wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#1 Bericht door PB2T »

Op de een na laatste laatste dag van WRC-19 is het besluit genomen. zie https://www.iaru-r1.org/index.php/174-n ... allocation
Morgen verlaat ik Sharm el Sheikh
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#2 Bericht door PA3DAT »

Netjes Hans, prachtig resultaat. Gefeliciteerd! :D
Region 1 Secretary Hans Blondeel Timmerman, PB2T, was coordinator for the item on behalf of CEPT on whose proposal the ultimate compromise was largely based.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#3 Bericht door pa1bvm »

dat is mooi nieuws ...dus we kunnen aan de slag voor DXCC zonder EME spullen en F1 propagatie ..
misschien dan toch een combi yagi voor 6M en 4M …. even aftwachten hoe de groot activiteit uit Regio 1 gaat worden ..

PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#4 Bericht door PB2T »

Op de VERON website in het Nederlands
https://www.veron.nl/nieuws/50-mhz-toew ... edgekeurd/
73, Hans PB2T

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#5 Bericht door PA2S »

Congrats Hans en dank voor de enorme inspanning! Goede reis terug!

Als ik tussen de regels van de berichten doorlas, was het bepaald geen inkopper en is het spitsroeden lopen geweest. Misschien lag zelfs een afwijzing op de loer.. Deed me denken aan 60 meter, waarvan werd gedacht dat het ECP het wel zou halen, maar het met een sisser is afgelopen.

Ook mooi dat er een primaire allocatie komt! Dat geeft de administraties meer ruimte, dunkt me.

73, Henk PA2S

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#6 Bericht door PA0ETE »

Dat is hartstikke mooi. En zeker bedankt voor de inzet!

Mijns inziens is 50 MHz de meest interessante amateurband die we hebben, omdat alles qua propagatie er samenkomt.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#7 Bericht door ex-F0NVA »

PB2T schreef:Op de VERON website in het Nederlands
Hulde aan de IARU en de IARU-verenigingen die dit mogelijk gemaakt en gefinancierd hebben.
À bois noueux, hache affilée.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#8 Bericht door PA0AA »

Als ik het goed begrijp, opent een en ander ook de mogelijkheid om bij AT een vergunning voor onbemand gebruik aan te vragen ? ( Propagatie-bakens e.d. ) :wink:

73, René Ruben, PA0AA

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#9 Bericht door PA0ETE »

Dag René, er is op zowel 70 MHz als 50 MHz al de mogelijkheid voor 1 baken op elke band. Wat mij echt interessant zou lijken is een FM-repeater, gezien het bereik op deze frequenties.

Ik heb vaak geprobeerd de repeaters in de UK te werken. Dat is ondanks goed opletten en een goede antenne aan mijn kant nooit gelukt. De repeaters die aan de kant van de Noordzeekust staan hebben verplicht een lager vermogen, en volgens mij moeten de antennes ook een richteffect landinwaarts hebben. Maar er zit ook een repeater in Noord-Ierland op die band, en die zou ik toch moeten kunnen werken in het sporadische E seizoen. Er zijn er nog een paar waarvan je eigenlijk zou verwachten dat het moet gaan.

Er is trouwens een website met Engelse repeaters, waar je kunt zien welke er momenteel operationeel zijn. De Engelsen zitten met de repeaters niet volgens het bandplan. Dat is omdat de Engelse repeaters er eerder waren dan het IARU-bandplan voor 50 MHz. Overigens was er lange tijd in België ook een repeater, ik dacht zelfs meerdere, o.a. in Oostende.

Een overzicht van Engelse repeaters:

https://www.ukrepeater.net/6m.htm

Er zijn trouwens 5 of 6 landen die momenteel ook een 8 meterband (40 MHz) hebben. Daar komen er af en toe een paar bij. Ierland is verder het land voor surplusliefhebbers. Sinds ruim 1,5 jaar hebben ze daar een bijna aaneengesloten stuk van 28 MHz t/m 70,450 MHz als amateurband. De band loopt daar van 28,000 tot 29,700 MHz, en dan van 30 MHz t/m 49 MHz, en verder van 50 MHz tot 70,450 MHz.

PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#10 Bericht door PB2T »

PA0AA schreef:Als ik het goed begrijp, opent een en ander ook de mogelijkheid om bij AT een vergunning voor onbemand gebruik aan te vragen ?
Op dit moment is dat niet mogelijk, omdat de primaire gebruiker heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen één baken in de band 50.000 - 50.500 MHz.
De nieuwe radio regulations zullen per 1 januari 2021 van kracht worden. Als gevolg daarvan zal het Nationaal Frequentie Plan moeten worden gewijzigd. Mogelijk zullen ook onze gebruiksbepalingen en de gedragslijn vergunningen moeten worden herzien.

Begin volgend jaar zal ik samen met VERON VHF Manager Rob PE1ITR de mogelijkheden bespreken met het Ministerie van Defensie.
Uitgangspunten daarbij zal zijn dat Defensie het primair gebruik van de band behoudt, maar zoveel mogelijk zal trachten 50.0-50.5 MHz vrij te houden. Mocht Defensie deze frequentieband toch gebruiken dan zullen amateurs niet mogen klagen over ondervonden interferentie.

Ik ben in ieder geval van plan voor te stellen om het vermogen in de band 50.0-50.5 te verhogen naar 400 Watt.
Tussen 50.450 en 52.000 MHz lijkt me het niet nodig hoger te gaan dan de huidige 30 Watt. Mochten jullie dat een raar idee vinden, dan hoor ik dat vanzelf.
Misschien zijn er nog andere wensen.
Is er bij voorbeeld behoefte aan Hamnet toegang op 6 meter?
Zijn er ideeën voor smalle DATV?
Is er in Nederland meer dan één baken nodig?
PA0ETE oppert repeater gebruik. Ik begrijp niet wat er bedoeld wordt met "gezien het bereik op deze frequenties". Ik begrijp ook niet waarom een repeater moet worden gebruikt in het Es seizoen. Van kant van Defensie bestaat overigens weerstand tegen het gebruik van repeaters.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#11 Bericht door PA0ETE »

Hallo Hans,

Bedankt voor je uitleg! Ik heb veel ervaring met lokaal werken op 6 meter. Ik heb ook een periode van mijn bestaan als amateur redeljjk wat aan DX gedaan, maar ik vind het ook erg interessant hoe de propagatie werkt over veel kortere afstanden. Dat is wat ik de laatste jaren veel doe (maar ik werk ook nog met CW op de HF-banden).

Wat waarschijnlijk wel relevant is, ik ben 7 jaar lang rondeleider geweest van een net op 50 MHz dat in Midden Nederland draaide. De ronde heette een beetje eufemistisch het "Techniek-netje", en dat was ook de opzet, om veel aandacht aan techniek te geven. We hebben toen veel geëxperimenteerd met soorten antennes, en ook veel met mobiel verkeer. Ik heb later op 70 MHz ook veel met mobiel werken op die banden geëxperimenteerd. Inmelders kwamen soms vanuit de kop van Noord-Holland, tot aan Zeeland toe. Een deel van die tijd werkte ik (dat was toen in SSB) als rondeleider met slechts 10W en een hoekdipool met mantelstroomfilter op zolder.

Wat ik bedoelde is dat het bereik van een simplex-verbinding op 50 en 70 MHz ivoor binnenlandse verbindingen veel groter is dan op 2 meter. Met een vergelijkbare antenne op dezelfde hoogte en hetzelfde zendvermogen (25W) kom ik vanuit Amersfoort op 2 meter ongeveer tot net voorbij Zwolle. Op 70 MHz kan ik echter gewoon 90% van de tijd met stations uit Assen en nog veel noordelijker werken. Die tegenstations hebben vaak een lage antenne van bijv. een meter of 10 boven de straat.

50 MHz is momenteel de beste amateurband die we voor mobiel verkeer hebben. Afmetingen van voertuigen zijn nog groot genoeg om een goede tegencapaciteit te vormen, en antennes van een full-size kwartgolf zijn ook zonder problemenmogelijk. Op 70 MHz kan ik (ook met 25W) mobiele stations op de dijk boven Lelystad nog zonder problemen werken. Tussen de bebouwing daar wordt het moeilijk.

Al die experiimenten heb ik gedaan met een halve golf verticaal op een hoogte van ongeveer 25 meter boven NAP.

Portabel werkt op beide banden echter vrij teleurstellend. Antennes voor die band gaan meestal uit van een verkorte kwartgolf, die antennes zijn relatief heel erg kort en bestaan voor een flink deel uit zelfinductie.

