ON9 PREFIX

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

ON9 PREFIX

#1 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Goede middag beste OM;s

Ter overdenking op deze dag,

Bestaat in Belgie nog de ON9 prefix ?
Of is deze opgegaan in een andere categorie?

Graag enige uitleg.

73

pd0hdf

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: ON9 PREFIX

#2 Bericht door PE2AAB »

Volgens Wiki;
ON9-roepnamen voorbehouden voor buitenlanders, woonachtig in België.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roepletters

Of dit nog zo is? Op de site van BIPT vind ik het zo niet terug. ON’ers; kom er maar in ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: ON9 PREFIX

#3 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PE2AAB schreef:Volgens Wiki;
ON9-roepnamen voorbehouden voor buitenlanders, woonachtig in België.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roepletters

Of dit nog zo is? Op de site van BIPT vind ik het zo niet terug. ON’ers; kom er maar in ;-)
Bedankt Rick, ik ben in de veronderstelling dat er gesproken werd: of wonende of een adres alwaar de zender van een buitenlandse om staat opgesteld ter gebruik..Dus wel een geregistreerde situatie.

73

pd0hdf

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ON9 PREFIX

#4 Bericht door PA3DAT »

Mijn xyl (PA3DWK) heeft ooit een tijdelijke ON9-call gehad, als gastlicentie. Heb je daar wat aan?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: ON9 PREFIX

#5 Bericht door PA8MC »

PE2AAB schreef:Volgens Wiki;
ON9-roepnamen voorbehouden voor buitenlanders, woonachtig in België.
En ook voor Belgen die het examen in het buitenland afgelegd hebben. ON9Axx voor buitenlandse novice machtigingen. Vroeger waren dat de ON8 roepletters. Heb zelf zo'n call gehad gehad gedurende vijftig (50) jaar.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: ON9 PREFIX

#6 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PA3DAT schreef:Mijn xyl (PA3DWK) heeft ooit een tijdelijke ON9-call gehad, als gastlicentie. Heb je daar wat aan?


Aloys je wilt je echtgenote toch niet missen?

Zij is in deze taalkundige samenvatting toch het onderwerp?



Gastlicentie was mij niet bekend, heb wel een verblijfadres in de buurt van Knokke.

:mrgreen:

73 hoe is het met de knalbussen?

pd0hdf

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ON9 PREFIX

#7 Bericht door PA3DAT »

Valt nog wel mee, met die knalbussen! Maar voor het oudejaar zijn wij wel weer (een paar dagen) vertrokken! :D

Het was midden jaren '80, we hadden een vakantie-boerderijtje gehuurd in de Ardennen. Om wat zendapparatuur
mee te kunnen/mogen nemen hadden we beiden een Belgische gastlicentie aangevraagd. Hele toestand, analoge
briefwisseling, pakweg 30-40 gulden (per persoon) overmaken naar de Belgische overheid...

We waren beiden PA3, ik kreeg ON8-call, Femma een ON9.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ON9 PREFIX

#8 Bericht door on4avt »

Voorbeeld Bill ON9CGB ,is heel vaak op de 20 en 80/40 te horen. Voornl met the UK. machtig accent .Ik denk dik tegen de 90 jaar.Woont op een 5 km van mij.
En er zijn er nog maar ze verdwijnen. vroeger on8 ook een speciale call.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: ON9 PREFIX

#9 Bericht door Geen belang »

Ja de ON9 en ON9A bestaan nog steeds.

De ON9 is voorbehouden aan de gast amateurs met Harec.
En de ON9A is voorbehouden aan de novice houders en staat gelijk aan ON2.

De bedoeling is eigenlijk voor amateurs die tijdelijk in België wonen/verblijven.
Vroeger kreeg elke buitenlander die in België woonde, maar dat is niet meer zo, die krijgen nu een gewone ON 1-8.

Normaal heb je gewoon je CEPT, maar is het langer dan dat of je wil bv contesten dan kan je een ON9 aanvragen.
Zit je bv 6 maanden in een hotel dan zou je het moeten aanvragen en normaal ook krijgen.

De officiële regel is dat je na 3 maanden verblijf en langer het zou moeten aanvragen, in praktijk doet niemand dat nog.

Je kan gewoon je PDx gebruiken in België als ON/PDxxxxx, ga je in België wonen dan kan je een ON2 aanvragen, mits je ingeschreven staat in het bevolkingsregister en je dus een rijksregisternummer hebt.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: ON9 PREFIX

#10 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Geen belang schreef:Ja de ON9 en ON9A bestaan nog steeds.

De ON9 is voorbehouden aan de gast amateurs met Harec.
En de ON9A is voorbehouden aan de novice houders en staat gelijk aan ON2.

De bedoeling is eigenlijk voor amateurs die tijdelijk in België wonen/verblijven.
Vroeger kreeg elke buitenlander die in België woonde, maar dat is niet meer zo, die krijgen nu een gewone ON 1-8.

Normaal heb je gewoon je CEPT, maar is het langer dan dat of je wil bv contesten dan kan je een ON9 aanvragen.
Zit je bv 6 maanden in een hotel dan zou je het moeten aanvragen en normaal ook krijgen.

De officiële regel is dat je na 3 maanden verblijf en langer het zou moeten aanvragen, in praktijk doet niemand dat nog.

Je kan gewoon je PDx gebruiken in België als ON/PDxxxxx, ga je in België wonen dan kan je een ON2 aanvragen, mits je ingeschreven staat in het bevolkingsregister en je dus een rijksregisternummer hebt.
Goede avond Geen belang s.s.t.t

Ik heb wel belang....bij deze uitleg.
Dank hiervoor.

73

pd0hdf

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: ON9 PREFIX

#11 Bericht door Geen belang »

Graag gedaan.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie