Rapport Novice Herijking online

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#16 Bericht door - PD2SKZ - »

Jammer.

Die 20 en 40 meter kunnen mij gestolen worden, inclusief die 100 watt.

Geef me meer op VHF/UHF en SHF.

Met een teleurgestelde groet,

Sven, PD2SKZ.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#17 Bericht door PD2R »

Persoonlijk een uitkomst waar ik heel blij mee ben. De hogere banden zijn niet mijn ding maar ik begrijp de zorgen daaromtrent zeker.

Ik ben een contester en vind het super dat er nu drie banden zijn waar ik als single op, single band low power volledig mee kan doen en als CW op ben ik blij dat ik nu ook op 40 in het CW gedeelte CW kan bedrijven.

Is nu de motivatie om mijn F te halen helemaal verdwenen? Nee, zeker niet. Er zijn nog genoeg redenen om mijn F te gaan halen. Eenvoudiger uitkomen in het buitenland, toegang tot alle banden (6 meter en de WARC banden vind ik interessant) en misschien ook wel omdat ik graag voor vol wordt aangezien. Dat laatste is met een Novice machtiging namelijk niet altijd het geval al kan ik daar ook niet echt wakker van liggen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ga in het weekend eens goed lezen. Maar........als ik al op de eerste pagina 2x het woord "trekkersrol" lees dan denk ik.....Oh ja, ambtenaren taal. Het woord bestaat ook niet!

Hopelijk kom ik geen andere Nederlandse onzin tegen.

En nu maar lezen dus.

trekkersrol.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Rapport Novice Herijking online

#19 Bericht door pa1bvm »

-Sven- schreef:Jammer.

Die 20 en 40 meter kunnen mij gestolen worden, inclusief die 100 watt.

Geef me meer op VHF/UHF en SHF.

Met een teleurgestelde groet,

Sven, PD2SKZ.
kom kom even wat inspanning ...
op een overheid wachten tot je wat krijgt is een optie ..
maar het is vast niet de snelste methode .. toch ..

leuk man 400 watt op 144 mhz .. moonbounce , meteorscatter , tropo , aurora .. dan nog even CW erbij leren
mooie qso's worden dat ...

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: Rapport Novice Herijking online

#20 Bericht door nightowl »

Conclusie, geen nieuwe banden erbij maar van halve banden die al aan de N-amateur waren toegewezen naar de volledige banden. Zowaar een echte herijking incl. die van het vermogen van 25 naar 100 watt maximaal. Zoals een eerdere reactie al aangaf, de herijking is vooral praktisch van aard. Maar niks nieuws onder de zon. Geen vernieuwing. Nieuw zou zijn de 80m band voor N zoals in heel EU. De 80m is in Nederland als een van de weinige landen niet vrijgegeven voor de N-amateur. Niet voor het zenden. Maar er naar luisteren kan altijd. Dat is dan toch het halve gebruik van de 80m. 8)

73 Nightowl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Rapport Novice Herijking online

#21 Bericht door PA3FAT »

Krijg weer stuipen.

"Voor vol aangezien worden."

Wachten tot je iets krijgt en dat als voldoening zien. De rest van het betoog is nog zieliger.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Rapport Novice Herijking online

#22 Bericht door PA3FAT »

"Geef me meer op VHF/UHF en SHF."

Je bent echt geweldig. Presteert niet veel maar je krijgt best wel iets.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Rapport Novice Herijking online

#23 Bericht door PA1RAM »

pa3kc schreef:Ik ben erg blij voor de N mannen en vrouwen.

100w op alle banden beneden de 30Mhz gaat zeker helpen in deze niet zo goede zonnecyclus periode.

Uitbreiding 20m/40m ook heel erg mooi!

Maar eigenlijk wou ik dat ze nog meer kregen :(

En dan doel ik op toegang tot alle VHF en UHF banden tot 23cm en dan met name 6m/4m en 23cm.

Die banden zijn zo goed als dood hier in .nl en je hoort daar altijd dezelfde NL amateurs (Niets mis mee!). De amateurs die daar werken (4m en 23cm) hier in NL zijn op 2 handen te tellen.