Ik vind repeaters iets voor lokaal en semilokaal. Ik vind het werken over verre repeaters en het luisteren ernaar zoals ik hierboven beschreef bij sporadische E of andere condities alleen interessant vanuit oogpunt van propagatie. Ik ben wel wat nieuwsgierig naar het gebruik dat er aldaar van de repeaters plaatsvindt. Op 10m zijn er overigens onder de beheerders van repeaters afspraken over gebruik van CTCSS van de repeaters, zodat je gericht een oproep op een bepaalde repeater kunt plaatsen, zonder andere repeaters te openen. Dat zou bij meer repeaters op 50 MHz dan nu ook kunnen.

Een repeater mag van mij overigens tijdens sporadische E uit. (Technisch is dat erg eenvoudig mogelijk door gebruik te maken van de DX-meldingen van bijv. Allard PE1NWL). Ik heb zelf ook geen bezwaar een regel die zoiets voorschrijft,

Met twee goed geplaatste repeaters op 50 MHz kun je op Limburg na vrij zeker landelijke dekking maken. Dat is echter niet wat ik beoog, en ooko niet iets waar ik een groot voorstander van ben. Ik zou veel meer te vinden voor lokale of regionale repeaters op die band met bijv. niet meer dan 20 meter hoogte. Het enige doel van die repeaters, zoals ik dat zou zien is om de belangstelling voor gebruik van 50 MHz te vergroten. Ik denk dat dat zeker werkt.

Op zich is voor propagatie-onderzoek één baken op 50 MHz en op 70 MHz voldoende. Het baken op 50 MHz wordt echter wel vaak binnen Nederland gebruikt door mensen om hun station te testen. Een vriend van mij heeft de afgelopen maanden een zendontvanger voor 50 MHz SSB ontworpen en gebouwd, en die heeft vanuit Amersfoort het baken veel gebruikt om dingen uit te proberen. Dat zou een argument kunnen zijn voor bijv. ook een baken in het noorden en eentje in het zuidoosten.

Over DATV: ik weet van een groepje amateurs in Haarlem die een paar jaar geleden actief waren met DATV op 29 MHz. Ik meen dat dat om 300 kHz brede signalen ging, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Het was qua opwekking gebaseerd op een Raspberry Pi. Als je wilt kan ik je met die amateurs in contact brengen (mijn mailadres is x@xdv.me ).

Ik weet van de UK, waar veel meer narrow DATV-activiteit is, dat er een paar jaar geleden mensen met DATV actief waren tussen de in- en uitgangen van de Engelse FM-repaters in, ook met ongeveer 300 kHz brede signalen.

Iemand die volgens mij graag wat hiermee op 50 MHz zou willen doen is de bekende ATV-er PA3CRX die hier niet zo ver vandaan woont. Ik heb het momenteel te druk, maar ik zou zelf graag over een jaar of wat ook iets met DATV op 50 MHz willen doen, en misschien ook wel op 29 MHz. Het leuke daar zijn de grote afstanden die je ermee kunt overbruggen, met name met sporadische E. In de jaren 80 ben ik een aantal jaren met ATV op 70 cm actief geweest.

Voor wat betreft 30W. Voor mij hoeft dat voor FM-gebruik niet omhoog. Ik vind 120 W voor CW en SSB zoals dat nu geldt ook al heel mooi, 400W is ook prima. Wel denk ik dat het wenselijk is dat als er serieus op DATV ingezet gaat worden, dat 400W voor zo'n breedbandmodus ook gaat gelden, bijv. alleen voor die modus ook hoger in de band. Dus dan zou bijv. alleen voor DATV (zeg, formeel gesproken 'breedbandi digitaal') in de hele band 400W heel erg mooi zou zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#12 Bericht door PA0ETE »

Verbinding in FM tussen Amersfoort en Assen op 70 MHz. Afstand 120 km, beide een halve golf verticaal. Antenne bij Gerard (Assen) 12 meter hoog, antenne bij mij (Amersfoort) 24 m hoog. Dit was één van de eerste verbindingen op deze manier, vandaar het enthousiasme, naderhand hebben we dat nog vele malen herhaald.

