Een journalist hoort te weten waar hij over schrijft en dient het gegeven ook op juistheid te controleren.
Met alle plezier wil ik je een aantal voorbeelden geven, maar daar is dit forum niet voor geschikt en/of bedoeld, wil je het per email?
Een journalist kan per definitie niet alles weten. Zo iemand komt twee keer in zijn loopbaan met de zendhobby in aanraking. Hij zal tenzij hij daar door een familielid mee in aanraking komt ook niet veel weten van de duivensport, of van golven of van olieplatforms. Het lijkt me niet voor de hand liggen dat hij van al dat soort dingen alle details en wetgeving moet weten. Tenzij zo iemand een supermens is.

Journalisten zijn gewoon mensen. Ik ben een expert op dit gebied en ook journalist, ik heb daarbij in het verleden jarenlang hoogfrequentelektronicaproducten ontwikkeld, maar je kunt gemakkelijk dingen vinden in de zendhobby die ik ook niet weet.

Wat hij opschrijft is wat er in in een politiebericht of een bericht van de rechtbank staat. De rechter heeft een man veroordeeld voor... De journalist kan het mis hebben, maar mijn inschatting is dat er in de rechtsgang iets niet goed is gegaan.

Dit is een artikel waar zo'n journalist misschien 10 of 15 minuten de tijd voor krijgt, als ik de grootte zo zie. De meesten zijn freelancer tegenwoordig dus krijgen ze dan voor 10 minuten betaald. Zeg 6 of 8 euro. Doet hij er langer over is dat eigen tijd. Hoeveel tijd denk je dat er nog voor uitpluizen is?

Het wordt wat anders als hij een onterechte veroordeling vermoedt. Dan krijg je daar van de eindredacteur ook tijd voor, of die eindredacteur schakelt een ervarener collega in. En als het een grotere zaak is gaan er meerdere journalisten op zitten.

Je kunt vast honderden voorbeelden vinden waar journalisten het niet goed deden. Op dezelfde manier kun je vast ook honderden voorbeelden vinden van brave en toegewijde accountants vinden die een belastingaangifte of een aanvraag vergeten zijn waardoor ze een cliënt schade berokkenen. Het merendeel van die mensen (accountants, journalisten, zendamateurs) is van goeden wil, maar het blijft wel mensenwerk.

Plaats reactie