Maar dit is al een heel mooi begin! :)
Eens. Had ik ook een beetje verwacht...
Vooral toegang tot 4m en 6m.
Dus toch maar even verder door leren ;)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Rapport Novice Herijking online

#24 Bericht door pd1ahm »

Ik vind het als PD'er een heel mooie uitkomst, er had voor hetzelfde geldt ook wat af kunnen gaan, het was immers een herijking. Wat betreft de 20 en 40 is het helemaal goed. Vooral de 40 meter hebben ze nogal onhandig gekozen met dat smal stukje daar waar het net heel druk was. Dat was voor mij dan ook de reden om voor die band geen antenne te plaatsen.

Ik ben vooral op VHF/UHF bezig en zal het daar moeten doen met de mogelijkheden/beperkingen die er al waren, maar mij hoor je niet klagen. Het succes zit hem daar toch in de gebruikte antenne, niet het vermogen. Er was in den beginne ook het geluid dat er wellicht 23cm bij zou komen en eerlijk is eerlijk daar had ik stiekem wel een beetje op gehoopt. Maar ik denk dat men een wijze keuze heeft gemaakt met deze uitkomst. Er is nog steeds een duidelijke scheiding tussen Full en Novice en zoals het er nu uitziet zijn het ook volwaardige licenties, alleen de een mag wat meer dan de ander.

Dank aan de verenigingen en het AT die dit goed overlegd hebben.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#25 Bericht door PG0DX »

23CM (of hoger) ...was wellicht wat uitdagender geweest, om de hobby te beoefenen.
En een positieve stimulans voor de SHF banden.
Dat lijkt me wellicht een optie voor de toekomst om de "pijlen" op te richten.
Verder... dikke prima toch !...heel wat beter dan 6 kanalen op 2M (hi). 73 ! Henry

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#26 Bericht door - PD2SKZ - »

pa1bvm schreef:
-Sven- schreef:Jammer.

Die 20 en 40 meter kunnen mij gestolen worden, inclusief die 100 watt.

Geef me meer op VHF/UHF en SHF.

Met een teleurgestelde groet,

Sven, PD2SKZ.
kom kom even wat inspanning ...
op een overheid wachten tot je wat krijgt is een optie ..
maar het is vast niet de snelste methode .. toch ..

leuk man 400 watt op 144 mhz .. moonbounce , meteorscatter , tropo , aurora .. dan nog even CW erbij leren
mooie qso's worden dat ...
Hoi,

ik weet het. Veel mee gekeken op MB toen ik nog in den haag woonde. Wij hebben nog contact gehad regelmatig op de ON4KST webchat, en volgens mij heb jij me weleens benaders om mijn QSO's in het blad van de VRZA te publiceren aangezien ik deze logd op mmmonvhf.

CW heb ik al geleerd op de band van een amateur, geen harec behaald in belgië maar kan redelijk nemen en geven alhoewel het al een tijdje geleden is.

Het gaat mij niet om het krijgen, totaal niet zelfs. Ze hadden mij niets hoeven geven.

Waar het mij om gaat is dat iedereen zich alleen maar aan het focussen is op de HF banden, terwijl dat over het algemeen gemakkelijk te behappen is. Hoe hoger hoe moeilijker en lastiger. Maar goed, dat hoef ik niet uit te leggen. Juist daar is uitdaging, en niet op HF.
PA3FAT schreef:"Geef me meer op VHF/UHF en SHF."

Je bent echt geweldig. Presteert niet veel maar je krijgt best wel iets.
Wat ik wel en niet presteer heb jij geen enkele wetenschap van, en je commentaar zegt dus net zoveel over jou.
PA3FAT schreef:Krijg weer stuipen.

"Voor vol aangezien worden."

Wachten tot je iets krijgt en dat als voldoening zien. De rest van het betoog is nog zieliger.
Voor die stuipen zou je je eens kunnen laten onderzoeken, alhoewel het wellicht al doorgeslagen is naar iets anders vrees ik gezien je 2e commentaar nog stommer is dan het eerste.

En ga nou niet de zielepiet uithangen, dan had je je maar moeten bedenken voor je deze onzin intikte.