Deze verbinding was destijds (in 2012) zonder verhoogde condities met deze kwaliteit zo goed als dagelijks mogelijk. Gerard werkte met een Motorola, ik met een apparaat van Anytone. Beide met 25W.

https://youtu.be/x2Um6PjhABY?t=264

(linkje is niet embedded, omdat het niet aan het begin start)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#13 Bericht door PA2S »

Als het aan mij ligt, zou de nadruk moeten liggen op vergroten van inzicht, zoals propagatie. Door middels van systematisch onderzoek kunnen gegevens worden verzameld. Bij digimodes is het makkelijk om data te verzamelen en daarmee kan meer inzicht worden verkregen rondom mogelijkheden, die de ionosfeer kan opleveren.

Een groter vermogen kan een pluspunt zijn, omdat openingen eerder worden opgemerkt. Het is maar de vraag of de komende zonnecycli F2 propagatie gaan opleveren. Je ziet berichten over langdurige minima en als dat uitkomt, dan moeten we het van Es hebben. Afgelopen zomer waren verbindingen van Europa naar Australië gerapporteerd en ca. 6 dB extra kan dan zeker schelen.

Lokale of regionale verbindingen zijn leuk voor de activiteit, maar leveren geen of amper nieuwe inzichten op. Repeaters bieden ook amper toegevoegde waarde als het gaat om eventueel onderzoek. Op allerlei wangedrag zitten we niet te wachten, dus geen relais of zo.

Tijdens de jaren '90 had ik bij de IARU bakencommissie bepleit om een netwerk van bakens op te zetten op een raster, bij wijze van spreken op knooppunten van lengte- en breedtegraden. Ik suggereerde toen om naast CW ook packet uit te zenden, waardoor identificatie mogelijk zou zijn. Het werd niet opgepakt, men vond het niet belangrijk. Gemiste kans, want er kwam nog een mooie zonnecyclus en die is onbenut voorbij gegaan.

Wat andere zaken die misschien interessant zijn is experimenteren met alternatieve modulatiesoorten, bijvoorbeeld met het oog op robuustheid in een omgeving met storing. Want daar komen we voorlopig nog niet vanaf, vrees ik. Dus liefst zo min mogelijk restricties. Tussen 50.5 en 52.0 is het doorgaans muisstil, dus als daar bijvoorbeeld een keer een breder signaal voorbij zou komen, zou het amper worden opgemerkt!

@PB2T: dank voor jouw initiatieven en de tijd/energie die je eraan besteedt!

73, Henk PA2S

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: wereldwijde 50 MHz allocatie een feit

#14 Bericht door pe1itr »

Ik wil in dit draadje graag voor de volledigheid het Synchronized Beacon Project op 6m noemen die in combinatie van digitale en oude modulatie technieken uitzenden. In nederland maakt PI7SIX https://www.qrz.com/lookup/pi7six tegenwoordig ook onderdeel uit van dit bakennetwerk. Op de website van Bo staat een lijst met de nu active bakenzenders en ik heb vernomen dat er nog een aantal bij gaan komen. Erg interessant initiatief en helemaal als we de bakenzenders ook nog continue met met SDR ontvangers gaan monitoren. Meer info: https://www.rudius.net/oz2m/sbp/.

Er zijn een aantal amateurs die graag met DATV op VHF willen experimenteren. (Daar hoor ik ook bij). DATV op 6m lijkt wel interessant gezien de goed tropo eigenschappen op deze band, maar ook met E-skip kan je met de tv beelden veel verder komen. Het zou dan gaan om DATV met een symbol rate van 66k, 125k, 250k, 33k of 500k. Bekend is dat DVB-S of DVB-S2 niet zo goed kan omgaan met multipad verschijnselen, dus waarschijnlijk moeten we hiermee gaan experimenteren.
Actief worden met DATV was eerst nog wel een uitdaging, maar met de limesdr of pluto is dat veel eenvoediger geworden. Interessant hierin is het Portsdown project van de BATC dat momenteel door QO-100 een enorme boost heeft gekregen. https://wiki.batc.org.uk/The_Portsdown_Transmitter. Met een Raspberry PI en een limesdrmini heb je al een DATV zender die je overal tussen 25 en 4000MHz kan afstemmen. En de soldeerbout hoeft niet eens aan...
Wellicht moeten we in IARU verband enkele kanalen in het 6m bandplan aanwijzen voor reduced bandwidth DATV zodat we elkaar eenvoudiger op de band kunnen vinden.

Het is in ieder geval van belang te vernemen welke experimenten voor de 6m band we nog meer in gedachten hebben......

73 Rob PE1ITR

Plaats reactie