Fijn weekend ! ( behalve de zuurpruim, die wens ik regen en onweer toe )

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Rapport Novice Herijking online

#27 Bericht door PD0Q »

Mogelijk modulair examen naar F?? Das waar ik nog niemand over hoorde wat wel in het rapport genoemd is..

Lijkt mij ook een heel positief punt wat de stap naar F voor velen haalbaarder zal maken .
Kleinere stappen zijn immers makkelijk te maken als grote sprongen ineens ..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#28 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Ik ga in het weekend eens goed lezen. Maar........als ik al op de eerste pagina 2x het woord "trekkersrol" lees dan denk ik.....Oh ja, ambtenaren taal. Het woord bestaat ook niet!

Hopelijk kom ik geen andere Nederlandse onzin tegen.

En nu maar lezen dus.

trekkersrol.jpg
Dat klopt niet Juul. Het woord bestaat volgens de enige bron die dat mag zeggen wel degelijk :-)

Het staat in het zogenaamde Groene Boekje van de TaalUnie. Dat is de organisatie van de Nederlandse en Vlaamse overheden die erover gaat, met inbreng van Suriname. Het Groene Boekje bevat alle woorden die officieel Nederlands zijn. Daarnaast bevat het een aantal taalregels.

De woorden in het Groene Boekje zijn te vinden op de site woordenlijst.org, en daar staat:

https://woordenlijst.org/#/?q=trekkersrol

Het is inderdaad een redelijk onbekend woord dat je vaak in ambtelijke teksten ziet, zowel in Nederland als Vlaanderen.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Rapport Novice Herijking online

#29 Bericht door PC1TK »

-Sven- schreef:Jammer.

Die 20 en 40 meter kunnen mij gestolen worden, inclusief die 100 watt.

Geef me meer op VHF/UHF en SHF.

Met een teleurgestelde groet,

Sven, PD2SKZ.


Och ja … Leuk voor al die mensen die er veel tijd en moeite hebben gestoken .
Jij weet wel de mensen te motiveren … die zich wellicht nog eens voor jou in moeten zetten .

Maar laat ik de mensen dan bedanken voor hun in zet ..
Ook ik als F amateur ben blij met uitbreiding voor de N amateurs .
Dat word op 10 meter een stuk makkelijker werken op de rondes .
Ik heb wel eens gehoopt dat ze toch stiekem hun vermogen op schroefden .. om zo door de storing heen te komen .
Want wil ze graag horen daar maak ik mij voor al druk om ..

En het word dan ook mogelijk om op Veldagen en de Molendag in het contest vrij gedeelte onze goeie vrienden en N Amateurs te horen .
Dit jaar was ook dat weer onmogelijk .
Men boerde er gewoon over heen want men begon met een contest . Ik had de frequentie al een poosje in gebruik .
Maar ik moest maar even ruimte maken voor hun contest ..
De N amateur uit de regio met een 9+ 10db gewoon weg drukkend van af Italië...

Der halve mijn dank voor jullie in zet !!

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#30 Bericht door - PD2SKZ - »

PC1TK schreef:
-Sven- schreef:Jammer.

Die 20 en 40 meter kunnen mij gestolen worden, inclusief die 100 watt.

Geef me meer op VHF/UHF en SHF.

Met een teleurgestelde groet,

Sven, PD2SKZ.


Och ja … Leuk voor al die mensen die er veel tijd en moeite hebben gestoken .
Jij weet wel de mensen te motiveren … die zich wellicht nog eens voor jou in moeten zetten .
Ik ben van geen enkele vereniging en verwacht derhalve dus ook geen enkele inzet voor mij.

Lees eens een hele thread door, alvorens je iets bekritiseerd. Dan had je namelijk mijn motivatie gelezen.

Wellicht is het voor alle F amateurs moeilijk te verkroppen dat er in elk geval 1 N amateur ( ikke dus ) er niet om gevraagd heeft, er niet blij mee is en het eigenlijk niet wil.

Stel je eens voor dat dat argument van "jullie krijgen alles maar" ineens ongegrond blijkt te zijn.

Prettige dag,

Sven.

Gesloten